Rola formy i organizacji tekstu pisanego w akcie kreacji świata gry komputerowej. Na przykładzie Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.07.02Słowa kluczowe:
tekst pisany, gra komputerowa, krój pisma, font, forma, akt kreacji, graczAbstrakt
Artykuł podejmuje temat udziału tekstu pisanego w akcie kreacji świata gry komputerowej. Jego celem jest pokazanie, jak duży jest potencjał tej formy tekstów we współtworzeniu wizji gry wideo (powstającej w umyśle gracza) i podtrzymywaniu immersji. Aby ten cel zrealizować, autor poddał analizie materiał tekstowy pochodzący z gry Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East, turowej strategicznej gry komputerowej, której akcja toczy się w fikcyjnym, fantastycznym świecie Ashan. Teskt pisany, we wspomnianej grze, wpływa znacząco na odbiór świata przedstawionego i w znacznym stopniu determinuje odbiór także innych elementów gry, oddziałując na całe doświadczenie rozgrywki. Dowodzi tego zaprezentowana w artykule analiza fontów/krojów pisma, organizacji przestrzennej tekstów pisanych oraz znaczenia treści tych tekstów.
Bibliografia
Aarseth, E. (2006). Cybertekst: Perspektywy literatury ergodycznej (tłum. D. Sikora, M. Pisarski). Techsty, 2(1). https://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/aarseth_cybertekst.html (data dostępu: 7.06.2021).
Google Scholar
Agata (2016). Co to jest Kerning? Czyli dlaczego przerwy mają znaczenie. Dailyweb.com. https://dailyweb.pl/co-to-jest-kerning-czyli-dlaczego-przerwy-maja-znaczenie/ (data dostępu: 9.08.2020).
Google Scholar
Bartmiński, J. (2004). Tekst jako przedmiot tekstologii lingwistycznej. W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska (red.), Tekstologia. Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skołodowskiej.
Google Scholar
Celiński, P. (2006). Interfejsy mediów cyfrowych – dalsza emancypacja obrazów czy szansa na ich zdetronizowanie? Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K, Politologia, 13(1), 124–131.
Google Scholar
Crypter (2004). Komputerowy skład tekstu. Warszawska Szkoła Reklamy. http://www.szkolareklamy.net/viewtopic.php?t=890 (data dostępu: 20.08.2020).
Google Scholar
Dobrzyńska, T. (2004). Tekst – styl – poetyka. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Dziurawiec, Z., Krzywdziak, P., Regulaski, W. (2009). Kapitała. liternictwo i typografia. https://liternictwo.asp.krakow.pl/?p=877 (data dostępu: 25.06.2020).
Google Scholar
ENCENC (2020). Antykwa renesansowa. ENCENC. Encyklopedie humanistyczne. https://encenc.pl/antykwa/ (data dostępu: 10.09.2020).
Google Scholar
Fabian, N. (2000). The Bauhaus Designer Paul Renner. creativePRO. https://creativepro.com/the-bauhaus-designer-paul-renner/ (data dostępu: 25.06.2020).
Google Scholar
Frutiger, A. (2015). Człowiek i jego znaki (tłum. C. Tomaszewska). Kraków: d2d.pl.
Google Scholar
Godzic, W. (2006). O grach czyli o kulturze współczesnej. W: M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw: gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Gołąb, A. (2019). Kroje jednoelementowe i dwuelementowe. W: Odmiany krojów. Chochlik drukarski. https://chochlikdrukarski.com.pl/2019/odmiany-krojow/ (data dostępu: 9.08.2020).
Google Scholar
Jacko, J.F. (2016). Czym jest gra? Uwagi o przedmiocie ludologii. Analiza fenomenologiczno-metodologiczna. Homo ludens, 1(9), 65–83.
Google Scholar
Juul, J. (2003). The Game, the Player, the World: Looking for a Heart of Gameness. W: M. Copier, J. Raessens (red.), Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings (s. 30–45). Utrecht: Utrecht University.
Google Scholar
Juul, J. (2010). Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”. W: M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi (s. 37–62). Warszawa: SWPS Academica.
Google Scholar
Konzack, L. (2002). Computer Game Criticism: A Method for Computer Game Analysis. W: F. Mäyra (red.), Proceedings of Computer Games and Digital Cultures Conference. Tampere, Finlandia: Tampere University Press. http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05164.32231.pdf (data dostępu: 22.06.2020).
Google Scholar
Krogulec, J. (2015). Immersja i tworzenie podmiotowości w grach. Creatio Fantastica, 11(1).
Google Scholar
Kubiński, P. (2013). Znakowy charakter graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo. Przegląd Humanistyczny, 57(4), 73–81.
Google Scholar
Kubiński, P. (2015). Tożsamość emersyjna na przykładzie postaci Deadpoola. Homo Ludens, 2(8), 80–88.
Google Scholar
Kwasowa Grota (2008). Heroes of Might and Magic III: Horn of the Abyss. https://www.hota.acidcave.net (data dostępu: 10.09.2020).
Google Scholar
Masalska, E. (2014). Krótka historia pisma. Jak zmieniały się kroje na przestrzeni epok? GRAFMAG. https://grafmag.pl/artykuly/w-swiecie-typografii-krotka-historia-pisma (data dostępu: 15.08.2020).
Google Scholar
Microsoft Corp. (2020). Monotype Corsiva font family. Typografia. https://docs.microsoft.com/pl-pl/typography/font-list/monotype-corsiva (data dostępu: 27.06.2020).
Google Scholar
Mod [hasło] (2011). GRYOnline.pl. https://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=154 (data dostępu: 7.07.2020).
Google Scholar
Oziemblewski, J. (2019). Ile dostarczają informacji zmysły człowieka. Światło i oświetlenie. http://www.swiatlo.tak.pl/1/index.php/zmysly_czlowieka/ (data dostępu: 21.06.2020).
Google Scholar
Saloni, Z., Świdziński, M. (1985). Składnia współczesnego języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Semkowicz, W. (2002). Paleografia łacińska. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Sołtys, L. (2011). Italika – wstęp. Kaligrafia.info. https://kaligrafia.info/samouczek-kaligrafii/italika-wstep (data dostępu: 26.06.2020).
Google Scholar
Typografia.info (2020a). Linie pisma. Typografia.info. https://typografia.info/podstawy/linie-pisma, (data dostępu: 13.08.2020).
Google Scholar
Typografia.info (2020b). Litery. Typografia.info. https://typografia.info/podstawy/linie-pisma (data dostępu: 13.08.2020).
Google Scholar
Wawrzyniak, M. (2020). CDPR: termin debiutu Cyberpunka 2077 wyznaczony przez zarząd był nierealistyczny. Gram.pl. https://www.gram.pl/news/2020/12/20/cyberpunk-2077-cd-projekt-red-deweloperzy-kontra-zarzad-afera-kontrowersje-napieta-atmosfera.shtml (data dostępu: 10.06.2021).
Google Scholar
Wojarska, M. (2016). Liternictwo i typografia cz. II – klasyfikacja krojów pisma. Mwojarska.pl. http://mwojarska.pl/liternictwo-typografia-cz-ii-klasyfikacja-krojow-pisma (data dostępu: 20.05.2020).
Google Scholar
Wolfshead (2007). Bushnell’s Theorem: Easy to Learn, Difficult to Master. Wayback Machine. https://web.archive.org/web/20140226222024/; http://www.wolfsheadonline.com/bushnells-theorem-easy-to-learn-difficult-to-master/#8db01 (data dostępu: 1.09.2020).
Google Scholar
Zdanie [hasło] (2005). W: J. Bralczyk (red.), Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Żmigrodzki, P. (2007). Związki między składnikami w zdaniu polskim. W: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Katowice: Gnome – Wydawnictwa Naukowe i Artystyczne.
Google Scholar
Nival Interactive (2007). Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East [PC]. Nival.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.