Structure of demand for insurance services in Poland (in the light of own research)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1429-3730.35.05Keywords:
insurance services, structure of demand, insurance market in Poland, usługi ubezpieczeniowe, polski rynek ubezpieczeńAbstract
This article presents an analysis of changes in the Polish insurance market generated by the globalization and internalization of financial institutions. Conclusions on consumer attitudes to an expanded range of insurance services are derived from the collected research material (through expert interviews with representatives of the management of leading insurance companies on the Polish market, and focused interviews). According to modern theories of marketing, distribution is treated as a synonym for client comfort. In the opinion of author’s interlocutors comprehensive customer service, better suited to customer’s needs, has become a standard. The delivery of insurance products in the optimal way, to the right place, and at a price convenient for the customer leads to the improvement of a company’s competitiveness.
References
Bąkiewicz A., Wokół globalizacji, [w:] Gospodarka i społeczeństwo w dobie globalizacji, red. A. Bąkiewicz, DIALOG, Warszawa 2000.
Google Scholar
Banasiński A., Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa 1993.
Google Scholar
Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa 1996.
Google Scholar
Gierszewska G., Wawrzyniak B., Globalizacja – wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext (Euromanagement), Warszawa 2001.
Google Scholar
Globalizacja gospodarki światowej a integracja regionalna, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku”, PAN, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 1998.
Google Scholar
Gorczyńska M., Szustak G., Bancassurance jako forma wzmocnienia konkurencyjności banków i ubezpieczycieli w dobie globalizacji, [w:] Ubezpieczenia wobec procesów globalizacji, red. L. Pawłowicz, R. Wierzba, Gdańska Akademia Bankowa przy Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową, CeDeWu, Warszawa 2003.
Google Scholar
Górski M., Architektura systemu finansowego gospodarki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2005.
Google Scholar
Ekonomia rozwoju, red. R. Piasecki, PWE, Warszawa 2011.
Google Scholar
Hayek F.A., The Fatal Conceit: The Errors of Socialism, University of Chicago Press, Chicago 1988.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321158.001.0001
Jadachowski Ł., Synergia jest możliwa, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 2013, nr 1.
Google Scholar
Karmańska A., Rachunkowość zarządcza ubezpieczyciela, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Google Scholar
Kowalewski E., Prawo ubezpieczeń gospodarczych, Wydawnictwo Branta, Bydgoszcz–Toruń 2006.
Google Scholar
Krukowska E., Konkurencja zagranicznych firm na polskim rynku ubezpieczeń gospodarczych, [w:] Kierunki rozwoju polskiego rynku finansowego w procesie integracji z Unią Europejską, red. J. Rutkowski, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000.
Google Scholar
Łańcucki J., Warunki i perspektywy rozwoju rynku ubezpieczeniowego w Polsce, „Wiadomości Ubezpieczeniowe” 1992, nr 4–6.
Google Scholar
Łazowski J., Wstęp do nauki o ubezpieczeniach, Wydawnictwo Prawnicze „Lex”, Sopot 1998.
Google Scholar
Ohmae K., The Global Logic of Strategic Alliances, “Harvard Business Review” 1989.
Google Scholar
Piasecki R., Globalizacja procesów gospodarczych, [w:] Podstawy ekonomii, red. E. Kwiatkowski, R. Milewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Google Scholar
Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar
Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, red. A. Sitko-Lutek, PWN, Wyd. Naukowe Warszawa 2007.
Google Scholar
Podstawy ubezpieczeń, t. 2, Produkty, red. J. Monkiewicz, Poltext, Warszawa 2001.
Google Scholar
Ritzer G., The McDonaldization of Society, Pine Forge Press, Thousand Oaks 2004.
Google Scholar
Sowa K., Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych, Difin, Warszawa 2006.
Google Scholar
Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2001.
Google Scholar
Treder H., Rozwój polskiego rynku ubezpieczeń gospodarczych w warunkach konkurencji międzynarodowej, „Prace Naukowe AE we Wrocławiu” 1999, nr 836.
Google Scholar
Ubezpieczenia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” red. S. Wieteska, 2010, nr 244.
Google Scholar
Ubezpieczenia, red. J. Handschke, J. Monkiewicz, Poltext, Warszawa 2010.
Google Scholar
Ubezpieczenia gospodarcze. Ryzyko i metodologia oceny, red. T. Michalski, A. Karmańska, A. Śliwiński, C.H. Beck, Warszawa 2004.
Google Scholar
Wierzbicka E., Rynek ubezpieczeniowy, [w:] System finansowy w Polsce, red. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Wróbel P., Wizerunek: ubezpieczony, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 2013, nr 3.
Google Scholar
www.knf.gov.pl [dostęp 12.06.2014].
Google Scholar
www.swissre.com [dostęp 12.06.2014].
Google Scholar
www.piu.org.pl [dostęp 13.06.2014]..
Google Scholar