„Pure visibility” in Konrad Fiedler’s formal aesthetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.39.08

Keywords:

Konrad Fiedler, Immanuel Kant, formal aesthetics, pure visibility, theory of vision, theory of art

Abstract

Nowadays still not well known, Konrad Fiedler was an extremely original philosopher of art and an inspiring follower of Kant. He created a theory of art’s autonomy and his pioneering thought contributed not only to the formalist theory of art but also and foremost to creating an epistemology that later became a foundation of theories of art stressing the uniqueness of seeing and raising the status of visual representations. The artistic way of seeing, according to him, undiscloses the principles of how the world emerges from nothingness of chaotic sensations – it is the way of seeing that presents „pure visibility”. According to Fiedler, this way of seeing is the basis of each true artistic creative act.

References

Abrahamson, Roy E., 1991, Art Criticism: The Potential of Conrad Fiedler's Ideas for Art Education, http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED367565.pdf 13.07.2015.
View in Google Scholar

Barasch, Moshe, 1998, Modern Theories of Art, 2. From Impressionism to Kandinsky, New York and London: New York University Press.
View in Google Scholar

Benjamin, Walter, 1991a, Programm eines proletarischen Kindertheaters, [w:] Tegoż, Gesammelte Schriften II, red. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
View in Google Scholar

Benjamin, Walter, 1991b, Der Regenbogen: Gespräch über die, Die Farbe vom Kinde aus betrachtet, Phantasie, [w:] Tegoż, Gesammelte Schriften VI, red. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
View in Google Scholar

Boehm, Gottfried, 1971, Einleitung, [w:] Fiedler Konrad, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar

Boehm, Gottfried, 2014, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, red. Dorota Kołacka, Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Bubner, Rüdiger, 2005, Doświadczenie estetyczne, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar

Cassirer, Ernst, 2010, Filozofia oświecenia, przeł. Tadeusz Zatorski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323534341

Crary, Jonathan, 2009, Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Fiedler, Conrad, 1887, Der Ursprung der künstlerischen Thätigkeit. Leipzig: Verlag von S. Hirzel, [w:] Deutsches Textarchiv http://www.deutschestextarchiv.de/fiedler_kuenstlerische_1887/9 25.11.2015.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 2002, Essais sur l'art, przeł. Daniel Wieczorek, Besançon: Éd. de l'Imprimeur.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 2013, Aphorismes, przeł. Sacha Zilberfarb, red. Danièle Cohn, Paris: Rue d'Ulm.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 1991, Escritos sobre arte, przeł. Vicente Romano, Madrid: Visor.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 1978, On Judging Works of Visual Art, przeł. Henry Schaefer-Simmern, Fulmer Mood, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 1913, Schriften über Kunst, red. Hermann Konnerth, München: R. Piper & CO.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 1971a, Über die Beurteilung von Werken der bildenden Kunst, [w:] Tegoż, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 1971b, Über modernen Naturalismus und künstlerische Wahrheit, [w:] Tegoż, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 1971c, Über den Ursprung der künstlerischen Tätigkeit, [w:] Tegoż, 1971, Schriften zur Kunst I, red. Gottfried Boehm, München: Fink.
View in Google Scholar

Fiedler, Konrad, 2008, Sur l'origine de l'activité artistique, przeł. Ileana Parvu, Inès Rotermund, Sarah Schmidt i in., red. Danièle Cohn, Paris: ENS rue d'Ulm.
View in Google Scholar

Hildebrand von, Adolf, 2012, Problem formy w sztukach plastycznych, przeł. Tadeusz Zatorski, oprac. Wojciech Bałus, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Kant, Immanuel, 2005, Antropologia w ujęciu pragmatycznym, przeł. Ewa Drzazgowska, Paulina Sosnowska, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
View in Google Scholar

Kant, Immanuel, 1957, Krytyka czystego rozumu, t. 1, przeł. Roman Ingarden, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Kant, Immanuel, 1964, Krytyka władzy sądzenia, przeł. Jerzy Gałecki, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Konnerth, Hermann, 1913, Konrad Fiedler. Zur einleitung, [w:] Fiedler, Konrad, 1913, Schriften über Kunst, red. Hermann Konnerth, München: R. Piper & CO.
View in Google Scholar

Merleau-Ponty, Maurice, 1996, Oko i umysł, przeł. Stanisław Cichowicz, [w:] Tegoż, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wyb. i oprac. Stanisław Cichowicz, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
View in Google Scholar

Mundt, Ernest K., 1959, Three Aspects of German Aesthetic Theory, [w:] “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, Vol. 17, No. 3 (Mar., 1959), ss. 287-310.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac17.3.0287

Pérez Carreño, Francisca, 2010, El Formalismo y el desarrollo de la historia del arte, [w:] Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, vol. II, red. Valeriano Bozal, Madrid: Antonio Machado.
View in Google Scholar

Pontremoli, Edouard, 2006, Nadmiar widzialnego. Filozoficzna interpretacja fotogeniczności, przeł. Marian Leon Kalinowski, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
View in Google Scholar

Tazelaar, Kees, Weinzierl, Stefan, 2010, Symulacja przestrzeni i sztuka dźwięku, tłum. Jan Topolski, „Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej”, 16, ss. 10-17.
View in Google Scholar

Walden, Scott, (red.), 2013, Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, przeł. Izabela Zwiech, Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Wiesing, Lambert, 2008, Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak, Warszawa: Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Kaźmierczak, M. (2017). „Pure visibility” in Konrad Fiedler’s formal aesthetics. Hybris, 39(4), 142–163. https://doi.org/10.18778/1689-4286.39.08

Issue

Section

Articles