Structure of demand for insurance services in Poland (in the light of own research)

Authors

  • Eleonora Ratowska-Dziobiak Uniwersytet Łódzki, Instytut Ekonomii, Katedra Ekonomii Rozwoju image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.35.05

Keywords:

insurance services, structure of demand, insurance market in Poland, usługi ubezpieczeniowe, polski rynek ubezpieczeń

Abstract

This article presents an analysis of changes in the Polish insurance market generated by the globalization and internalization of financial institutions. Conclusions on consumer attitudes to an expanded range of insurance services are derived from the collected research material (through expert interviews with representatives of the management of leading insurance companies on the Polish market, and focused interviews). According to modern theories of marketing, distribution is treated as a synonym for client comfort. In the opinion of author’s interlocutors comprehensive customer service, better suited to customer’s needs, has become a standard. The delivery of insurance products in the optimal way, to the right place, and at a price convenient for the customer leads to the improvement of a company’s competitiveness.

References

Bąkiewicz A., Wokół globalizacji, [w:] Gospodarka i społeczeństwo w dobie globalizacji, red. A. Bąkiewicz, DIALOG, Warszawa 2000.
Google Scholar

Banasiński A., Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa 1993.
Google Scholar

Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa 1996.
Google Scholar

Gierszewska G., Wawrzyniak B., Globalizacja – wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext (Euromanagement), Warszawa 2001.
Google Scholar

Globalizacja gospodarki światowej a integracja regionalna, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku”, PAN, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 1998.
Google Scholar

Gorczyńska M., Szustak G., Bancassurance jako forma wzmocnienia konkurencyjności banków i ubezpieczycieli w dobie globalizacji, [w:] Ubezpieczenia wobec procesów globalizacji, red. L. Pawłowicz, R. Wierzba, Gdańska Akademia Bankowa przy Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową, CeDeWu, Warszawa 2003.
Google Scholar

Górski M., Architektura systemu finansowego gospodarki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2005.
Google Scholar

Ekonomia rozwoju, red. R. Piasecki, PWE, Warszawa 2011.
Google Scholar

Hayek F.A., The Fatal Conceit: The Errors of Socialism, University of Chicago Press, Chicago 1988.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321158.001.0001

Jadachowski Ł., Synergia jest możliwa, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 2013, nr 1.
Google Scholar

Karmańska A., Rachunkowość zarządcza ubezpieczyciela, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Google Scholar

Kowalewski E., Prawo ubezpieczeń gospodarczych, Wydawnictwo Branta, Bydgoszcz–Toruń 2006.
Google Scholar

Krukowska E., Konkurencja zagranicznych firm na polskim rynku ubezpieczeń gospodarczych, [w:] Kierunki rozwoju polskiego rynku finansowego w procesie integracji z Unią Europejską, red. J. Rutkowski, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000.
Google Scholar

Łańcucki J., Warunki i perspektywy rozwoju rynku ubezpieczeniowego w Polsce, „Wiadomości Ubezpieczeniowe” 1992, nr 4–6.
Google Scholar

Łazowski J., Wstęp do nauki o ubezpieczeniach, Wydawnictwo Prawnicze „Lex”, Sopot 1998.
Google Scholar

Ohmae K., The Global Logic of Strategic Alliances, “Harvard Business Review” 1989.
Google Scholar

Piasecki R., Globalizacja procesów gospodarczych, [w:] Podstawy ekonomii, red. E. Kwiatkowski, R. Milewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Google Scholar

Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar

Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, red. A. Sitko-Lutek, PWN, Wyd. Naukowe Warszawa 2007.
Google Scholar

Podstawy ubezpieczeń, t. 2, Produkty, red. J. Monkiewicz, Poltext, Warszawa 2001.
Google Scholar

Ritzer G., The McDonaldization of Society, Pine Forge Press, Thousand Oaks 2004.
Google Scholar

Sowa K., Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych, Difin, Warszawa 2006.
Google Scholar

Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2001.
Google Scholar

Treder H., Rozwój polskiego rynku ubezpieczeń gospodarczych w warunkach konkurencji międzynarodowej, „Prace Naukowe AE we Wrocławiu” 1999, nr 836.
Google Scholar

Ubezpieczenia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” red. S. Wieteska, 2010, nr 244.
Google Scholar

Ubezpieczenia, red. J. Handschke, J. Monkiewicz, Poltext, Warszawa 2010.
Google Scholar

Ubezpieczenia gospodarcze. Ryzyko i metodologia oceny, red. T. Michalski, A. Karmańska, A. Śliwiński, C.H. Beck, Warszawa 2004.
Google Scholar

Wierzbicka E., Rynek ubezpieczeniowy, [w:] System finansowy w Polsce, red. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Wróbel P., Wizerunek: ubezpieczony, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 2013, nr 3.
Google Scholar

www.knf.gov.pl [dostęp 12.06.2014].
Google Scholar

www.swissre.com [dostęp 12.06.2014].
Google Scholar

www.piu.org.pl [dostęp 13.06.2014]..
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Ratowska-Dziobiak, E. (2014). Structure of demand for insurance services in Poland (in the light of own research). Gospodarka W Praktyce I Teorii, 35(2), 69–92. https://doi.org/10.18778/1429-3730.35.05

Issue

Section

Articles