This is Tom = /zyzys'tom/. Pronunciation in Beginners' EFL Textbooks Then and Now

Authors

  • Włodzimierz Sobkowiak IFA UAM

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10015-011-0028-7

Abstract

The textbook appears to be one of the most fundamental elements of all formal-setting foreign language teaching and learning. Textbooks function in a foreign language classroom in many capacities (Cunningsworth 1995), one of which is the provision of text, used as a model for language practice, including practice of pronunciation. The changing methodological trends in EFL pedagogy over the decades affect EFL textbook pronunciation treatment in a variety of ways. In this paper a simple feasibility study is presented whereby a few beginners’ textbooks are compared with respect to their handling of pronunciation in the first unit of the course. Four textbooks come from about ½ century ago, and three are sampled from among those currently available. On the descriptive level, some analysis is offered of the phonetic (and especially phonolapsological) characteristics of the sampled texts, as they changed through time. On the level of application, it is claimed that, while the lexico-grammatical and pedagogical limitations on the content of the first lessons/units in EFL textbooks leave authors little space for phonetic control, a modicum of such control is feasible if attention is paid to such variables as pronunciation difficulty and L1 transfer. The Phonetic Difficulty Index (PDI), which is briefly introduced in the paper, can be used to measure and control some of these variables and give the textbook authors and users a useful teaching/learning instrument.

References

Alexander, Louis George [pseud.]. 1973. First things first: an integrated course for beginners. Warszawa: PWN. [Reprint of the first English edition, 1967, Harlow: Longman]
Google Scholar

Baran-Łucarz, Małgorzata. 2006. Prosto w oczy - fonetyka jako “Michałek” na studiach filologicznych?. In Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce, eds. Włodzimierz Sobkowiak and Ewa Waniek-Klimczak, 7-17. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Google Scholar

Birkenmajer, Maria and Elżbieta Mańko. 2004. Korepetycje domowe. Jezyk angielski (nowa edycja). Warszawa: Langenscheidt Polska.
Google Scholar

Candlin, Edwin Frank. 1963. Present day English for foreign students. Warszwa: Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna. [Reprint of the first English edition, 1963, London: Hodder and Stoughton]
Google Scholar

Cunningsworth, Alan. 1995. Choosing your coursebook. Oxford. Heinemann.
Google Scholar

Dostalova, Iva, Sarka Zelenkova and James Branam. 2011. Angielski dla samouków. Ożarów Mazowiecki: Firma Księgarska Olesiejuk. [Reprint of the Czech edition, 2003, Praha: Fragment]
Google Scholar

İnal, Bülent. 2006. Coursebook selection process and some of the most important criteria to be taken into consideration in foreign language teaching. Journal of Arts and Sciences 5: 19-29.
Google Scholar

MacCallum and Thomas Watson. 1946. Nauka angielskiego; szybko, łatwo i przyjemnie. Celle-Unterlüss: Wydawnictwo Antoniego Markiewicza. [Reprint of the English edition, 1937, Nauka angielskiego. English for Poles. An easy and quick method; London: Orbis]
Google Scholar

Nowak, Agata. 2011. Angielski nie gryzie! Warszawa: Wydawnictwo Edgard.
Google Scholar

Rivers, Wilga M. 1981. Teaching foreign-language skills. Chicago University Press: Chicago.
Google Scholar

Smólska, Janina and Jan Rusiecki. 1965. [1st ed. 1963]. English for everyone. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar

Sobkowiak, Włodzimierz. 1997. Radically simplified phonetic transcription for Polglish speakers. In Language history and linguistic modelling. Festschrift for Jacek Fisiak on his 60th birthday, eds. Raymond Hickey and Stanisław Puppel, 1801-1830. Berlin: Mouton.
Google Scholar

Sobkowiak, Włodzimierz. 1999. Pronunciation in EFL Machine-Readable Dictionaries. Poznań: Motivex.
Google Scholar

Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. Phonetic Difficulty Index. In Dydaktyka fonetyki języka obcego. Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie nr 3., eds. Włodzimierz Sobkowiak and Ewa Waniek-Klimczak, 102-107. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Google Scholar

Sobkowiak, Włodzimierz. 2006a. Phonetics of EFL dictionary definitions. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar

Sobkowiak, Włodzimierz. 2006b. PDI revisited: lexical cooccurrence of phonetic difficulty codes. In Dydaktyka fonetyki języka obcego. Neofilologia VIII. Zeszyty naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, eds. Włodzimierz Sobkowiak and Ewa Waniek-Klimczak, 225-238. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Google Scholar

Sobkowiak, Włodzimierz and Wiesława Ferlacka. 2011. PDI as a tool of phonetic enhancements to graded e-readers. In The acquisition of L2 phonology, eds. Janusz Arabski and Adam Wojtaszek, 138-158. Bristol: Multilingual Matters.
Google Scholar

Szpyra-Kozłowska, Jolanta et al. 2003. Komponent fonetyczny w podręcznikach przygotowujących do egzaminów Cambridge (FCE, CAE, CPE). In Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie nr 2, eds. Włodzimierz Sobkowiak and Ewa Waniek-Klimczak, 137-144. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Google Scholar

Szymańska-Czaplak, Elżbieta. 2006. Nauczanie fonetyki w szkole na poziomie elementarnym - analiza wybranych podręczników do nauki języka angielskiego. In Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce, eds. Włodzimierz Sobkowiak and Ewa Waniek-Klimczak, 231-238. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Google Scholar

Wrembel, Magdalena. 2004. Beyond ‘listen and repeat’ - an overview of English pronunciation teaching materials. In Dydaktyka fonetyki języka obcego. Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie nr 3., eds. Włodzimierz Sobkowiak and Ewa Waniek-Klimczak, 171-179. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Google Scholar

Downloads

Published

2012-03-30

How to Cite

Sobkowiak, W. (2012). This is Tom = /zyzys’tom/. Pronunciation in Beginners’ EFL Textbooks Then and Now. Research in Language, 10(1), 111–122. https://doi.org/10.2478/v10015-011-0028-7

Issue

Section

Articles