Sposób na bregmę
DOI:
https://doi.org/10.18778/1730-2366.03.20Abstrakt
Jednym z warunków powodzenia wielu typów eksperymentów elektrofizjologicznych, prowadzonych in vivo, jest precyzyjne umieszczenie czubka m ikroelektrody w konkretnej strukturze mózgu zwierzęcia. By sprostać temu wymaganiu stosuje się technikę stereotaksji, służąca do precyzyjnego implantowania elektrod, sąd mikrodializacyjnych oraz innych mikroczujników w strukturach mózgowia ssaków, podczas eksperymentów prowadzonych in vivo. By zapewnić odpowiednią precyzję manipulacji stereotaktycznych stosuje się wysokiej klasy sprzęt mechaniczny oraz najnowsze, sporządzone przez specjalistów atlasy stereotaktyczne. Ponadto, niezbędne jes t bardzo dokładne i prawidłowe wyznaczenie położenia punktów charakterystycznych czaszki, będących odniesieniem dla manipulacji stereotaktycznych. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie udoskonalonego i praktycznie przetestowanego w Pracowni Neurofizjologii i Chronobiologii UJ sposobu wyznaczania punktów odniesienia dla manipulacji stereotaktycznych. Nowa metoda zostanie zilustrowana na przykładzie czaszki, powszechnie wykorzystywanego w badaniach laboratoryjnych, szczura rasy Wistar.Pobrania
Bibliografia
V. Horsley i R.H. Clarke. The structure and functions of the cerebellum examined by a new method. Brain, 31:45-124, 1908.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/brain/31.1.45
G. Paxinos i C. Watson. The rat brain in stereotaxic coordinates. Fourth Edition. Academic Press 1998.
Google Scholar
L.W. Swanson. Brain M aps: Structure o f the Rat Brain. Second Edition. Elsevier 1998.
Google Scholar
L. Kruger, S. Saportai L.W . Swanson. Photographic Atlas of the Rat Brain: The Cell and Fiber Architecture Illustrated in Three Planes with Stereotaxic Coordinates. Cambridge University Press 1995.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Funding data
-
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Grant numbers 885/P-DUN/2014