Efficiency of Education Process in Higher Vocational Schools in 2012

Authors

  • Łukasz Brzezicki University of Gdansk, Faculty of Economics

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.323.04

Keywords:

efficiency, higher vocational education schools, DEA, non-parametric methods

Abstract

The aim of this article is to evaluate the efficiency of teaching activities and qualification of ranking of efficiency of higher vocational education schools in the year 2012. The analysis comprises 25 higher vocational education schools reporting to the supervision of the Ministry of Science and Higher Education. This study was used non-parametric method DEA to the calculation of efficiency. The outputs of model include number of graduates and coefficient of employers’ preferences while inputs depending on the specific model are measured by the stationary dotation, total costs or the revenue of the didactic activity and the number of academic staff. There were 8 for model 1 and 2, meanwhile for 3 model 9 effective higher schools. Average ineffectiveness carries out between 83% and 84%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andersen P., Petersen N. (1993), A procedure for ranking efficient units in Data Envelopment Analysis, ,,Management Science”, vol. 39 (10), s. 1261–1264.
Google Scholar

Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K. (2007), Data Envelopment Analysis: a comprehensive text with models, applications, references and DEA-Solver software, Springer, New York.
Google Scholar

Ćwiąkała-Małys A., Nowak W. (2009), Wybrane metody pomiaru efektywności podmiotu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar

Feruś A. (2006), Zastosowanie metody DEA do określania poziomu ryzyka kredytowego przedsiębiorstw, „Bank i Kredyt”, nr 7, s. 45–46.
Google Scholar

Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Kozuń-Cieślak G. (2011), Wykorzystanie metody DEA do oceny efektywności w usługach sektora publicznego, „Wiadomości Statystyczne”, nr 3(598), s. 16.
Google Scholar

MNiSW (2012), Szkoły wyższe – dane podstawowe, Warszawa.
Google Scholar

MNiSW (2013), Szkolnictwo wyższe w Polsce 2013, Warszawa, s. 13.
Google Scholar

Obwieszczenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wykazu jednostek, którym w 2012 r. przyznano dotacje podmiotowe w ustawowo określonym zakresie z części 38: „Szkolnictwo wyższe” oraz kwot tych dotacji (Dz. U. MNiSW 2013 poz. 26).
Google Scholar

Pasewicz W., Słabońska T., Świtłyk M. (2009), Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001–2005, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej”, nr 1(318), s. 57–72.
Google Scholar

Pasewicz W., Wilczyński A., Świtłyk M. (2012), Efektywność państwowych wyższych szkół zawodowych w latach 2004–2010, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 245, s. 367–376.
Google Scholar

Pawłowska M. (2003), Wpływ fuzji i przejęć na efektywność w sektorze banków komercyjnych w Polsce w latach 1997–2001, „Bank i Kredyt”, nr 2, s. 20–34.
Google Scholar

Perspektywy 2012, Metodologia niepublicznych uczelni licencjackich i PWSZ, http://www.perspekty­wy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=5069&Itemid=906 (dostęp: 23.12.2014).
Google Scholar

Szuwarzyński A. (2006), Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej, [w:] Ditel J., Sapijaszko Z. (red.), Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź, s. 213–224.
Google Scholar

Szuwarzyński A. (2005), Pomiar efektywności procesu kształcenia w uczelni wyższej, [w:] Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyjnych, Leja K., Szuwarzyński A. (red.), Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, s. 9–27.
Google Scholar

Świtłyk M., Pasewicz W. (2009), Efektywność techniczna kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w latach 2004–2006, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis”, seria „Oeconomica” 273(56), s. 187–196.
Google Scholar

Ustaw z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2014 poz. 1198).
Google Scholar

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy i o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2011 nr 84 poz. 455 ze zm.).
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 nr 164 poz. 1365 z późn. zm.).
Google Scholar

Wolszczak-Derlacz J. (2013), Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
Google Scholar

Published

2016-12-08

How to Cite

Brzezicki, Łukasz. (2016). Efficiency of Education Process in Higher Vocational Schools in 2012. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(323), [53]-66. https://doi.org/10.18778/0208-6018.323.04

Issue

Section

Statistics and econometrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.