Style of Life Among Academic Youth

Authors

  • Lidia Kłos Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.52.02

Keywords:

balanced lifestyle, voluntary simplicity, consumerism, conscious consumer

Abstract

The aim of this article is to define a balanced lifestyle and VS conception and also to interpret a functioning youth’s lifestyle. For this purpose a life balance test was conducted which will make it possible to point out essential components of balance between private life and professional life or university life of our respondents. The surveys were conducted on a Steering Group of 104 students of the third year of undergraduate full-time and external studies in the years 2017 and 2018. An analysis of the main components was used to explain the research. The conclusions about balanced lifestyle of academic youth will be enunciated based on the results.

References

Alexander S., The voluntary simplicity movement: reimagining the good life beyond consumer culture, „The International Journal of Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability” 2011, Vol. 7, Issue 3.
Google Scholar

Antonides G., van Raaij W.F., Zachowanie konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Google Scholar

Bengamra-Zinelabidine B., On the concept of voluntary simplicity towards marketing, „Asian Journal of Business and Management Sciences” 2011, Vol. 2, No. 1.
Google Scholar

Borys T., Problemy zrównoważonej konsumpcji, [w:] Rozwój zrównoważony: teoria i praktyka, red. B. Fiedor, R. Jończy, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
Google Scholar

Borys T., Zrównoważony rozwój i jakość życia człowieka czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura” 2011, nr 5, s. 28–30.
Google Scholar

Bywalec C., Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar

Bywalec C., Rudnicki L., Konsumpcja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
Google Scholar

Golka M., Nowe style zachowań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.
Google Scholar

Górnik-Durose M., Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe zjawiska w zachowaniach konsumenckich, [w:] Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – pieniądze – konsumpcja, red. M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose, Difin, Warszawa 2010.
Google Scholar

Henderson C., The frugality phenomenon, „Economic Review” 1979, April–May, s. 28–30.
Google Scholar

Kiełczewski D., Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008.
Google Scholar

Kłos L., Świadomość ekologiczna Polaków – przegląd badań, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Studia i Prace Uniwersytetu Szczecińskiego”, t. 2, nr 42, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
Google Scholar

Kryk B., Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów, „Handel Wewnętrzny: marketing, rynek, przedsiębiorstwo”, R. 59, t. 2, nr 6A, Warszawa 2013, s. 5–19.
Google Scholar

Kuś G., Decyzje zakupowe konsumentów a systemy komunikowania, Novae Res, Gdynia 2011.
Google Scholar

Macnaghten P., Urry J., Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
Google Scholar

McGregor S.L.T., Sustainable life path concept: journeying toward sustainable consumption, „Journal of Research for Consumers” 2013, Issue 24, s. 33–56.
Google Scholar

Mont O., Plepys A., Sustainable consumption progress: should we be proud or alarmed?, „Journal of Cleaner Production” 2008, No. 16.
Google Scholar

Mróz B., Dyskretny urok konsumpcjonizmu. Szkic do portretu konsumenta XXI wieku, [w:] Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności, red. A.M. Zawadzka, M. Górnik-Durose, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
Google Scholar

„Nowy wspaniały świat”? Moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia, red. W. Muszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
Google Scholar

Rockefeller L.S., The case for a simpler life-style, „Reader’s Digest” 1976, February, s. 61–65.
Google Scholar

Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010.
Google Scholar

Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Google Scholar

Sobka J., Test na równowagę życiową, https://www.farmacjapraktyczna.pl/2012/05/test-zyciuppanuje-rownowaga, 2012 [dostęp: 20.04.2018].
Google Scholar

Szafraniec K., Anemia okresu transformacji a orientacje życiowe młodzieży, [w:] Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Google Scholar

Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M., Zachowania konsumentów: teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
Google Scholar

Zalega T., Sustainable consumption and innovative consumption in consumer behaviour of Mazovian households, „Handel Wewnętrzny” 2014, nr 4.
Google Scholar

Zavestoski S., The social-psychological bases of anticonsumption attitudes, „Psychology & Marketing” 2002, Vol. 19, No. 2.
Google Scholar

Zrałek J., Voluntary simplicity – zrównoważony styl życia współczesnych konsumentów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 231, Katowice 2015, s. 139–158.
Google Scholar

Published

2018-09-30

How to Cite

Kłos, L. (2018). Style of Life Among Academic Youth. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 52(3), 19–30. https://doi.org/10.18778/1429-3730.52.02

Issue

Section

Articles