Struktura popytu na usługi ubezpieczeniowe w Polsce (w oparciu o badania własne)

Autor

  • Eleonora Ratowska-Dziobiak Uniwersytet Łódzki, Instytut Ekonomii, Katedra Ekonomii Rozwoju image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.35.05

Słowa kluczowe:

insurance services, structure of demand, insurance market in Poland, usługi ubezpieczeniowe, polski rynek ubezpieczeń

Abstrakt

Postępujący proces globalizacji istotnie wpływa na strukturę polskiego rynku ubezpieczeń oraz na procesy innowacyjne, jakie się na nim dokonują. Celem artykułu jest ocena zmian – zachodzących w tym segmencie rynku finansowego – z punktu widzenia klientów firm ubezpieczeniowych i współpracujących z nimi banków. Wnioski na temat stosunku konsumentów do rozszerzonej oferty usług ubezpieczeniowych wyprowadzono w oparciu o zebrany materiał badawczy (m. in. poprzez wywiady eksperckie z przedstawicielami dyrekcji czołowych ubezpieczycieli obecnych na polskim rynku oraz badania fokusowe). W myśl współczesnych teorii marketingu dystrybucja traktowana jest jako synonim komfortu dla klienta. Zdaniem rozmówców autorki kompleksowa obsługa nabywcy, lepiej dostosowana do jego potrzeb, stała się standardem. Dostarczenie produktów w odpowiedniej formie, we właściwym miejscu, po dogodnej cenie przekłada się na większą atrakcyjność oferty danego podmiotu w stosunku do wachlarza usług rywalizujących z nim instytucji.

Bibliografia

Bąkiewicz A., Wokół globalizacji, [w:] Gospodarka i społeczeństwo w dobie globalizacji, red. A. Bąkiewicz, DIALOG, Warszawa 2000.
Google Scholar

Banasiński A., Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa 1993.
Google Scholar

Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa 1996.
Google Scholar

Gierszewska G., Wawrzyniak B., Globalizacja – wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext (Euromanagement), Warszawa 2001.
Google Scholar

Globalizacja gospodarki światowej a integracja regionalna, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku”, PAN, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 1998.
Google Scholar

Gorczyńska M., Szustak G., Bancassurance jako forma wzmocnienia konkurencyjności banków i ubezpieczycieli w dobie globalizacji, [w:] Ubezpieczenia wobec procesów globalizacji, red. L. Pawłowicz, R. Wierzba, Gdańska Akademia Bankowa przy Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową, CeDeWu, Warszawa 2003.
Google Scholar

Górski M., Architektura systemu finansowego gospodarki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2005.
Google Scholar

Ekonomia rozwoju, red. R. Piasecki, PWE, Warszawa 2011.
Google Scholar

Hayek F.A., The Fatal Conceit: The Errors of Socialism, University of Chicago Press, Chicago 1988.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321158.001.0001

Jadachowski Ł., Synergia jest możliwa, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 2013, nr 1.
Google Scholar

Karmańska A., Rachunkowość zarządcza ubezpieczyciela, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Google Scholar

Kowalewski E., Prawo ubezpieczeń gospodarczych, Wydawnictwo Branta, Bydgoszcz–Toruń 2006.
Google Scholar

Krukowska E., Konkurencja zagranicznych firm na polskim rynku ubezpieczeń gospodarczych, [w:] Kierunki rozwoju polskiego rynku finansowego w procesie integracji z Unią Europejską, red. J. Rutkowski, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000.
Google Scholar

Łańcucki J., Warunki i perspektywy rozwoju rynku ubezpieczeniowego w Polsce, „Wiadomości Ubezpieczeniowe” 1992, nr 4–6.
Google Scholar

Łazowski J., Wstęp do nauki o ubezpieczeniach, Wydawnictwo Prawnicze „Lex”, Sopot 1998.
Google Scholar

Ohmae K., The Global Logic of Strategic Alliances, “Harvard Business Review” 1989.
Google Scholar

Piasecki R., Globalizacja procesów gospodarczych, [w:] Podstawy ekonomii, red. E. Kwiatkowski, R. Milewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Google Scholar

Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar

Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, red. A. Sitko-Lutek, PWN, Wyd. Naukowe Warszawa 2007.
Google Scholar

Podstawy ubezpieczeń, t. 2, Produkty, red. J. Monkiewicz, Poltext, Warszawa 2001.
Google Scholar

Ritzer G., The McDonaldization of Society, Pine Forge Press, Thousand Oaks 2004.
Google Scholar

Sowa K., Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych, Difin, Warszawa 2006.
Google Scholar

Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2001.
Google Scholar

Treder H., Rozwój polskiego rynku ubezpieczeń gospodarczych w warunkach konkurencji międzynarodowej, „Prace Naukowe AE we Wrocławiu” 1999, nr 836.
Google Scholar

Ubezpieczenia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” red. S. Wieteska, 2010, nr 244.
Google Scholar

Ubezpieczenia, red. J. Handschke, J. Monkiewicz, Poltext, Warszawa 2010.
Google Scholar

Ubezpieczenia gospodarcze. Ryzyko i metodologia oceny, red. T. Michalski, A. Karmańska, A. Śliwiński, C.H. Beck, Warszawa 2004.
Google Scholar

Wierzbicka E., Rynek ubezpieczeniowy, [w:] System finansowy w Polsce, red. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Wróbel P., Wizerunek: ubezpieczony, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 2013, nr 3.
Google Scholar

www.knf.gov.pl [dostęp 12.06.2014].
Google Scholar

www.swissre.com [dostęp 12.06.2014].
Google Scholar

www.piu.org.pl [dostęp 13.06.2014]..
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Ratowska-Dziobiak, E. (2014). Struktura popytu na usługi ubezpieczeniowe w Polsce (w oparciu o badania własne). Gospodarka W Praktyce I Teorii, 35(2), 69–92. https://doi.org/10.18778/1429-3730.35.05

Numer

Dział

Artykuły naukowe