Instrukcja redakcyjna

Wszystkie artykuły muszą być w języku angielskim.

Prosimy o stosowanie jak najmniejszego formatowania (unikanie używania komentarzy w nawiasach i kursywy lub pogrubienia dla podkreślenia).

Prosimy o użycie czcionki 12-punktowej (najlepiej Times New Roman lub Arial), oddzielenie akapitów pustą linią, unikanie zamieszczania przypisów w tekście głównym rękopisu.

Strona powinna zawierać 30 wierszy. Tekst powinien mieć odstęp 1,5. Wszystkie ułamki dziesiętne są oznaczone kropką (np. 1,5).

Strona tytułowa: Powinna zawierać tytuł, imię i nazwisko, afiliację, adres pocztowy i adres e-mail autora, do którego należy przesłać dowody, tytuł skrócony do wykorzystania jako nagłówek ciągły oraz trzy- pięć słów kluczowych, które powinny mieć znaczenie przy wyszukiwaniu literatury, a każde z nich zwykle składa się z nie więcej niż dwóch słów.

Tytuł: Tytuł powinien być pisany wielką literą (tylko nazwy naukowe, geograficzne lub osobowe powinny być pisane wielką literą, np. Elater ferrugineus L., Germany itp.)

Na przykład:

Podstawy plastyczności historii życia motyla tropikalnego Hypolimnas bolina (L.) (Lepidoptera: Nymphalidae).

Należy podać imiona i nazwiska wszystkich autorów pracy, pisane dużymi literami (np. Adam Smith, Brian Smith & Carol Smith). Należy podać adres(y) e-mail, ale tylko do korespondującego autora.

Streszczenie powinno być zwięzłe i informacyjne (około 100–200 słów). Pod abstraktem należy umieścić listę słów kluczowych, których nie ma w tytule (3–5 słów).

Układ tekstu głównego różni się w zależności od rodzaju artykułów, ale zwykle powinien rozpoczynać się wstępem i kończyć spisem piśmiennictwa. Treść powinna być podzielona na różne sekcje z odpowiednimi nagłówkami. Tam, gdzie to możliwe, należy stosować następujące standardowe nagłówki: Wprowadzenie, Metody, Wyniki, Dyskusja.

Wnioski, podziękowania, referencje. Te nagłówki muszą znajdować się w osobnym wierszu i zaczynać się pierwszą wielką literą. Nie należy numerować nagłówków ani podtytułów.

Piśmiennictwo należy cytować w tekście jako Smith (1999), Smith & Smith (2000) lub Smith et al. 2001 (3 lub więcej autorów) lub alternatywnie w nawiasie (Smith 1999, Smith & Smith 2000, Smith i in. 2001). Cała literatura cytowana w tekście musi być wymieniona w piśmiennictwie w następującym formacie:

Tytuły czasopism nie powinny być skracane. Materiałów niepublikowanych, z wyjątkiem prac doktorskich i „zaakceptowanych artykułów”, nie należy umieszczać w piśmiennictwie, ale należy je cytować jako „C. Smith, niepublikowane. dane” lub „C. Smith, w druku” w tekście.

A) Artykuł w czasopiśmie

Wright, J.F., Gunn, R.J.M., Winder, J.M., Blackburn, J.H. & Wiggers R. 2001. The response of chalk stream invertebrates to a prolonged drought: the value of a long-term dataset. Verhandlungen der Internationalen Vereinigung fur Theoretische und Angewandte Limnologie, 27: 912–915.

Akceptowane dokumenty

Tak samo jak powyżej, ale zamiast tego w nawiasach pojawia się „w druku”.

B) Rozdział w publikacji książkowej

Sargent, R.C. & Gross, M.R. 1993. William’s principle: an explanation of parental care in teleost fishes. In: Pitcher T.J. (ed.), Behaviour of Teleost Fishes, 2nd edn, pp. 333–361. Chapman & Hall, London.

C) Publikacja książkowa

Shuster, S.M. & Wade, M.J. 2003. Mating Systems and Strategies. Princeton University Press, Princeton.

D) Źródło internetowe

Snowarski, M. 2014. Atlas grzybów Polski (Mushrooms and Fungi of Poland). Available from: http://www.grzyby.pl/index.html.

E) Dysertacja

Thoms M.C. 1987. Channel sedimentation within urban gravel-bed rivers. PhD thesis. University of Technology, Loughborough, UK

O użyciu myślników: (1) Łączniki są używane do łączenia słów, takich jak nazwiska, niektóre przedrostki i przymiotniki złożone. (2) En-dash lub półpauza są używane do łączenia przęseł. W kontekście naszego czasopisma oznacza to głównie cyfry, najczęściej rozmiary, daty i strony (np. 1977–1981; ryc. 5–7).

Wszystkie ryciny w manuskrypcie należy powołać kolejno; legendy powinny być wymienione bezpośrednio po piśmiennictwie. Dla każdej ryciny należy podać następujące informacje: Numer ryciny (kolejno, za pomocą cyfr arabskich – np. Rysunek 1, 2, 3 itd.); krótki tytuł ryciny; szczegółowa legenda. Małe ilustracje należy pogrupować.

Ilustracja powinna być przygotowana w formacie JPG lub TIFF (należy stosować kompresję LZW) o rozdzielczości co najmniej 300dpi.

Ewentualne tabele należy umieścić na końcu manuskryptu. Prosimy o stosowanie funkcji tabeli w edytorze tekstu, aby utworzyć tabele, aby komórki, wiersze i kolumny pozostały wyrównane po zmianie rozmiaru czcionki i szerokości tabeli. Nie należy używać klawisza Tab ani spacji do wpisywania tabel.

Przy przesyłaniu manuskryptu do redakcji bardziej korzystne dla procesu recenzji będzie podanie nazwisk czterech potencjalnych recenzentów wraz z ich pełnymi adresami pocztowymi i e-mailowymi. Ważne jest również, aby w liście motywacyjnym zawrzeć następujące stwierdzenia:

1) Wszyscy autorzy wyrażają zgodę na jego przesłanie, a autor korespondencyjny został upoważniony przez współautorów; 2) Niniejszy artykuł nie był wcześniej publikowany i nie jest jednocześnie rozważany do publikacji w innym miejscu; 3) Niniejszy artykuł nie narusza żadnych praw autorskich ani innych osobistych praw własności jakiejkolwiek osoby lub podmiotu i nie zawiera obraźliwych, zniesławiających, obscenicznych lub oszukańczych oświadczeń ani żadnych innych oświadczeń, które są w jakikolwiek sposób niezgodne z prawem.

Przesyłając do redakcji ostateczną wersję poprawionego manuskryptu, autorzy proszeni są o podanie informacji o aktualnym tytule (do wykorzystania w stopce).

Autorzy muszą wypełnić i odesłać formularz przeniesienia praw autorskich, gdy artykuł zostanie przyjęty do publikacji.