Professional and personality capacities to work with patient in future psychologists

Authors

  • Anna Józefczyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-9013-9318
  • Adrianna Kołakowska Przedszkole Miejskie nr 77 w Łodzi
  • Waldemar Świętochowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-969X.19.07

Keywords:

professional capacity, psychologist as profession, emotional intelligence

Abstract

The assessment of the level of professional capacities in the psychological students is the subject of the paper. The theoretical basis was model of professional capacities by J. Holland. According to it, certain capacities may determine one’s success in the field of professional activity, in that case – in psychological work with the clinical patient/client. The aims of research were: 1) estimation of the level of scientific and social capacities in students and comparison of this level between stationary and nonstationary ones; 2) identifying psychological factors determining the level of certain capacities. The test of professional capacities by J. Holland, Inventory of Emotional Intelligence (INTE) and Five Factor Personality Inventory NEO-FFI were used. 133 students of stationary and nonstationary psychological study at the University of Łódź were investigated. The results show, among others, the higher than average level of the scientific and social capacities in the students of both group and considerably important role of emotional intelligence in the formation of the professional capacities of expected psychologists.

References

Bańka A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Warszawa: Print-B.
Google Scholar

Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] E. Kos, M. Kulesza (red.), Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Brzeziński J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Brzozowski P., Drwal R. (1995). Kwestionariusz osobowości Eysencka. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Centralny Instytut Ochrony Pracy (1998). Przewodnik po zawodach, t. I. Warszawa: MPiPS.
Google Scholar

Czabała Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gladding S. T. (1994). Poradnictwo zawodowe. Zajęcie wszechstronne. Warszawa: Urząd Pracy.
Google Scholar

Heaton J. A. (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Holland J. L. (1997). Making Vocational choices. Odessa: Psychological Assessment Resources.
Google Scholar

Jaworowska A., Matczak A. (2001). Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Juczyński Z. (1998). Informator – psychologia: studia, programy, specjalizacje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Koper M. (2008). Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 232–246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kulesza M., Kos E. (2010). Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Król-Korepta J. (2012). Wybrane teorie rozwoju zawodowego i planowania kariery. [W:] E. Bodzińska- Guzik, D. Szmigielska, Doradztwo zawodowe. Zarys problematyki i metod (s. 34–47). Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera.
Google Scholar

McCrae R. R., Costa P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Nauta M. M. (2010). The development, evolution, and status of Holland’s theory of vocational personalities: Reflections and future directions for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 57 (1), 11–22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/a0018213

Paszkowska-Rogacz A., Goleniowska L., Grosjer A., Hauk M., Jarmakowski-Kostrzanowski T. (2013). Wieloaspektowa ocena preferencji zawodowych WOPZ. Częstochowa: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe APUS Robert Meller.
Google Scholar

Prochaska J. O., Norcross J. C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Google Scholar

Rakowska M. J. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar

Reidenberg D. J. (2009). Help: I need a great therapist! Annals of the American Psychotherapy Association, 12 (2), 67–69.
Google Scholar

Rodolfa E., Greenberg S., Hunsley J., Smith-Zoeller M., Cox D., Sammons M., Caro C., Spivak H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7 (2), 71–83.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/a0032415

Sobierajski T. (2013). Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja. Warszawa: ISNS UW.
Google Scholar

Szczygieł D. (2008). Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 136–152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Szybińska K., Mroczkowska D., Toeplitz Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47 (2), 191–219.
Google Scholar

Śmieja M., Orzechowski J. (red.) (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Świętochowski W. (2014). Czy istnieje psychoterapia doskonała, czyli rzecz o eklektyzmie w psychoterapii. Psychologia Wychowawcza, 48 (6), 139–145.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1140771

Ustawa o zawodzie psychologa (2001), Dz. U. 2001, nr 73, poz. 76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/top.076.0073

Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz osobowości Costy i McCrae. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Zimbardo P. G., Ruch F. L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Józefczyk, A., Kołakowska, A., & Świętochowski, W. (2015). Professional and personality capacities to work with patient in future psychologists. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, (19), 125–140. https://doi.org/10.18778/1427-969X.19.07

Issue

Section

Articles