More Than a Photograph: An Analysis of the Photographs of the Interdisciplinary Creative Research Center “Pracownia” Using the Six-Moves Typology in Arts-Based Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.04

Keywords:

six-moves typology, arts-based research, Interdisciplinary Creative Research Center “Pracownia”, culture animation, community arts

Abstract

In this article I analyze the actions of the Interdisciplinary Creative Research Center “Pracownia” using the author’s art-based research typology of six moves: downward (two types), upward, inward, along, and across. The paper considers culture animation/community arts to be practices of researching oneself and the world through art. I explain this via the example of “Pracownia” and select one photo of their actions from the years 1978–1981 in order to present every point of the typology. The research aims to fill in the gaps in the history of Polish community arts/culture animation, whilst providing analytical tools for social scientists and practical guidelines for culture animators/community artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maja Dobiasz-Krysiak, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland

Ph.D., cultural anthropologist, assistant professor at the Department of Ethnology and Cultural Anthropology at the Nicolaus Copernicus University in Toruń, currently carrying out the research project entitled “On the way to culture animation. An interdisciplinary research study of the Interdisciplinary Creative Research Center »Pracownia«” (FB: “Pracownia otwarta. Interdyscyplinarne studium badawcze”). A graduate of the Institute of Polish Culture at the University of Warsaw with a specialisation in culture animation, where she defended her doctoral dissertation. In 2021, the Oficyna Wydawnicza Impuls published her book titled School of Transformation: About the Waldorf School in the Times of the Democratic Breakthrough.

References

Banasiak Jakub (2020), Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993, Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Google Scholar

Certeau Michel de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Czyżewski Krzysztof (1991), Etos amatora, “i-miesięcznik trochę inny”, vol. 4.
Google Scholar

Czyżewski Krzysztof (2017), Czas animacji kultury, [in:] Krzysztof Czyżewski (ed.), Małe centrum świata. Zapiski praktyka idei, Sejny-Krasnogruda: Pogranicze, pp. 137–147.
Google Scholar

Debord Guy, Wolman Gil Joseph (1956), A User’s Guide to Détournement, translated by Ken Knabb, “Buerau of Public Secrets”, https://www.bopsecrets.org/SI/detourn.htm [accessed: 13.06.2024].
Google Scholar

Dobiasz-Krysiak Maja (2022), Na drodze do metodologii otwartej, czyli animacja kultury jako badanie na przykładzie działań olsztyńskiej „Pracowni”, “Prace Kulturoznawcze”, vol. 26(4), pp. 37–62.
Google Scholar

Dobiasz-Krysiak Maja (2023), Wydeptywanie geografii działania. O praktykach badawczych Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej „Pracownia”, “Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, no. 3, pp. 300–312.
Google Scholar

Drozdowski Rafał, Krajewski Marek (2010), Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Google Scholar

Dudzik Wojciech (2005), Karnawały w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Google Scholar

Finley Susan (2018), Critical Arts-Based Inquiry: Performances of Resistance Politics, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage, pp. 561–575.
Google Scholar

Gedroyć Krzysztof Jan (2003), Listy z dolnego miasta, Białystok: Fundacja Sąsiedzi.
Google Scholar

Godlewski Grzegorz (2002), Animacja i antropologia, [in:] Grzegorz Godlewski, Iwona Kurz, Andrzej Mencwel, Michał Wójtowski (eds.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa: Instytut Kultury Polskiej, pp. 56–70.
Google Scholar

Gross Frederic (2021), Filozofia chodzenia, translated by Ewa Kaniowska, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Gudkova Svetlana (2018), Wywiad w badaniach jakościowych, [in:] Dariusz Jemielniak (ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, vol. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 113–127.
Google Scholar

Harper Douglas (2014), Co nowego widać?, translated by Łukasz Rogowski, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 153–174.
Google Scholar

Ingold Tim (2018), Splatać otwarty świat. Architektura, archeologia, design, translated by Ewa Klekot, Dorota Wąsik, Kraków: Instytut Architektury.
Google Scholar

Interdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza „Pracownia” (1981/1982), [in:] Ewa Dawidejt-Jastrzębska (ed.), Sztuka otwarta. Parateatr II. Działania integracyjne, Wrocław: Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur”, pp. 62–72.
Google Scholar

Kantor Tadeusz (2000), Rozwój moich idei scenicznych. Definicje, [in:] Krzysztof Pleśniarowicz (ed.), Tadeusz Kantor. Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974, Kraków: Księgarnia Akademicka, pp. 238–241.
Google Scholar

Kostera Monika, Krzyworzeka Paweł (2018), Etnografia, [in:] Dariusz Jemielniak (ed.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 167–187.
Google Scholar

Księżyk Rafał (2015), Niebezpieczna poezja, “Dwutygodnik”, vol. 167(9), https://www.dwutygodnik.com/artykul/6100-niebezpieczna-poezja.html [accessed: 18.09.2023].
Google Scholar

Kuligowski Waldemar (2012), Od „rytuałów buntu” do „etnografii wojującej”. Kategoria sprzeciwu w teorii antropologicznej, [in:] Waldemar Kuligowski, Adam Pomieciński (eds.), Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 19–44.
Google Scholar

Kurowski Bohdan (1980), Pracownia staje się teatrem, “Warmia i Mazury” vol. 7, p. 3, cover.
Google Scholar

Kvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów, translated by Agata Dziuban, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Google Scholar

Łepkowski Krzysztof (1983), Pracownia (cd.). Wypowiedź programowa, [in:] Anna Wyka (ed.), Niektóre awangardowe środowiska wzorotwórcze w Polsce, unpublished doctoral dissertation [typescript], Warszawa: IFiS PAN.
Google Scholar

Materiały o Pracowni, sierpień 1978 – marzec 1980 (1980), Olsztyn: Pojezierze.
Google Scholar

Matynia Elżbieta (1983), Poland: Living through theatre, [in:] Andrzej Siciński, Monica Wemegah (eds.), Alternative Ways of Life in Contemporary Europe, Tokyo: The United Nations University, pp. 132–143.
Google Scholar

Matynia Elżbieta (2008), Demokracja performatywna, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Google Scholar

Mendel Maria (2017), Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar

Mendel Maria, Theiss Wiesław (2019), From Editors. Memory, Place, and the Category of Memory-Place from a Socio-Educational Perspective, [in:] Maria Mendel, Wiesław Theiss (eds.), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, pp. 31–54.
Google Scholar

Paleczny Tadeusz (2010), Nowe ruchy społeczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Program Pracowni (1977), [in:] Przegląd dokumentacji Pracowni luty 1977 – sierpień 1978, Olsztyn: Pojezierze.
Google Scholar

Scheliga Ewa (1978), Lustracja miejsca. Teczka projektów autorskich. Archiwum Ryszarda Michalskiego, Olsztyn: Pojezierze.
Google Scholar

Scott James C. (1990), Domination and the Arts of Resistance: The Hidden Transcripts, New Haven–London: Yale University Press.
Google Scholar

Sennet Richard (2013), Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, translated by Jan Dzierzgowski, Warszawa: MUZA SA.
Google Scholar

Sienkiewicz Karol (2014), Ważkie potknięcia. Akademia Ruchu w CSW, “Dwutygodnik”, vol. 124, https://www.dwutygodnik.com/artykul/3273-wazkie-potkniecia-akademia-ruchu-w-csw.html [accessed: 31.08.2023].
Google Scholar

Sikorski Jerzy (1995), Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze” w świetle znanych i nieznanych faktów. Charakterystyka działalności (1956–1994), [in:] Barbara Barczewska (ed.), Regionalizm. Tradycja i współczesność. Materiały z sesji popularnonaukowej, Olsztyn 10–12 czerwca 1994 roku, Olsztyn: Littera, pp. 68–89.
Google Scholar

Smolińska Marta (2022), Nieustanny ruch historii w ruchu: East Side Story Anne Peschken i Marka Pisarsky’ego jako anachroniczne ucieleśnianie doświadczenia migracji i zadomawiania na tzw. Ziemiach Odzyskanych, “Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, vol. 3(338), pp. 95–111.
Google Scholar

Sobaszek Wacław (1983), Małe dzieci miewają wielkie sny, “Warmia i Mazury”, vol. 11, pp. 8–9.
Google Scholar

Sobaszek Wacław (2020), Spiski życiowe. Dziennik węgajcki 1982–2020, Węgajty: Stowarzyszenie Węgajty.
Google Scholar

Sosnowska Agnieszka (2018), Performans oporu, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Google Scholar

Sprawozdanie z działalności Zarządu Głównego SSK Pojezierze za okres od 9 XII 79 do 28 XI 78, Archiwum Państwowe w Olsztynie, file 64, Organizacja jednostek podległych ([Interdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza] „Pracownia Klub”) (1978–1980), p. 31.
Google Scholar

Sulima Roch (2022), Powidoki codzienności, Warszawa: Iskry.
Google Scholar

Turner Victor (2005), Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, translated by Jacek Dziekan, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
Google Scholar

Interview: P_TP_M_70_MDK_2022
Google Scholar

Interview: P_R_M_65_MDK_2022
Google Scholar

Interview: P_MW_M_65_MDK_2023
Google Scholar

Interview: P_PR_M_65_MDK_2022
Google Scholar

Interview: PO_PR_K_40_MDK_2023
Google Scholar

Interview: PO_AZ/AW_K_25_MDK_2023
Google Scholar

Interview: P_TB_M_70_MDK_2023
Google Scholar

Interview: P_MB_K_65_MDK_2022
Google Scholar

Author’s conversation with Przemysław Radwański was recorded during the opening of the In-Spe Gallery in Trękus and recorded courtesy of Alicja Kulik of Polish Radio Olsztyn, Trękus, 1.05.2022.
Google Scholar

Information from ethnographic interviews by Agata Zamorowska and Agnieszka Teodora Walawska from 2.08.2023 with two of three contemporary inhabitants of Plutki village. Interviews were conducted within the project “Living in the shadow of communication exclusion – anthropological research in the warmian-masurian voivodeship” funded as part of the Grants4NCUstudents competition, Nicolaus Copernicus University in Thorn. The project manager is Agata Zamorowska, and the substantial supervisor is Maja Dobiasz-Krysiak.
Google Scholar

Utterance of Tadeusz Burniewicz noted during the farewell “Meeting with Tadeusz Piotrowski’s art” in Olsztyn’s BWA Art Gallery, 8.07.2023.
Google Scholar

Downloads

Published

2024-08-31 — Updated on 2024-10-14

Versions

How to Cite

Dobiasz-Krysiak, M. (2024). More Than a Photograph: An Analysis of the Photographs of the Interdisciplinary Creative Research Center “Pracownia” Using the Six-Moves Typology in Arts-Based Research. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(3), 50–81. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.04 (Original work published August 31, 2024)

Issue

Section

Numer tematyczny „Aesthetic Communities – Art Institutions – Space” edited by Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Dominik Porczyński, Agata Sulikowska-Dejena

Funding data

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.