Sympatyczność twarzy – wstęp do oceny uwarunkowań
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-969X.19.06Słowa kluczowe:
sympatyczność, twarz, pierwsze wrażenieAbstrakt
Celem niniejszego badania była wstępna eksploracja uwarunkowań sympatyczności twarzy. Jako że sympatyczność nie była wcześniej przedmiotem zainteresowania polskich badaczy, poszukiwano potwierdzenia, że jest ona zmienną odrębną od atrakcyjności fizycznej, a także możliwą do instynktownej oceny wyłącznie na podstawie krótkotrwałej ekspozycji twarzy. Sprawdzano też, czy ekspresja emocjonalna ma wpływ na to, jak oceniana jest sympatyczność oraz próbowano rozstrzygnąć, czy jest to cecha obiektywna, czy też istnieją różnice między ludźmi w jej postrzeganiu. Badaniem objęto 82 osoby (41 mężczyzn i 41 kobiet) w wieku od 18 do 30 lat. Wyniki świadczą o tym, że sympatyczność twarzy należy rozpatrywać jako zmienną odrębną od atrakcyjności fizycznej i podlegającą subiektywnej ocenie. Wykazano, że pozytywna ekspresja emocjonalna może sprzyjać wysokim ocenom sympatyczności. Wiele poruszonych kwestii dotyczących sympatyczności twarzy wciąż wymaga rozstrzygnięcia ze względu na ograniczenia niniejszych badań, jednak można mieć nadzieję, że dadzą one asumpt do przyszłych rozważań.
Bibliografia
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Bar M., Neta M., Linz H. (2006). Very first impressions. Emotion, 6, 269–278.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/1528-3542.6.2.269
Baumeister R. F., Leary M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497–529.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497
Brodsky S. L., Griffin M. P., Cramer R. J. (2010). The Witness Credibility Scale: An outcome measure for expert witness research. Behavioral Sciences and the Law, 28, 892–907.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/bsl.917
Bruce A. J., McDonald B. G. (1993). Face recognition as a function of judgements of likability/ unlikability. The Journal of General Psychology, 120, 451–462.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00221309.1993.9711159
Cottrel C. A., Neuberg S. L., Li N. P. (2007). What do people desire in others? A sociofunctial perspective on the importance of different valued characteristics. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 208–231.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.2.208
Covin R. (2011). The need to be liked, http://books.google.pl/books?hl=en&lr=&id=_bnsMflf-mXgC&oi=fnd&pg=PA1&dq=the+need+to+be+liked&ots=rFY5KEGq6-&sig=FOsKQG-KqjTGJbkZoF82LwcDFuQs&redir_esc=y#v=onepage&q=the%20need%20to%20be%20liked&f=false [dostęp: 24.07.2013].
Google Scholar
Ebner N. C. (2008). Age of face matters: Age-group differences in ratings of young and old faces. Behavior Research Methods, 40, 130–136.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3758/BRM.40.1.130
Field A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Los Angeles: Sage Publications.
Google Scholar
Galper R. E., Weiss E. (1975). Attribution to behavioral intentions to obese and normal-weight stimulus persons. European Journal of Social Psychology, 5, 425–440.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/ejsp.2420050402
Hornby A. S. (red.) (1974). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. London: Oxford University Press.
Google Scholar
Larrance D. T., Zuckerman M. (1981). Facial attractiveness and vocal likeability as determinants of nonverbal sending skills. Journal of Personality, 49, 349–362.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1981.tb00219.x
Reysen S. (2005). Construction of a new scale: The Reysen Likability Scale. Social Behavior and Personality, 33, 201–208.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.2005.33.2.201
Reysen S. (2006). A new predictor of likeability: laughter. North American Journal of Psychology, 8, 373–382.
Google Scholar
Sprecher S., Regan P. C. (2002). Liking some things (in some people) more than others: Partner preferences in romantic relationships and friendships. Journal of Social and Personal Relationships, 19, 463–481.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0265407502019004048
Willis J., Todorov A. (2006). First impressions: Making up your mind after a 100-ms exposure to a face. Psychological Science, 17, 592–598.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01750.x
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 © Copyright by Joanna Filipowicz, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.