„Pure visibility” in Konrad Fiedler’s formal aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.39.08Keywords:
Konrad Fiedler, Immanuel Kant, formal aesthetics, pure visibility, theory of vision, theory of artAbstract
Nowadays still not well known, Konrad Fiedler was an extremely original philosopher of art and an inspiring follower of Kant. He created a theory of art’s autonomy and his pioneering thought contributed not only to the formalist theory of art but also and foremost to creating an epistemology that later became a foundation of theories of art stressing the uniqueness of seeing and raising the status of visual representations. The artistic way of seeing, according to him, undiscloses the principles of how the world emerges from nothingness of chaotic sensations – it is the way of seeing that presents „pure visibility”. According to Fiedler, this way of seeing is the basis of each true artistic creative act.
References
Abrahamson, Roy E., 1991, Art Criticism: The Potential of Conrad Fiedler's Ideas for Art Education, http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED367565.pdf 13.07.2015.
View in Google Scholar
Barasch, Moshe, 1998, Modern Theories of Art, 2. From Impressionism to Kandinsky, New York and London: New York University Press.
View in Google Scholar
Benjamin, Walter, 1991a, Programm eines proletarischen Kindertheaters, [w:] Tegoż, Gesammelte Schriften II, red. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
View in Google Scholar
Benjamin, Walter, 1991b, Der Regenbogen: Gespräch über die, Die Farbe vom Kinde aus betrachtet, Phantasie, [w:] Tegoż, Gesammelte Schriften VI, red. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
View in Google Scholar
Boehm, Gottfried, 1971, Einleitung, [w:] Fiedler Konrad, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar
Boehm, Gottfried, 2014, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, red. Dorota Kołacka, Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Bubner, Rüdiger, 2005, Doświadczenie estetyczne, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar
Cassirer, Ernst, 2010, Filozofia oświecenia, przeł. Tadeusz Zatorski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323534341
Crary, Jonathan, 2009, Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar
Fiedler, Conrad, 1887, Der Ursprung der künstlerischen Thätigkeit. Leipzig: Verlag von S. Hirzel, [w:] Deutsches Textarchiv http://www.deutschestextarchiv.de/fiedler_kuenstlerische_1887/9 25.11.2015.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 2002, Essais sur l'art, przeł. Daniel Wieczorek, Besançon: Éd. de l'Imprimeur.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 2013, Aphorismes, przeł. Sacha Zilberfarb, red. Danièle Cohn, Paris: Rue d'Ulm.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 1991, Escritos sobre arte, przeł. Vicente Romano, Madrid: Visor.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 1978, On Judging Works of Visual Art, przeł. Henry Schaefer-Simmern, Fulmer Mood, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 1913, Schriften über Kunst, red. Hermann Konnerth, München: R. Piper & CO.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 1971a, Über die Beurteilung von Werken der bildenden Kunst, [w:] Tegoż, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 1971b, Über modernen Naturalismus und künstlerische Wahrheit, [w:] Tegoż, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 1971c, Über den Ursprung der künstlerischen Tätigkeit, [w:] Tegoż, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar
Fiedler, Konrad, 2008, Sur l'origine de l'activité artistique, przeł. Ileana Parvu, Inès Rotermund, Sarah Schmidt i in., red. Danièle Cohn, Paris: ENS rue d'Ulm.
View in Google Scholar
Hildebrand von, Adolf, 2012, Problem formy w sztukach plastycznych, przeł. Tadeusz Zatorski, oprac. Wojciech Bałus, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar
Kant, Immanuel, 2005, Antropologia w ujęciu pragmatycznym, przeł. Ewa Drzazgowska, Paulina Sosnowska, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
View in Google Scholar
Kant, Immanuel, 1957, Krytyka czystego rozumu, t. 1, przeł. Roman Ingarden, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Kant, Immanuel, 1964, Krytyka władzy sądzenia, przeł. Jerzy Gałecki, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Konnerth, Hermann, 1913, Konrad Fiedler. Zur einleitung, [w:] Fiedler, Konrad, 1913, Schriften über Kunst, red. Hermann Konnerth, München: R. Piper & CO.
View in Google Scholar
Merleau-Ponty, Maurice, 1996, Oko i umysł, przeł. Stanisław Cichowicz, [w:] Tegoż, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wyb. i oprac. Stanisław Cichowicz, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
View in Google Scholar
Mundt, Ernest K., 1959, Three Aspects of German Aesthetic Theory, [w:] “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, Vol. 17, No. 3 (Mar., 1959), ss. 287-310.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac17.3.0287
Pérez Carreño, Francisca, 2010, El Formalismo y el desarrollo de la historia del arte, [w:] Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, vol. II, red. Valeriano Bozal, Madrid: Antonio Machado.
View in Google Scholar
Pontremoli, Edouard, 2006, Nadmiar widzialnego. Filozoficzna interpretacja fotogeniczności, przeł. Marian Leon Kalinowski, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
View in Google Scholar
Tazelaar, Kees, Weinzierl, Stefan, 2010, Symulacja przestrzeni i sztuka dźwięku, tłum. Jan Topolski, „Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej”, 16, ss. 10-17.
View in Google Scholar
Walden, Scott, (red.), 2013, Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, przeł. Izabela Zwiech, Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Wiesing, Lambert, 2008, Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak, Warszawa: Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.