City beyond the city: the notion of contemporary flaneurism in video games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.02.02

Keywords:

exploration video game, city space, flâneur, slow space, video game space, motion in video games

Abstract

This article is a comparative analysis between the exploration video game genre and the theories of contemporary city space. It focuses predominantly on confronting spatial experience of the city space with video game space. This comparison uses the concept of flâneur and slow space to show how these two phenomena are manifested in virtual environments. In the exploration video games, such as "Dear Esther" and "Proteus", the author sees an interesting alternative to overcomplicated gameplay and games overloaded with unnecessary visual information.

Author Biography

Justyna Janik, Jagiellonian University

doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kulturoznawca z wykształcenia – medioznawca i groznawca z zamiłowania. Naukowo zajmuje się przede wszystkim kulturą fanowską oraz game studies, szczególnie takimi zagadnieniami jak posthumanizm, estetyka oraz relacja gracza z grą wideo.

References

Caillois, Roger. 1997, Gry i ludzie, przeł. Anna Tatarkiewicz, Maria Żurowska, Warszawa: Volumen.
Google Scholar

Certeau, Michel de. 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jegiellońskiego.
Google Scholar

Dovey, Jon, Kennedy, Helen W. 2011, Kultura gier komputerowych, Kraków: Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Frydryczak, Beata. 1998, Okiem przechodnia: ulica jako przestrzeń estetyczna, w: J. S. Wojciechowski, A. Zeidler-Janiszewska (red.), Formy estetyzacji przestrzeni publicznej, Warszawa: Instytut Kultury, s. 101–115.
Google Scholar

Jenkins, Henry. 2004, Game design as narrative architecture, w: First Person: New Media as Story, Performance, and Game, red. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, MA: MIT Press.
Google Scholar

Lynch, Kevin. 1960, The Image of the City, Cambrige/Massachsetts/London: The MIT Press.
Google Scholar

Nitsche, Michael. 2008, Video Game Spaces. Image, Play, and Structure in 3D Game Worlds, Cambridge/Massachusetts/London: The MIT Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262141017.001.0001

Paetzold, Heinz. Polityka przechadzki. Flâneur Benjamina i potem, tłum. E. Mikina, w: Formy estetyzacji przestrzeni publicznej, red. J. S. Wojciechowski, A. Zeidler – Janiszewska, Warszawa 1998, s. 117–129.
Google Scholar

Rawlinson, Christopher J., Guaralda, Mirko. Chaos and creativity of play: designing emotional engagement in public spaces, 2012, {pilk PDF; dostęp offline: 8 VIII 2013}.
Google Scholar

Rawlinson, Christopher, Guaralda, Mirko. 2012, Chaos and creativity of play: designing emotional engagement in public spaces, w: Out of control: Proceedings of 8th International Design and Emotion Conference: Out of Control, red. J. Brassett, P. Hekkert, G. Ludden, M. Malpass, J. McDonnell, Janet, University of the Arts London, Central Saint Martins College of Art & Design, London, United Kingdom, pp. 1–12.
Google Scholar

Rewers, Ewa. 2008, Po-wolna przestrzeń, w: Krystyna Wilkoszewska (red.), Czas przestrzeni, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Google Scholar

Symotiuk, Stefan. 1997, Filozofia i genius loci, Warszawa: Instytut Kultury.
Google Scholar

Yi-Fu Tuan. 1987, Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Ubisoft Montreal, 2007–2013, seria Assassin’s Creed [PC], Ubisoft.
Google Scholar

The Chinese Room, 2012, Dear Esther [PC], The Chinese Room.
Google Scholar

The Fullbright Company, 2013, Gone Home [PC], The Fullbright Company.
Google Scholar

Rockstar North, 1997–2015, seria Grand Theft Auto [PC], Rockstar Games.
Google Scholar

EA Digital Illusions CE, 2008, Mirror’s Edge [PC], Electronic Arts.
Google Scholar

Ed Key and David Kanaga, 2013, Proteus [PC], Ed Key and David Kanaga.
Google Scholar

Bethesda Game Studios, 2011, The Elder Scrolls V: Skyrim [PC], Bethesda Softworks.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Janik, J. (2015). City beyond the city: the notion of contemporary flaneurism in video games. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 2(1), 21–33. https://doi.org/10.18778/2391-8551.02.02

Issue

Section

Articles