Debata oksfordzka – lepsza komunikacja w biznesie?

Autor

  • Krzysztof Frąszczak Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Prawa

Słowa kluczowe:

komunikacja, retoryka, debata oksfordzka

Abstrakt

Debata oksfordzka wywodzi się z wydarzenia, które odbyło się 30 czerwca 1860 r. w Londynie. Tego dnia krytycznie rozmawiano o dziele Karola Darwina O powstaniu gatunków, a do prelegentów zaliczał się Thomas Henry Huxley, zwolennik Darwina, oraz Samuel Wilberforce – ówczesny biskup Oksfordu. Współcześnie ta forma debaty jest popularnym narzędziem dydaktycznym na różnych szczeblach edukacji. Komunikacja werbalna oraz pozawerbalna, argumentacja i praca zespołowa to umiejętności potrzebne do skutecznego porozumiewania się w biznesie, co więcej, to właśnie te praktyczne umiejętności można szlifować, debatując po oksfordzku.

 

Bibliografia

Debata (hasło), [w:] Uniwersalny Słownik języka polskiego PWN, red. S. Dubisz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, t. 1.

England R., Censoring Huxley and Wilberforce: A new source for the meeting that the Athenaeum ‘wisely softened down’, „Notes and Records of The Royal Society” 2017, t. 71, nr 4, s. 371–384.

Flood A., Plinth commemorates Huxley – Wilberforce evolution debate, „The Guardian” 10.09.2010, https://www.theguardian.com/books/2010/sep/10/plinth-huxley-wilberforce-evolution-debate (dostęp: 6.05.2020).

Kampka A., Debata publiczna, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 2014.

Puczkowski B., Komunikacja interpersonalna w biznesie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Olsztyn 2006.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-21

Jak cytować

Frąszczak, K. (2020). Debata oksfordzka – lepsza komunikacja w biznesie?. Biznesmaniak, (5), 11–14. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/biznesmaniak/article/view/8322

Numer

Dział

Articles