Polish Video Game Market – Present Situation and Perspectives for the Future

Authors

  • Adam Juszczak Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.03

Keywords:

Polish game market, Development

Abstract

Video Game Market has develop vastly throughout last 60 years. Even though because of communism system we started developing our first companies in the 90’ we were able to establish more than few companies that are creating admired products – both in AAA games and smaller categories. Most successful polish companies such as CD Projekt Red, Techland and CI Games are in good financial shape after releasing games such as Wither 3 or Dying Light that were acclaimed one the best products of 2015 and 2016. In the same time we can observe rise of many new promising smaller studios such as 11 bit studios. Considering this situation and new government program GameINN which will support innovative new productions we can predict that polish video game market will be still developing quickly.

References

Kluska B., Dawno temu w Grach, Wydawnictwo Orka, Łódź 2008.
Google Scholar

Kondycja polskiej branży gier wideo. Raport 2015, www.kpt.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport_A4_Web.pdf (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

Overmars M., A Brief History of Computer Games, www.cs.uu.nl/docs/vakken/b2go/literature/history_of_games.pdf (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

http://firma.techland.pl/o-nas (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

http://forsal.pl/artykuly/963948,arp-powoluje-specjalna-spolke-ma-promowac-na-rynku-gier-polskie-startupy.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

https://naekranie.pl/aktualnosci/cd-projekt-notuje-swietna-sprzedaz-gier-wiedzmin-oraz-wiedzmin-2-zabojcy-krolow (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

http://pl.cdprojektred.com/news/wiedzmin-2-obsypany-nagrodami/ (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,20174795,techland-wchodzi-na-globalny-rynek-plany-sa-ambitne.html (dostęp: 20.01.2017).
Google Scholar

http://wyborcza.biz/Gieldy/1,132329,20768581,gpw-rozwaza-stworzenie-segmentu-dla-branzy-rozrywkowej-w-tym.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

www.bankier.pl/wiadomosc/Skup-akcji-w-CD-Projekcie-przeglosowany-Wrogie-przejecia-zmartwieniem-na-grudzien-7487046.html (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.bbc.co.uk/newsbeat/article/34679591/golden-joysticks-2015-the-witcher-3-wild-hunt-wins-five-gaming-awards (dostęp: 17.12.2016).
Google Scholar

www.benchmark.pl/aktualnosci/frostpunk-nowa-ambitna-gra-tworcow-this-war-of-mine.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar

www.cdaction.pl/news-43468/the-game-awards-2015-wyniki-wiedzmin-3--bez-zaskoczenia--gra-roku-2015-uzupelnione.html (dostęp: 17.12.2016). www.cdprojekt.com/pl/media/aktualnosci/wysoka-sprzedaz-gry-wiedzmin-3-dziki-gon-dodatkow-napedza-wyniki-grupy-cd-projekt/ (dostęp: 17.12.2016).
Google Scholar

www.facebook.com/adrian.chmielarz/posts/1264527406922612 (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

www.finanse.egospodarka.pl/58452,Debiut-11-bit-studios-SA-na-NewConnect,1,48,1.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar

www.forbes.pl/pawel-marchewka-z-techland-zarobil-miliony-na-dying-light-,artykuly,203146,1,1.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar

www.forbes.pl/sukces-techland-dying-light-pobil-rekord-dead-island,artykuly,191922,1,1.html (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.gamesindustry.biz/articles/2016–08–04-techland-dead-rising (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.gamezilla.pl/newsy/2016/46/cd-projekt-red-o-dacie-premiery-cyberpunk-2077-i-planach-na-najblizsze-lata (dostęp: 20.01.2017).
Google Scholar

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=70268 (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=82296 (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=97094 (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

www.ncbr.gov.pl/funduszeeuropejskie/poir/konkursy/konkurs3122016gameinn/aktualnosci/art,4202,konkurs-na-dofinansowanie-projektow-dla-programu-sektorowego-gameinn.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1604219,Rynek-gier-komputerowych-wart-ponad-90-mld-dolarow-Polska-19-w-globalnym-rankingu (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

www.wprost.pl/technologie/10016132/Wiedzmin-3-najwyzej-oceniana-gra-w-historii-Zdetronizowal-wieloletniego-krola.html (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

Published

2017-12-13

How to Cite

Juszczak, A. (2017). Polish Video Game Market – Present Situation and Perspectives for the Future. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 47(2), [29]–41. https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.03

Issue

Section

Articles