Nostalgic Fanworks. Explanation of the Demake Category
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.10.03Keywords:
demake, nostalgia, fan practices, remake, retrogamingAbstract
The purpose of this article was to describe the category of demake in detail, which is a popular form of artistic expression among video game fans. This was achieved through an analysis of grow journalism focusing on the selected issue and two groups on the Reddit platform that bring together people interested in creating and playing demakes. At the beginning of the text there is an introduction of the reader to the discourse and a presentation of the methodology. Essential terms in this work were demake itself, remake, retrogaming, nostalgia, fan practices and corporate image-making of technology. These aspects helped to understand the demake and develop a relevant theory. The broad view of the category is an attempt to reconcile the knowledge gained by other researchers with the practices, habits and language of gamers, which often deviate from the academic order.
References
Ashford, J. (31 października 2019). What is hauntology? The Week. https://theweek.com/104076/what-is-hauntology (data dostępu: 25 lipca 2024).
Google Scholar
Autio, M. (2015). Nostalgia. W: D.T. Cook, J.M. Ryan (red.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies. Wiley-Blackwell.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118989463.wbeccs186
Bianchi, T. (13 stycznia 2023). Regional distribution of desktop traffic to Reddit.com as of May 2022 by country. Statista. https://www.statista.com/statistics/325144/reddit-global-active-user-distribution/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Bogost, I. (bd.). Atari Hacks, Remakes, and Demakes. Bogost.com. https://bogost.com/teaching/atari_hacks_remakes_and_demake/ (data dostępu: 24 lipca 2024).
Google Scholar
Bosman, F. (2023). Video Game Romanticism. On Retro Gaming, Remakes, Reboots, Game Nostalgia, and Bad Games. Journal of Religion, Film and Media, 9(1), 25–44.
Google Scholar
Chojnacki, M.M. (2017a). Gra ze strachem – środki wywoływania lęku u odbiorcy w grach wideo. W: B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska (red.), Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze (s. 429–440). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Google Scholar
Chojnacki, M.M. (2017b). „Jak za dawnych dobrych lat” – demake a medium gier wideo. W: Ł. Androsiuk (red.), Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych (s. 13–30). Wydawnictwo Academicon.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.52097/acapress.9788362475773.13-30
Clement, J. (11 stycznia 2022). First month digital sales of selected Crash Bandicoot video games worldwide as of November 2020. Statista. https://www.statista.com/statistics/1188920/crash-bandicoot-first-month-digital-sales/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
D’Angelo, W. (4 lutego 2019). Spyro Reignited Trilogy Sells an Estimated 1.04 Million Units First Week at Retail – Sales. VGChartz. https://www.vgchartz.com/article/394138/spyro-reignited-trilogy-sells-an-estimated-104-million-units-first-week-at-retail/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
De Meo, F. (2021). Cyberpunk 2077 New Mod Considerably Improves AI Netrunners. WCCFTech. https://wccftech.com/cyberpunk-2077-new-mod-netrunners/ (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar
De Valck, M., Hagener, M. (2005). Cinephilia. Movies, Love and Memory. Amsterdam University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/9789048505449
Demakes: game art of culture tropes. (bd.). Reddit. https://www.reddit.com/r/demake/ (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar
Dor, S. (2014). Emulation. W: M.J.P. Wolf, B. Perron (red.), The Routledge Companion to Video Game Studies (s. 25–31). Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003214977-5
Drenda, O. (2016). Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji. Karakter.
Google Scholar
Eco, U. (1985/1990). Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką (tłum. T. Rutkowska). Przekazy i opinie, (1–2), 12–36.
Google Scholar
Efwab (bd.). Bloodborne LIVE From PS4 Pro! Gameplay. https://cvf.efwab.top/ProductDetail.aspx?iid=105203736&pr=66.88 (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar
Gajewski, K. (2013). Kultura uczestnictwa i sztuczna inteligencja: jak nowe media rozwiązują stare problemy. „Komunikacja i media”. Ogólnopolskie Seminarium Młodych Doktorów i Doktorantów. Uniwersytet Wrocławski.
Google Scholar
Garda, M.B. (2013). Nostalgia in Retro Game Design. W: Proceedings of DiGRA 2013 Conference.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26503/dl.v2013i1.651
Krzanicki, M. (2015). Gracz – prosument w cyfrowej rzeczywistości. Rewolucja czy ewolucja? Kwartalnik Nauk o Mediach, 1, s. 1–19.
Google Scholar
Kulig, M. (19 kwietnia 2020). Stan permanentnego zauroczenia – o kinofilskich praktykach fanów. Filmawka. https://www.filmawka.pl/kinofilia-praktyki-fanow-filmow/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Lundbjörk, A. (21 grudnia 2020). Cyberpunk 2077 but it’s for PS1. YouTube.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/3368827.3388964
https://www.youtube.com/watch?v=SNqWPtcXk5w&ab_channel=AndersLundbj%C3%B6rk (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar
Marak, K., Markocki, M. (2016). Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Michał Pisarski Deluxe 3000 (bd.). YouTube. https://www.youtube.com/@pisarion3000 (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Michał Pisarski Tech (bd.). YouTube. https://www.youtube.com/@MichaPisarskiTech (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar
Natali, M.P. (2004). History and the Politics of Nostalgia. Iowa Journal of Cultural Studies, 5(1), 10–25.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17077/2168-569X.1113
New Games, Old Systems (bd.). Reddit. https://www.reddit.com/r/demakes/ (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar
Nieracka, A. (2014). Wokół kategorii filmowego remake’u. Kwartalnik Filmowy, 133–146.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2462
Nowak, J. (2017). Polityki sieciowej popkultury. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Pixel Jello (19 marca 2019). Final Fantasy 7 (VII) – Sample: H0512 Boss Guide. Samurai Gamers. https://samurai-gamers.com/final-fantasy-7-ffvii/sample-h0512-boss-guide/ (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar
Purnomo, L.A., Purnama, L.S., Untari, L. (2019). Prosthetic Translation: Retranslations of video game remakes and remasters refute retranslation hypothesis. Humanus, 18(1), 12–24.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24036/humanus.v18i1.103507
Reddit (bd.). Hadrian_x_Antinous. FF7 DeMake – the (un)official NES version of the entire game. https://www.reddit.com/r/FinalFantasyVII/comments/12lzqso/ff7_demake_the_unofficial_nes_version_of_the/ (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar
Rustic Games BR. YouTube. https://www.youtube.com/@RusticGamesBR/featured (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Sezen, T.I. (2015). Remaking as Revision of Narrative Design in Digital Games. W: H. Koenitz, G. Ferri, M. Haahr, D. Sezen, T.I. Sezen (red.), Interactive Digital Narrative. History, Theory and Practice (s. 258–271). Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315769189-20
Słownik Języka Polskiego PWN (bd.). Logika. https://sjp.pwn.pl/sjp/logika;2566276.html (data dostępu: 3 marca 2023.
Google Scholar
Square Enix (bd.). FINAL FANTASY VII 25th ANNIVERSARY CELEBRATION BROADCAST UNVEILS FIRST LOOK AT ‘FINAL FANTASY VII REBIRTH’, ‘CRISIS CORE – FINAL FANTASY VII- REUNION’ AND MORE. Square Enix. https://press.na.square-enix.com/FINAL-FANTASY-VII-25th-ANNIVERSARY-CELEBRATION-BROADCAST-UNVEILS-FIRST (data dostępu: 28 lipca 2024).
Google Scholar
Square Enix Team (7 sierpnia 2020). More than 5 million copies of FINAL FANTASY VII REMAKE shipped and sold worldwide. Square Enix. https://square-enix-games.com/it_IT/news/final-fantasy-vii-remake-shipments-sales (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Stremler, J. (8 grudnia 2020). Spyro 4 powstaje? Ciekawa zapowiedź w artbooku do Crash Bandicoot 4. Planeta Gracza. https://planetagracza.pl/spyro-4-powstaje-ciekawa-zapowiedz-w-artbooku/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Szewerniak, M. (2018). Od retro do doświadczenia, czyli gry wideo i nostalgia. Irydion. Literatura – Teatr – Kultura, 4(1), 151–163.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.16926/i.2018.04.11
Świątkowska, W. (2017). Recykling. W: E. Bal, D. Kosiński (red.), Performatyka: terytoria (s. 227–236). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Wilson, B. (2022). Bloodborne PSX is a magical PC demake to scratch that soulslike itch. Windows Central. https://www.windowscentral.com/bloodborne-psx-pc-demake-scratch-soulslike-itch (data dostępu: 22 lipca 2024).
Google Scholar
Wulf, T., Bowman, N.D., Rieger, D., Velez, J.A., Breuer, J. (2018). Video Games as Time Machines: Video Game Nostalgia and the Success of Retro Gaming. Media and Communication, 6(2), 60–67.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v6i2.1317
Evans-Thirlwell, E. (6 listopada 2020). Demaking in the year of next gen. Eurogamer. https://www.eurogamer.net/the-power-of-demakes-in-the-year-of-next-gen (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Good, O. (23 kwietnia 2012). See All Of Ocarina Of Time’s Overworld Remapped In a Link To The Past’s Style. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2012/04/see-all-of-ocarina-of-times-overworld-remapped-in-a-link-to-the-pasts-style/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Hamilton, K. (26 grudnia 2013). Gone Home Being Remade As A Retro JRPG. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2013/12/gone-home-being-remade-as-a-retro-jrpg/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Isobel, L. (20 kwietnia 2022). The Best Game Demakes. The Gamer. https://www.thegamer.com/best-game-demakes/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Kotowski, A. (3 listopada 2021). Bloodborne PSX z datą premiery. Demake na PC zamiast remake’u na PS5. Komputer Świat. https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/aktualnosci/bloodborne-psx-z-data-premiery-demake-na-pc-zamiast-remakeu-na-ps5/hx73t44 (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Meer, A. (13 lipca 2009). ASCIIp0rtal: Soooon… Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/ascii-portal-soooon (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Messner, S. (6 czerwca 2016). Witness The Witness Remade In 8-Bitness. Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/the-witness-nes-demake (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Mirowski, J. (9 lutego 2022). Bloodborne PSX to fascynujący demake w erze remake’ów. Gry-Online. https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=3375 (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Narcissa, E. (27 sierpnia 2014). Hearthstone Could Have Looked Pretty Great On The Game Boy. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2014/08/hearthstone-could-have-looked-pretty-great-on-the-game-boy/ (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Piotrek66. (3 grudnia 2013). Micro Hexagon: Super Hexagon w wersji na Commodore 64. Świetny demake [WIDEO]. CD-Action. https://cdaction.pl/newsy/micro-hexagon-super-hexagon-w-wersji-na-commodore-64-swietny-demake-wideo (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Smith, A. (19 września 2011). Smashed To The Past: Super Smash Land. Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/smashed-to-the-past-super-smash-land (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Śledziewski, H. (3 lutego 2022). BloodbornePSX zaliczyło świetny start; grę pobrano ponad 100 tys. razy w 24h. Gry-Online. https://www.gry-online.pl/newsroom/bloodbornepsx-zaliczylo-swietny-start-gre-pobrano-ponad-100-tys-r/zf213cf (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Wojtini. (24 kwietnia 2022). Elden Ring otrzyma demake na Game Boya. IGN Polska. https://pl.ign.com/elden-ring/48901/news/elden-ring-otrzyma-demake-na-game-boya (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
Yin-Poole, W. (11 stycznia 2020). Cyberpunk 2077 PSone demake takes the old-school GTA route. Eurogamer. https://www.eurogamer.net/cyberpunk-2077-psone-demake-takes-the-old-school-gta-route (data dostępu: 3 marca 2023).
Google Scholar
11 bit studios (2017). Beat Cop [PC].
Google Scholar
Activision (2017). Crash Bandicoot N. Sane Trilogy [Xbox One].
Google Scholar
Activision (2018). Spyro Reignited Trilogy [Xbox One].
Google Scholar
Activision (2020). Crash Bandicoot 4 [PlayStation 4].
Google Scholar
Azimuth Team (2019). Nothing! [PC].
Google Scholar
CD Projekt Red (2020). Cyberpunk 2077 [PC].
Google Scholar
Dan Fornace (2011). Super Smash Land [PC].
Google Scholar
Devolver Digital (2018). The Messenger [PC].
Google Scholar
Gogin (2021). Nothing [ZX Spectrum].
Google Scholar
iD Software (1992). Wolfenstein 3D [PC].
Google Scholar
iD Software (1993). Doom [PC].
Google Scholar
Ivancilgames (2021). Portal [Atari 2600].
Google Scholar
Konami (2001). Silent Hill 2 [PS2].
Google Scholar
LWMedia (2022). Bloodborne PSX [PC].
Google Scholar
Pat Morita (2021). Tokimal [PC].
Google Scholar
Paul Koller (2013). Micro Hexagon [Commodore 64].
Google Scholar
PLAYISM (2016). Momodora: Reverie Under The Moonlight [PC].
Google Scholar
Rockstar Games (2003). Max Payne [GameBoy Advance].
Google Scholar
SFB Games (2024). Crow Country [PC].
Google Scholar
Shenzhen Nanjing Technology (2005). Final Fantasy VII [Subor].
Google Scholar
Square Enix (2020). Final Fantasy VII Remake [PlayStation 4].
Google Scholar
Super Flat Games (2008). Soundless Mountain II [PC].
Google Scholar
TAD Corporation (1989). Toki [Maszyny Arcade].
Google Scholar
Terry Cavanagh (2012). Super Hexagon [PC].
Google Scholar
Thomas Happ Games (2021). Axiom Verge 2 [PC].
Google Scholar
Tuxedo Labs (2020). Teardown [PC].
Google Scholar
Ubisoft [2015]. Heroes of Might and Magic III HD Edition [PC].
Google Scholar
ZA/UM (2020). Disco Elysium [Gameboy].
Google Scholar
John Carpenter (1978). Halloween.
Google Scholar
John Carpenter (1981). Halloween 2.
Google Scholar
Rob Zombie (2007). Halloween.
Google Scholar
Rob Zombie (2009). Halloween II.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


