Od crowdsourcing do citizensourcing
DOI:
https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.01Słowa kluczowe:
outsourcing, crowdsourcing, citizensourcing, open innovation, miastoAbstrakt
Dynamiczny rozwój sektora outsourcingowego doprowadził do zdefiniowania i ewolucji dotychczas nietypowych lub niszowych obszarów działalności. W związku z tym firmy poszukują strategii i rozwiązań umożliwiających uzyskiwanie konkretnych wyników. Przykładem strategii opartej na narzędziach internetowych i zewnętrznych źródłach wiedzy są crowdsourcing i citizensourcing, które umożliwiają zaangażowanie szerokiej gamy interesariuszy oraz tworzenie i osiąganie nowego zakresu działalności.Bibliografia
Belleflamm, P., Lambert T., Schwienbacher A., Crowdfunding: Tapping the Right Crowd, ECORE DISCUSSION PAPER, ECORE International Association for Research and Teaching. Economics, Finance, Operations Research, Econometrics and Statistics, 2011/60.
Google Scholar
Brol R., Ekonomika i zarządzanie miastem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
Google Scholar
Dominguez L.R., Outsourcing krok po kroku dla menedżerów, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009.
Google Scholar
Estelle-Arolas E., Gonzalez-Ladron-de-Guevara F., Towards an Integrated Crowdsourcing Definition, Journal of Information Science, No. 38 (2), 2012.
Google Scholar
Howe J., Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd is Driving the Future of Business, Three Rivers Press, New York 2008.
Google Scholar
Komorowski J.W., Współczesne uwarunkowania gospodarczo-przestrzenne internacjonalizacji miast polskich, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
Google Scholar
Kościelniak H., Brendzel-Skowera K., Crowdsourcing w zarządzaniu organizacjami, ZN WSH Zarządzanie 2014 (2), Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Sosnowiec 2014.
Google Scholar
Kreft J., Crowdsourcing – darmowe źródło usług w mediach, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 354, Wrocław 2014.
Google Scholar
Malinowski B., Wykorzystanie crowdsourcingu i Otwartej Innowacji na przykładzie platformy internetowej My Starbucks Idea, [w:] Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, red. W. Grzegorczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar
Mazurek S., Crowdsourcing, czyli pozyskiwanie zasobów na rynkach sieciowych, [w:] Ekonomia XXI Wieku (Economics Of The 21st Century), 1(5), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015.
Google Scholar
Płaczek E., Szołtysek J., Outsourcing as a form of partnership relations, LogForum 3,1,4, http://www.logforum.net/vol3/issue1/no4 [dostęp: 28.10.2016].
Google Scholar
Power M.J., Desouza K.C., Bonifazi C., Ousourcing. Podręcznik spraw praktycznych, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2008.
Google Scholar
Radziszewska A., Crowdsourcing jako forma wykorzystania innowacyjności wirtualnych społeczności, Współczesne Zarządzanie 2/2013.
Google Scholar
Rojek D., Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Nr 101, Seria: Administracja i Zarządzanie, Siedlce 2014.
Google Scholar
Rzeczkowski D., Zastosowanie crowdsourcingu sieciowego w administracji publicznej, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa 2015, Nr 36, Warszawa 2015.
Google Scholar
Sopińska A., Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse 2013, Nr 4/1, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2013.
Google Scholar