Im wcześniej tym lepiej. O precyzji odpowiedzi na pytania ilościowe w badaniach ankietowych

Autor

  • Wojciech Hardy Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych, Zakład Teorii Rozwoju Gospodarczego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.34.04

Słowa kluczowe:

badania ilościowe, ankieta, kwestionariusz, dochód, BAEL

Abstrakt

Cechy ankiety, takie jak jej długość, trudność, czy jej subiektywnie postrzegana ciekawość mają bezpośrednie przełożenie na jakość otrzymywanych danych. Praca analizuje związek pomiędzy długością kwestionariusza, a precyzją pozyskanych z jego pomocą danych, wykorzystując dane BAEL na temat rozkładu wynagrodzeń w społeczeństwie polskim. Badanie opiera się na naturalnym quasi-eksperymencie, jakim było zwiększenie liczby pytań w kwestionariuszu BAEL między rokiem 2005, a 2006. Analizie poddano wpływ tej zmiany na rozrzut deklarowanych przez respondentów dochodów. Wyniki wskazują na istotny, negatywny związek pomiędzy długością ankiety i precyzją udzielanych odpowiedzi. Uzyskane wyniki są względnie odporne.

Bibliografia

Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności, dane: BAEL II kwartał 2005, BAEL II kwartał 2006.
Google Scholar

Dillman Don A., Michael D. Sinclair, Jon R., Clark Effects of Questionnaire Length, Respondent- Friendly Design, and a Difficult Question on Response Rates for Occupant-Addresed Census Mail Surveys, Public Opinion Quarterly, Vol. 57, No. 3, Oxford University Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research 1993.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/269376

Krosnick Jon A., Duane F., Alwin An Evaluation of a Cognitive Theory of Response-Order Effects in Survey Measurement, Public Opinion Quarterly, Vol. 51, No. 2, The University of Chicago Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research 1987.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/269029

Krosnick Jon A., Response Strategies for Coping with the Cognitive Demands of Attitude Measures in Surveys, Applied Cognitive Psychology, Vol. 5, John Wiley & Sons, Ltd. 1991.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/acp.2350050305

Krosnick Jon A., Stanley Presser, Question and Questionnaire Design, Handbook of Survey Research (2ed), James D. Wright and Peter V. Marsden (Eds). San Diego, CA: Elsevier 2009.
Google Scholar

Krosnick Jon A., Survey Research, Annual Review Psychology, Vol. 50, Annual Reviews 1999.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.537

Lightspeed Research, Questionnaire Length [online], Lightspeed Research 2008, Dostępne: http:// www.lightspeedresearch.com/pdfs/Questionnaire_Length.pdf, [14 sierpień 2011]
Google Scholar

Mirta Galesic, Michael Bosnjak, Effect of Questionnaire Length on Participation and Indicators of Response Quality in a Web Survey, Public Opinion Quarterly, Vol. 73, No. 2, Oxford University Press2009.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/poq/nfp031

Polski Generalny Sondaż Społeczny, dane: PGSS 1992–1995, PGSS 1997/8
Google Scholar

Regula Herzog A., Jerald G., Bachman Effects of Questionnaire Length on Data Quality, Public Opinion Quarterly, Vol. 45, by the Trustees of Columbia University, Elsevier North-Holland, Inc. 1981.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/268687

Riphahn, Regina T., Oliver Serfling, Item Non-response on Income and Wealth Questions, Empirical Economics 30, 2005, No. 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s00181-005-0247-7

Subar Amy F., Ziegler Regina G., Frances E. Thompson, Christine Cole Johnson, Joel L. Weissfeld, Douglas Reding, Katherine H. Kavounis, and Richard B. Hayes for the Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian Cancer Screening Trial Investigators, Is Shorter Always Better – Relative Importance of Questionnaire Length and Cognitive Ease on Response Rates and Data Quality for Two Dieatary Questionnnaires, American Journal of Epidemiology, Vol. 153, No. 4, The Johns Hopkins University School of Hygiene and Public Health 2001.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/aje/153.4.404

Thomas A. Heberlein, Robert Baumgartner Factors Affecting Response Rates to Mailed Questionnaires – A Quantitative Analysis of the Published Literature, American Sociological Review, Vol. 43, No. 4, American Sociological Association, 1978.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2094771

World Institute for Development Economics Research of the United Nations University 2008, UNU -WIDER World Income Inequality Database [online], Version 2.0c, Dostępne: http://www. wider.unu.edu/research/Database/en_GB/database/, [15 sierpień 2011]
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Hardy, W. (2014). Im wcześniej tym lepiej. O precyzji odpowiedzi na pytania ilościowe w badaniach ankietowych. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 34(1), 51–65. https://doi.org/10.18778/1429-3730.34.04

Numer

Dział

Artykuły naukowe