Positive aspects of old age in University of Third Age students’ perception

Authors

  • Joanna Wawrzyniak Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Elżbieta Woźnicka Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.17

Keywords:

positive elderly, students of University of Third Age, life quality, retired, free time

Abstract

Article refers to general perception of old age as a period characterized negatively. Nowadays old person andor pensioner is a person with low prestige in society, old age is recognized as sad period, useless, unsatisfying. Authors present results of research carried among participants of Universities of Third Age about their own perception of old age in a positive context. Authors analyze the statements (opinions) of students using the positive psychology and conditions of satisfaction, that subjectively describe old age as positive phase of life. Conclusions from that research give us important facts about adult education as well as gerontology prevention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brzezińska A.I., Wilowska J. A., 2010, Starość w kontekście psychologii pozytywnej, w: Pozytywna starość, K. Wieczorowska-Tobis, D. Talarska (red.). Wyd. UM, Poznań,s. 45-55.
Google Scholar

Czapiński J., 2004, Psychologiczne teorie szczęścia, w: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red), PWN, Warszawa, s. 51-101.
Google Scholar

Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź, 206 s.
Google Scholar

Czerniawska O., 2007, Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź, 229 s.
Google Scholar

Depp C.A., Jeste D.V., 2006, Definitions and predictors of successful aging: A comprehensive review larger quantitive studies, Geriatr Psychiatry 2006, 14/6-20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1097/01.JGP.0000192501.03069.bc

Diener E., Lucas R.E., Oishi S., 2008, Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, w: Psychologia pozytywna Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red), PWN, Warszawa, 35-50 s.
Google Scholar

Erikson E., 2004, Tożsamość a cykl życia, Zysk i Ska, Poznań.
Google Scholar

Halicka M., Halicki J., 1999, Społeczne implikacje edukacji osób starszych, "Polityka Społeczna", nr 9, 18-27s.
Google Scholar

Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M., Kornatowski T., 2010, Co to znaczy zestarzeć się pozytywnie, w: Pozytywna starość, K. Wieczorowska-Tobis, D. Talarska (red.). Wyd. UM w Poznaniu, Poznań, 15-24s.
Google Scholar

Konieczna R. (2000), Wpływ Uniwersytetu Trzeciego Wieku na życie codzienne słuchaczy (komunikat z badań), w: Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, M. Dzięgielewska (red.), Łódź.
Google Scholar

Leszczyńska-Rajchert A., 2006, Człowiek starszy i jego wspomaganie, Olsztyn.
Google Scholar

Lubryczyńska K., 2005, Uniwersytety Trzeciego Wieku w Warszawie, Biblioteka Edukacji Dorosłych tom 35, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Warszawa, 163 s.
Google Scholar

Rowe J.W., Kahn R.L., 1987, Human aging: Usual and successful, Science 237, s. 143-149.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1126/science.3299702

Rubacha K. 2008, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa AiP, Warszawa.
Google Scholar

Ryff C. D., Singer B., 2004, Paradoks kondycji ludzkiej: Dobrostan i zdrowie na drodze ku śmierci, w: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red), PWN, Warszawa, 147-162 s.
Google Scholar

Seligman M. E.P. , 2000, Positive psychology w: The science of optimism and hope. Research essays in honor of Martin E.P. Seligman, J. E. Gillham (red), Philadelphia, TFP, s. 515-422.
Google Scholar

Steuden S., 2009, Szczęśliwi po pięćdziesiątce, WAiP, Warszawa.
Google Scholar

Szarota Z., 2004, Gerontologia społeczna i oświatowa. Wydawnictwo AP, Kraków.
Google Scholar

Szarota Z., 2010, Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wyd. UP, Kraków, s.135-143.
Google Scholar

Szatur-Jaworska B., 2006, Jakość życia w okresie starości, w: Halicka M., Halicki J., (red.), Zostawić ślad na ziemi. Białystok.
Google Scholar

Woźniak Z., 2006, Dziesięć zasad dobrego starzenia się, w: Halicka M., Halicki J., (red.), Zostawić ślad na ziemi. Białystok.
Google Scholar

Published

2013-01-01

How to Cite

Wawrzyniak, J., & Woźnicka, E. (2013). Positive aspects of old age in University of Third Age students’ perception. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (291), 209–219. https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.17

Issue

Section

Articles