Nostalgic Fanworks. Explanation of the Demake Category

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.10.03

Keywords:

demake, nostalgia, fan practices, remake, retrogaming

Abstract

The purpose of this article was to describe the category of demake in detail, which is a popular form of artistic expression among video game fans. This was achieved through an analysis of grow journalism focusing on the selected issue and two groups on the Reddit platform that bring together people interested in creating and playing demakes. At the beginning of the text there is an introduction of the reader to the discourse and a presentation of the methodology. Essential terms in this work were demake itself, remake, retrogaming, nostalgia, fan practices and corporate image-making of technology. These aspects helped to understand the demake and develop a relevant theory. The broad view of the category is an attempt to reconcile the knowledge gained by other researchers with the practices, habits and language of gamers, which often deviate from the academic order.

Author Biography

Jakub Ziółkowski, Uniwersytet Łódzki

Jakub Ziółkowski, absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku „media audiowizualne i kultura cyfrowa” na Uniwersytecie Łódzkim. Studia pierwszego stopnia ukończył na tej samej uczelni na kierunku „nowe media i kultura Cyfrowa” ze specjalizacji „gry wideo”. Czynny uczestnik konferencji naukowych w Warszawie (2023) oraz Krakowie (2024). Autor artykułów o tematyce growej w magazynie studenckim Forward (nr 29 i 31) oraz w czasopiśmie Studia de Cultura (tom 16, nr 2). Obszary badawcze: ludologiczne aspekty gier wideo oraz fanowska kultura gier wideo.

References

Ashford, J. (31 października 2019). What is hauntology? The Week. https://theweek.com/104076/what-is-hauntology (data dostępu: 25 lipca 2024).
Google Scholar

Autio, M. (2015). Nostalgia. W: D.T. Cook, J.M. Ryan (red.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies. Wiley-Blackwell.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9781118989463.wbeccs186

Bianchi, T. (13 stycznia 2023). Regional distribution of desktop traffic to Reddit.com as of May 2022 by country. Statista. https://www.statista.com/statistics/325144/reddit-global-active-user-distribution/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Bogost, I. (bd.). Atari Hacks, Remakes, and Demakes. Bogost.com. https://bogost.com/teaching/atari_hacks_remakes_and_demake/ (data dostępu: 24 lipca 2024).
Google Scholar

Bosman, F. (2023). Video Game Romanticism. On Retro Gaming, Remakes, Reboots, Game Nostalgia, and Bad Games. Journal of Religion, Film and Media, 9(1), 25–44.
Google Scholar

Chojnacki, M.M. (2017a). Gra ze strachem – środki wywoływania lęku u odbiorcy w grach wideo. W: B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska (red.), Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze (s. 429–440). Wydawnic­two Naukowe Akademii Ignatianum.
Google Scholar

Chojnacki, M.M. (2017b). „Jak za dawnych dobrych lat” – demake a medium gier wideo. W: Ł. Androsiuk (red.), Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych (s. 13–30). Wydawnictwo Academicon.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.52097/acapress.9788362475773.13-30

Clement, J. (11 stycznia 2022). First month digital sales of selected Crash Bandicoot video games worldwide as of November 2020. Statista. https://www.statista.com/statistics/1188920/crash-bandicoot-first-month-digital-sales/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

D’Angelo, W. (4 lutego 2019). Spyro Reignited Trilogy Sells an Estimated 1.04 Million Units First Week at Retail – Sales. VGChartz. https://www.vgchartz.com/article/394138/spyro-reignited-trilogy-sells-an-estimated-104-million-units-first-week-at-retail/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

De Meo, F. (2021). Cyberpunk 2077 New Mod Considerably Improves AI Netrunners. WCCFTech. https://wccftech.com/cyberpunk-2077-new-mod-netrunners/ (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar

De Valck, M., Hagener, M. (2005). Cinephilia. Movies, Love and Memory. Amsterdam University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/9789048505449

Demakes: game art of culture tropes. (bd.). Reddit. https://www.reddit.com/r/demake/ (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar

Dor, S. (2014). Emulation. W: M.J.P. Wolf, B. Perron (red.), The Routledge Companion to Video Game Studies (s. 25–31). Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003214977-5

Drenda, O. (2016). Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji. Karakter.
Google Scholar

Eco, U. (1985/1990). Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką (tłum. T. Rutkowska). Przekazy i opinie, (1–2), 12–36.
Google Scholar

Efwab (bd.). Bloodborne LIVE From PS4 Pro! Gameplay. https://cvf.efwab.top/ProductDetail.aspx?iid=105203736&pr=66.88 (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar

Gajewski, K. (2013). Kultura uczestnictwa i sztuczna inteligencja: jak nowe media rozwiązują stare problemy. „Komunikacja i media”. Ogólnopolskie Seminarium Młodych Doktorów i Doktorantów. Uniwersytet Wrocławski.
Google Scholar

Garda, M.B. (2013). Nostalgia in Retro Game Design. W: Proceedings of DiGRA 2013 Conference.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26503/dl.v2013i1.651

Krzanicki, M. (2015). Gracz – prosument w cyfrowej rzeczywistości. Rewolucja czy ewolucja? Kwartalnik Nauk o Mediach, 1, s. 1–19.
Google Scholar

Kulig, M. (19 kwietnia 2020). Stan permanentnego zauroczenia – o kinofilskich praktykach fanów. Filmawka. https://www.filmawka.pl/kinofilia-praktyki-fanow-filmow/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Lundbjörk, A. (21 grudnia 2020). Cyberpunk 2077 but it’s for PS1. YouTube.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/3368827.3388964

https://www.youtube.com/watch?v=SNqWPtcXk5w&ab_channel=­AndersLundbj%C3%B6rk (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar

Marak, K., Markocki, M. (2016). Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Michał Pisarski Deluxe 3000 (bd.). YouTube. https://www.youtube.com/@pisarion3000 (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Michał Pisarski Tech (bd.). YouTube. https://www.youtube.com/@MichaPisarskiTech (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar

Natali, M.P. (2004). History and the Politics of Nostalgia. Iowa Journal of Cultural Studies, 5(1), 10–25.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17077/2168-569X.1113

New Games, Old Systems (bd.). Reddit. https://www.reddit.com/r/demakes/ (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar

Nieracka, A. (2014). Wokół kategorii filmowego remake’u. Kwartalnik Filmowy, 133–146.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2462

Nowak, J. (2017). Polityki sieciowej popkultury. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Pixel Jello (19 marca 2019). Final Fantasy 7 (VII) – Sample: H0512 Boss Guide. Samurai Gamers. https://samurai-gamers.com/final-fantasy-7-ffvii/sample-h0512-boss-guide/ (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar

Purnomo, L.A., Purnama, L.S., Untari, L. (2019). Prosthetic Translation: Retranslations of video game remakes and remasters refute retranslation hypothesis. Humanus, 18(1), 12–24.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24036/humanus.v18i1.103507

Reddit (bd.). Hadrian_x_Antinous. FF7 DeMake – the (un)official NES version of the entire game. https://www.reddit.com/r/FinalFantasyVII/comments/12lzqso/ff7_demake_the_unofficial_nes_version_of_the/ (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar

Rustic Games BR. YouTube. https://www.youtube.com/@RusticGamesBR/featured (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Sezen, T.I. (2015). Remaking as Revision of Narrative Design in Digital Games. W: H. Koenitz, G. Ferri, M. Haahr, D. Sezen, T.I. Sezen (red.), Interactive Digital Narrative. History, Theory and Practice (s. 258–271). Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315769189-20

Słownik Języka Polskiego PWN (bd.). Logika. https://sjp.pwn.pl/sjp/logika;2566276.html (data dostępu: 3 marca 2023.
Google Scholar

Square Enix (bd.). FINAL FANTASY VII 25th ANNIVERSARY CELEBRATION BROADCAST UNVEILS FIRST LOOK AT ‘FINAL FANTASY VII REBIRTH’, ‘CRISIS CORE – FINAL FANTASY VII- REUNION’ AND MORE. Square Enix. https://press.na.square-enix.com/FINAL-FANTASY-VII-25th-ANNIVERSARY-CELEBRATION-BROADCAST-UNVEILS-FIRST (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar

Square Enix Team (7 sierpnia 2020). More than 5 million copies of FINAL FANTASY VII REMAKE shipped and sold worldwide. Square Enix. https://square-enix-games.com/it_IT/news/final-fantasy-vii-remake-shipments-sales (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Stremler, J. (8 grudnia 2020). Spyro 4 powstaje? Ciekawa zapowiedź w artbooku do Crash Bandicoot 4. Planeta Gracza. https://planetagracza.pl/spyro-4-powstaje-ciekawa-zapowiedz-w-artbooku/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Szewerniak, M. (2018). Od retro do doświadczenia, czyli gry wideo i nostalgia. Irydion. Literatura – Teatr – Kultura, 4(1), 151–163.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/i.2018.04.11

Świątkowska, W. (2017). Recykling. W: E. Bal, D. Kosiński (red.), Performatyka: terytoria (s. 227–236). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Wilson, B. (2022). Bloodborne PSX is a magical PC demake to scratch that soulslike itch. Windows Central. https://www.windowscentral.com/bloodborne-psx-pc-demake-scratch-soulslike-itch (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar

Wulf, T., Bowman, N.D., Rieger, D., Velez, J.A., Breuer, J. (2018). Video Games as Time Machines: Video Game Nostalgia and the Success of Retro Gaming. Media and Communication, 6(2), 60–67.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v6i2.1317

Evans-Thirlwell, E. (6 listopada 2020). Demaking in the year of next gen. Eurogamer. https://www.eurogamer.net/the-power-of-demakes-in-the-year-of-next-gen (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Good, O. (23 kwietnia 2012). See All Of Ocarina Of Time’s Overworld Remapped In a Link To The Past’s Style. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2012/04/see-all-of-ocarina-of-times-overworld-remapped-in-a-link-to-the-pasts-style/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Hamilton, K. (26 grudnia 2013). Gone Home Being Remade As A Retro JRPG. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2013/12/gone-home-being-remade-as-a-retro-jrpg/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Isobel, L. (20 kwietnia 2022). The Best Game Demakes. The Gamer. https://www.thegamer.com/best-game-demakes/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Kotowski, A. (3 listopada 2021). Bloodborne PSX z datą premiery. Demake na PC zamiast remake’u na PS5. Komputer Świat. https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/aktualnosci/bloodborne-psx-z-data-premiery-demake-na-pc-zamiast-remakeu-na-ps5/hx73t44 (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Meer, A. (13 lipca 2009). ASCIIp0rtal: Soooon… Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/ascii-portal-soooon (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Messner, S. (6 czerwca 2016). Witness The Witness Remade In 8-Bitness. Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/the-witness-nes-demake (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Mirowski, J. (9 lutego 2022). Bloodborne PSX to fascynujący demake w erze remake’ów. Gry-Online. https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=3375 (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Narcissa, E. (27 sierpnia 2014). Hearthstone Could Have Looked Pretty Great On The Game Boy. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2014/08/hearthstone-could-have-looked-pretty-great-on-the-game-boy/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Piotrek66. (3 grudnia 2013). Micro Hexagon: Super Hexagon w wersji na Commodore 64. Świetny demake [WIDEO]. CD-Action. https://cdaction.pl/newsy/micro-hexagon-super-hexagon-w-wersji-na-commodore-64-swietny-demake-wideo (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Smith, A. (19 września 2011). Smashed To The Past: Super Smash Land. Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/smashed-to-the-past-super-smash-land (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Śledziewski, H. (3 lutego 2022). BloodbornePSX zaliczyło świetny start; grę pobrano ponad 100 tys. razy w 24h. Gry-Online. https://www.gry-online.pl/newsroom/bloodbornepsx-zaliczylo-swietny-start-gre-pobrano-ponad-100-tys-r/zf213cf (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Wojtini. (24 kwietnia 2022). Elden Ring otrzyma demake na Game Boya. IGN Polska. https://pl.ign.com/elden-ring/48901/news/elden-ring-otrzyma-demake-na-game-boya (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

Yin-Poole, W. (11 stycznia 2020). Cyberpunk 2077 PSone demake takes the old-school GTA route. Eurogamer. https://www.eurogamer.net/cyberpunk-2077-psone-demake-takes-the-old-school-gta-route (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar

11 bit studios (2017). Beat Cop [PC].
Google Scholar

Activision (2017). Crash Bandicoot N. Sane Trilogy [Xbox One].
Google Scholar

Activision (2018). Spyro Reignited Trilogy [Xbox One].
Google Scholar

Activision (2020). Crash Bandicoot 4 [PlayStation 4].
Google Scholar

Azimuth Team (2019). Nothing! [PC].
Google Scholar

CD Projekt Red (2020). Cyberpunk 2077 [PC].
Google Scholar

Dan Fornace (2011). Super Smash Land [PC].
Google Scholar

Devolver Digital (2018). The Messenger [PC].
Google Scholar

Gogin (2021). Nothing [ZX Spectrum].
Google Scholar

iD Software (1992). Wolfenstein 3D [PC].
Google Scholar

iD Software (1993). Doom [PC].
Google Scholar

Ivancilgames (2021). Portal [Atari 2600].
Google Scholar

Konami (2001). Silent Hill 2 [PS2].
Google Scholar

LWMedia (2022). Bloodborne PSX [PC].
Google Scholar

Pat Morita (2021). Tokimal [PC].
Google Scholar

Paul Koller (2013). Micro Hexagon [Commodore 64].
Google Scholar

PLAYISM (2016). Momodora: Reverie Under The Moonlight [PC].
Google Scholar

Rockstar Games (2003). Max Payne [GameBoy Advance].
Google Scholar

SFB Games (2024). Crow Country [PC].
Google Scholar

Shenzhen Nanjing Technology (2005). Final Fantasy VII [Subor].
Google Scholar

Square Enix (2020). Final Fantasy VII Remake [PlayStation 4].
Google Scholar

Super Flat Games (2008). Soundless Mountain II [PC].
Google Scholar

TAD Corporation (1989). Toki [Maszyny Arcade].
Google Scholar

Terry Cavanagh (2012). Super Hexagon [PC].
Google Scholar

Thomas Happ Games (2021). Axiom Verge 2 [PC].
Google Scholar

Tuxedo Labs (2020). Teardown [PC].
Google Scholar

Ubisoft [2015]. Heroes of Might and Magic III HD Edition [PC].
Google Scholar

ZA/UM (2020). Disco Elysium [Gameboy].
Google Scholar

John Carpenter (1978). Halloween.
Google Scholar

John Carpenter (1981). Halloween 2.
Google Scholar

Rob Zombie (2007). Halloween.
Google Scholar

Rob Zombie (2009). Halloween II.
Google Scholar

Published

2023-12-30

How to Cite

Ziółkowski, J. (2023). Nostalgic Fanworks. Explanation of the Demake Category. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 10(1), 37–61. https://doi.org/10.18778/2391-8551.10.03

Issue

Section

Articles