Existential motives in Bergman’s films

Authors

  • Jowita Mróz

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.50.04

Keywords:

acting, responsibility, freedom, choice

Abstract

Ingmar Bergman contributed his own specific aesthetics and language to the discussion on art. I will try to figure out if by means provided by cinematic techniques Bergman conducted his own reasoning on the matters of philosophical existentialism. In analyzing Prison, The Seventh Seal, Wild Strawberries, Winter Light and Cries and Whispers I am referring to director’s utterances, researcher’s interpretations and existential philosophy – Kierkegaard, Sartre, Heidegger and Jaspers. I take a look at his artistic output in a broad perspective. Based on the opinions expressed by Höök and Bergom-Larsson I assume that entire work of Bergman constitutes a coherent wholeness. Such perspective provides me with possibility to present the connection between Bergman’s movies and existential philosophy as well as his philosophical point of view.

References

Belle van, J. (2017). Re-conceptualizing Ingmar Bergman’s status as auteur de cinema. W: European Journal of Cultural Studies, DOI: 10.1177/1367549417718211.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1367549417718211

Bergman, I. (1993). Każdy film jest moim ostatnim. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (8-16). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”.
View in Google Scholar

Bergman, I. (1991). Laterna magica. Warszawa: „Czytelnik”.
View in Google Scholar

Bergman, I. (1993). Obrazy. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
View in Google Scholar

Bergman, I., (1987). Tam, gdzie rosną poziomki. W: J. Słodowska (red.), Ingmar Bergman. Scenariusze (121-174). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
View in Google Scholar

Bergom-Larsson, M. (1987). Ingmar Bergman a społeczeństwo. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (60-87). Warszawa: Filmoteka Polska.
View in Google Scholar

Björkman, S. (1969). Przy magnetofonie: mówi Ingmar Bergman. W: Kultura filmowa, 135-136, 41-72.
View in Google Scholar

Camus, A. (1974). Mit Syzyfa. W: A. Camus, Eseje (89-209). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

Ciesielski, Z. (1984). Bergman i kultura skandynawska. W: Film na świecie, 309-310, 71-75.
View in Google Scholar

Czapliński, L. (1993). Motywy-klucze w twórczości filmowej Bergmana. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (63-72). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”.
View in Google Scholar

Dembowski, I. (1969). Biofilmografia Ingmara Bergmana. W: Kultura filmowa, 135-136, 8-40.
View in Google Scholar

Donner, J. (1984). Ingmar Bergman o swoim dzieciństwie. W: Film na świecie, 309-310, 7-10.
View in Google Scholar

Donner, J. (1987). Trzy sceny z Ingmarem Bergmanem. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (7-11). Warszawa: Filmoteka Polska.
View in Google Scholar

Eberhardt, K. (1993). Bergman. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (31-49). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”.
View in Google Scholar

Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty. T. II. Kraków: Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

Heidegger, M. (2004). Bycie i czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Helman, A. (1972). Wstęp. W: A. Helman (red.), Estetyka i film (7-35). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
View in Google Scholar

Höök, M. (1993). Pytania Bergmana. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (50-55). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”.
View in Google Scholar

Jaspers, K. (1978). Sytuacje graniczne. W: R. Rudziński (red.), Jaspers (186-242). Warszawa: Wiedza Powszechna. Jako fragment: Jaspers, K. (1973). Philosophie. T. III (201-210, 220-254). Berlin-Heidelberg-Nowy Jork.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-61966-3_7

Kalin, J. (2003). The films of Ingmar Bergman, Cambridge: Cambridge University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615283

Kierkegaard, S. (1981). Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Koskinen, M. (1987). To, co typowo szwedzkie u Ingmara Bergmana. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (26-40). Warszwa: Filmoteka Polska.
View in Google Scholar

Lauder, R. (1992). Ingmar Bergman’s Vision of Ultimate Reality and Meaning: Love as Salvation. W: Ultimate Reality and Meaning, 15, 237-247, DOI: 10.3138/uram.15.3.237.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3138/uram.15.3.237

Livingston, P. (2009). Cinema, Philosophy, Bergman: On Film as Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199570171.001.0001

Lubańska, S. (2004). Wiara jako przezwyciężenie rozpaczy w filozofii Kierkegaarda. W: M. Urban (red.), Człowiek wobec rozpaczy w filozofii Sørena Kierkegaarda (87-101). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
View in Google Scholar

Mellen, J. (1974). Bergman i kobiety. W: Film na świecie, 189, 46-54.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1974.27.3.04a00180

Młynarz, K. (1987). Wstęp. W: J. Słodowska (red.), Ingmar Bergman. Scenariusze (5-22). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
View in Google Scholar

Mulhall, S. (2002). On Film, Londyn i Nowy Jork: Routledge.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203453476

Nietzsche, F. (1906-1907). Wiedza radosna. Warszawa: Nakład Jakuba Mortkowicza.
View in Google Scholar

Philips, G.D. (1987). Bergman i Bóg. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (41-50). Warszawa: Filmoteka Polska.
View in Google Scholar

Piotrowska, E. (2006). Dzieje myśli szwedzkiej XX wieku. Od narodowego konserwatyzmu do globalizmu, Poznań: UAM Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Pondělíček, I. (1974). Przemiany twarzy diabła. W: Film na świecie, 189, 99-108.
View in Google Scholar

Prokopski, J.A. (2007). Egzystencja i tragizm. Dialektyka ludzkiej skończoności. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
View in Google Scholar

Rudziński, R. (1978). Jaspers. Warszawa: Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Sartre, J.P.(2007). Byt i nicość. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
View in Google Scholar

Sartre, J.P. (1998). Egzystencjalizm jest humanizmem. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
View in Google Scholar

Szczepański, T. (1997). Zwierciadło Ingmara Bergmana. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar

Toeplitz, K. (1980). Kierkegaard. Warszawa: Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Vovelle, M. (2004). Śmierć w cywilizacji Zachodu: od roku 1300 po współczesność. Gdańsk: Słowo / obraz terytoria.
View in Google Scholar

Wahl, J. (2004). Krótka historia egzystencjalizmu. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
View in Google Scholar

Warnock, M. (2005). Egzystencjalizm. Warszawa: Prószyński i S-ka.
View in Google Scholar

Wartenberg, T. (2006). Beyond Mere Illustration: How Films Can Be Philosophy W: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 64, 19-32.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.0021-8529.2006.00226.x

Published

2020-09-30

How to Cite

Mróz, J. (2020). Existential motives in Bergman’s films . Hybris, 50(3), 44–74. https://doi.org/10.18778/1689-4286.50.04

Issue

Section

Articles