Professional and personality capacities to work with patient in future psychologists
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-969X.19.07Keywords:
professional capacity, psychologist as profession, emotional intelligenceAbstract
The assessment of the level of professional capacities in the psychological students is the subject of the paper. The theoretical basis was model of professional capacities by J. Holland. According to it, certain capacities may determine one’s success in the field of professional activity, in that case – in psychological work with the clinical patient/client. The aims of research were: 1) estimation of the level of scientific and social capacities in students and comparison of this level between stationary and nonstationary ones; 2) identifying psychological factors determining the level of certain capacities. The test of professional capacities by J. Holland, Inventory of Emotional Intelligence (INTE) and Five Factor Personality Inventory NEO-FFI were used. 133 students of stationary and nonstationary psychological study at the University of Łódź were investigated. The results show, among others, the higher than average level of the scientific and social capacities in the students of both group and considerably important role of emotional intelligence in the formation of the professional capacities of expected psychologists.
References
Bańka A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Warszawa: Print-B.
Google Scholar
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] E. Kos, M. Kulesza (red.), Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Brzeziński J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Brzozowski P., Drwal R. (1995). Kwestionariusz osobowości Eysencka. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Centralny Instytut Ochrony Pracy (1998). Przewodnik po zawodach, t. I. Warszawa: MPiPS.
Google Scholar
Czabała Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gladding S. T. (1994). Poradnictwo zawodowe. Zajęcie wszechstronne. Warszawa: Urząd Pracy.
Google Scholar
Heaton J. A. (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Holland J. L. (1997). Making Vocational choices. Odessa: Psychological Assessment Resources.
Google Scholar
Jaworowska A., Matczak A. (2001). Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Juczyński Z. (1998). Informator – psychologia: studia, programy, specjalizacje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Koper M. (2008). Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 232–246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kulesza M., Kos E. (2010). Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Król-Korepta J. (2012). Wybrane teorie rozwoju zawodowego i planowania kariery. [W:] E. Bodzińska- Guzik, D. Szmigielska, Doradztwo zawodowe. Zarys problematyki i metod (s. 34–47). Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera.
Google Scholar
McCrae R. R., Costa P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Nauta M. M. (2010). The development, evolution, and status of Holland’s theory of vocational personalities: Reflections and future directions for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 57 (1), 11–22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/a0018213
Paszkowska-Rogacz A., Goleniowska L., Grosjer A., Hauk M., Jarmakowski-Kostrzanowski T. (2013). Wieloaspektowa ocena preferencji zawodowych WOPZ. Częstochowa: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe APUS Robert Meller.
Google Scholar
Prochaska J. O., Norcross J. C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Google Scholar
Rakowska M. J. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar
Reidenberg D. J. (2009). Help: I need a great therapist! Annals of the American Psychotherapy Association, 12 (2), 67–69.
Google Scholar
Rodolfa E., Greenberg S., Hunsley J., Smith-Zoeller M., Cox D., Sammons M., Caro C., Spivak H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7 (2), 71–83.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/a0032415
Sobierajski T. (2013). Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja. Warszawa: ISNS UW.
Google Scholar
Szczygieł D. (2008). Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 136–152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Szybińska K., Mroczkowska D., Toeplitz Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47 (2), 191–219.
Google Scholar
Śmieja M., Orzechowski J. (red.) (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Świętochowski W. (2014). Czy istnieje psychoterapia doskonała, czyli rzecz o eklektyzmie w psychoterapii. Psychologia Wychowawcza, 48 (6), 139–145.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1140771
Ustawa o zawodzie psychologa (2001), Dz. U. 2001, nr 73, poz. 76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/top.076.0073
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz osobowości Costy i McCrae. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Zimbardo P. G., Ruch F. L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 © Copyright by Anna Józefczyk, Adrianna Kołakowska, Waldemar Świętochowski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.