Continuity of the video games’ worlds
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.45.02Keywords:
Ingarden Roman, phenomenology, ontology, identity, represented world, diegesis, storyworldAbstract
The aim of this article is to answer the questions about the essence and continuity of the video games’ worlds. In order to achieve that Roman Ingarden’s formal ontological tools are used. The article consists of four main parts. First two clarify the basic concepts used in the article such as a world and an essence. Next, the conditions of world continuity de- duced from three aspects of identity, namely ‘selfness’, ‘wholeness’ and ‘identity’, are discussed. The last part applies these conditions to chosen instances of video game types.
References
Aarseth E. (2001), Allegories of Space. The Question of Spatiality in Computer Game, URL = http://cybertext.hum.jyu.fi/articles/129.pdf [dostęp 03.02.2018].
View in Google Scholar
Bogost I. (2009), Videogames are a Mess, URL = http://bogost.com/writing/videogames_are_a_mess/ [dostęp 06.03.2018].
View in Google Scholar
Bunia R. (2010), Diegesis and Representation: Beyond the Fictional World, on the Margins of Story and Narrative, “Poetics Today” 31(4): 679-720.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-2010-010
Galanina E., Achelov E., Sakharova E. (2016), Ontology of Video Game Virtual World, URL = http://portal.tpu.ru:7777/SHARED/r/RAZDYAKONOVA/publications/Publications/1.pdf [dostęp 05.02.2018].
View in Google Scholar
Heim M. (1993), Virtual Realism, Oxford [za:] Prajzner K. (2009), Tekst jako świat i gra, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
View in Google Scholar
Ingarden R. (1988), O dziele literackim, tłum. M. Turowicz, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar
Ingarden R. (1987), Spór o istnienie ś wiata, t. I, tłum. D. Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar
Ingarden R. (1987), Spór o istnienie świata, t. II, cz. 1, tłum. D. Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar
Ingarden R. (1987), Spór o istnienie świata, t. II, cz. 2, tłum. D. Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar
Ingarden R. (1966), Studia z estetyki, t. II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
View in Google Scholar
Jett J., Sacchi S., Jin Ha Lee, Ivy Clarke R. (2016), A conceptual model for video games and interactive media, “Journal of the Association for Information Science and Technology” 67(3): 505-517.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/asi.23409
Kubiński P. (2015), Gry wideo w świetle narratologii transmedialnej oraz koncepcji światoopowieści (storyworld), „Tekstualia” 4(43), URL = http://www.tekstualia.pl/images/ArchiwumNumerow/43_4_2015/Kubinski_Piotr_Gry_wideo.pdf [dostęp 06.03.2018].
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4243
Machkovech S. (2017), PUBG vs. Fortnite: a game-genre copycat face-off heats up, URL = https://arstechnica.com/gaming/2017/09/pubg-vs-fortnite-a-game-genre-copycat-face-off-heats-up/ [dostęp 26.01.2018].
View in Google Scholar
Mariowiki.com, Mario (franchise), URL = https://www.mariowiki.com/Mario_(franchise) [dostęp 26.01.2018].
View in Google Scholar
Merleau-Ponty M. (1976), Proza świata. Eseje o mowie, tłum. S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa.
View in Google Scholar
Nintendo.wikia.com, The Legend of Zelda (series), URL = http://nintendo.wikia.com/wiki/The_Legend_of_Zelda_(series) [dostęp 26.01.2018].
View in Google Scholar
Oloman J. (2017), Belgium Aims to Ban Loot Boxes in Europe, URL = http://www.ign.com/articles/2017/11/22/belgium-aims-to-ban-loot-boxes-in-europe [dostęp 06.03.2018].
View in Google Scholar
Platon (2001), Państwo [w:] Platon, Państwo; Prawa (VII ksiąg), tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, Kęty.
View in Google Scholar
Rembowska-Płóciennik M. (2012), Poetyka intersubiektywności: Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
View in Google Scholar
Ryan M.-L. (2014) Storyworlds Arcoss Media: Introduction [w:] Story- worlds Across Media, University of Nebraska Press, Lincoln-London.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1d9nkdg
Rygalski A. (2003), Koncepcja zmiennej w semantyce Romana Ingardena [w:] Od teorii literatury do ontologii świata, red. A. Pietruszczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
View in Google Scholar
Statista.com (2017), Age breakdown of video game players in the United
View in Google Scholar
States in 2017, URL = https://www.statista.com/statistics/189582/age-of-us-video-game-players-since-2010/ [dostęp 06.02.2018].
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.