ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS
FOLIA LITTERARIA POLONICA 2(28) 2015

https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.14

Maciej Kalbarczyk™

Od sukcesu tygodnika do niszowego miesi¢cznika
Zarys historii ,,Uwazam Rze”

Wprowadzenie

Do niedawna mozna byto przypuszczaé, ze przetamanie hegemonii ,,Polity-
ki”, ,,Wprost” i ,,Newsweeka Polska” pod wzgledem wynikow sprzedazy jest nie-
mozliwe. Kiedy na rynku pojawilo si¢ ,,Uwazam Rze. Inaczej pisane” (,,URze”),
szybko okazato sie, ze moze by¢ inaczej: tygodnik stworzony od podstaw przez
srodowisko tzw. niepokornych, przebojem wszedt na rynek pism opinii i zajat
na nim wazne miejsce. Stalo si¢ tak za sprawg zgromadzenia przez Pawta Li-
sickiego, pierwszego redaktora naczelnego, mocnego sktadu redakcji oraz uzy-
skania wsparcia finansowego i organizacyjnego od spotki Presspublica wydajacej
dziennik ,,Rzeczpospolita”, ktory stat si¢ w duzej mierze zapleczem personalnym
nowego czasopisma. Opisanie tego fenomenu mogtoby by¢ znakomitym przy-
ktadem spetnienia american dream, w ktorym zdolne i utalentowane jednostki
zawsze s3 ,,skazane” na sukces, nawet w polskich, specyficznych warunkach. Dal-
szy rozw0j wydarzen pokazal jednak, ze sukces ten zostal zmarnowany.

Zapewne ze wzgledu na krotka i mimo wszystko nadal niezamknietg histo-
ri¢ tygodnik ,,Uwazam Rze” do tej pory nie doczekatl si¢ opracowania naukowe-
go, w ktorym zostalby zawarty szerszy kontekst jego powstania, opis srodowiska,
ktore go stworzylo, oraz najwazniejsze informacje na jego temat. Prozno réwniez
szuka¢ w opracowaniach naukowych szczegotowej analizy przypadku tzw. afery
trotylowej, ktora spowodowata zmiany personalne w ekipie ,,URze” oraz wptynela
na wyniki finansowe Presspubliki, a tym samym na rentownos¢ samego tygodnika.

* E-mail: m.kalbarczyk90@gmail.com; absolwent politologii oraz dziennikarstwa i komuni-
kacji spotecznej, Uniwersytet L.odzki, Wydziat Filologiczny; 90-236 £.6dZ, ul. Pomorska 171/173.

[195]


https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.14

196 Maciej Kalbarczyk

Trudno bytoby zrozumie¢ realny wptyw tego wydarzenia na pozniejszy ksztalt
czasopisma, pozbawionego najciekawszych autoréw i rubryk. Wszystkie wymie-
nione zagadnienia zostang przedstawione w ponizszym artykule.

Opracowanie jest rowniez proba przyblizenia genezy czasopisma, wyjasnie-
nia zrodet sukcesu redakcji oraz przede wszystkim zrozumienia sytuacji, w ktorej
najmocniejszy tygodnik o profilu prawicowym statl si¢ miesiecznikiem o zaledwie
kilkunastotysigcznym naktadzie. Ze wzgledu na specyfike tematu, fakt, ze dzieje
pisma wcigz nie zostaly zamknigte oraz niedostateczny dystans czasowy, ktory
uniemozliwia stworzenie pogtebionych studidéw poswieconych ,,Uwazam Rze”,
tekst jest oparty przede wszystkim na wybranych numerach pisma, artykutach
prasowych na temat periodyku oraz na ksiazce Po prostu Uwazam Rze, bedacej
zapisem rozmowy dziennikarza Piotra Gursztyna z P. Lisickim. Ta ostatnia pozy-
cja okazata si¢ niezwykle pomocna przy relacjonowaniu okolicznosci tworzenia
i redagowania jednego z najbardziej poczytnych swego czasu tygodnikow opinii
w Polsce.

Glownym celem studium jest diagnoza sukcesow i porazek tygodnika ,,Uwa-
zam Rze” oraz przyblizenie historii srodowiska publicystow, ktore je tworzyto. Zo-
stanie w nim zawarty takze — z konieczno$ci fragmentaryczny — opis mechanizméow
rzadzacych §wiatem polskiej prasy oraz proba lepszego zrozumienia wplywu kwe-
stii wlasnos$ciowych wybranych tytutéw na ich tre$¢ i funkcjonowanie na rynku.

Poczatki tygodnika ,,Uwazam Rze”
Sytuacja na rynku tygodnikow przed powstaniem ,,Uwazam Rze”

Aby zrozumie¢, dlaczego na polskim rynku prasowym znalazto si¢ miejsce
dla nowego czasopisma o profilu prawicowym, warto przeanalizowa¢ informacje
dotyczace sytuacji tygodnikow opinii przed ukazaniem si¢ pierwszego numeru
,»URze”. Dla uzyskania pelnego obrazu nalezy cofna¢ si¢ do lat 20062010 1 opi-
sa¢ zmiany w ,,Newsweeku Polska” i ,,Wprost”, ktérych redakcje prezentowaty
wtedy postawe zblizong do tej, jaka pdzniej przyjeli tworey ,,URze”!. Ewolucja
ich profili oraz kwestia zmian stricte personalnych w tych tygodnikach okazaty
sie kluczowe dla genezy ,,URze”.

W 2006 roku ze stanowiska redaktora naczelnego ,,Newsweeka Polska” zre-
zygnowat Tomasz Wroblewski. Dziennikarz pehnit te funkcj¢ od poczatku poja-
wienia si¢ pisma na polskim rynku (2001) z niewielka przerwa w 2004 roku.
Trudno uzna¢, ze w tym czasie ,,Newsweek” byl pismem o profilu skrajnie prawi-

! Pozostale tygodniki opinii ze wzgledu na inng specyfike publikowanych tre$ci zostang po-
minigte w analizie.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 197

cowym, ale z pewnoscia odwotywat si¢ do wartosci konserwatywno-liberalnych.
Dziennikarze podejmowali w nim tematy zwigzane z gospodarka, obyczajowoscia
oraz biezaca polityka. Wyrazano krytyczny stosunek do rzadow SLD, a powstaty
w 2005 roku rzad Prawa i Sprawiedliwosci witano z nadzieja na pozytywng zmia-
ne¢ oraz ztamanie korupcyjnego uktadu?.

Odejscie T. Wroblewskiego pociagnelo za sobg rezygnacje wspotpracow-
nikow pisma — Rafata Ziemkiewicza oraz Michala Karnowskiego, pdzniejszych
autorow ,,URze”. Tygodnikiem zaczal kierowa¢ Michatl Kobosko, ktory zmienit
retoryke umiarkowanie prorzadowa na bardziej neutralng.

0Od 2010 roku na czele pisma stangt Wojciech Maziarski, a redaktorzy zaczeli
okazywac wicksza sympati¢ dla centrolewicy, co odpowiadato ogolnej tendencji
ewolucji programowej polskiej prasy w tamtym czasie. Apogeum tego procesu
nastgpito w 2012 roku, kiedy funkcj¢ redaktora naczelnego ,,Newsweeka” objat
Tomasz Lis. Po tej zmianie tygodnik przeksztalcit si¢ w periodyk wspierajacy
lewicowa rewolucj¢ obyczajowa i w ten sposob ostatecznie zerwat ze swoimi
konserwatywno-liberalnymi korzeniami.

Nieco inaczej przedstawia si¢ sytuacja ,,Wprost”. W latach 1989-2006 jego
redaktorem naczelnym byt Marek Krol. Jako zalozyciel wydawnictwa (Agencji
Wydawniczo-Reklamowej ,,Wprost™) i prezes jego zarzadu w decydujgcym stop-
niu kreowat profil pisma i miat najwigkszy wplyw na zawartos¢. W maju 2006
roku we ,,Wprost” nastgpily zmiany: M. Krol powierzyt funkcje redaktora naczel-
nego Piotrowi Gabryelowi, ktory jednak niespelna pot roku podzniej zrezygnowat
z kierowania tygodnikiem. Nowym naczelnym zostat Stanistaw Janecki. Ta zmiana
nie wplynela specjalnie na ksztalt czasopisma: nadal krytykowano w nim m.in. ko-
jarzony z rzadami SLD uktad®, natomiast sympatie w stosunku do obozu postso-
lidarno$ciowego (PiS i PO) dzielono w zaleznosci od aktualnej sytuacji na scenie
politycznej. Od 2007 roku pismo zaczglo jednak traci¢ na radykalizmie.

W 2009 roku w zwiazku z przejeciem ,,Wprost” przez PMPG S. Janecki zre-
zygnowal ze swojej funkcji, a jego obowigzki przejeta Katarzyna Koztowska.
W nastepnym roku zastapit ja Tomasz Lis. Podobnie jak pdzniej w przypadku
~Newsweeka”, we ,,Wprost” nowy naczelny zapoczatkowat odmienne podejscie
do kwestii obyczajowych, m.in. otwierajgc tamy na problemy mniejszos$ci seksu-
alnych. W tygodniku pojawita si¢ rowniez retoryka antykos$cielna, co ostatecznie
spowodowato zmiane profilu pisma.

W potowie 2012 roku redaktorem naczelnym ,,Wprost” zostat M. Kobosko,
byty szef ,,Newsweeka Polska”. Wkrotce z redakcji odszedt Szymon Hotownia — pu-
blicysta specjalizujacy si¢ w tematyce religijnej. Komentarz felietonisty ,, Wprost”
dotyczacy tej zmiany dobrze opisuje charakter polskiego rynku medialnego

2 Zob. http://www.newsweek.pl/wydania/758 [dostep: 7.12.2013].
3 Zob. M. Dzierzanowski, Krach Polski Prezia, http://www.wprost.pl/ar/103637/Krach-Pol-
ski-Prezia oraz http://www.wprost.pl/tygodnik/?1=1321 [dostep: 15.12.2013].



198 Maciej Kalbarczyk

oraz to, co stato si¢ z omawianymi tygodnikami. S. Holownia, wcze$niej rowniez
autor ,,Newsweeka”, odszedt z obu tytutow po probach cenzurowania jego opinii:

[...] po calej tej historii zaczynam mie¢ wrazenie, ze otacza mnie coraz szczelniej jakas pie$n
wariata. Mowig to, co mysle, staram si¢ argumentowac. Specjalnie powsciggam afekt, probuje
sprowadzi¢ debate na pole, gdzie jest meritum. Ktopot w tym, Ze druga strona — ta, ktora zarzu-
ca mi zideologizowanie — tego nie chce. Czuje, ze na tym polu by polegta, Ze jej sita sa wlasnie
emocje, wiec biegnie na skroty i krzyczy. Niech krzyczy. Mainstream[*] relegowat mnie (ale
chyba i Was) ze swych szeregow”.

W celu scharakteryzowania 6wczesnego rynku prasowego warto przyjrzec
si¢ wynikom sprzedaz poszczeg6lnych tytutdéw konkurencyjnych dla ,,URze”:
w 2010 roku najwicksza sprzedaz zanotowata ,,Polityka” ze Srednig 143 089 egzem-
plarzy pisma, drugie miejsce zajat,,Gos¢ Niedzielny (142 930 egz.), a kolejne ,,New-
sweek”, ,,Wprost” i ,,Gazeta Polska” (wszystkie ponizej 120 tys. egz.?). Dobrym
prognostykiem dla prasy prawicowej byt wyrazny przyrost sprzedazy wspomnia-
nej ,,GP”7. Warto jednak podkre$li¢, ze w tamtym czasie ,,Wprost”, ,,Newsweek”
i ,,Polityka” wlasciwie nie réznily si¢ od siebie pod wzgledem prezentowanego
$wiatopogladu. Zadne z pism mieszczacych sie w czoléwce nie miato charakte-
ru konserwatywno-liberalnego, odpowiadajacego odbiorcom o wyraznie prawico-
wych pogladach i zainteresowanym tematykg spoteczno-polityczng. To pierwszy,
zasadniczy powod pdzniejszego sukcesu ,,URze” — powstala nisza, ktora kto$ zdotat
wypehié. Nie bez znaczenia w tym wypadku pozostaje takze polaryzacja spote-
czenstwa wynikajaca z roznych ocen przyczyn katastrofy smolenskiej® — ci, ktorzy
nie ufali oficjalnej narracji wyjasniajacej przebieg wydarzen z kwietnia 2010 roku
potrzebowali prasy wyrazajacej ich punkt widzenia. Latwo zauwazy¢, ze zwlaszcza
w pierwszych numerach ,,Uwazam Rze” po$wigcono wiele miejsca katastrofie sa-
molotu, na ktorego poktadzie znajdowat si¢ prezydent Lech Kaczynski.

Drugi pow6d sukcesu pisma zwigzany jest z personaliami — dopiero wykry-
stalizowanie si¢ konkretnej grupy publicystow o wyrazistych, konserwatywnych

4, Mainstream” (media mainstreamowe) to okre$lenie mediéw tworzacych ,,gtowny nurt”
opinii publicznej, uzywane przez reprezentantow srodowisk prawicowych. Zarazem podkresla ono
przekonanie tychze §rodowisk o zmarginalizowaniu ich pozycji w dyskursie medialnym.

5 S. Hotownia, Wojna o pokdj, http://www.stacja7.pl/article/545/Wojna+o+pok%C3%B3j
[dostep: 15.12.2013].

¢ M. Lemanska, W 2010 roku wzrosta sprzedaz tygodnikéw opinii, http://www.ekonomia.
rp.pl/artykul/615382.html [dostep: 4.02.2014].

7 Tamze.

8 W drodze na obchody 70. rocznicy zbrodni katynskiej, w wyniku katastrofy samolotu
rzadowego Tu-154M, $mier¢ poniosto kilkadziesiat najwazniejszych osob w panstwie: prezydent
Lech Kaczynski, politycy, dowodcy sit zbrojnych, kombatanci, przedstawiciele rodzin katynskich
oraz  duchowni  (http://www.wprost.pl/ar/192150/Smierc-prezydenta-Katastrofa-lotnicza-pod-
Smolenskiem/ [dostep: 29.01.2014]).



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 199

pogladach, ktoérzy stracili mozliwo$¢ pisania w tygodnikach opinii, uzasadnito
powstanie nowego periodyku. Szczegdtem rozstrzygajacym o powstaniu ,,URze”
byto pojawienie si¢ kapitatu, ktory wniosta Presspublica.

Srodowisko ,,Uwazam Rze”

W sktad redakcji tygodnika weszli publicy$ci obecni na rynku medialnym
od wielu lat: wiekszo$¢ pracowala w ,,Rzeczpospolitej” (m.in. P. Gursztyn, P. Ga-
bryel, Marek Magierowski, Piotr Semka, Cezary Gmyz), wczesniej w ,,Zyciu
Warszawy” (m.in. P. Lisicki), a kilku pisato rowniez dla tzw. mediéw mainstreamo-
wych (m.in. R. Ziemkiewicz, Piotr Zaremba, M. Karnowski dla ,,Newsweeka”,
P. Gabryel dla ,,Wprost”, Robert Mazurek, C. Gmyz i P. Semka dla ,,Dziennika”).
Nie ulega watpliwosci, ze tygodnik nie mogtby powstac, gdyby nie srodowisko
»Rzeczpospolitej”, do ktoérego przed 2011 rokiem nalezeli prawie wszyscy publi-
cysci przysztego ,,URze” — to w redakeji kierowanej przez P. Lisickiego pojawit
si¢ pomyst powstania nowego periodyku.

Przedstawiajac krotka historie sSrodowiska ,,URze”, trzeba cofnaé si¢ do mo-
mentu, w ktérym doszto do wykrystalizowania si¢ grupy dziennikarzy, ktorzy
p6zniej sami siebie okreslili mianem ,,niepokornych”. Termin wymyS$lony przez
M. Karnowskiego’ po raz pierwszy pojawit si¢ na oktadce numeru ,,URze” ze
stycznia 2012 roku (nr 1). Dziennikarze spoza srodowiska tworzacego si¢ czaso-
pisma odniesli si¢ do niego z pewng ironig — m.in. Mariusz Janicki oraz Grzegorz
Rzeczkowski w artykule Trybuni ludu (,,Polityka”), zwrécili uwage na obecny
w nazwie patos'’.

Bezposrednig przyczyng utworzenia i samookres$lenia si¢ grupy ,,niepokor-
nych” bylo opublikowanie w ,,Rzeczpospolitej” tzw. listy Wildsteina!l. Z powodu
tej publikacji jej autor zostat wyrzucony z gazety, a 6wczesny redaktor naczelny
dziennika Grzegorz Gauden uznal, ze B. Wilstein ,,wykroczyl poza role dzien-
nikarza i przyjat postawe polityka™'?. Krotko po tym wydarzeniu pod siedziba
dziennika zorganizowano manifestacje, a cze$¢ ekipy ,,Rzeczpospolitej” napisata
list w obronie dziennikarza. W ten sposob doszto do wylonienia si¢ spdjnej gru-
py okoto 20 publicystow odznaczajacych si¢ konserwatywnym §wiatopogladem,
wyraznie negatywnym stosunkiem do osob w jakikolwiek sposob zwigzanych

° P. Gursztyn, P. Lisicki, Po prostu Uwazam Rze, The Facto, Warszawa 2013, s. 160.

10°Zob. M. Janicki, G. Rzeczkowski, Trybuni ludu, ,,Polityka” 2012, nr 50, s. 17.

" Skopiowana przez B. Wildsteina z komputera Instytutu Pamigci Narodowej lista nazwisk
tajnych wspotpracownikow SB, jej funkcjonariuszy, 0sob pokrzywdzonych przez stuzby oraz tych,
ktérzy zostali wytypowani do wspolpracy (http:/www.wirtualnemedia.pl/artykul/wildstein-wyrzu-
cony [dostep: 28.01.2014]).

12 M. Janicki, G. Rzeczkowski, dz. cyt., s. 17.



200 Maciej Kalbarczyk

z systemem wladzy PRL (szczegolnie tzw. tajnych wspotpracownikdéw) oraz wy-
razajacych szczegolng nieche¢ do srodowiska ,,Gazety Wyborcze;j”.

Najbardziej cenieni przez prawicowych czytelnikow publicysci z tej gru-
py pisali w dziale opinii ,,Rzeczpospolitej”, a pézniej stworzyli sobotni dodatek
do gazety pt. ,,Plus Minus”. Dobre wyniki sprzedazy sktonily ekipe ,,Rz” do po-
wotania odrebnego tygodnika opinii — zbyt silny zwigzek z dziennikiem majacym
profil biznesowy ograniczat liczbg grup docelowych samego dodatku.

,Niepokorni” wyroézniali si¢ takze podkreslaniem swojej odrebnosci od tzw.
mediow mainstreamowych. Warto jednak zauwazy¢, ze za rzadéw PiS (2005—
2007) wielu z nich piastowato wazne stanowiska w mediach publicznych (B. Wild-
stein byt prezesem TVP, a Krzysztof Czabanski prezesem Polskiego Radia) oraz
prywatnych (P. Gabryel pehit funkcje redaktora naczelnego ,, Wprost”, dla ktérego
pisat réwniez P. Lisicki'®). Od konca rzadow PiS i tym samym utraty wplywow
w tzw. mainstreamie gtownym obiektem zainteresowania publicystow staly si¢
srodki masowego przekazu zdominowane ich zdaniem przez jeden nurt §wiatopo-
gladowy. Celem grupy okreslanej jako ,,dziennikarze establishmentowi” nie byto
rzetelne informowanie obywateli, lecz lansowanie jedynie stusznej ich zdaniem
wersji wydarzen, dlatego zdaniem ,,niepokornych” nalezato zbudowac alternatyw-
ne media i da¢ prawo glosu dziennikarzom, ktorzy myslg inaczej'®.

Warto zaznaczy¢, ze pomimo wspolnoty pogladow w wigkszosci spraw §ro-
dowisko ,,niepokornych” nie byto i nadal nie jest homogeniczne. Publicys$ci roz-
nig si¢ miedzy sobg ideowo oraz wiekiem. R. Ziemkiewicz jest mocno zwigzany
z tradycja endecka, za§ mtody historyk Piotr Zychowicz, publikujacy niegdy$
w ,,URze”, zupelnie si¢ od niej odcina. Z kolei P. Zaremba i B. Wildstein czgsto
odwotuja si¢ do tradycji niepodleglo$ciowo-romantycznej, do ktdrej sceptycznie
odnosito si¢ wielu innych dziennikarzy tygodnika. Igor Zalewski i P. Gabryel sg
liberatami uznajacymi sprawy gospodarcze za najwazniejsze, a P. Semka jest pu-
blicysta, dla ktoérego mysl chrzescijanska bedzie zawsze gtdéwnym punktem odnie-
sienia'. Warto tez podkresli¢, ze tacy dziennikarze jak B. Wildstein czy P. Semka
pamietaja czasy opozycji antykomunistycznej, natomiast bracia Karnowscy uro-
dzili si¢ dopiero w 1976 roku, zatem swojg karier¢ zawodowa zaczynali znacznie
po6zniej, juz w systemie demokratycznym.

Maciej Letowski, petnigcy niegdy$ funkcje wicenaczelnego ,,Zycia”, byty
cztonek zarzadu Presspubliki, w wypowiedzi dla ,,Polityki” stwierdzil, ze pota-
czenie sit Karnowskich z dziennikarzami starszymi od nich o p6t pokolenia byto
jedynie sojuszem taktycznym z punktu widzenia mtodych publicystow:

13 Kto to jest Pawel Lisicki i Truls Velgaard?, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-to-
jest-pawel-lisicki-i-truls-velgaard [dostep: 29.01.2014].

4 M. Karnowski, ,, Uwazam Rze” warto!, ,,URze” 2011, nr 1, s. 3.

15 P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 153.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesiecznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 201

Lisicki wyciagnat do nich reke po upadku ,,Dziennika”. Ale Karnowscy caty czas mieli ambi-
cje, by zbudowac cos$ wlasnego. Najpierw, positkujac si¢ potencjatem autorskim Presspubli-
ki, stworzyli portal wPolityce.pl, ktory byt konkurencyjny wobec portalu ,,Rzeczpospolite;j”.
A potem zaczgli mysle¢ o wlasnym pismie, do ktorego ,,Uwazam Rze” byto pierwszym jedy-
nie krokiem'.

Jak pokazuje historia ,,URze”, M. Letowski miat racj¢ — po zamieszaniu wo-
kot periodyku Karnowscy zdystansowali si¢ od ekipy P. Lisickiego i stworzyli
wlasny tygodnik, o ktérym bedzie jeszcze mowa w dalszej czesci artykutu.

»Uwazam Rze. Inaczej pisane” na rynku prasowym

Wstepng decyzj¢ o utworzeniu ,,URze” w lipcu 2010 roku podjat David
Montgomery, prezes grupy Mecom'’, posiadajacej wowczas 51% udzialow
w Presspublice. Pierwszy numer tygodnika pojawit si¢ na rynku 7 lutego 2011
roku. Kosztowat 1,90 z1, a pod wzgledem szaty graficznej przypominat ,,Rzeczpo-
spolita” 1 dodatek ,,Plus Minus”: ,,gazetowy” papier, format A3 oraz czarno-biale
miniaturki zdje¢ autorow nawigzywaty do wizerunku innych tytutow wydaw-
nictwa Presspublica'®. Sam tytul ,,Uwazam Rze”, wymy$lony przez copywrite-
ra agencji Publicis’, rowniez wskazywat na silne konotacje nowego tygodnika
z ,,Rzeczpospolita”. Pod wzgledem marketingowym nazwa pisma spetniata zatem
oczekiwania redakcji:

Podalismy, ze dobrze bytoby, gdyby byta to fraza powszechnie uzywana w jezyku polskim
albo ktora tatwo wpada w ucho; po drugie, aby zawierata ona element nawigzania do ,,Rz”,
gdyz uwazaliSmy, ze trzeba skorzysta¢ z autorytetu i pozycji naszego dziennika; po trzecie,
aby tytul przyciggat uwage i intrygowat. [...] Btad ortograficzny sprawial, ze kiedy tekst byt
zapisany, nakierowywat na ,,Rz”, ale kiedy si¢ go wypowiadalo, uzywana byla jedna z najpo-
pularniejszych fraz jezykowych (P. Lisicki)®.

W sktad redakcji pierwszego numeru weszli: P. Lisicki (redaktor naczelny),
M. Karnowski (zastgpca redaktora naczelnego), Przemystaw Dziubtowski (redaktor
prowadzacy), Bartosz Krzyzaniak-Gumowski (projekt graficzny i opieka artystycz-
na), Mariusz Skarbek (redaktor graficzny). Komentatorami i statymi wspotpracow-
nikami zostali: R. Mazurek, 1. Zalewski, B. Wildstein, R. Ziemkiewicz, P. Semka,
P. Zaremba, P. Gabryel, J. Karnowski, Jerzy Jachowicz, Janusz Rolicki, Andrzej

¢ M. Janicki, G. Rzeczkowski, dz. cyt., s. 18.

7 P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 80.

18 Zob. ,,URze” 2011, nr 1 oraz dowolne wydanie ,,Rz”.
9 Zob. http://publicis.pl/ [dostep: 31.01.2014].

20 P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 113—115.



202 Maciej Kalbarczyk

Horubata, Igor Janke oraz Agnieszka Rybak?!. Pierwsze wydanie pisma zawierato
réwniez przedruki z ,,Rzeczpospolitej” innych autoréw — jak twierdzi P. Lisicki,
stanowity one az okoto 60—70 proc. zawartosci ,,URze”*.

W kolejnych wydaniach ,,URze” mozna bylo zauwazy¢ pewne zmiany sza-
ty graficznej oraz w gronie autorow. Od szdstego numeru pismo ukazywato sie
w formacie A4, na btyszczacym papierze. Dopiero od tego momentu mozna mo-
wi¢ o pelnym ukonstytuowaniu si¢ tygodnika opinii, ze statymi rubrykami oraz
stalym sktadem redakcji. W kolejnych numerach teksty zaczgli publikowaé row-
niez m.in. Marek Pyza, M. Magierowski®, Krzysztof Feusette, Piotr Cywinski,
Piotr Skwiecinski*, Krzysztof Maston, Pawet Burdzy oraz C. Gmyz*.

Celem redaktorow byto stworzenie periodyku, ktory bedzie publikowaé tek-
sty na temat polityki, kultury, biznesu, nauki i techniki, stylu zycia oraz wiado-
mosci ze $wiata. Autorom zalezato rowniez na wprowadzeniu nowego, jedynego
konserwatywno-liberalnego gtosu do debaty publicznej*. Tym, co miato odrdz-
nia¢ tygodnik od innych prawicowych periodykéw byto wyzbycie si¢ kompleksu
medium ,,pokrzywdzonego” przez inne $rodki masowego przekazu:

Wejscie w role wiecznej ofiary i wiecznego nieudacznika. To bylo calkowicie obce ,,URze”.
Zar6éwno na tamach, jak i na poziomie wizerunku projektu. To byt silny projekt, ktory osiagnat
sukces. Dlatego nie bylo jgczenia i pomstowania na zly los, obnoszenia si¢ z ranami oraz po-
czucia, ze skoro tak bardzo cierpimy, to co$ nam si¢ nalezy. To element charakterystyczny dla
czgscei polskiej prawicy, ale z ,,URze” zostat wyeliminowany?’.

Na rynek wprowadzono zatem silne, pozbawione kompleksow czasopismo
o charakterze konserwatywnym w sferze wartosci i prezentujace liberalne pode;j-
$cie do gospodarki®.

Zaktadano, ze pierwsze sze$¢ numerow pisma osiggnie $rednig sprzedaz
na poziomie 50 tys. egzemplarzy. Oczekiwany wynik przekroczono az o 147%
(sprzedano $rednio 123,5 tys. egz.”), co $wiadczy o tym, ze ,,URze” juz na po-
czatku istnienia odniosto komercyjny sukces. W marcu, niespelna dwa miesiace
po wydaniu pierwszego numeru, czasopismo wyprzedzito ,,Polityke” i uplaso-

21 URze” 2011, nr 1,s. 71.
2 P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 74.
2 Zob. ,URze” 2011, nr 8.
2 Zob. ,,URze” 2011, nr 17.
25 Zob. ,,URze” 2012, nr 42, s. 71.
% Uwazam Rze. Inaczej Pisane — nowy tygodnik opinii, http://www.wirtualnemedia.pl/arty-
kul/uwazam-rze-inaczej-pisane-nowy-tygodnik-opinii [dostep: 1.02.2014].
27 P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 103.
2 Kampania ,, Inaczej pisane” tygodnika Uwazam Rze, http://biznes.pl/magazyny/marketing/rekla-
ma/kampania-inaczej-pisane-tygodnika-uwazam-rze,5271433,magazyn-detal html [dostep: 1.02.2014].
¥ Tamze.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 203

wato si¢ na drugim miejscu najchetniej kupowanych tygodnikéw opinii, niemal
zréwnujac sie z dotychczasowym liderem — ,,Gosciem Niedzielnym” (obydwa
ponad 140 tys. sprzedanych egzemplarzy*’).

W zwiazku z dobrymi wynikami wydawca zdecydowat si¢ na wspomniang
zmiang szaty graficznej. Przy tej okazji zmienita si¢ réwniez cena: z 1,90 zt wzrosta
do 2,90 zP*'. Mimo ze czasopismo zdrozato, wzrostowy trend sprzedazy zostat utrzy-
many, a na koniec czerwca 2011 roku ,,URze” stato si¢ liderem tygodnikéw opinii®2.

Oprdcz warto$ci merytorycznej czasopisma oraz doboru autorow o wysokich
wynikach sprzedazy z pewnos$cia zadecydowat jeszcze jeden czynnik — dobrze
przemyslane i zrealizowane dzialania marketingowe. Prowadzace kampani¢ re-
klamowg ,,URze” agencje Publicis i Mindshare oraz samo wydawnictwo Presspu-
blica otrzymaty nagrod¢ w konkursie Effie Awards* (ztoto w kategorii Launch®*).
Monika Nowak, media buying manager OmnicomMedia Group, stwierdzita,
ze najistotniejsza w przypadku ,,URze” byla odpowiedz na potrzeby czytelnikow,
a sama reklama miata charakter marginalny:

Podawana przez wydawce sprzedaz daje tygodnikowi pierwsza pozycje przed liderem seg-
mentu ,,Polityka” ze sprzedaza okoto 140 tys. egzemplarzy. Co cickawe taka pozycje w sprze-
dazy tytut uzyskuje juz po 7 wydaniach, przy niewielkim wsparciu promocyjnym w radiu
i na outdorze oraz z niewielka intensywnoscig w telewizji. Wyglada wigc na to, ze mamy tu
do czynienia z tytulem, ktory trafit idealnie w zapotrzebowanie czytelnikow. Autorska zawar-
to$¢ pisma rzeczywiscie nie ma na rynku innego odpowiednika’®.

Konsekwencje zmian w ,,Rzeczpospolitej”
Zmiany w spotce Presspublica

W lipcu 2011 roku Grzegorz Hajdarowicz (wtasciciel Gremi Media) zostat
wigkszo$ciowym udzialowcem firmy, bedacej wydawca m.in. ,,Rzeczpospolitej”,
,Uwazam Rze” oraz ,Parkietu”. Lacznie przeznaczyt na zakup wydawnictwa
135 mln zk: 80 mln na akcje zakupione od dotychczasowego wiasciciela, Mecomu,

3 Tamze.

U, Uwazam Rze” w nowym formacie, http://www.rp.pl/artykul/626126.html [dostep:
1.02.2014].

32 Kampania. ..

3 Effie Awards to prestizowy konkurs marketingowy, zorganizowany po raz pierwszy
w 1968 r. w Nowym Yorku przez Amerykanskie Stowarzyszenie Marketingu. Jurorzy nagradzaja
i promuja kampanie marek, ktore wyr6zniajg si¢ na rynku poprzez najbardziej efektywne dziatania
komunikacyjne oraz wysokie wyniki biznesowe (http://www.effie.pl/historia [dostep: 28.01.2014]).

3% Tamze.

35 Eksperci: sprzedaz ,,Uwazam Rze” to sukces, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eks-
perci-sprzedaz-uwazam-rze-to-sukces [dostep: 1.02.2014].



204 Maciej Kalbarczyk

oraz 55 mln na te, ktére spotka przejela od Przedsigbiorstwa Wydawniczego
,»Rzeczpospolita” S.A. (jednoosobowa spotka Skarbu Panstwa) *. W pokryciu
tych naleznosci G. Hajdarowiczowi pomogty kredyty oraz roztozenie ptatnosci na
raty. Przedsigbiorca dziatat wczesniej w branzy nieruchomosci, produktow farma-
ceutycznych, inwestycji kapitatowych, zajmowat si¢ rowniez produkcja filmowa.

Po przejeciu spotki wydajacej tygodnik ,,URze” nowy wilasciciel deklarowat
zachowanie dotychczasowej linii programowej pisma:

Nie sa planowane zadne zmiany, jak chodzi o lini¢ i caly ten tytul, ktory jest juz w swiadomo-
$ci czytelniczej i chcemy, aby tak zostato. [...] Osobiscie nie ukrywam, ze wiele tresci publi-
kowanych w ,,Uwazam Rze” nie odzwierciedla mojego spojrzenia na $wiat, ktdre jest zupelnie
inne, jednak musz¢ zachowywac si¢ jak wydawca®’.

G. Hajdarowicz podkreslit rowniez dobre wyniki sprzedazy tygodnika i fak-
tyczny popyt na czasopismo o konserwatywnych tresciach.

Kilkukrotne zmiany branzy przez przedsi¢cbiorce sprawiaty wrazenie, ze wila-
Sciciel Gremi Media to pragmatyk, dla ktorego liczg si¢ przede wszystkim wy-
niki finansowe. Po przejeciu spotki Presspublica przez jakis czas jego poglady
osobiste w zaden sposob nie wpltywaly na ksztalt pisma, dlatego wydawato sie,
ze ,,niepokorni” nie beda mieli problemoéw z cenzurg czy jakakolwiek inng forma
kontroli tworzonych i publikowanych tresci.

Afera w ,,Rzeczpospolitej”

Niespelna rok po przejeciu spotki przez G. Hajdarowicza, 30 pazdziernika
2012 roku, w ,,Rzeczpospolitej” ukazat si¢ artykut C. Gmyza pt. Trotyl na wra-
ku tupolewa®®. Podano w nim informacj¢ jakoby na fotelach i w innych miej-
scach wraku samolotu rzadowego Tu-154M, ktory ulegt katastrofie w Smolensku
w 2010 roku, wykryto §lady materiatdw wybuchowych (trotylu i nitroglicery-
ny)*. Tekst wywotal medialng i polityczng burze. Na specjalnie zorganizowane;j
tego samego dnia konferencji prasowej szef Wojskowej Prokuratury Okregowe;j
w Warszawie ptk Ireneusz Szelag zaprzeczyt informacjom podanym przez dzien-
nik. Stwierdzil, ze na dotychczas pobranych probkach nie znaleziono $ladéw ma-
teriatéw wybuchowych:

3¢ Jak Hajdarowicz kupil Presspublike? Pozyczka w Getin Noble Banku, zastaw u PW Rzecz-
pospolita, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-hajdarowicz-kupil-presspublike-pozyczka-w-
getin-noble-banku-zastaw-u-pw-rzeczpospolita [dostep: 10.02.2014].

31 Grzegorz Hajdarowicz: Wydawnictwo Presspublica jest w trakcie restrukturyzacji, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-wydawnictwo-presspublica-jest-w-trakcie-
-restrukturyzacji [dostep: 26.03.2014].

38 Zob. C. Gmyz, Trotyl na wraku tupolewa, ,,Rzeczpospolita” 2012, 30.10, s. A1, A3, http:/
www.rp.pl/artykul/947282 . html [dostep: 1.04.2014].

¥ Tamze.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesiecznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 205

[...] czynnosci biegtych stuzyty zabezpieczeniu probek, a nie wycigganiu wnioskow. — Dopie-
ro badania laboratoryjne beda mogty by¢ podstawa do twierdzenia o istnieniu badZ nieistnie-
niu $ladow materiatow wybuchowych — podkreslit Szelag. Dodal, ze dzi$ takie wnioski moze
»wyciagac jedynie laik, osoba niemajaca elementarnej wiedzy na temat tego rodzaju badan™.

C. Gmyz w kolejnych tekstach opisywat reakcje prokuratury i innych orga-
now panstwa na swoj artykul. Glos zabrat rowniez lider opozycji, Jarostaw Ka-
czynski, ktory uznatl konferencje prasowg prokuratury za oszustwo*!.

Po publikacji artykutow C. Gmyza podziat na zwolennikoéw hipotezy zamachu
oraz na tych, ktorzy wierza w oficjalne ustalenia opisane w tzw. raporcie Millera*
stat si¢ jeszcze bardziej wyrazny. J. Kaczynski domagal si¢ dymisji rzadu, a pre-
mier Donald Tusk stwierdzil, ze utozenie sobie zycia w jednym panstwie z liderem
PiS jest niemozliwe*. W mediach sprawa odbita si¢ szerokim echem — wobec sa-
mej ,,Rzeczpospolitej” wysuwano zarzut nierzetelnosci dziennikarskiej. Warto jed-
nak zaznaczy¢, ze tres¢ artykutu nie odnosita si¢ do przyczyn katastrofy — starano
si¢ jedynie ustali¢, jakie byty wyniki przeprowadzanych za pomoca spektrometru
badan i jaki byt ich przebieg.

Po konferencji prokuratury redaktor naczelny ,,Rz” T. Wréblewski w tekscie
opublikowanym na www.rp.pl przyznat, ze decyzje o publikacji artykutu C. Gmy-
za podjeto pochopnie. Jednocze$nie wyrazit zaniepokojenie brakiem odpowied-
niej komunikacji prokuratury i rzadzacych z opinig publiczng — jego zdaniem
ukrywanie czgéci informacji prowadzi do mnozenia sig teorii spiskowych*.

Redakcja ,,Rz” wydata natomiast specjalne o$wiadczenie, w ktorym przy-
znata, ze doszto do pomylki, a hipoteza zwigzana z obecno$cig materiatow wy-
buchowych na wraku tupolewa nie jest potwierdzona®. Od momentu publikacji
o$wiadczenia w polityce informacyjnej dziennika mozna byto zauwazy¢ chaos
i brak konsekwencji.

Nastepnego dnia po publikacji dotychczasowy naczelny ,,Rz” oddat si¢ do dys-
pozycji rady nadzorczej Presspubliki. Niejako w odpowiedzi G. Hajdarowicz

4 Prokuratura dementuje. Wcigz czeka na badania, http://www.rp.pl/artykul/459542,-
947433-Szelag-To-nie-byl-zamach.html [dostep: 1.04.2014].

4 Zob. Kaczynski: Konferencja prokuratury wyglgda jak reakcja Tuska, http://www.rp.pl/ar-
tykul/738666,947465-Kaczynski-po-konferencji-WPO-wyglada-to-na-wielkie-oszustwo.html [do-
step: 1.04.2014].

42 Tzw. raport Millera — dokument Komisji Badania Wypadkéw Lotniczych Lotnictwa Pan-
stwowego, w ktorym przedstawiono rezultaty dziatan podjetych w celu ustalenia okolicznosci i przy-
czyn katastrofy smolenskiej (http://www.komisja.smolensk.gov.pl/kbw/komunikaty/8875,dok.html
[dostep: 1.04.2014]).

$ C. Gmyz, Prawda za pot roku, http://www.rp.pl/artykul/192639,947562-Smolenski-Praw-
da-za-pol-roku.html [dostep: 1.04.2014].

# T. Wroblewski, Nie wolno igra¢ z emocjami, http://www.rp.pl/artykul/9158,947556-Nie-
-wolno-igrac-z-emocjami.html [dostep: 1.04.2014].

¥ Rzeczpospolita” oswiadcza: PomyliliSmy sig piszqc o trotylu, http://www.tvn24.pl/wiado-
mosci-z-kraju,3/rzeczpospolita-oswiadcza-pomylilismy-sie-piszac-o-trotylu,285853.html [dostep:
1.04.2014].



206 Maciej Kalbarczyk

w oswiadczeniu opublikowanym na stronie internetowej ,,Rz” oglosit rozpocze-
cie postepowania wyjasniajacego, w czasie ktorego C. Gmyz zgodnie z zasada-
mi sztuki dziennikarskiej odmoéwil podania zrodet informacji wykorzystanych
w artykule*. Ostatecznie rada i wiasciciel spotki zdecydowali o zwolnieniu
T. Wroblewskiego, C. Gmyza, szefa dzialu krajowego ,,Rz” Mariusza Stani-
szewskiego oraz wicenaczelnego dziennika Bartosza Marczuka*’. Jak podkreslat
redaktor naczelny, ostatnia z wymienionych os6b w momencie publikacji znaj-
dowata si¢ na urlopie i nie miata wptywu na dopuszczenie artykutu do druku®.
Ponadto, jak si¢ pozniej okazato, T. Wroblewski oraz C. Gmyz zostali pozbawieni
przez G. Hajdarowicza ochrony prawnej w czasie procesoéw, ktoére moglyby by¢
zwigzane z ich publikacjami w ,,Rz"%.

W materiale wideo pt. Mniejsza o trotyl, udostgpnionym w sieci juz po
zwolnieniu T. Wroblewskiego, byty szef ,,Rz” opisal przebieg wydarzen pro-
wadzacych do opublikowania artykutu Trotyl na wraku tupolewa. Chwalac
warsztat dziennikarski autora, publicysta zapewnial o samodzielnym potwier-
dzeniu informacji podczas spotkania z prokuratorem generalnym Andrzejem
Seremetem, na publikacje¢ wyrazit rowniez zgod¢ sam G. Hajdarowicz. Ponadto
T. Wroblewski zasugerowat, ze zwolnienie kilku osob z redakcji moglo by¢
gestem politycznym, majacym na celu powstrzymanie fali publikacji krytyku-
jacych naduzycia wtadzy>. Dodatkowym faktem, ktory mogt potwierdzaé hi-
poteze bytego naczelnego byto spotkanie G. Hajdarowicza z rzecznikiem rzadu
Pawlem Grasiem w nocy przed publikacjg — wsroéd opinii publicznej mogto ono
wzbudzi¢ podejrzenia, ze wydawca dziennika uzaleznit wydrukowanie artykutu
od nastrojow wladzy.

Dziennikarze ,,Wprost” uzasadniali szybkie zwolnienia w ,,Rz” ch¢cig zabez-
pieczenia waznej dla wlasciciela Presspubliki transakcji:

Wedtug tygodnika, w redakcji ,,Rz” mowi si¢ o mozliwej transakcji Hajdarowicza ze skarbem
panstwa. Chodzi o kupno panstwowej spotki Przedsigbiorstwo Wydawnicze ,,Rzeczpospoli-
ta”. To od niej Hajdarowicz wczesniej kupit Presspublike. Zakup oznaczalby, ze wydawca
,»Rz” przejatby firme, ktorej jest dtuznikiem. To wiasnie obawa, ze panstwo mogtoby zabloko-
wac transakcje sktonita Hajdarowicza do przeprosin za artykut o trotylu i zwolnienia Gmyza®'.

4 Cezary Gmyz przegral proces ws. artykutu o trotylu, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cezary-
-gmyz-przegral-proces-ws-artykulu-o-trotylu/bkhcc [dostep: 16.04.2014].

47 Eksperci oceniajg umaczenia Wréblewskiego. ,, Naczelny musi mie¢ stalowe jaja”, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-oceniaja-tlumaczenia-wroblewskiego-naczelny-musi-
miec-stalowe-jaja [dostep: 16.04.2014].

48 Zob. Tomasz Wroblewski Mniejsza o trotyl, 07 11 2012, https://www.youtube.com/
watch?v=Amw46EdkAdg#t=162 [dostep: 1.04.2014].

4 M. Wyszyniska, Hajdarowicz nie chee placi¢ za pomoc prawng dla swoich bylych dziennika-
rzy, http://'www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/41483,Hajdarowicz-nie-chce-placic-za-pomoc-praw-
na-dla-swoich-bylych-dziennikarzy [dostep: 1.04.2014].

0 Zob. Tomasz Wroblewstki. ..

31 Tamze.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesiecznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 207

Dobrym podsumowaniem wydarzen zwigzanych z publikacjg o trotylu sa
opinie ekspertow z branzy medialnej, ktorzy dostrzegaja btedy zarowno jednej
(wydawca), jak i drugiej (redakcja) strony konfliktu. Bogustaw Chrabota, obecny
naczelny ,,Rzeczpospolitej”, stwierdzil, ze wydrukowany na famach dziennika ar-
tykut o trotylu zawieral btedy warsztatowe, ktore nie powinny pojawic si¢ w tek-
$cie opublikowanym w jednej z najbardziej opiniotwdrczych gazet:

News przyniesiony przez Cezarego Gmyza (o czastkach wysokoenergetycznych) powinien
by¢ skonfrontowany z wiedza specjalistyczng ekspertéw redakcji. Na takie uogdlnienie, jakie-
go dopuscita sie ,,Rzeczpospolita” mogt sobie pozwoli¢ tabloid, ale i w przypadku ,,Faktu” czy
»Super Expressu” mysle, ze w tytule dodaliby znak zapytania®2.

Z kolei G. Gauden, byly redaktor naczelny ,,Rz”, zwrécit uwage na postawe
G. Hajdarowicza. Z jednej strony uwazat jego decyzj¢ za zrozumialg w przypad-
ku tak kontrowersyjnej publikacji, ale z drugiej strony potepit go za arbitralne
zwolnienia kilku dziennikarzy, do czego jego zdaniem wydawca nie powinien
mie¢ prawa: ,,Widac¢, ze redakcjg rzadzi teraz wydawca. To kompletnie chore. To
sprzeczne z uniwersalnymi standardami, ktore obowigzujg w powaznych mediach
na calym §wiecie”.

Po usunieciu T. Wroblewskiego obowiazki redaktora naczelnego tymcza-
sowo przejat dotychczasowy zastepca Andrzej Talaga. Juz w grudniu w wyniku
konkursu ogtoszonego przez rad¢ nadzorczg Presspubliki nowym redaktorem na-
czelnym dziennika zostal B. Chrabota, ktory zaczat pelnic¢ swoja funkcje 2 stycz-
nia 2013 roku*.

Zmiany w ,,Uwazam Rze”

Publikacja Trotyl na wraku tupolewa zapoczatkowata ciag wydarzen, ktory
mial zasadniczy wptyw na zmiany nie tylko w ,,Rzeczpospolitej”, ale rowniez
w nalezagcym do Presspubliki ,,Uwazam Rze”. Na poczatku wydawato sig, ze re-
wolucja w ,,Rz” nie wptynie na niezalezno$¢ tygodnika. Po publikacji C. Gmyza
zespot ,,URze” deklarowat kontynuowanie dziennikarskiej misji, jednoczesnie
zastrzegajac sobie prawo do reakcji, gdyby wydarzenia nie potoczyty si¢ po mysli
dziennikarzy: ,,Gdyby co$ nam zagrazalo — jak zawsze gotowi jesteSmy do zde-
cydowanej reakcji. Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”**. Szybko okazato

52 Eksperci...

53 Tamze.

% Bogustaw Chrabota, nowy naczelny ,, Rzeczpospolitej”: jestem dlugodystansowcem, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/boguslaw-chrabota-nowy-naczelny-rzeczpospolitej-jestem-dlugo-
dystansowcem [dostep: 16.04.2014].

55 Redakcja ,, Uwazam Rze”: tygodnik pozostaje niezalezny i odwazny, http://www.wirtualneme-
dia.pl/ar tykul/redakcja-uwazam-rze-tygodnik-pozostaje-niezalezny-i-odwazny [dostep: 16.04.2014].



208 Maciej Kalbarczyk

sie, ze ostatnie stowa sag prorocze nie tylko wobec redakcji ,,URze”, ale rowniez
w stosunku do dziennikarzy ,,Rz” zwolnionych przez G. Hajdarowicza.

P. Lisicki w tekstach i wywiadach wyrazal niezrozumienie dla decyzji wy-
dawcy, co ostatecznie stato si¢ przyczyng zwolnienia dziennikarza ze stanowiska
redaktora naczelnego ,,URze” (28 listopada 2012 r.). Nowym naczelnym zostat
Jan Pinski. Podobnie jak T. Wréoblewski i C. Gmyz, dotychczasowy szef redakc;ji
,»URze” rdwniez zostal pozbawiony ochrony prawnej*. Podstawowa przyczyng
zwolnienia dziennikarza byty wywiady udzielone portalowi wPolityce.pl oraz ty-
godnikowi ,,Wprost”, w ktorych publicysta krytykowat G. Hajdarowicza. Poza
tym P. Lisicki nie zgodzit si¢ na rezygnacj¢ z publikowania artykutow C. Gmyza
na tamach tygodnika, co nie spodobato si¢ wydawcy. P. Lisickiemu zarzucono
rowniez zbyt migkka polityke w stosunku do powstajacego konkurencyjnego ty-
godnika ,,wSieci”, ktory stworzyli bracia Karnowscy, oraz ujawnienie tajemnicy
handlowej zwiazanej z oferta, jaka ztozyl mu sam wydawca, chcac sprzedaé tytut
owczesnemu naczelnemu, do czego ostatecznie nie doszto™.

W dniu zwolnienia P. Lisickiego publicysci ,,URze” opublikowali na porta-
lu wPolityce.pl oswiadczenie, w ktorym wykluczyli dalsza mozliwo$¢ wspotpra-
cy z pismem. Pod krotkim tekstem, wyrazajacym réwniez nadzieje na powstanie
nowego tytulu gromadzacego $rodowisko ,,niepokornych”, podpisali si¢ wszyscy
najbardziej rozpoznawalni publicy$ci tygodnika: J. Karnowski, M. Karnowski, Wal-
demar Lysiak, M. Magierowski, P. Semka, B. Wildstein, P. Zaremba, R. Ziem-
kiewicz i inni®®. Ostatni numer czasopisma przygotowany w pehi przez tworzacg
je dotychczas redakcje ukazat si¢ 26 listopada 2012 roku — nie poruszano w nim
tematu zmian w tytule®.

Oprocz publicystow ,,URze” przeciwko zwolnieniu P. Lisickiego zaprote-
stowato m.in. Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. W o$wiadczeniu zarzad
gtoéwny podkreslit, ze decyzja podjeta przez G. Hajdarowicza jest nie do obrony
w kontekscie odniesionych przez czasopismo sukcesow: ,,Publicznie pytamy, dla-
czego wydawca, ktory wielokrotnie deklarowal, ze zainteresowany jest jedynie
dobrym wynikiem ekonomicznym, zdecydowat si¢ na ruch, ktérego nie sposob
racjonalnie i ekonomicznie uzasadni¢?”®. Ponadto w tekscie o§wiadczenia SDP
domagato si¢ upublicznienia szczegdotow transakceji sprzedazy G. Hajdarowiczo-
wi udziatow w spotce wydajacej ,,Rz” 1 ,,URze”.

% M. Wyszynska, dz. cyt.

57 M. Majewski, P. Reszka, Lisicki — dyscyplinarka za wywiad dla ,, Wprost”, http://www.
wprost.pl/ar/379515/Lisicki-dyscyplinarka-za-wywiad-dla-Wprost/ [dostep: 24.04.2014].

8 Oswiadczenie tworcéw i autordéw tygodnika ,, Uwazam Rze” po odwolaniu red. Pawla Lisic-
kiego, http://wpolityce.pl/polityka/145481-oswiadczenie-tworcow-i-autorow-tygodnika-uwazam-
-rze-po-odwolaniu-red-pawla-lisickiego [dostep: 3.05.2014].

¥ Zob. ,,URze” 2012, nr 48.

0 Protest przeciwko zwolnieniu P. Lisickiego z ,, URze”, http://www.niedziela.pl/artykul/3424/
Protest-przeciwko-zwolnieniu-P-Lisickiego [dostep: 3.05.2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 209

Wierni czytelnicy tygodnika wyrazili sprzeciw gtownie przy pomocy portali
spotecznosciowych. Na Facebooku powstaty nowe strony: ,,Przestaje kupowaé
«Uwazam Rze»!!! Hajdarowicz bez naszych pienigdzy!!” i ,,Bojkot Uwazam
Rze”. Internauci zainicjowali rowniez akcje ,,0dlajkowywania” strony ,,URze”
— w ciggu trzech godzin stracita ona 1200 fanow.

Zwolnienie P. Lisickiego spotkato si¢ z negatywng reakcjg opinii publicz-
nej. Nawet dziennikarze utozsamiani przez prawic¢ z tzw. mainstreamem wyra-
zili oburzenie postgpowaniem wtasciciela Presspubliki. Jedng z takich 0sob byt
Marcin Meller, ktoéry zachowanie G. Hajdarowicza okreslit wprost jako ,,zar-
zniecie «URze»”:

Pismo Lisickiego doprowadzato mnie regularnie do szatu, nieraz pojechato po mnie w prostac-
ki sposob, ale to byt wazny glos w zdychajacej polskiej debacie i najwazniejsze opozycyjne
pismo. Ze Tusk z chtopakami sie ciesza, to rozumiem, ale dziennikarze? Nawet niecierpiacy
Kaczafiego (akurat to urocze pseudo zaczerpnatem z ,,URze”) jak psa? Wolicie squasha solo
od tenisa?®!

Tomasz Machala, dyrektor zarzadzajacy naTemat.pl, cho¢ rowniez odzegnat
si¢ od pogladow redaktoréw ,,URze”, zaznaczyl, ze dla prawicowego odbiorcy ty-
godnik stanowit bardzo ciekawg propozycje. Wyrazit tez uznanie dla kultury i inte-
ligencji P. Lisickiego oraz stwierdzit, ze w zmienionym ksztalcie tygodnik nie ma
szans na odniesienie sukcesu finansowego®.

W 2013 roku dziennikarze, ktorzy odeszli z ,,URze” zostali Laureatami Ple-
biscytu MediaTory — Studenckie Nagrody Dziennikarskie®. Publicysci, ktorzy
w gescie solidarnos$ci z P. Lisickim opuscili redakcje tygodnika, zostali nagrodze-
ni tytutem ProwokaTORa roku. Decyzje uzasadniono nastepujaco:

Za odwazna decyzje rezygnacji z pracy w jednym z najwigkszych tygodnikow w Polsce
w imi¢ lojalnosci ze zwolnionym redaktorem naczelnym Pawlem Lisickim. Za udowodnienie,
ze w polskim dziennikarstwie przywiazanie do wlasnych ideatow i praca w zgodzie z samym
sobg sa nadal dla wielu wartosciami nadrzgdnymi®.

o1 M. Meller, Meller: Nie rozumiem satysfakcji z konfliktu w ,, Uwazam Rze”, http://opinie.
newsweek.pl/meller-nie-rozumiem-satysfakcji-z-konfliktu-w-uwazam-rze-,99120,1,1.html [dostep:
3.05.2014].

2 Branza: bez Pawla Lisickiego i jego zespolu ,,Uwazam Rze” zniknie z rynku, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/branza-bez-pawla-lisickiego-i-jego-zespolu-uwazam-rze-zniknie-z-ryn-
ku [dostep: 3.05.2014].

0 MediaTory” — ogdlnopolski plebiscyt, podczas ktérego studenci dziennikarstwa polskich
uczelni maja okazj¢ doceni¢ dziennikarzy, ktorzy ich zdaniem kieruja media na ,,wlasciwe tory”.
Konkurs jest organizowany od 2007 r., a jego wyniki sa oglaszane podczas uroczystej gali odby-
wajacej si¢ w Uniwersytecie Jagiellonskim (http://www.mediatory.pl/Strona/oplebiscycie [dostep:
3.05.2014)).

% http://www.mediatory.pl/Strona/Laureaci2013 [dostep: 3.05.2014].



210 Maciej Kalbarczyk

W konkursie organizowanym przez SDP G. Hajdarowicz zostal natomiast
napietnowany tytulem Hieny Roku. Jako uzasadnienia nie podano jedynie faktu
zwolnienia dziennikarzy z tytutdw nalezacych do Presspubliki, ale podkreslono
stosunek wydawcy do dziennikarzy, ktorzy po zwolnieniu z ,,Rz”, wbrew przyje-
tym powszechnie praktykom, zostali pozostawieni bez ochrony prawnej®.

Rozpad srodowiska tworcow ,,Uwazam Rze”

Whbrew deklaracjom $rodowisko ,,niepokornych” nie zachowalo jednosci.
Bylo to spowodowane glownie wspomnianym juz faktem utworzenia przez bra-
ci Karnowskich konkurencyjnego czasopisma jeszcze w trakcie funkcjonowania
pierwszej redakcji ,,URze”. Dzien przed zwolnieniem P. Lisickiego stanowiska
zostal pozbawiony jego zastegpca M. Karnowski, ktory tworzac wraz z bratem
konkurencyjny dwutygodnik ,,wSieci”’, wszedt w sktad zarzadu wydajacej go
spotki Fratria i stat si¢ rowniez jej udzialowcem. Redaktorem naczelnym nowego
czasopisma zostal J. Karnowski. Wedlug P. Lisickiego powodem odejscia jego
zastepey (za porozumieniem stron) bylo zaangazowanie w projekty internetowe
i zwigzany z tym brak czasu®. Sam M. Karnowski zaprzeczyt pogtoskom, jakoby
w redakcji ,,URze” miat miejsce jakikolwiek konflikt zwigzany z jego zaangazo-
waniem w inne projekty medialne:

O zadnym sporze czy konflikcie z redakcjg ,,Uwazam Rze” i red. Pawlem Lisickim nie ma
mowy. Juz dawno ustaliliSmy, ze ze wzgledu na dynamiczny rozwdj wPolityce.pl [...] bede
musial zmniejszy¢ swoje zaangazowanie w tygodnik, ktory wspoltworzyltem, dzis zreszta doj-
rzaly i rozpgdzony. Ten moment wlasnie nastapit, oznaczal ustgpienie z funkcji wicenaczel-
nego i niefortunnie zbiegt si¢ z momentem uruchomienia dwutygodnika ,,wSieci” przez Jacka
Karnowskiego®’.

We wstepnych deklaracjach dziennikarze tworzacy gazete twierdzili,
ze czasopismo bedzie jedynie papierowym odpowiednikiem portalu wPolityce.
pl%. Pierwszy numer dwutygodnika ,,wSieci” ukazal sie na rynku 26 listopada
2012 roku. Jak zapowiadano, pojawily si¢ w nim przedruki artykutow z serwisow

8 Grzegorz Hajdarowicz z Hieng Roku 2013, a Joanna Lichocka z Nagrodg Wolnosci Stowa,
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-z-hiena-roku-2013-a-joanna-lichoc-
ka-z-nagroda-wolnosci-slowa [dostep: 3.05.2014].

% Karnowski zwolniony. Nie jest juz wicenaczelnym ,, Uwazam Rze”, http://wiadomosci.gazeta.
pl/wiadomosci/1,114873,12933067,Karnowski_zwolniony Nie jest juz wicenaczelnym Uwa-
zam.html [dostep: 3.05.2014].

7 Redaktor naczelny ,,Uwazam Rze” odwolany. Dziennikarze odchodzq, http://wiado-
mosci.wp.pl/kat,1342,title,Redaktor-naczelny-Uwazam-Rze-odwolany-Dziennikarze-odcho-
dza,wid,15135144,wiadomosc.html?ticaid =112ac1 [dostep: 3.05.2014].

88 Karnowski...



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 211

wGospodarce.pl, wPolityce.pl, wNas.pl i Stefczyk.info, ale nie zabrakto rowniez
tekstow autorskich przygotowanych specjalnie dla nowego tytutu. W periody-
ku pojawity si¢ takze publikacje autoréw w tamtym czasie nadal zwigzanych
z ,,URze” m.in. B. Wildsteina, P. Zaremby, C. Gmyza oraz P. Semki. Fakt zaan-
gazowania dziennikarzy w konkurencyjny wobec ,,URze” projekt zdenerwowat
wlasciciela Presspubliki, co potwierdzita w rozmowie z dziennikarzami ,,Gazety
Wyborczej” osoba ze srodowiska ,,Rz”: ,,Hajdarowicz uznat, ze Karnowski zrobit
swoj dwutygodnik na jego komputerach i jego ludzmi. Poczut si¢ wystrychnigty
na dudka”®. Z informacji dziennika wynikato, ze wlasnie to wydarzenie przesa-
dzito o zwolnieniu P. Lisickiego z redakcji ,,URze”.

31 grudnia 2012 roku ,,wSieci” przeksztalcito si¢ w regularny tygodnik
opinii, na ktérego tamach na stale znalazto miejsce kilku bytych dziennikarzy
,URze” m.in. P. Zaremba, K. Feusette, R. Mazurek 1 1. Zalewski. J. Karnowski
w wywiadzie dla portalu wirtualnemedia.pl przyznat, Ze ucieszylby si¢ z tekstow
innych autorow ,,URze”".

Mozna stwierdzi¢, ze wspomniane przeksztalcenie byto naturalng reakcja na
gwalttowne zmiany w ,,URze”, po ktérych na rynku znowu pojawita si¢ nisza
dla tygodnika o podobnym profilu. Nie wiadomo, czy pomyst utworzenia pisma
opinii byt juz wczesniej brany pod uwagg przez braci Karnowskich, czy zostat
podyktowany potrzebg chwili. Nie ulega jednak watpliwosci, ze po zwolnieniu
P. Lisickiego zyskali oni ogromng szans¢ na zawlaszczenie rynku prawicowych
tygodnikow i szybko z niej skorzystali. Pierwszy numer czasopisma funkcjonuja-
cego juz jako tygodnik sprzedat si¢ w liczbie az 119 244 egzemplarzy™'.

Czes¢ srodowiska ,,niepokornych” znalazta miejsce na tamach ,,wSieci”, ale
duza grupa podazyla za P. Lisickim, ktéry od momentu zwolnienia z ,,URze” za-
powiadat utworzenie nowego tytulu. Dziennikarz ocenit, ze w polskich warun-
kach niezalezno$¢ dziennikarskg moze da¢ tylko wilasnos¢ lub wspotwlasnosc
danego medium — ten warunek udato si¢ spelni¢ we wspotpracy z Platforma Me-
diowg Point Group, wydajaca tygodnik ,,Wprost”. Specjalnie dla nowego tygo-
dnika utworzono spoéike ,,Orle Pioro”.

Pierwszy numer tygodnika ,,Do Rzeczy” ukazal si¢ w piatek 25 stycznia
2013 roku. Kolejne numery zaczely pojawiac si¢ w kioskach co poniedziatek. W ze-
spole redakcyjnym pisma znalezli si¢ m.in. B. Wildstein, R. Ziemkiewicz, P. Sem-
ka, C. Gmyz, . Zalewski, M. Magierowski, W. Lysiak, P. Gursztyn, Piotr Gociek,
Stawomir Cenckiewicz, Piotr Gontarczyk, Eryk Mistewicz i Joanna Bojanczyk.

% W. Czuchnowski, S. Kucharski, ,, Uwazam Rze” i ,,w Sieci”, czyli konflikty medialnej pra-
wicy, http://wyborcza.pl/1,76842,12950426, Uwazam Rze i w Sieci  czyli konflikty me-
dialnej.html [dostep: 3.05.2014].

0 Jacek Karnowski. ..

T A. Todorczuk, Sprzedaz tygodnikéw opinii w 2012 roku: tylko ,, Newsweek” poprawil wynik,
http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/40997,Sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-2012-roku_-tylko-
Newsweek-poprawil-wynik [dostep: 3.05.2014].



212 Maciej Kalbarczyk

P. Lisickiemu udato si¢ réwniez zaprosi¢ do wspotpracy kilku dziennikarzy z ,,Rz”:
T. Wroblewskiego, Jarostawa Strozyka, Wojciecha Wybranowskiego oraz Kamile
Baranowska.

Wedlug ekspertow ,,Do Rzeczy” prezentuje wyzszy poziom od ,,wSieci”
i jest bardziej zblizone jakos$cig do starego ,,Uwazam Rze”"*. Jednak dwa bezpo-
srednio konkurencyjne tygodniki osiggnety podobne wyniki sprzedazy: pierwszy
numer ,,Do Rzeczy”, sprzedat si¢ na poziomie 121-123 tys. egzemplarzy — tylko
troche wyzszym od pierwszego numeru ,,wSieci” (120 tys. egz.)”. W kolejnych
miesigcach obydwa pisma utrwality swoje bardzo zblizone pozycje’™.

Sytuacja ,,Uwazam Rze” po zmianie redakcji
miana na stanowisku redaktora naczelnego
Z t ku redakt |

28 listopada 2012 roku nowym redaktorem naczelnym ,,Uwazam Rze” zo-
stat J. Pinski, ktory do tej pory byt szefem dzialu wiadomosci w serwisie ,,Nowy
Ekran”. W latach 2001-2009 byt réwniez dziennikarzem tygodnika ,,Wprost”,
a w 2009 roku pehit funkcje szefa ,,Wiadomosci” TVP1 oraz dyrektora Agencji
Informacyjnej Telewizji Polskiej™. J. Pinski jest osobg kojarzona z Liga Polskich
Rodzin oraz z eurosceptyczng partig Libertas’™. Tygodnik zostal zatem przejety
przez reprezentanta sSrodowiska wprawdzie prawicowego, ale zblizonego bardziej
do radykatow niz do konserwatywnych realistow, ktorzy do tej pory stanowili
wigkszos¢ w redakcji czasopisma. J. Pinski wyrazit nadziej¢ (jak si¢ okazato
— ptonng), ze dotychczasowa redakcja nadal bedzie z nim wspolpracowac.

Co najistotniejsze w przypadku prasowych doswiadczen J. Pinskiego, brat
on udzial w tworzeniu tygodnika ,,Wre¢cz Przeciwnie”, ktory powolano do zycia
we wrzesniu 2011 roku w odpowiedzi na opisane wyzej zmiany we ,,Wprost”™”’.

2 Zob. Branza: ,,Do Rzeczy” ma wyzszy poziom niz ,, W sieci”, http://www.wirtualnemedia.
pl/artykul/branza-do-rzeczy-ma-wyzszy-poziom-niz-w-sieci [dostep: 6.05.2014].

B, Do Rzeczy”: pierwszy numer ze sprzedazq 121—-123 tys. egz., http://www.wirtualnemedia.
plartykul/do-rzeczy-pierwszy-numer-ze-sprzedaza-121-123-tys-egz [dostep: 6.05.2014].

" Zob. ,,Uwazam Rze” o 77 proc. w dél. ,,W Sieci” i ,,Do Rzeczy” leb w leb, http://[www.
wirtualnemedia.pl/artykul/uwazam-rze-o0-77-proc-w-dol-w-sieci-i-do-rzeczy-leb-w-leb [dostep:
6.05.2014].

S Zob. Lisicki zwolniony z ,, Uwazam Rze”, nowym naczelnym Jan Pinski, http://www.press.
pl/newsy/prasa/pokaz/40464,Lisicki-zwolniony-z-%E2%80%9EUwazam-Rze%E2%80%9D_-no-
wym-naczelnym-Jan-Pinski [dostep: 13.05.2014].

e Nowy naczelny ,,Uwazam Rze”: ,, Bedziemy rozliczaé wiladze”. A niedawno: ,, Antyrzqdowe
,URze’ nie ma szans”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,12944533 Nowy naczel-
ny Uwazam Rze  Bedziemy rozliczac wladze .html [dostep: 13.05.2014].

77 Zob. Nowy tygodnik ,, Wrecz Przeciwnie” z opdznieniem trafi do kioskoéw, http://wiado-
mosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10324577,Nowy_tygodnik Wrecz Przeciwnie z opo-



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 213

Dziennikarz uzasadnial powstanie pisma brakiem na rynku tytutu o konserwatyw-
no-liberalnym profilu. Ponadto podkreslat wyjatkowy jak na polskie warunki sys-
tem finansowania: ,,«Wrecz Przeciwnie» jest chyba jedynym w Polsce przyktadem
w zamierzeniu wysokonaktadowego tygodnika opinii, ktory zostat od poczatku
i w catosdci stworzony przez grupg dziennikarzy za ich wlasne pieniadze’’®.

W tych stowach trudno nie dostrzec wyraznej analogii do ,,URze”, ktdre zosta-
to powotane do zycia z podobnych powodoéw. Jednak projekt pod kierownictwem
J. Pinskiego, chociaz stworzony znacznie wczesniej od tygodnika P. Lisickie-
go, szybko skonczyl si¢ niepowodzeniem — po wydrukowaniu zaledwie trzech
numeroéw zaprzestano wydawania magazynu. Mozna zatem uzna¢, ze J. Pinski
okazat si¢ niezbyt sprawnym redaktorem naczelnym, ktéremu w przeciwienstwie
do P. Lisickiego nie udato si¢ odnies¢ sukcesu na rynku prawicowych czasopism.

Nowe oblicze ,,Uwazam Rze”

Pierwszy numer czasopisma przygotowany przez J. Pinskiego ukazat si¢ na
rynku 3 grudnia 2012 roku”. Cena tygodnika zostata obnizona o ztotowke. We
,»Wstepniaku” nowy redaktor naczelny zadeklarowal podtrzymanie dotychczaso-
wej linii pisma i okreslit przyczyng¢ szeroko opisywanych w mediach problemow
tytulu — niepotrzebng polemike z wiasnym wydawcg. Jednoczesnie zapewnit,
ze wspotpracowat z wieloma autorami ,,URze”, wyznaje podobne do nich warto-
$ci, a sam jest czytelnikiem czasopisma od poczatku jego istnienia®. Tre$¢ edy-
toriala mozna traktowa¢ jako probe zachecenia statych czytelnikow do lektury
i pokazania, ze tak naprawdg nic si¢ nie zmienito.

W numerze znalazty si¢ artykuly wielu nowych autorow, m.in. felietony Artu-
ra Zawiszy, Roberta Winnickiego i Janusza Korwin-Mikkego. Oprocz tych trzech
dobrze znanych po prawej stronie sceny politycznej oséb, J. Pinskiemu udato
sie namowi¢ do wspolpracy dziennikarzy zwigzanych wezesniej z tygodnikiem
,»Wprost”: Zbigniewa Wojtasinskiego oraz Aleksandra Pinskiego. Czgs¢ artyku-
tow do biezacego wydania przygotowali dziennikarze ,,Rz”. W numerze pojawity
si¢ rowniez ostatnie teksty publicystow, ktorzy postanowili razem z P. Lisickim
odej$¢ z tygodnika.

Kolejny numer ,,URze”, zredagowany przez J. Pinskiego, ukazat si¢ na rynku
10 grudnia 2012 roku®'. Dopiero to wydanie czasopisma jest pierwszym w pet-
ni przygotowanym przez nowy zespot publicystow, wsrod ktorych znalezli si¢

znieniem_trafi.html [dostep: 13.05.2014].

8 Definitywny koniec tygodnika ,, Wrecz Przeciwnie”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/
definitywny-koniec-tygodnika-wrecz-przeciwnie [dostep: 13.05.2014].

7 JURze” 2012, nr 49.

8 Tamze.

81 JURze” 2012, nr 50.



214 Maciej Kalbarczyk

m.in. Piotr Ikonowicz, Andrzej Urbanski, Pawet Zarzeczny, Wiestaw Kot, Tomasz
Urbas$ oraz Rafat Otoka-Frackiewicz®. Na oktadce wydania nadal widniato hasto
,» Lygodnik autorow niepokornych”, ktérego uzywanie przez nowg redakcje cza-
sopisma skrytykowat J. Karnowski.

Po ,,rewolucji” w tygodniku wyniki finansowe sp6iki ulegly znacznemu pogor-
szeniu. Srednia sprzedaz tytulu spadla z 125 406 egzemplarzy w listopadzie 2012
roku (w tamtym czasie ,,URze” nadal tworzyla ,stara” redakcja) do ok. 55 tys.
egzemplarzy miesigc pozniej (pod kierownictwem J. Pinskiego). Nowy redaktor
naczelny poczatkowo kwestionowal przytoczone dane, ale przyznat, ze tygodnik
faktycznie notuje spadki. Jako gléwng przyczyne wskazat pojawienie si¢ na rynku
innych tytutéw odwotujacych sie do zblizonych do ,,URze” wartosci.

W kwietniu 2013 roku $rednia sprzedaz ,,URze” wyniosta 17 880 egzempla-
rzy®. W zwiazku z coraz gorszymi wynikami i rozwojem mocnej konkurencji
w segmencie prawicowych tygodnikéw opinii (,,wSieci”, ,,Do Rzeczy”) wydaw-
nictwo Gremi Media w celu przyciagni¢cia nowych czytelnikoéw postanowito zmie-
ni¢ formule ,,URze”. Powoli zaczeto realizowa¢ pomyst przeksztatcenia periodyku
w pismo skierowane do lokalnych przedsigbiorcow, zainteresowanych glownie
gospodarkg. Rzecznik prasowy Gremi Media Eryk Kloptowski wyrazil nadzieje,
iz wprowadzone zmiany wplyng pozytywnie na wyniki sprzedazy®. Okazato sig,
ze nie miat racji — przez kolejne miesigce sprzedaz tygodnika nadal pozostawata
na niskim poziomie, w sierpniu spadla do zaledwie 15 837 egzemplarzy. W ten
sposob ,,URze” znalazlo si¢ na ostatnim miejscu zestawienia tygodnikow opinii
—w skali roku sprzedaz czasopisma zmniejszyta si¢ o 88,09%°%.

Konsekwencje zmian

W zwiazku ze stabymi wynikami sprzedazy ,,URze” oraz ogdlnie nie najlep-
sza sytuacja finansowa Gremi Media prezes G. Hajdarowicz zdecydowatl si¢ na
podzielenie swoich tytutdéw prasowych na dwie spotki oraz na zwolnienia, ktore
mialy obja¢ pion biznesowy: administracje, marketing i reklame¢ oraz same re-
dakcje, w sumie 157 0s6b®. Ostatecznie wycofat si¢ z planowanych zwolnien,

82 Jkonowicz, Zarzeczny, Kot i Urbaniski w ,, Uwazam Rze”, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/ikonowicz-zarzeczny-kot-i-urbanski-w-uwazam-rze [dostgp: 13.05.2014].

8 Nowa formuta ,, Uwazam Rze” — celuje w malych przedsigbiorcow, http://www.wirtualneme-
dia.pl/artykul/nowa-formula-uwazam-rze-celuje-w-malych-przedsiebiorcow [dostep: 18.05.2014].

8 Tamze.

8 Newsweek” liderem, tracq ,, Uwazam Rze”, ,,Wprost” i ,,Gazeta Polska”, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/newsweek-liderem-traca-uwazam-rze-wprost-i-gazeta-polska  [dostep:
18.05.2014].

8 Duze zmiany w Grupie Gremi. Czy pomogq jej tytulom?, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/duze-zmiany-w-grupie-gremi-czy-pomoga-jej-tytulom [dostep: 27.05.2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesiecznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 215

deklarujac, ze czes¢ obecnych pracownikow przejdzie do nowej spotki, ktorej
powotanie zaplanowano na pazdziernik 2013 roku. W tamtym czasie dzienniki
»Rzeczpospolita” i ,,Gazeta Gietdy Parkiet”, tygodnik ,,Bloomberg Businessweek
Polska” oraz miesigcznik ,,Sukces” weszty w sktad nowej firmy Gremi Business
Communication, nowo powstaltej spotki-siostry Gremi Media®’. Zgromadzenie
wymienionych tytutow pod jednym szyldem miato zapewni¢ obnizenie kosztow
operacyjnych oraz zwigkszenie konkurencyjno$ci na rynku.

Dotychczasowa spotka wydajaca tygodnik (Gremi Media) zmienita swojg na-
zwg na ,,Uwazam Rze” sp. z 0.0. Postawiono przed nig zadanie przeprowadzenia
restrukturyzacji oraz zapewniania funkcjonowania na rynku tytutéw ,,Uwazam
Rze” oraz ,,Uwazam Rze Historia”®. Prezesem ,,Uwazam Rze” sp. z 0.0. zostat
redaktor naczelny tygodnika J. Pinski. Nowa firma przejeta czgs¢ etatowych pra-
cownikéow Gremi Media, ktorzy nie przeszli do Gremi Business Communica-
tion®. G. Hajdarowicz przygotowat w ten sposob grunt do zwolnien pracownikow
czasopisma, ktore stato si¢ nierentowne. Skomplikowang sytuacja Gremi Media
zainteresowala si¢ Okregowa Inspekcja Pracy®. Wyniki kontroli do tej pory nie
zostaty przedstawione opinii publiczne;.

Pomimo opisanych zabiegdéw i zapowiedzi dalszego rozwoju, od 25 listopada
2013 roku ,,URze” zaczeto funkcjonowaé jako miesiecznik’!. Ceng czasopisma
podwyzszono do 5,90 zt*?, a w informacji zamieszczonej na stronie periody-
ku J. Pinski przyznal, ze decyzja jest uwarunkowana trudng sytuacjg finansowa
pisma, ktore musiato rywalizowa¢ z innymi, mocnymi tytutami w segmencie ty-
godnikéw opinii. Pod koniec stycznia 2014 roku ,,Uwazam Rze” sp. z 0.0. rozpo-
czeta zwolnienia grupowe pracownikow.

Zmiany personalne w ,,Uwazam Rze” niewatpliwie wptynely niekorzyst-
nie na sytuacje¢ calej spotki Gremi Media. G. Hajdarowicz, podejmujac decyzje¢
o zwolnieniu P. Lisickiego, $ciagnat na firme finansowgq katastrofe, ktora przeto-
zyta si¢ na obnizenie poziomu pisma. Kolejnym btedem byt wybor nowego re-
daktora naczelnego, ktory nie sprostat wyzwaniu wydobycia tygodnika z zapasci,
przez co ,,URze” ostatecznie zostato przeksztalcone w miesigcznik odgrywajacy

8 Pracownicy Gremi Media: nie rozumiemy dzialan pracodawcy, nie wiemy co dalej z nami,
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pracownicy-gremi-media-nie-rozumiemy-dzialan-praco-
dawcy-nie-wiemy-co-dalej-z-nami [dostep: 27.05.2014].

8 Tamze.

8 Jan Pinski prezesem spotki Uwazam Rze, pracownicy na urlopach, http://www.wirtual-
nemedia.pl/artykul/jan-pinski-prezesem-spolki-uwazam-rze-pracownicy-na-urlopach [dostep:
27.05.2014].

% Zob. Spétki Grupy Gremi pod kontrolg Inspekcji Pracy, http://www.wirtualnemedia.pl/arty-
kul/spolki-grupy-gremi-pod-kontrola-inspekcji-pracy [dostep: 27.05.2014].

o1 J. Pinski, Drodzy Czytelnicy ,, Uwazam Rze”, http://www.uwazamrze.pl/artykul/723778,-
1065148-Dro dzy-Czytelnicy-Uwazam-Rze-.html [dostep: 27.05.2014].

%2, Uwazam Rze” zmienia layout, http://prasa.info/artykul/url,831/ [dostep: 27.05.2014].



216 Maciej Kalbarczyk

coraz mniejszg role na rynku prasowym. W obecnej sytuacji nie wydaje sie, by ja-
kiekolwiek podjete przez spotke dziatania umozliwity naprawe sytuacji. Czaso-
pismo funkcjonujace bez jego tworcow nie ma racji bytu: utracito mocny sktad
publicystéw i to, co w swiecie medidw najwazniejsze — wiarygodnos¢.

Podsumowanie

Sledzac na biezaco doniesienia prasowe na temat konfliktow wokoét publika-
cji C. Gmyza o trotylu na wraku tupolewa i rewolucji w ,,Uwazam Rze” bedacej
jej nastepstwem, tatwo ulec nastrojom podsycanym przez prawa stron¢ sceny po-
litycznej. Wieszczono m.in. koniec wolnosci stowa w Polsce, kneblowanie ust
niepokornym publicystom oraz che¢¢ zniszczenia przez tzw. mainstream jedyne-
go, tak silnego opozycyjnego tygodnika w kraju. Chociaz historia ,,URze” nie
pozostawia watpliwosci, iz wydawca faktycznie zniszczyt dobrze funkcjonujacy
i perspektywiczny tygodnik, mozna stwierdzi¢, ze ostatecznie publicysci z grupy
»hiepokornych” na tym skorzystali: powstalty dwa mocne tytuty, ktore przycia-
gnety wielu odbiorcow. Niezwykle krzepiacy jest fakt, ze pomimo ztych decyzji
wydawcy oraz wielu krytycznych glosow w stosunku do redakcji ptynacych z me-
diow, to czytelnicy postanowili, kto pozostanie na rynku, a kto zostanie z niego
wyeliminowany. Wysoka $wiadomo$¢ odbiorcow byta zwigzana z coraz wyraz-
niejszym udzialem w ksztaltowaniu opinii publicznej mediéw elektronicznych,
ktore wykorzystali w komunikacji ze swoimi czytelnikami dziennikarze ,,URze”.
Dzieki temu odbiorcy pisma od razu wiedzieli, co dzieje si¢ w jego redakcji i zgod-
nie z oczekiwaniami dziennikarzy zbojkotowali nowa ekipe. Ogromne poczucie
identyfikacji czytelnikdw pisma z tworzacymi je publicystami spowodowato na-
tychmiastowy transfer wysokich wynikow sprzedazy z jednego pisma do dwoch
nowych, ktore pomimo obaw ekspertow, zajety trwate miejsce na rynku praso-
wym. Chociaz pojedynczo nie maja tak dobrych wynikow jak ,,URze”, to czytel-
nicy zyskali wigkszy wybor: w zamian za ,,Uwazam Rze” otrzymali dwie oferty
zawierajace tresci bardziej dostosowane do ich oczekiwan (jedna dla umiarkowa-
nych, a druga dla bardziej radykalnych odbiorcow).

Historia ,,URze” to dobra lekcja dla tych, ktorzy nieustannie thumaczg swoje
porazki niezaleznymi od nich czynnikami zewnetrznymi. By¢ moze w polskich
warunkach wiele zalezy od tego, kto aktualnie rzgdzi, ale nie ulega watpliwosci,
ze sprywatyzowany system medialny umozliwia tworzenie nowych periodykow,
z czego skorzystali P. Lisicki oraz bracia Karnowscy. Chociaz pierwszy redak-
tor naczelny ,,URze” zostal wyrzucony z tygodnika, ktory sam stworzyl, potrafit
w dalszym ciggu wykorzystywacé swoj talent dziennikarski i organizacyjny dla
powotania do zycia nowego pisma, ktore swoja trescig zapewnito sobie wysokie
miejsce w wynikach sprzedazy tygodnikéw opinii — podobna droge wybrali takze



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesiecznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 217

Karnowscy. Warto jednak doda¢, ze na razie przyktady ,,Do Rzeczy” i ,,wSieci” s
wyjatkami w historii tygodnikow opinii w III RP, pozostawiajacymi nadziej¢ na
zachowanie rownowagi na rynku prasowym. Trzeba jednak zauwazy¢, ze w Pol-
sce wiele zalezy od aktualnej koniunktury politycznej — popularnos¢ tygodnikdéw
opinii ulega czestym zmianom w zaleznos$ci od sympatii politycznych spoteczen-
stwa. Zarazem same tygodniki czg¢sto podazaja za nastrojami spotecznymi. W tym
rozumieniu czytelnicy i redaktorzy pozostaja ze soba w symbiozie — jedni wply-
wajg na zachowanie drugich.

Niektore srodowiska wykorzystywaly sytuacje w ,,URze” do aktywizowania
czytelnikow zbuntowanych przeciwko tzw. mainstreamowi. Tego typu strategi¢ juz
na poczatku przyjeto ,,wSieci” braci Karnowskich, ktore nieustannie straszyto swo-
ich czytelnikow mozliwo$cig odebrania im kolejnego ,,wolnego” tygodnika. W mo-
jej ocenie byla to po prostu strategia marketingowa, umozliwiajagca zbudowanie
czasopismu silnej pozycji na rynku. Cho¢ obecnie nikt formalnie nie cenzuruje pra-
sy ani nie uniemozliwia powstawania nowych tytuldw, biorac pod uwage opisana
w niniejszym artykule ,,rewolucje” w ,,URze”, spowodowang w duzej mierze ztymi
kontaktami wydawcy i redakcji tworzacej czasopismo, warto zastanowi¢ si¢ nad
przysztoscia tygodnikow opinii w kontekscie tego, jakie decyzje powinien podej-
mowaé¢ wydawca, a co powinno pozosta¢ w kompetencjach redaktora naczelnego.
Gdyby zasady regulujace te relacje zostaly $cisle okreslone, by¢ moze nie doszto-
by do tak szczegélnej sytuacji jak w przypadku ,,URze”. Tak czy inaczej, warto
przygladac si¢ wszelkim niepokojacym sygnatom, swiadczacym o tym, ze rynek
prasowy w Polsce nie do konca funkcjonuje w oparciu o powszechne w tzw. za-
chodnim $wiecie standardy — odebranie przez G. Hajdarowicza ochrony prawnej
bytym dziennikarzom ,,Rz” jest tego najbardziej wyrazistym przyktadem.

Bibliografia

,, Do Rzeczy”: pierwszy numer ze sprzedazqg 121-123 tys. egz., http://www.wirtualnemedia.pl/arty-
kul/do-rzeczy-pierwszy-numer-ze-sprzedaza-121-123-tys-egz [dostep: 6.05.2014].

,, Newsweek” liderem, tracq Uwazam Rze”, , Wprost” i , Gazeta Polska”, http://www.wirtual-
nemedia.pl/artykul/newsweek-liderem-traca-uwazam-rze-wprost-i-gazeta-polska [dostep:
18.05.2014].

., Rzeczpospolita” oswiadcza: Pomylilismy si¢ piszqc o trotylu, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-
-z-kraju,3/rzeczpospolita-oswiadcza-pomylilismy-sie-piszac-o-trotylu,285853.html [dostep:
1.04.2014].

,,Uwazam Rze” o 77 proc. w dol. ,, W Sieci” i ,,Do Rzeczy” leb w leb, http://www.wirtualnemedia.
pl/artykul/uwazam-rze-o-77-proc-w-dol-w-sieci-i-do-rzeczy-leb-w-leb [dostep: 6.05.2014].

., Uwazam Rze” w nowym formacie, http://www.rp.pl/artykul/626126.html [dostep: 1.02.2014].

., Uwazam Rze” zmienia layout, http://prasa.info/artykul/url,831/ [dostep: 27.05.2014].

Bogustaw Chrabota, nowy naczelny ,, Rzeczpospolitej”: jestem dlugodystansowcem, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/boguslaw-chrabota-nowy-naczelny-rzeczpospolitej-jestem-dlugo-
dystansowcem [dostep: 16.04.2014].



218 Maciej Kalbarczyk

Branza: ,,Do Rzeczy” ma wyzszy poziom niz ,, W sieci”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bran-
za-do-rzeczy-ma-wyzszy-poziom-niz-w-sieci [dostep: 6.05.2014].

Branza: bez Pawta Lisickiego i jego zespotu ,,Uwazam Rze” zniknie z rynku, http://www.wirtual-
nemedia.pl/artykul/branza-bez-pawla-lisickiego-i-jego-zespolu-uwazam-rze-zniknie-z-rynku
[dostep: 3.05.2014].

Cezary Gmyz przegral proces ws. artykutu o trotylu, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cezary-gmyz-
-przegral-proces-ws-artykulu-o-trotylu/bkhcc [dostep: 16.04.2014].

Czuchnowski W., Kucharski S., ,, Uwazam Rze” i ,,w Sieci”, czyli konflikty medialnej prawicy,
http://wyborcza.pl/1,76842,12950426, Uwazam Rze i w_Sieci_ czyli konflikty me-
dialnej.html [dostep: 3.05.2014].

Definitywny koniec tygodnika ,,Wrecz Przeciwnie”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/defini-
tywny-koniec-tygodnika-wrecz-przeciwnie [dostep: 13.05.2014].

Duze zmiany w Grupie Gremi. Czy pomogq jej tytutom?, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/du-
ze-zmiany-w-grupie-gremi-czy-pomoga-jej-tytulom [dostep: 27.05.2014].

Dzierzanowski M., Krach Polski Prezia, http://www.wprost.pl/ar/103637/Krach-Polski-Prezia oraz
http://www.wprost.pl/tygodnik/?1=1321 [dostep: 15.12.2013].

Eksperci oceniajq tumaczenia Wroblewskiego. ,, Naczelny musi mie¢ stalowe jaja”, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-oceniaja-tlumaczenia-wroblewskiego-naczelny-musi-
miec-stalowe-jaja [dostep: 16.04.2014].

Eksperci: sprzedaz ,,Uwazam Rze” to sukces, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-sprze-
daz-uwazam-rze-to-sukces [dostep: 1.02.2014].

Gmyz C., Prawda za pot roku, http://www.rp.pl/artykul/192639,947562-Smolenski-Prawda-za-pol-
-roku.html [dostep: 1.04.2014].

Gmyz C., Trotyl na wraku tupolewa, ,,Rzeczpospolita” 2012, 30.10, s. A1, A3, http://www.rp.pl/
artykul/947282.html [dostep: 1.04.2014].

Grzegorz Hajdarowicz z Hieng Roku 2013, a Joanna Lichocka z Nagrodg Wolnosci Stowa, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-z-hiena-roku-2013-a-joanna-lichocka-
-z-nagroda-wolnosci-slowa [dostep: 3.05.2014].

Grzegorz Hajdarowicz: Wydawnictwo Presspublica jest w trakcie restrukturyzacji, http://www.wir-
tualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-wydawnictwo-presspublica-jest-w-trakcie-re-
strukturyzacji [dostep: 26.03. 2014].

Gursztyn P., Lisicki P., Po prostu Uwazam Rze, Warszawa 2013.

Hotownia S., Wojna o pokdj, http://www.stacja7.pl/article/545/Wojna+o+pok%C3%B3j [dostep:
15.12.2013].

http://publicis.pl/.

http://www.eftie.pl

http://www.komisja.smolensk.gov.pl.

http://www.mediatory.pl.

http://www.newsweek.pl.

http://www.wprost.pl.

Tkonowicz, Zarzeczny, Kot i Urbanski w ,, Uwazam Rze”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/iko-
nowicz-zarzeczny-kot-i-urbanski-w-uwazam-rze [dostep: 13.05.2014].

Jak Hajdarowicz kupit Presspublike? Pozyczka w Getin Noble Banku, zastaw u PW Rzeczpospolita,
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-hajdarowicz-kupil-presspublike-pozyczka-w-getin-
noble-banku-zastaw-u-pw-rzeczpospolita [dostep: 10.02.2014].

Jan Pinski prezesem spotki Uwazam Rze, pracownicy na urlopach, http://www.wirtualnemedia.pl/ar-
tykul/jan-pinski-prezesem-spolki-uwazam-rze-pracownicy-na-urlopach [dostep: 27.05.2014].

Janicki M., Rzeczkowski G., Trybuni ludu, ,,Polityka” 2012, nr 50, s. 16-18.

Kaczynski: Konferencja prokuratury wyglada jak reakcja Tuska, http://www.rp.pl/artykul/738666,-
947465-Kaczynski-po-konferencji-WPO-wyglada-to-na-wielkie-oszustwo.html [dostep:
1.04.2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesigcznika. Zarys historii ,,Uwazam Rze” 219

Kampania ,,Inaczej pisane” tygodnika Uwazam Rze, http://biznes.pl/magazyny/marketing/rekla-
ma/kampania-inaczej-pisane-tygodnika-uwazam-rze,5271433,magazyn-detal.html  [dostep:
1.02.2014].

Karnowski M., ,, Uwazam Rze” warto!, ,,URze” 2011, nr 1, s. 3.

Karnowski zwolniony. Nie jest juz wicenaczelnym ,, Uwazam Rze”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wia-
domosci/1,114873,12933067,Karnowski_zwolniony  Nie jest juz wicenaczelnym Uwa-
zam.html [dostep: 3.05.2014].

Kto to jest Pawel Lisicki i Truls Velgaard?, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-to-jest-pawel-
-lisicki-i-truls-velgaard [dostep: 29.01.2014].

Lemanska M., W 2010 roku wzrosta sprzedaz tygodnikow opinii, http://www.ekonomia.rp.pl/arty-
kul/615382.html. [dostep: 4.02.2014].

Lisicki zwolniony z ,, Uwazam Rze”, nowym naczelnym Jan Pinski, http://www.press.pl/newsy/pra-
sa/pokaz/40464,Lisicki-zwolniony-z-%E2%80%9EUwazam-Rze%E2%80%9D_-nowym-na-
czelnym-Jan-Pinski [dostep: 13.05.2014].

Majewski M., Reszka P., Lisicki — dyscyplinarka za wywiad dla ,, Wprost”, http://www.wprost.pl/
ar/379515/Lisicki-dyscyplinarka-za-wywiad-dla-Wprost/ [dostep: 24.04.2014].

Meller M., Meller: Nie rozumiem satysfakcji z konfliktu w ,, Uwazam Rze”, http://opinie.news week.
pl/meller—nie-rozumiem-satysfakcji-z-konfliktu-w—uwazam-rze-,99120,1,1.html ~ [dostep:
3.05.2014].

Michalewska 1., Smierc¢ prezydenta. Katastrofa lotnicza pod Smolenskiem, http://www.wprost.pl/
ar/192150/Smierc-prezydenta-Katastrofa-lotnicza-pod-Smolenskiem/

Nowa formuta ,,Uwazam Rze” — celuje w matych przedsigbiorcéw, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/nowa-formula-uwazam-rze-celuje-w-malych-przedsiebiorcow [dostep: 18.05.2014].

Nowy naczelny ,,Uwazam Rze”: ,, Bedziemy rozlicza¢ wladze”. A niedawno: ,, Antyrzgdowe , U-Rze
nie ma szans”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,12944533, Nowy naczel-
ny Uwazam Rze  Bedziemy rozliczac_wladze .html [dostgp: 13.05.2014].

Nowy tygodnik ,, Wrecz Przeciwnie” z opoznieniem trafi do kioskéw, http://wiadomosci.gazeta.pl/
wiadomosci/1,114873,10324577, Nowy_tygodnik Wrecz Przeciwnie z opoznieniem_trfi.
html [dostegp: 13.05.2014].

Oswiadczenie tworcow i autorow tygodnika ,,Uwazam Rze” po odwolaniu red. Pawta Lisickiego,
http://wpolityce.pl/polityka/145481-oswiadczenie-tworcow-i-autorow-tygodnika-uwazam-
-rze-po-odwolaniu-red-pawla-lisickiego [dostep: 3.05.2014].

Pinski J., Drodzy Czytelnicy ,,Uwazam Rze”, http://www.uwazamrze.pl/artykul/723778,-
1065148-Drodzy-Czytelnicy-Uwazam-Rze-.html [dostep: 27.05.2014].

Pracownicy Gremi Media: nie rozumiemy dziatan pracodawcy, nie wiemy co dalej z nami, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/pracownicy-gremi-media-nie-rozumiemy-dzialan-pracodaw-
cy-nie-wiemy-co-dalej-z-nami [dostep: 27.05.2014].

Prokuratura dementuje. Wcigz czeka na badania, http://www.rp.pl/artykul/459542,947433-Szelag-
-To-nie-byl-zamach.html [dostep: 1.04.2014].

Protest przeciwko zwolnieniu P. Lisickiego z ,, URze ", http://www.niedziela.pl/artykul/3424/Protest-
-przeciwko-zwolnieniu-P-Lisickiego [dostep: 3.05.2014].

Redakcja ,,Uwazam Rze”: tygodnik pozostaje niezalezny i odwazny, http://www.wirtualneme-
dia.pl/artykul/redakcja-uwazam-rze-tygodnik-pozostaje-niezalezny-i-odwazny [dostep:
16.04.2014].

Redaktor naczelny ,,Uwazam Rze” odwolany. Dziennikarze odchodzq, http://wiadomosci.
wp.pl/kat,1342 title,Redaktor-naczelny-Uwazam-Rze-odwolany-Dziennikarze-odcho-
dza,wid,15135144,wiadomosc.html?ticaid=112ac1 [dostep: 3.05.2014].

Spotki Grupy Gremi pod kontrolg Inspekcji Pracy, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/spolki-
grupy-gremi-pod-kontrola-inspekcji-pracy [dostep: 27.05.2014].

5



220 Maciej Kalbarczyk

Todorczuk A., Sprzedaz tygodnikow opinii w 2012 roku: tylko ,, Newsweek” poprawit wynik, http://
www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/40997,Sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-2012-roku_-tylko-
Newsweek-poprawil-wynik [dostep: 3.05.2014].

Tomasz Wroblewski Mniejsza o trotyl, 07 11 2012, https://www.youtube.com/watch?v=Amw
46EdkAdg#t=162 [dostep: 1.04.2014].

Uwazam Rze. Inaczej Pisane — nowy tygodnik opinii, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uwa-
zam-rze-inaczej-pisane-nowy-tygodnik-opinii [dostep: 1.02.2014].

Wroéblewski T., Nie wolno igra¢ z emocjami, http://www.rp.pl/artykul/9158,947556-Nie-wolno-i-
grac-z-emocjami.html [dostep: 1.04.2014].

Wyszynska M., Hajdarowicz nie chce placi¢ za pomoc prawng dla swoich bylych dziennikarzy,
http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/41483,Hajdarowicz-nie-chce-placic-za-pomoc-praw-
na-dla-swoich-bylych-dziennikarzy [dostep: 1.04.2014].

Zrédla
,,Uwazam Rze” 2011, nr 1, 8, 17; 2012, nr 42, 48, 49, 50.

Maciej Kalbarczyk

From a Successful Weekly to a Niche Monthly
An Overview of History of Uwazam Rze Magazine

(Summary)

The article gives an account of the turbulent history of the Polish news magazine Uwazam Rze
and provides a diagnosis of the successes and the failures of the weekly. Starting with an overview
of the situation in the market of weekly opinion magazines in Poland and an account of the circum-
stances surrounding the founding of the magazine by a group of so-called “rebellious” journalists,
the article then explores changes in the Presspublica company and the influence they had on the for-
mat and profitability of Uwazam Rze. The research is based on archive issues of Uwazam Rze and on
information related to events surrounding the magazine. Statements by the founders of the weekly
and their views, the opinions of media experts, and an analysis of circulation numbers show why
Uwazam Rze became so successful and how its potential was lost. The results of this analysis show
that the reader—columnist relation represents far more than the mere habit of reading a particular
magazine — in place of Uwazam Rze, two new weeklies emerged (Do Rzeczy and wSieci) and they
immediately took over part of the magazine’s readership. On the other hand, the complicated rela-
tions between the publisher and the editor-in-chief illustrate how important the financial independ-
ence of a magazine may be when it comes to a press free from any outside pressures.

Key words: press, weekly opinion magazine, Uwazam Rze, Rzeczpospolita, Do Rzeczy.



