Odpowiedzialny marketing, czyli marketing społecznie zaangażowany

Autor

  • Monika Szewczyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Gospodarki Światowej i Integracji Europejskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.06

Słowa kluczowe:

marketing, marketing społecznie zaangażowany, społeczna odpowiedzialność biznesu

Abstrakt

Marketing opisuje procesy społeczne polegające na swobodnej wymianie produktów i usług – nazywa się go również sztuką sprzedawania produktów. Przede wszystkim jest to proces oparty na planowaniu i realizacji pomysłów, ustalaniu cen, a także promocji i dystrybucji idei, towarów oraz usług. Wzrost znaczenia koncepcji zrównoważonego rozwoju i idei społecznej odpowiedzialności biznesu powoduje, że strategie marketingowe w firmach zaczynają bazować na odpowiedzialności i uczciwości. Tak postrzegana forma marketingu prowadzi do implementacji marketingu społecznie zaangażowanego. Polega on na łączeniu celów ekonomicznych firmy z celami społecznymi. Można znaleźć wiele pozytywnych przykładów takich akcji i działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa i służących społeczeństwu. Niestety pojawiają się także kontrowersyjne przypadki, budzące często niesmak wśród konsumentów. Spowodowane są one niewłaściwym zrozumieniem idei oraz chęcią poprawy wizerunku firmy i zwrócenia uwagi na istnienie marki na rynku w agresywny sposób. Celem pracy jest przedstawienie zastosowania marketingu społecznie zaangażowanego z uwzględnieniem zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, a także kontrowersji pojawiających się w tym obszarze.

Bibliografia

Bakalarska J., Marketing wartości, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016.
Google Scholar

Baran G., Marketing współtworzenia wartości z klientem. Społecznotwórcza rola marketingu w procesie strukturacji interakcyjnego środowiska doświadczeń, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Google Scholar

Cause Related Marketing: wprowadzenie i definicje, http://marketingspoleczny.pl/artykul.php?id_artykul=261 (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Cele marketingu, https://mfiles.pl/pl/index.php/Cele_marketingu (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Danone – Podziel się posiłkiem, www.danone.pl/Spoleczna-odpowiedzialnosc/Spoleczenstwo/Podziel-sie-Posilkiem (dostęp: 1.08.2016).
Google Scholar

Encyklopedia CSR, https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/marketing-spolecznie-zaangazowany/ (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Filar D., Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności komunikacja urzędowa i biznesowa, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
Google Scholar

Frączek A., Public relations jako narzędzie komunikacji społecznej, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2011, t. 8.
Google Scholar

Frosta zachęca do dbania o morze, www.kampaniespoleczne.pl/csrcrm,7340,frosta_zacheca_do_dbania_o_morze (dostęp: 3.08.2016).
Google Scholar

Granice i zastosowania reklamy społecznej, red. M. Nóżka, K. Keller, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Kraków 2007.
Google Scholar

Komisja Europejska, Odnowiona strategia UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, KOM(2011) 681 wersja ostateczna, Bruksela 2011.
Google Scholar

Kotler P., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2015.
Google Scholar

Maćkowska R., Public relations: efektywne komunikowanie w teorii i praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2010.
Google Scholar

Marketing wartości społecznych, red. nauk. W. Domachowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003, Człowiek i społeczeństwo, t. 21.
Google Scholar

Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, tłum. U. Grzelońska, E. Kolanowska, PWE, Warszawa 1991.
Google Scholar

Podziel się posiłkiem, http://podzielsieposilkiem.pl/ (dostęp: 1.08.2016).
Google Scholar

Podziel się posiłkiem – Banki żywności, www.bankizywnosci.pl/pl/projekty/podziel-sie-posilkiem.html (dostęp: 1.08.2016).
Google Scholar

Reklama rajstop Adrian z grobem i cytatem ks. Twardowskiego. „Pokazujemy, że życie biegnie nieubłaganie”, www.wirtualnemedia.pl/artykuł/reklama-rajstop-adrian-z-grobem-i-cytatem-z-ks-twardowskiego-pokazujemy-że-życie-biegnie-nieubłaganie (dostęp: 12.08.2016).
Google Scholar

Słownik finansowy, www.findict.pl/slownik/public-relations-pr (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Social responsibility: 7 core subjects, www.iso.org/iso/sr_7_core_subjects.pdf (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Wiedza – definicje. Cause Related Marketing, www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje,2393,cause_related_marketing.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-13

Jak cytować

Szewczyk, M. (2017). Odpowiedzialny marketing, czyli marketing społecznie zaangażowany. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 47(2), [77]–88. https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.06

Numer

Dział

Artykuły naukowe