Zmiany w funkcjonowaniu serwisu społecznościowego Facebook i ich wpływ na jego użyteczność marketingową

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.14

Słowa kluczowe:

Facebook, marketing internetowy, media społecznościowe

Abstrakt

Rok 2012 przyniósł wiele poważnych zmian w funkcjonowaniu serwisu Facebook. Formy i sposoby prowadzenia komunikacji marketingowej przy użyciu tej platformy, które okazywały się skuteczne jeszcze na początku roku, okazywały się kompletnie zawodne w ostatnich jego miesiącach. Dobrym przy kładem ilustrującym dynamikę zmian jest ewolucja wpisów z dołączonymi zdjęciami. Jak podaje firma Renegade, wprowadzone jesienią poprawki negatywnie wpływają na zasięg treści z dołączonym obrazem [Kawik, 2012]. Pracownia przeanalizowała średnie wartości widzialności poszczególnych wpisów. Badania wykazały, że wprawdzie każdy status widzi średnio 16% fanów, ale jeszcze w sierpniu zdarzały się zdjęcia, które docierały do 80% z nich. Wiele wpisów osiągało też zasięg w okolicach 40% W ciągu kilku miesięcy odsetek zamieszczanych zdjęć w profilach komercyjnych znacząco zmalał. Jest to doskonały przykład na to, jak doskonale społeczność internetowa potrafi się dostosować do nowych warunków.

Eksperci od social media nauczyli się bardzo szybko reagować na wszelkie zmiany techniczne związane z funkcjonowaniem serwisu. Mimo tajności algorytmu, poprzez badanie sieci, często metodą prób i błędów, zdołano opracować podstawowe zasady, którymi rządzi się EdgeRank.

W kolejnych latach należy się spodziewać następnej fali kryzysów zaufania w stosunku do Facebooka. Z uwagi na fakt, że spółka jest notowana na giełdzie papierów wartościowych, będzie ona przedmiotem ataków, które będą miały na celu obniżenie cen jej akcji. Facebook w dalszym ciągu będzie rozwijał usługi pozwalające akcjonariuszom, na osiąganie jeszcze większego przychodu z reklam. Należy jednak pamiętać, że cały czas jest to sieć społecznościowa, na rozwój której, największy wpływ posiadają jej użytkownicy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Cellan-Jones R., Facebook likes' and adverts' value doubted, www.bbc.co.uk, http://www.bbc.co.uk/news/technology-18813237 [dostęp: 10.12 2012]
Google Scholar

Edgerank, http://edgerank.net
Google Scholar

Facebook Investor Relations, http://investor.fb.com/
Google Scholar

Gregor B., Gasińska M. (2011), Portale społecznościowe jako kanał komunikacji marketingowej, [w:] A. Pabian (red.), Zarządzanie działalnością marketingową w skali krajowej, międzynarodowej i globalnej, Częstochowa
Google Scholar

Gregor S, Stawiszyński M. (2012), Wykorzystanie mediów społecznościowych w przedsiębiorstwach, [w:] Gospodarka elektroniczna. Wyzwania rozwojowe, T. 1, Zeszyty Naukowe, Nr 702, Szczecin
Google Scholar

Grygielski M., Social media a komunikacja z klientem, Nowy Marketing. Where is the beef?. http://nowymarketing.pl/a/736,social-media-a-komunikacja-z-klientem
Google Scholar

IAB Chile, The MIXX Conference & Expo, The Official Interactive Event of Advertising Week 2012, The Power of Like2: How Social Marketing Works, http://www.iab.cl
Google Scholar

Kawik A. (2012), Zasięg postów bez zmian? Tak twierdzą przedstawiciele Facebooka, http://socialpress.pl/2012/11/zasieg-postow-bez-zmian-tak-twierdza-przedstawiciele-facebooka/# [dostęp: 11.12.2012]
Google Scholar

Mocarski K., Kto naprawdę stracił fanów na Facebooku, czyli kasowanie kont okiem Sotrender Research Team, http://blog.sotrenderxom/pl/2012/11/kto-naprawde-stracil-fanow-na-facebooku/
Google Scholar

Nielsen Online Measurement, Social Media Report 2012, http://blog.nielsen.com/nielsenwire/social/2012/
Google Scholar

Pielesiek K., Facebook wziął się za jesienne porządki, Gazeta.pl - technologie, http://technologie.gazeta.pl/internet/1,113840,12564962,Facebook_wzial_sie_za_jesienne_porzadki.html
Google Scholar

SmartNet Research & Solutions, Miesięczny Raport Sotrender - Listopad 2012, http://blog.sotrender.com/pl/2012/12/fanpage-trends-listopad-2012/
Google Scholar

Statystyki wygenerowane przez serwis Socialbakers.com, http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/
Google Scholar

Październik na Facebooku i w Fanpage Trends - zmiany w Edge Ranku, promowanie postów i Global Pages, http://blog.sotrender.com/pl/2012/11/pazdziernik-na-facebooku-i-w-fanpage-trends/[dostęp: 11.12.2012]
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Roge, M. (2013). Zmiany w funkcjonowaniu serwisu społecznościowego Facebook i ich wpływ na jego użyteczność marketingową. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (287), 169–179. https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.14

Numer

Dział

Artykuł