Proces podwójnej tranzycji wyzwaniem dla rozwoju młodzieży z niepełnosprawnością
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-969X.23.02Słowa kluczowe:
tranzycja, niepełnosprawność, dorosłość, rodzice, szkołaAbstrakt
Tranzycja dla młodych dorosłych jest pomostem między przewidywalnym i uporządkowanym światem edukacji a światem pracy, który cechuje się nieprzewidywalnością oraz zmiennymi regułami. Tranzycja stanowi wyzwanie dla młodzieży, która przechodzi z etapu dorastania w etap dorosłości. Artykuł ukazuje specyficzne trudności młodzieży z niepełnosprawnością w procesie tranzycji. Podkreślono rolę rodziców oraz szkoły w przygotowaniu młodzieży z niepełnosprawnością do budowania autonomii i dorosłego życia.
Bibliografia
Bańka A. (2003). Rola Poradnictwa Zawodowego w integracji osób niepełnosprawnych z rynkiem pracy. Materiały konferencyjne, Warszawa: Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr Fundacja Fundusz Współpracy.
Google Scholar
Bańka A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Wydawnictwo PRINT-B.
Google Scholar
Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Drabik-Podgórna V. (2010). Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym. Edukacja Dorosłych, 1, 91–104.
Google Scholar
Grzybowska D. (2003). Szkoła wobec zadania przygotowania młodzieży niepełnosprawnej do podjęcia ról człowieka dorosłego. W: K.D. Rzędzicka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Guichard J. (2007). Transition. W: J. Guichard, M. Huteau (eds.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts clés. Paris: Dunod. https://doi.org/10.3917/dunod.guich.2008.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.guich.2008.01
Loebl W. (2003). Drogi osiągania autonomii przez osoby niepełnosprawne. W: K.D. Rzędzicka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Loska M. (2009). Psychofizyczne możliwości i społeczne wyznaczniki funkcjonowania osób niepełnosprawnych ruchowo. W: M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych – ku możliwościom przeciw ograniczeniom. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
Google Scholar
Mikrut A., Dyduch E. (2019). Przygotowanie do zawodu i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozważania na kanwie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Pichalski R. (2003). Refleksje nad dorosłością. W: K.D. Rzędzicka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Pisula E. (2008). Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną – szanse i zagrożenia. Warszawa: Wydawnictwo PSOUU.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej, Dz.U. z 17.08.2022, poz. 1717.
Google Scholar
Wehman P., Kregel J., Barcus J.M. (1985). From school to work: A vocational transition model for handicapped students, exceptional children. Exceptional Children, 25–37. https://doi.org/10.1177/001440298505200103
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/001440298505200103
Wolan-Nowakowska M. (2008). Wybrane aspekty decyzji zawodowych i edukacyjnych młodzieży niepełnosprawnej. Annales Univesitatis Marie Curie-Skłodowska. Sectio J. Pedagogia – Psychologia, 21, 39–49.
Google Scholar
Wolan-Nowakowska M. (2012). System orientacji i poradnictwa zawodowego dla młodzieży z niepełnosprawnością. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Wolan-Nowakowska M. (2013). Młodzież w sytuacji planowania kariery zawodowej. Badania porównawcze uczniów z dysfunkcją narządu ruchu i pełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Wolan-Nowakowska M. (2021). Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Wolska D. (2015). Umiejętności życiowe jako wyznacznik aktywizacji zawodowej dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Zakrzewska M. (2022). Aktywność zawodowa a jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo PSONI.
Google Scholar
Zielińska-Król K. (2014). Rodzina w procesie wsparcia społecznego i zawodowego osoby niepełnosprawnej. Labor et Educatio, 2, 79–89.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.