Polski rynek gier wideo – sytuacja obecna oraz perspektywy na przyszłość
DOI:
https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.03Słowa kluczowe:
polski rynek gier, GameINN, rozwój, CD Projekt Red, Techland, CI GamesAbstrakt
Rynek gier komputerowych w ciągu ostatnich 60 lat rozwijał się w niezwykle szybkim tempie. Mimo faktu że przez opóźnienie technologiczne wynikające z komunizmu pierwsze firmy produkujące gry komputerowe zaczęły w Polsce funkcjonować dopiero w latach 90. XX wieku, powstała u nas całkiem imponująca liczba firm, które są w stanie tworzyć gry podziwiane na całym świecie – zarówno z sektora AAA, jak i mniejszych produktów. Najlepsze polskie firmy, jak CD Projekt Red, Techland czy CI Games, są w dobrej kondycji finansowej po wypuszczeniu hitów takich, jak Wiedźmin 3 czy Dying Light, które znalazły się w gronie najlepszych gier 2015 i 2016 roku. W tym samym czasie mogliśmy też obserwować rozwój obiecujących mniejszych developerów, jak 11 bit studios. Biorąc pod uwagę tę sytuację na rynku oraz wchodzący program rządowy GameINN, który ma wspierać innowacyjne nowe produkcje, możemy przewidywać, że polski rynek gier wideo nadal będzie się bardzo szybko rozwijał.
Bibliografia
Kluska B., Dawno temu w Grach, Wydawnictwo Orka, Łódź 2008.
Google Scholar
Kondycja polskiej branży gier wideo. Raport 2015, www.kpt.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport_A4_Web.pdf (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar
Overmars M., A Brief History of Computer Games, www.cs.uu.nl/docs/vakken/b2go/literature/history_of_games.pdf (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar
http://firma.techland.pl/o-nas (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar
http://forsal.pl/artykuly/963948,arp-powoluje-specjalna-spolke-ma-promowac-na-rynku-gier-polskie-startupy.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar
https://naekranie.pl/aktualnosci/cd-projekt-notuje-swietna-sprzedaz-gier-wiedzmin-oraz-wiedzmin-2-zabojcy-krolow (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar
http://pl.cdprojektred.com/news/wiedzmin-2-obsypany-nagrodami/ (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar
http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,20174795,techland-wchodzi-na-globalny-rynek-plany-sa-ambitne.html (dostęp: 20.01.2017).
Google Scholar
http://wyborcza.biz/Gieldy/1,132329,20768581,gpw-rozwaza-stworzenie-segmentu-dla-branzy-rozrywkowej-w-tym.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar
www.bankier.pl/wiadomosc/Skup-akcji-w-CD-Projekcie-przeglosowany-Wrogie-przejecia-zmartwieniem-na-grudzien-7487046.html (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar
www.bbc.co.uk/newsbeat/article/34679591/golden-joysticks-2015-the-witcher-3-wild-hunt-wins-five-gaming-awards (dostęp: 17.12.2016).
Google Scholar
www.benchmark.pl/aktualnosci/frostpunk-nowa-ambitna-gra-tworcow-this-war-of-mine.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar
www.cdaction.pl/news-43468/the-game-awards-2015-wyniki-wiedzmin-3--bez-zaskoczenia--gra-roku-2015-uzupelnione.html (dostęp: 17.12.2016). www.cdprojekt.com/pl/media/aktualnosci/wysoka-sprzedaz-gry-wiedzmin-3-dziki-gon-dodatkow-napedza-wyniki-grupy-cd-projekt/ (dostęp: 17.12.2016).
Google Scholar
www.facebook.com/adrian.chmielarz/posts/1264527406922612 (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar
www.finanse.egospodarka.pl/58452,Debiut-11-bit-studios-SA-na-NewConnect,1,48,1.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar
www.forbes.pl/pawel-marchewka-z-techland-zarobil-miliony-na-dying-light-,artykuly,203146,1,1.html (dostęp: 5.01.2017).
Google Scholar
www.forbes.pl/sukces-techland-dying-light-pobil-rekord-dead-island,artykuly,191922,1,1.html (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar
www.gamesindustry.biz/articles/2016–08–04-techland-dead-rising (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar
www.gamezilla.pl/newsy/2016/46/cd-projekt-red-o-dacie-premiery-cyberpunk-2077-i-planach-na-najblizsze-lata (dostęp: 20.01.2017).
Google Scholar
www.gry-online.pl/S013.asp?ID=70268 (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar
www.gry-online.pl/S013.asp?ID=82296 (dostęp: 20.12.2016).
Google Scholar
www.gry-online.pl/S013.asp?ID=97094 (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar
www.ncbr.gov.pl/funduszeeuropejskie/poir/konkursy/konkurs3122016gameinn/aktualnosci/art,4202,konkurs-na-dofinansowanie-projektow-dla-programu-sektorowego-gameinn.html (dostęp: 28.02.2016).
Google Scholar
www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1604219,Rynek-gier-komputerowych-wart-ponad-90-mld-dolarow-Polska-19-w-globalnym-rankingu (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar
www.wprost.pl/technologie/10016132/Wiedzmin-3-najwyzej-oceniana-gra-w-historii-Zdetronizowal-wieloletniego-krola.html (dostęp: 15.12.2016).
Google Scholar