Tolerancja na dwuznaczność a poziom zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej

Autor

  • Bogna Kędzierska Uniwersytet Łódzki, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Zdrowia image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-969X.11.08

Słowa kluczowe:

intolerance of ambiguity, subjective well-being, visually impaired

Abstrakt

Intolerance of ambiguity (the concept formulated by E. Frenkel-Brunswik in 1948) we can concern as emotional and cognitive dimension of personality. It is characterized by seeking for certainty, clear structure and avoiding ambiguity. This article presents research analyzing, if specific experience of adolescents with low vision (who can fluctuate between seeing and not seeing and have to functioning with not clear and fragmental picture of reality) affected on their intolerance of ambiguity and haw is important the level of tolerance of ambiguity for subjective well-being.

Bibliografia

Argyle M. (2004), Psychologia szczęścia, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław
Google Scholar

Bateman B. F. (1981), Dzieci niewidome i niedowidzące, [w:] N. G. Harring, M. Schiefelbusch (red.), Metody pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa
Google Scholar

Czapiński J. (1994), Psychologia szczęścia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa
Google Scholar

Diener E. (1996), Traits can be powerful but are not enough: lessons from subjective well-being, "Journal of Research in Personality", 30, 389–389
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1006/jrpe.1996.0027

Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa
Google Scholar

Kędzierska B. (2004), Psychologiczne wyznaczniki zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej, Akademia Bydgoska, niepublikowana praca doktorska
Google Scholar

Konczyk T. (1980), Wpływ niedowidzenia na kształtowanie się osobowości inwalidów wzroku III grupy, "Biuletyn Zespołu Wizytatorów Metodyków Zakładu Rehabilitacji Zdrowotnej Inwalidów", 3, 9–17
Google Scholar

Kowalik S. (1996), Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Interart, Warszawa
Google Scholar

Kowalik S. (2000), Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji, [w:] J. Strełau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 797–819
Google Scholar

Norton R. W. (1975), Measurement of ambiguity of tolerance, "Journal of Personality Assessment", 39, 607–619
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1207/s15327752jpa3906_11

Ogińska-Bulik N. (2000), Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem, "Zeszyty Naukowe WSHE w Łodzi", 13, 8, 93–103
Google Scholar

Ogińska-Bulik N. (2001), Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem u dzieci, "Acta Universitatis Lodziensis", Folia Psychologica, 5, 82–93
Google Scholar

Ophof W. (2001), Intolerance of ambiguity – two empirical studies on the generality concept and their implications, "Acta Universitatis Lodziensis", Folia Psychologica, 5, 35–57
Google Scholar

Pielecki A. (1998), Zaburzenia zachowania u dzieci niedowidzących, [w:] M. Chodakowska (red.), Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Skłodowskiej-Curie, Lublin
Google Scholar

Pielecki A., Skrzetuski E. (1991), Nauczanie niedowidzących w klasach 4–8, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
Google Scholar

Plopa M. (1996), Psychologiczne determinanty odporności na stres, "Psychologia Wychowawcza", 4, 301–311
Google Scholar

Poprawa R. (2001), Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem, [w:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 103 0150141
Google Scholar

Reis J. (1996), Inventar zur Messung der Ambiguitatstoleranz (IMA), Asanger Verlag, Heidelberg
Google Scholar

Stanula T. (1981), Zachowanie przystosowawcze młodzieży niewidomej kończącej szkołę podstawową, "Przegląd Tyflologiczny", 2, 60–73
Google Scholar

Włodarczyk D. (1999), Rola i miejsce oceny poznawczej w radzeniu sobie ze stresem, "Nowiny Psychologiczne", 4, 57–72
Google Scholar

Wojciszke B., Chwojnicka D., Krut K., Mierzejewska M., Piasecka I. (1998), Skala Emocji Podstawowych, praca niepublikowana
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2007-01-01

Jak cytować

Kędzierska, B. (2007). Tolerancja na dwuznaczność a poziom zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, (11), 97–109. https://doi.org/10.18778/1427-969X.11.08

Numer

Dział

Articles