Polski rynek gier wideo – sytuacja obecna oraz perspektywy na przyszłość

Autor

  • Adam Juszczak Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.03

Słowa kluczowe:

polski rynek gier, GameINN, rozwój, CD Projekt Red, Techland, CI Games

Abstrakt

Rynek gier komputerowych w ciągu ostatnich 60 lat rozwijał się w niezwykle szybkim tempie. Mimo faktu że przez opóźnienie technologiczne wynikające z komunizmu pierwsze firmy produkujące gry komputerowe zaczęły w Polsce funkcjonować dopiero w latach 90. XX wieku, powstała u nas całkiem imponująca liczba firm, które są w stanie tworzyć gry podziwiane na całym świecie – zarówno z sektora AAA, jak i mniejszych produktów. Najlepsze polskie firmy, jak CD Projekt Red, Techland czy CI Games, są w dobrej kondycji finansowej po wypuszczeniu hitów takich, jak Wiedźmin 3 czy Dying Light, które znalazły się w gronie najlepszych gier 2015 i 2016 roku. W tym samym czasie mogliśmy też obserwować rozwój obiecujących mniejszych developerów, jak 11 bit studios. Biorąc pod uwagę tę sytuację na rynku oraz wchodzący program rządowy GameINN, który ma wspierać innowacyjne nowe produkcje, możemy przewidywać, że polski rynek gier wideo nadal będzie się bardzo szybko rozwijał.

Bibliografia

Kluska B., Dawno temu w Grach, Wydawnictwo Orka, Łódź 2008.
Google Scholar

Kondycja polskiej branży gier wideo. Raport 2015, www.kpt.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport_A4_Web.pdf (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

Overmars M., A Brief History of Computer Games, www.cs.uu.nl/docs/vakken/b2go/literature/history_of_games.pdf (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

http://firma.techland.pl/o-nas (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

http://forsal.pl/artykuly/963948,arp-powoluje-specjalna-spolke-ma-promowac-na-rynku-gier-polskie-startupy.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

https://naekranie.pl/aktualnosci/cd-projekt-notuje-swietna-sprzedaz-gier-wiedzmin-oraz-wiedzmin-2-zabojcy-krolow (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

http://pl.cdprojektred.com/news/wiedzmin-2-obsypany-nagrodami/ (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,20174795,techland-wchodzi-na-globalny-rynek-plany-sa-ambitne.html (dostęp: 20.01.2017).
Google Scholar

http://wyborcza.biz/Gieldy/1,132329,20768581,gpw-rozwaza-stworzenie-segmentu-dla-branzy-rozrywkowej-w-tym.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

www.bankier.pl/wiadomosc/Skup-akcji-w-CD-Projekcie-przeglosowany-Wrogie-przejecia-zmartwieniem-na-grudzien-7487046.html (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.bbc.co.uk/newsbeat/article/34679591/golden-joysticks-2015-the-witcher-3-wild-hunt-wins-five-gaming-awards (dostęp: 17.12.2016).
Google Scholar

www.benchmark.pl/aktualnosci/frostpunk-nowa-ambitna-gra-tworcow-this-war-of-mine.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar

www.cdaction.pl/news-43468/the-game-awards-2015-wyniki-wiedzmin-3--bez-zaskoczenia--gra-roku-2015-uzupelnione.html (dostęp: 17.12.2016). www.cdprojekt.com/pl/media/aktualnosci/wysoka-sprzedaz-gry-wiedzmin-3-dziki-gon-dodatkow-napedza-wyniki-grupy-cd-projekt/ (dostęp: 17.12.2016).
Google Scholar

www.facebook.com/adrian.chmielarz/posts/1264527406922612 (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

www.finanse.egospodarka.pl/58452,Debiut-11-bit-studios-SA-na-NewConnect,1,48,1.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar

www.forbes.pl/pawel-marchewka-z-techland-zarobil-miliony-na-dying-light-,artykuly,203146,1,1.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar

www.forbes.pl/sukces-techland-dying-light-pobil-rekord-dead-island,artykuly,191922,1,1.html (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.gamesindustry.biz/articles/2016–08–04-techland-dead-rising (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.gamezilla.pl/newsy/2016/46/cd-projekt-red-o-dacie-premiery-cyberpunk-2077-i-planach-na-najblizsze-lata (dostęp: 20.01.2017).
Google Scholar

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=70268 (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=82296 (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar

www.gry-online.pl/S013.asp?ID=97094 (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

www.ncbr.gov.pl/funduszeeuropejskie/poir/konkursy/konkurs3122016gameinn/aktualnosci/art,4202,konkurs-na-dofinansowanie-projektow-dla-programu-sektorowego-gameinn.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar

www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1604219,Rynek-gier-komputerowych-wart-ponad-90-mld-dolarow-Polska-19-w-globalnym-rankingu (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

www.wprost.pl/technologie/10016132/Wiedzmin-3-najwyzej-oceniana-gra-w-historii-Zdetronizowal-wieloletniego-krola.html (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-13

Jak cytować

Juszczak, A. (2017). Polski rynek gier wideo – sytuacja obecna oraz perspektywy na przyszłość. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 47(2), [29]–41. https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.03

Numer

Dział

Artykuły naukowe