Postrzeganie skuteczności rekomendacji giełdowych przez inwestorów indywidualnych w odniesieniu do ich realnej użyteczności rynkowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.340.10Słowa kluczowe:
rynek kapitałowy, inwestycje, rekomendacje giełdowe, GPW, strategie inwestycyjne, domy maklerskieAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ocena skuteczności rekomendacji giełdowych jako czynnika wspomagającego podejmowanie decyzji inwestycyjnych – zarówno w ujęciu obiektywnym, jak i subiektywnym. Użyteczność obiektywna stosowania rekomendacji jest obrazowana przez wskazanie ich realnego wpływu na osiąganie ponadprzeciętnej stopy zwrotu. Użyteczność subiektywna odnosi się natomiast do postrzegania rekomendacji bezpośrednio przez ich odbiorców, m.in. inwestorów indywidualnych. W tym celu wykonano badanie ankietowe na grupie 564 respondentów, których struktura jest reprezentatywna dla inwestorów giełdowych w Polsce. Wyniki badania ankietowego zweryfikowano przez przeprowadzenie analiz statystycznych (modele logitowe) na przykładzie wybranych domów maklerskich, wskazanych przez inwestorów jako najbardziej i najmniej skuteczne w predykcji.
Wykonane analizy wskazują na niejednoznaczne postrzeganie rekomendacji giełdowych przez inwestorów. Ich zdaniem użyteczność rekomendacji giełdowych wystawianych przez poszczególne domy maklerskie jest niejednolita, co skutkuje różnymi możliwościami generowania dochodów przy wykorzystaniu tych raportów. Zestawienie odpowiedzi respondentów z obiektywnymi wynikami modeli inwestycyjnych wykorzystujących informacje pochodzące z rekomendacji giełdowych również wskazuje, że indywidualne postrzeganie rekomendacji przez inwestorów niekoniecznie przekłada się na ich faktyczną użyteczność.
Pobrania
Bibliografia
Azzi S., Bird R., Ghiringhelli P., Rossi E. (2006), Biases and information in analysts’ recommendations: The European experience, “Journal of Asset Management”, vol. 6(5), pp. 345–380, https://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jam.2240187.
Google Scholar
Barber B. M., Lehavy R., McNichols M. F., Trueman B. (1998), Can investors profit from the prophets? Consensus analyst recommendations and stock returns, “The Journal of Finance”, vol. 56, issue 2, pp. 531–563, https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.137400.
Google Scholar
Buzała P. (2012), Reakcja inwestorów na rekomendacje giełdowe. Implikacje dla efektywności rynku akcji, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, no 689, “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, no 50, pp. 11–20 http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon‑element–000171228599 [accessed: 1.02.2018].
Google Scholar
Chang Y., Chan Ch. (2008), Financial analysts’ recommendation revisions Stock and stock price changes, “Applied Financial Economics”, vol. 18, issue 4, pp. 309–325, http://dx.doi.org/10.1080/09603100600606131.
Google Scholar
Cowles A. (1933), Can Stock Market Forecasters Forecast?, “Econometrica”, vol. 1, no. 3, pp. 309–324, http://dx.doi.org/10.2307/1907042.
Google Scholar
Czapiewski L. (2015), Czy inwestorzy wierzą analitykom? Analiza reakcji inwestorów na rekomendacje giełdowe na GPW w Warszawie, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, no 862, “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, no 75, pp. 111–121, http://dx.doi.org/10.18276/frfu.2015.75–09.
Google Scholar
Fang L. H., Yasuda Y. (2014), Are stars’ opinions worth more? The relation Between analyst reputation and recommendation values, “Journal of Financial Services Research”, vol. 46, issue 3, pp. 235–269, https://doi.org/10.1007/s10693–013–0178‑y.
Google Scholar
Hall J. L., Tacon B. P. (2010), Forecast Accuracy and Stock Recommendations, “Journal of Contemporary Accounting and Economics”, vol. 6, issue 1, pp. 18–33, https://doi.org/10.1016/j.jcae.2010.04.003.
Google Scholar
Jegadeesh N., Kim W. (2006), Value of analyst recommendations: International evidence, “Journal of Financial Markets”, vol. 9, issue 3, pp. 274–309, https://doi.org/10.1016/j.finmar.2006.05.001.
Google Scholar
Krishnan R., Booker D.M, (2002), Investors’ Use of Analysts’ Recommendations, “Behavioral Research in Accounting”, vol. 14, no. 1, pp. 129–156, https://doi.org/10.2308/bria.2002.14.1.129.
Google Scholar
Mielcarz P., Podgórski B., Waremczuk P. (2007), Positive recommendations and abnormal returns in the Warsaw Stock Exchange in 2005–2006, [in:] E. Urbańczyk (ed.), The problems of company value management, Publishing House Print Group Daniel Krzanowski, Lewiston, pp. 181–190, https://ssrn.com/abstract=2028641 [accessed: 1.02.2018].
Google Scholar
Moshirian F., Ng D., Wu E. (2009), The value of stock analysts’ recommendations: Evidence from emerging markets, “International Review of Financial Analysis”, vol. 18, issues 1–2, pp. 74–83, https://doi.org/10.1016/j.irfa.2008.11.001.
Google Scholar
Ryan P., Taffler R. J. (2006), Do brokerage houses add value? The market impact of UK sell‑side analyst recommendation changes, “The British Accounting Review”, vol. 38, issue 4, pp. 371–386, https://doi.org/10.1016/j.bar.2006.07.015.
Google Scholar
Sakatih A. (2015), Investor response to analyst recommendation in stock trading in Manado, “Jurnal Riset Ekonomi”, vol. 3, no. 2, pp. 36–43, https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/emba/article/view/8353/7924 [accessed: 1.02.2018].
Google Scholar
Stickel S. (1995), The Anatomy of the Performance of Buy and Sell Recommendations, “Financial Analysts Journal”, vol. 51, no. 5, pp. 25–39, https://dx.doi.org/10.2469/faj.v51.n5.1933.
Google Scholar
Walker M. M., Hatfield W. B. (1996), Professional Stock Analysts’ Recommendations: Implications for Individual Investors, “Financial Services Review”, vol. 5, issue 1, pp. 13–29, https://dx.doi.org/10.1016/S1057–0810(96)90024–4.
Google Scholar





