Badania neuronauk a rozwiązywanie problemów społecznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1429-3730.52.08Słowa kluczowe:
problemy społeczne, obszary problemowe, neuronaukiAbstrakt
Zjawiska społeczne wywierają wpływ na procesy rozwoju gospodarki i z tego punktu widzenia istotny jest problem marginalizacji i wykluczenia społecznego. Dodatkowo poczucie więzi z określonym terytorium i chęć pogłębiania wspólnego dobra przejawiają się w zaangażowaniu jego mieszkańców w realizację różnego typu projektów i programów. Zaangażowanie lokalnych wspólnot może stanowić podstawę uruchomienia procesów rozwojowych opartych na czynnikach endogennych. Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób wyniki badań z obszaru tzw. neuronauk mogą przyczynić się do lepszego radzenia sobie z problemami społecznymi regionów problemowych, przy których rozwiązywaniu wielokrotnie ponosi się porażki. Jako przykład posłużyć może aktywizacja osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Bibliografia
Asbury K., Plomin R., Geny i edukacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Google Scholar
Bauer J., Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Google Scholar
Becla A., Czaja S., Rola kapitału ludzkiego i społecznego w określaniu ścieżki rozwoju ekonomicznego w regionach problemowych, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2014, nr 2(68), s. 16–28.
Google Scholar
Cacioppo J.T., Berntson G.G., Social psychological contributions to the decade of the brain: doctrine of multilevel analysis, „American Psychologist” 1992, Vol. 47, s. 1019–1028.
Google Scholar
Heckman J.J., Investing in disadvantaged young children is an economically efficient policy, presented at the Committee for Economic Development/The Pew Charitable Trusts/PNC Financial Services Group Forum on „Building the Economic Case for Investments in Preschool”, New York, January 10, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=pq_ubRXwEXc&feature=youtube [dostęp: 21.06.2019].
Google Scholar
Lipman M., Filozofia w szkole, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2008.
Google Scholar
PBS Nova Documentary – Future Education – School of the future, 2016.
Google Scholar
Projekt POKL „Umiem się uczyć” i „Potrafię. Wiem. Znam. Radę sobie dam”, Ewaluacja projektu: http://kiw-pokl.org.pl/media/upload/951/Raport%20z%20ewaluacji%20zewn%C4%99trznej.pdf [dostęp: 21.06.2019].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.