From Crowdsourcing to Citizensourcing
DOI:
https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.01Keywords:
outsourcing, crowdsourcing, citizensourcing, open innovation, cityAbstract
The dynamic development of the outsourcing sector led the definition and evolution of hitherto unusual or niche areas of operations. Accordingly, the companies are looking for strategies and solutions to obtain tangible results. An example of the strategy based on the business website and based on external sources of knowledge are crowdsourcing and citizensourcing allowing the involvement of a wide range of stakeholders and to create and achieve a new spectrum of activity.
References
Belleflamm, P., Lambert T., Schwienbacher A., Crowdfunding: Tapping the Right Crowd, ECORE DISCUSSION PAPER, ECORE International Association for Research and Teaching. Economics, Finance, Operations Research, Econometrics and Statistics, 2011/60.
Google Scholar
Brol R., Ekonomika i zarządzanie miastem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
Google Scholar
Dominguez L.R., Outsourcing krok po kroku dla menedżerów, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009.
Google Scholar
Estelle-Arolas E., Gonzalez-Ladron-de-Guevara F., Towards an Integrated Crowdsourcing Definition, Journal of Information Science, No. 38 (2), 2012.
Google Scholar
Howe J., Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd is Driving the Future of Business, Three Rivers Press, New York 2008.
Google Scholar
Komorowski J.W., Współczesne uwarunkowania gospodarczo-przestrzenne internacjonalizacji miast polskich, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
Google Scholar
Kościelniak H., Brendzel-Skowera K., Crowdsourcing w zarządzaniu organizacjami, ZN WSH Zarządzanie 2014 (2), Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Sosnowiec 2014.
Google Scholar
Kreft J., Crowdsourcing – darmowe źródło usług w mediach, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 354, Wrocław 2014.
Google Scholar
Malinowski B., Wykorzystanie crowdsourcingu i Otwartej Innowacji na przykładzie platformy internetowej My Starbucks Idea, [w:] Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, red. W. Grzegorczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar
Mazurek S., Crowdsourcing, czyli pozyskiwanie zasobów na rynkach sieciowych, [w:] Ekonomia XXI Wieku (Economics Of The 21st Century), 1(5), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015.
Google Scholar
Płaczek E., Szołtysek J., Outsourcing as a form of partnership relations, LogForum 3,1,4, http://www.logforum.net/vol3/issue1/no4 [dostęp: 28.10.2016].
Google Scholar
Power M.J., Desouza K.C., Bonifazi C., Ousourcing. Podręcznik spraw praktycznych, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2008.
Google Scholar
Radziszewska A., Crowdsourcing jako forma wykorzystania innowacyjności wirtualnych społeczności, Współczesne Zarządzanie 2/2013.
Google Scholar
Rojek D., Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Nr 101, Seria: Administracja i Zarządzanie, Siedlce 2014.
Google Scholar
Rzeczkowski D., Zastosowanie crowdsourcingu sieciowego w administracji publicznej, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa 2015, Nr 36, Warszawa 2015.
Google Scholar
Sopińska A., Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse 2013, Nr 4/1, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2013.
Google Scholar