Genologia lingwistyczna a badania nad komentarzem e-sportowym (problemy metodologiczne)

Autor

  • Martyna Rzeźnik Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.05.03

Słowa kluczowe:

genologia lingwistyczna, gatunki medialne, komentarz e-sportowy, Counter Strike: Global Offensive

Abstrakt

Gry komputerowe są niezwykle istotnym elementem współczesnej rzeczywistości. Ich popularność przyczyniła się do powstania sceny e-sportowej, a tym samym do zaistnienia nowego gatunku medialnego, jakim jest komentarz e-sportowy. W powyższym artykule ukazuję zastosowanie w analizie komentarza e-sportowego do meczów Counter Strike: Global Offensive metody badań genologicznych autorstwa Marii Wojtak. Zgodnie z założeniami autorki metody analizuję cztery aspekty gatunkowe. Pierwszym z nich jest struktura, a więc rama delimitacyjna oraz poszczególne segmenty, z jakich składa się cały komentarz. Kolejny aspekt, pragmatyczny, dotyczy relacji między nadawcą – komentatorem a odbiorcą – internautą. Dalej konieczny jest opis aspektu poznawczego, czyli tematyki, wartościowania i innych elementów tworzących językowy obraz świata, występujący w danym gatunku. Ostatnim aspektem są cechy stylistyczne charakterystyczne dla komentarza e-sportowego, takie jak potoczność, emocjonalność czy leksyka żargonowa. Główny wniosek płynący z artykułu wskazuje na stosowność zaadaptowania metody Marii Wojtak do badań nad nowym gatunkiem medialnym, jakim jest komentarz e-sportowy.

Biogram autora

Martyna Rzeźnik - Uniwersytet Łódzki

mgr Martyna Rzeźnik (rzeznik.martyna@gmail.com) – doktorantka w Zakładzie Współczesnego Języka Polskiego Uniwersytetu Łódzkiego, przewodnicząca Koła Naukowego Językoznawców, pracę magisterską Komentarz e-sportowy jako nowy gatunek medialny na podstawie meczów Counter Strike: Global Offensive napisała w Zakładzie Współczesnego Języka Polskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą przede wszystkim języka współczesnych mediów.

Bibliografia

Bachtin, M. (1986). Estetyka twórczości słownej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Balcerzan, E. (1999). W stronę genologii multimedialnej. Teksty Drugie, 10(6): 7–24.
Google Scholar

Fras, J. (2013). O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Goban-Klas, T. (2006). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Grochala, B. (2016). Transmisja telewizyjna w ujęciu genologii lingwistycznej na materiale transmisji meczów piłki nożnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Grzesiuk, A. (1995). Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Ostaszewska, D. (2008). Genologia lingwistyczna jako subdyscyplina współczesnego językoznawstwa. W: D. Ostaszewska, R. Cudak (red.), Polska genologia lingwistyczna (s. 11–33). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz, E. (2015). Magazyn telewizyjny jako gatunek w formie kolekcji. W: D. Ostaszewska, J. Przyklen (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja (tom V: Gatunek a granice, s. 393–403). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz, E. (2016). Strukturalno-stylistyczne cechy gatunku, a kształtowanie relacji nadawczo-odbiorczych w telenoweli paradokumentalnej „Szkoła”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica, 18(2): 49–62.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.04

Witosz, B. (2005). Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Wojtak, M. (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Wojtak, M. (2006). Gatunek w formie kolekcji a kolekcja gatunków. W: Z. Krążyńska, Z. Zagórski (red.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze (tom XV, s. 143–152). Poznań: Wydawnictwo PTPN.
Google Scholar

Wojtak, M. (2008). Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe. W: D. Ostaszewska, R. Cudak (red.), Polska genologia lingwistyczna (s. 353–361). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hidden Path Entertainment, Valve Corporation (2012). Counter Strike: Global Offensive [gra wieloplatformowa]. USA: Valve Corporation.
Google Scholar

Riot Games (2009). League of Legends [PC, Mac]. USA: Riot Games.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-11-22

Jak cytować

Rzeźnik, M. (2018). Genologia lingwistyczna a badania nad komentarzem e-sportowym (problemy metodologiczne). Replay. The Polish Journal of Game Studies, 5(1), 49–65. https://doi.org/10.18778/2391-8551.05.03

Numer

Dział

Articles