Old People as Traffic Special Participants

Authors

  • Robert Susło Akademia Medyczna we Wrocławiu, Katedra i Zakład Medycyny Sądowej image/svg+xml
  • Jędrzej Siuta Akademia Medyczna we Wrocławiu, Katedra i Zakład Medycyny Sądowej image/svg+xml
  • Jakub Trnka Akademia Medyczna we Wrocławiu, Katedra i Zakład Medycyny Sądowej image/svg+xml
  • Marcin Gęsicki Akademia Medyczna we Wrocławiu, Katedra i Zakład Medycyny Sądowej image/svg+xml
  • Jarosław Drobnik Akademia Medyczna we Wrocławiu, Katedra i Zakład Medycyny Rodzinnej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.297.14

Keywords:

ageing, traffic accidents, forensic medicine

Abstract

Books and papers have been reviewed to find out which changes typical for old people are influencing the way they are taking part in traffic and results of the autopsies performed in the Forensic Medicine Department, Medical University, Wroclaw, Poland in the years 2008–2009 have been analyzed to choose the cases of people of the age 60 years and above, that died because of traffic accidents. Old people constitute a special group of traffic participants, because with ageing processes in the human organism and resulting organ changes, there is an increased risk of incurring injuries or dying because of traffic accidents, the complications of the trauma related to traffic accidents are more common and grave. They do not take into account the psychophysical fitness limitations connected with the age and often play also the very demanding role of the drivers and bikers. It is also depictured in the analyzed autopsy results. The results of the study suggest the need to consider a possibility of introducing in Poland a periodic verification of older people abilities to drive vehicles in public roads.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bień B., Synak B., 2001, Stan zdrowia i sprawność populacji ludzi starych w Polsce w roku 2000; [w:] Charzewski J. (red.), Problemy starzenia, Wyd. AWF, Warszawa, 21-36
Google Scholar

DiMaio V.J., DiMaio D., 2003, Medycyna sądowa, Wydawnictwo Urban&Partner, Wrocław, 522 s.
Google Scholar

Drobnik J., Susło R., Trnka J., Kordel K, Znaczenie prawidłowego udzielania pacjentom informacji o lekach w kontekście zagrożeń w ruchu drogowym i miejscu pracy, "Family Medicine & Primary Care Review" 2011 Vol.13 no. 2; s. 302-304
Google Scholar

Rutkiewicz J. (red.), 1979, Geriatria, PZWL Warszawa, 446 s.
Google Scholar

Stefański R.A., 2006, Problematyka prawna wypadków drogowych [w:] Wierciński J., Reza A. Wypadki drogowe - vademecum biegłego sądowego, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków, s. 119-178
Google Scholar

Susło R., Trnka J., Drobnik J., 2006, Najczęstsze przyczyny zgonów ludzi po 65. roku życia w województwie dolnośląskim [w]: Kowalski J.T, Szukalski P. (red.), Starość i starzenie się jako doświadczenie jednostek i zbiorowości ludzkich, Łódź : Zakład Demografii UŁ, s.258-261
Google Scholar

Susło R., Trnka J., Drobnik J., 2009, Zastosowanie dokumentacji medycznej na potrzeby opiniowania w sprawach wypadków komunikacyjnych, "Family Medicine & Primary Care Review", Vol.11 no.3; s.767-772
Google Scholar

Szatny H., Trnka J., Szleszkowski Ł., Susło R., 2004; Nietypowe obrażenia kręgosłupa u ofiar wypadków [w:] XIII Zjazd Naukowy Polskiego Towarzyska Medycyny Sądowej i Kryminologii w 200-lecie powstania Katedry Medycyny Sądowej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 15-17.09.2004. Streszczenia, s.58 poz.P72
Google Scholar

Szatny Fł., Trnka J., Szleszkowski Ł., Susło R., 2004, Potrącenie czy przejechanie pieszego w czasie wypadku drogowego - trudności opiniodawcze [w:] XIII Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Medycyny Sądowej i Kryminologii w 200-lecie powstania Katedry Medycyny Sądowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 15-17.09.2004. Streszczenia, s.66 poz.P85
Google Scholar

Teresiński G., Biomechanika wypadku drogowego, CD-ROM, Lublin
Google Scholar

Teresiński G., Historia badań w dziedzinie wypadkowości drogowej, 2001, "Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii", nr 51, 3, 249-258.
Google Scholar

Teresiński G., 2001,Obrażenia stawów kolanowych, skokowych i biodrowych, miednicy oraz szyi u pieszych ofiar wypadków drogowych - ich wykrywanie i przydatność do odtworzenia okoliczności zdarzenia, CD-ROM, Lublin.
Google Scholar

Teresiński G, 2008, Rekonstrukcja wypadku drogowego w oparciu o wybrane parametry biomechaniczne, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin,
Google Scholar

Teresiński G, Mądro R., 2001, Ewolucja metod sądowo-lekarskiej rekonstrukcji okoliczności potrąceń pieszych przez pojazdy mechaniczne - możliwości poszerzenia zakresu wnioskowania, "Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii", nr 51, 3, 259-272.
Google Scholar

Trnka J., Szatny H., Susło R., Gwałtowne przyczyny zgonów ludzi w starszym wieku [w:] Nasze starzejące się społeczeństwo : nadzieje i zagrożenia, Kowalski J.T, Szukalski P. (red), 2004, Łódź, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s.203-209
Google Scholar

Trnka J., Szatny H., Susło R., Szleszkowski Ł., 2004, Relacje między obrażeniami ciała odniesionymi w wyniku wypadków drogowych a zgonami osób starszych [w:] XIII Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Medycyny Sądowej i Kryminologii w 200-lecie powstania Katedry Medycyny Sądowej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 15-17.09.2004. Streszczenia; s.66 poz.P86
Google Scholar

Wiśniewska-Roszkowska K, 1987, Gerontologia dla pracowników socjalnych, PZWL, Warszawa, 158 s.
Google Scholar

Dane statystyczne Policji, 2011, dane dostępne na stronie internetowej http://dlakierowcow.policja.pl/download/15/54343/Wypadki_19752011.doc w dniu 2012.03.14.
Google Scholar

Published

2013-01-01

How to Cite

Susło, R., Siuta, J., Trnka, J., Gęsicki, M., & Drobnik, J. (2013). Old People as Traffic Special Participants. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (297), 171–182. https://doi.org/10.18778/0208-6018.297.14

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.