Kluczowe kompetencje pracowników w dobie transformacji cyfrowej na przykładzie województwa podkarpackiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.367.04Słowa kluczowe:
kompetencje pracownika, kompetencje deficytowe, kluczowe kompetencje, cyfryzacja, województwo podkarpackieAbstrakt
Cyfryzacja przedsiębiorstw jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian, jakie zachodzą w obecnych czasach. Z jednej strony otwiera ona nowe możliwości w tworzeniu modeli biznesowych, które mogą przełożyć się na wzrost konkurencyjności poszczególnych firm, jednak z drugiej strony niesie ze sobą pewne wyzwania, na przykład w postaci pojawiających się trudności w procesie poszukiwania pracowników o odpowiednich kompetencjach. Celem artykułu jest identyfikacja kluczowych kompetencji pracowników w dobie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw na przykładzie województwa podkarpackiego. W publikacji zastosowano triangulację metod badawczych na podstawie krytycznej analizy piśmiennictwa, badań jakościowych oraz ilościowych. Przeprowadzona analiza pokazuje, że do najważniejszych kluczowych kompetencji należą m.in. kreatywność oraz umiejętności komunikacji.
Pobrania
Bibliografia
Bombiak E. (2014), Kompetencje pracownicze – istota, pomiar i sprawozdawczość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo Humanistycznego w Siedlcach”, nr 103, s. 173–191.
Google Scholar
Bughin J., Hazan E., Lund S., Dahlström P., Wiesinger A., Subramaniam A. (2018), Skill Shift: Automation and the Future of the Workforce, McKinsey Global Institute, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and%20social%20sector/our%20insights/skill%20shift%20automation%20and%20the%20future%20of%20the%20workforce/mgi-skill-shift-automation-and-future-of-the-workforce-may-2018.pdf [dostęp: 5.05.2023].
Google Scholar
Centrum Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Cyfryzacja i rynek pracy, Kraków 2021.
Google Scholar
Cyberpolicy NASK (2023), Polska w DESI 2022, https://cyberpolicy.nask.pl/desi-2022-wyniki-polski-w-indeksie-gospodarki-cyfrowej-i-spoleczenstwa-cyfrowego/ [dostęp: 3.05.2023].
Google Scholar
Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.) (2016), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa. Szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (2022), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2022-roku,2,12.html [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar
Komisja Europejska (2022), Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) 2022, https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/library/digital-economy-and-society-index-desi-2022 [dostęp: 1.08.2024].
Google Scholar
Łobejko S., Nowicka K., Szpringer W. (2018), Biznes cyfrowy. Technologie. Modele. Regulacje, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar
McKinsey & Company (2016), Cyfrowa Polska. Szansa na technologiczny skok do globalnej pierwszej ligi gospodarczej, Forbes Polska, Warszawa.
Google Scholar
Miśków D. (2022), Poziom cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce, [w:] M. Gasz, A. Politaj (red.), Ekonomia. Wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 102–111, http://fbc.pionier.net.pl/id/oai:dbc.wroc.pl:118066 [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar
Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Radomska E. (2019), Rozwój gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w aspekcie dynamicznych zmian w otoczeniu zewnętrznym na przykładzie Wielkiej Brytanii, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 1(64), s. 113–138, http://doi.org/10.26399/meip.1(64).2019.05/e.radomska
Google Scholar
Rojek M. (2016), Czym jest cyfryzacja?, https://ceo.com.pl/marcin-rojek-czym-jest-cyfryzacja-79635 [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar
Sidor Rządkowska M., Sienkiewicz Ł. (2023), Cyfrowy HR. Organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Wiśniewska S. (2021), Kompetencje pracowników – wyzwania przyszłości, [w:] M. Tyrańska (red.), Wybrane kompetencje zarządzania kompetencjami pracowników w organizacji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 15–33.
Google Scholar
World Economic Forum (2020), The Future of Jobs. Report 2020, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf [dostęp: 2.05.2023].
Google Scholar
Woźniak J. (2011), O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu „kompetencje” w naukach o zarządzaniu, [w:] T. Leczykiewicz, A. Springer (red.), Kompetencje pracownika a funkcjonowanie współczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 34, s. 11–21.
Google Scholar
Wziątek Staśko A. (2019), Era cyfryzacji – implikacje dla zarządzania kapitałem ludzkim, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XX, z. 6, cz. III, s. 239–251.
Google Scholar





