Positive aspects of old age in University of Third Age students’ perception
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.17Keywords:
positive elderly, students of University of Third Age, life quality, retired, free timeAbstract
Article refers to general perception of old age as a period characterized negatively. Nowadays old person andor pensioner is a person with low prestige in society, old age is recognized as sad period, useless, unsatisfying. Authors present results of research carried among participants of Universities of Third Age about their own perception of old age in a positive context. Authors analyze the statements (opinions) of students using the positive psychology and conditions of satisfaction, that subjectively describe old age as positive phase of life. Conclusions from that research give us important facts about adult education as well as gerontology prevention.
Downloads
References
Brzezińska A.I., Wilowska J. A., 2010, Starość w kontekście psychologii pozytywnej, w: Pozytywna starość, K. Wieczorowska-Tobis, D. Talarska (red.). Wyd. UM, Poznań,s. 45-55.
Google Scholar
Czapiński J., 2004, Psychologiczne teorie szczęścia, w: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red), PWN, Warszawa, s. 51-101.
Google Scholar
Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź, 206 s.
Google Scholar
Czerniawska O., 2007, Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź, 229 s.
Google Scholar
Depp C.A., Jeste D.V., 2006, Definitions and predictors of successful aging: A comprehensive review larger quantitive studies, Geriatr Psychiatry 2006, 14/6-20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/01.JGP.0000192501.03069.bc
Diener E., Lucas R.E., Oishi S., 2008, Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, w: Psychologia pozytywna Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red), PWN, Warszawa, 35-50 s.
Google Scholar
Erikson E., 2004, Tożsamość a cykl życia, Zysk i Ska, Poznań.
Google Scholar
Halicka M., Halicki J., 1999, Społeczne implikacje edukacji osób starszych, "Polityka Społeczna", nr 9, 18-27s.
Google Scholar
Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M., Kornatowski T., 2010, Co to znaczy zestarzeć się pozytywnie, w: Pozytywna starość, K. Wieczorowska-Tobis, D. Talarska (red.). Wyd. UM w Poznaniu, Poznań, 15-24s.
Google Scholar
Konieczna R. (2000), Wpływ Uniwersytetu Trzeciego Wieku na życie codzienne słuchaczy (komunikat z badań), w: Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, M. Dzięgielewska (red.), Łódź.
Google Scholar
Leszczyńska-Rajchert A., 2006, Człowiek starszy i jego wspomaganie, Olsztyn.
Google Scholar
Lubryczyńska K., 2005, Uniwersytety Trzeciego Wieku w Warszawie, Biblioteka Edukacji Dorosłych tom 35, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Warszawa, 163 s.
Google Scholar
Rowe J.W., Kahn R.L., 1987, Human aging: Usual and successful, Science 237, s. 143-149.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1126/science.3299702
Rubacha K. 2008, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa AiP, Warszawa.
Google Scholar
Ryff C. D., Singer B., 2004, Paradoks kondycji ludzkiej: Dobrostan i zdrowie na drodze ku śmierci, w: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red), PWN, Warszawa, 147-162 s.
Google Scholar
Seligman M. E.P. , 2000, Positive psychology w: The science of optimism and hope. Research essays in honor of Martin E.P. Seligman, J. E. Gillham (red), Philadelphia, TFP, s. 515-422.
Google Scholar
Steuden S., 2009, Szczęśliwi po pięćdziesiątce, WAiP, Warszawa.
Google Scholar
Szarota Z., 2004, Gerontologia społeczna i oświatowa. Wydawnictwo AP, Kraków.
Google Scholar
Szarota Z., 2010, Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wyd. UP, Kraków, s.135-143.
Google Scholar
Szatur-Jaworska B., 2006, Jakość życia w okresie starości, w: Halicka M., Halicki J., (red.), Zostawić ślad na ziemi. Białystok.
Google Scholar
Woźniak Z., 2006, Dziesięć zasad dobrego starzenia się, w: Halicka M., Halicki J., (red.), Zostawić ślad na ziemi. Białystok.
Google Scholar





