
A C T A  U N I V E R S I T A T I S  L O D Z I E N S I S
FOLIA LITTERARIA POLONICA 1(39) 2017

http://dx.doi.org/10.18778/1505-9057.39.14

Mirosława Wielopolska-Szymura*

Radio dla zagranicy – od hard power do soft power 
w międzynarodowej nadawczości radiowej

Odkrycie elektryczności, wynalezienie telegrafu, a następnie detekcja i uży-
cie fal radiowych stanowiły istotny przełom w procesach komunikacyjnych. Te-
legraf bez drutu – jak nazywano na początku radio – okazał się idealnym środ-
kiem przekazu, zwłaszcza w odniesieniu do zamorskich terytoriów kolonialnych, 
których posiadaniem szczyciły się europejskie potęgi w pierwszych latach XX 
wieku. Pierwotnie radio nie było postrzegane jako „pozytywka”1, towarzysz dnia 
codziennego, który umila czas – lecz przede wszystkim jako środek łączności 
zagranicznej i międzykontynentalnej. Wysiłki zmierzające do odkrywania na-
tury fal radiowych we wczesnych latach istnienia medium skoncentrowane były 
na zapewnieniu łączności z zagranicznymi przedstawicielstwami danego pań-
stwa, z placówkami handlowymi otwierającymi swe biura poza granicami kraju, 
z morską flotą wojenną i handlową oraz z agencjami informacyjnymi. W tym cza-
sie informacje przekazywano za pomocą różnych systemów kodowania znaków, 
jednak od lat 40. XIX wieku w powszechnym użyciu pojawił się alfabet Morse’a. 
W  konsekwencji także łączność radiowa realizowana była przy jego użyciu. 
Mimo że próby transmisji głosu podejmowano już od początku XX wieku, do 
1906 roku nie udawało się tego dokonać w sposób satysfakcjonujący z powodu 
stosowania nadajników iskrowych, które były źródłem drgań gasnących [iskra]. 
Nadawano za ich pomocą sygnał w sposób pulsacyjny, dlatego umożliwiały one 
wysyłanie go jedynie alfabetem Morse’a [impuls-kropka / impuls-kreska]. Do 
tego momentu fale radiowe służyły głównie jako przekaźnik informacji.

Pierwotną funkcją radia jest zatem funkcja informacyjna. Jednak, co warte 
podkreślenia, wychodziła ona poza wymiar czysto poznawczy. Radio stanowiło 

	 *	Dr, e-mail: miroslawa.wielopolska-szymura@us.edu.pl; Uniwersytet Śląski w Katowicach, 
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Zakład Komunikowa-
nia Międzynarodowego i Systemów Medialnych; 40-007 Katowice, ul. Bankowa 11.
	 1	Radio music box [ang.] – „radiowa pozytywka”, określenie zastosowane przez Davida Sar-
noffa około 1916 r., dyrektora Radio Corporation of America [RCA], wizjonera, który chciał, aby 
radio nadawało głos i muzykę i służyło rozrywce, zamiast pozostać tylko radiotelegrafem. Zob. 
J. Wood, History of International Broadcasting, Peter Peregrinus Ltd., London 1994, s. 12.



170	 Mirosława Wielopolska-Szymura

łącznik pomiędzy ludźmi, czasem decydujący o ich „być albo nie być”, jak poka-
zała historia statku RMS Titanic [1912 rok], gdy zbyt późne odebranie komuni-
katu radiowego o niebezpieczeństwie ograniczyło możliwość pomocy tonącym, 
czy wcześniej pancernika Generał-Admirał Apraksin, w którego uratowaniu na 
przełomie 1899–1900 roku pomogła aparatura nadawczo-odbiorcza Aleksan-
dra Popowa. Radio umożliwiło, na większą skalę niż telegraf, komunikację ze 
światem oddalonym o tysiące kilometrów. Układanie kabli telegraficznych było 
czasochłonne, trudne logistycznie i technicznie oraz niezwykle kosztowne, nato-
miast budowa przybrzeżnych i lądowych masztów radiowych oraz wyposażenie 
centrów nadawczo-odbiorczych okazały się i łatwiejsze, i bardziej opłacalne.

W informowaniu unaoczniła się także natura polityczna radia, która przeja-
wiała się głównie w formach sprawowania władzy na odległość – szybkie prze-
kazywanie urzędnikom państwowym i podwładnym decyzji politycznych stano-
wiło o jej sprawności. Radio od początku – już jako „telegraf bez drutu” – stało 
się lepszym niż prasa przedłużeniem rządów. Prasa, głównie prywatna, mimo 
różnych form presji ze strony władz, nie dawała takiej możliwości oddziaływania 
na obywateli, dlatego przywódcy polityczni szczególnie upodobali sobie radio-
telegraf. Oczywiście taką funkcję pełnił wcześniej telegraf optyczny [semafor] 
czy telegraf elektryczny; radio niejako odziedziczyło ją po swych „antenatach”. 
Słusznie Paul Levinson władzę sprawowaną za pomocą radia nazywa „akusto-
kracją”, porównując ją do demokracji w starożytnej Grecji, której skuteczność 
„mierzono” zasięgiem słyszalności głosu2.

Pionierom radiofonii nie wystarczał przekaz opierający się na alfabecie 
Morse’a, pragnęli na falach radiowych usłyszeć ludzki głos oraz muzykę, podob-
nie jak w telefonie skonstruowanym w 1870 roku. Telefon umożliwiał rozmówcy 
słuchanie innej osoby, która choć pozostająca w oddaleniu, wydawała się być bli-
sko; czyniło to komunikację bardziej bezpośrednią i intymną. Telefonu używano 
nie tylko w komunikacji osobistej, ale także komercyjnej – popularne stały się 
telefoniczne bloki rozrywkowe3. Próby transmisji głosu przez „radio bez drutu” 
podejmowano wielokrotnie już na wczesnym etapie odkrywania właściwości no-
wego medium: podjął się tego m.in. Reginald Fessenden, który 23 grudnia 1900 
roku dokonał transmisji swojego głosu, używając transmitera iskrowego z zain-
stalowanym mikrofonem węglowym [wynalezionym wcześniej przez Davida Hu-
ghesa4] – wynalazek ten nazwano radiofonem [radiophone]. Jakość tej transmisji 

	 2	P. Levinson, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, przekł. 
H. Jankowska, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2006, s. 141.
	 3	Pierwsza tego typu usługa to oferta francuskiego Théâtrophone w 1890 r.; w 1893 r. na Wę-
grzech został założony Telefon Hirmondó – oferujący najbardziej rozbudowane usługi rozrywki 
telefonicznej; w 1895 r. w Londynie powstał Electrophone, a w 1907 r. w USA utworzono Tellevent.
	 4	David Edward Hughes [1831–1900] – brytyjsko-amerykański wynalazca, opatentował m.in. 
telegraf klawiszowy, tzw. telegraf Hughesa [1855 r.], zwany w Polsce juzem [zob. M. Adamkowicz, 



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 171

była bardzo słaba i Fessenden wiedział, że nie uda się osiągnąć lepszej, jeżeli 
będzie posługiwał się nadajnikiem iskrowym. W 1904 roku zlecił zbudowanie al-
ternatora, który umożliwiłby nadawanie fal elektromagnetycznych w sposób cią-
gły [continuous wave] i modulowanie ludzkiego głosu poprzez mikrofon. Dzięki 
urządzeniu stworzonemu przez Ernsta Alexandersona, Fessenden w Wigilię 1906 
roku w  Brant Rock dokonał pierwszej słowno-muzycznej transmisji radiowej. 
Niedługo potem, w 1908 roku naukowiec Lee de Forest skonstruował triodę, za 
pomocą której udało się wzmocnić sygnał radiowy. Dzięki „audionowi”, jak na-
zwał swoje urządzenie, można było emitować sygnał na większe odległości oraz 
usprawnić nadawanie słów i muzyki.

Radio, dzięki technicznym właściwościom, miało tę przewagę nad telefonem 
i wcześniejszym telegrafem, że przekazywało informacje od jednego nadawcy 
do nieograniczonej liczby odbiorców. W dodatku „Radio przybrało taką, a nie 
inną postać, ponieważ odbiór fal elektromagnetycznych transportujących elektro-
nicznie zakodowanego «pasażera» – głos lub dźwięk – okazał się o wiele tańszy 
niż nadawanie”5, dzięki czemu umożliwiał objęcie swym zasięgiem całego naro-
du. Z tego powodu radio stało się medium tak chętnie wykorzystywanym przez 
władze: „akustokracja” usprawniła działanie wszystkich form rządu, zarówno 
totalitarnych, jak i demokratycznych – jak podkreśla Levinson6. Z jednej stro-
ny nasuwają się przykłady propagandowego użycia radia przez Adolfa Hitlera, 
Benito Mussoliniego czy Józefa Stalina, z drugiej audycje radiowe „Rozmowy 
przy kominku” prezydenta Franklina D. Roosvelta7 czy wojenne przemówienia 
Winstona Churchilla, Charles’a de Gaulle’a i Stefana Starzyńskiego.

Zdolność do rządzenia za pomocą radia, możliwości, jakie ono dawało na 
morzu i lądzie, jego właściwości strategiczne wykorzystywane już od czasów 
II wojny burskiej w Afryce w latach 1899–19028, podczas I oraz II wojny świato-
wej, czyniły z radia narzędzie w polityce zagranicznej, strategiach wojskowych 

Eksponaty z Muzeum Poczty Polskiej. Aparat zwany juzem czyli historia telegrafu Hughesa, http://
www.dziennikbaltycki.pl/artykul/970141,eksponaty-z-muzeum-poczty-polskiej-aparat-zwany-ju-
zem-czyli-historia-telegrafu-hughesa,id,t.html, dostęp: 14.05.2016]; ponadto skonstruował pierw-
szy mikrofon węglowy [1878 r.], dzięki któremu ulepszono telefon A. Bella i który ułatwił rozwój 
telefonii [David Hughes, http://www.britannica.com/biography/David-Hughes, dostęp: 12.05.2016].
	 5	P. Levinson, dz. cyt., s. 143. 
	 6	Tamże, s. 142.
	 7	Pierwszą audycję z cyklu „Fireside Chat” nadano 12 marca 1933 r., natomiast ostatnią wy-
emitowano 12 czerwca 1944 r. Zob. Franklin D. Roosvelt Presidential Library and Museum, http://
docs.fdrlibrary.marist.edu/firesi90.html [dostęp: 14.05.2016].
	 8	Walczący z Brytyjczykami Burowie planowali użycie urządzeń Marconiego, co ciekawe wy-
produkowanych w Niemczech, a sprowadzonych z brytyjskiej filii fabryki Siemens Bros. & Co 
– oficjalnie konkurenta Marconi Company. Sprzęt został zarekwirowany w Durbanie podczas 
kontroli celnej przez Brytyjczyków, którzy sami zrobili z niego użytek, podobnie jak z radiotele-
grafów kupionych bezpośrednio w fabrykach Marconiego. Zob.: P.J. Nahin, The Science of Radio, 
Springer Science & Business Media, New York 2001, s. 49.



172	 Mirosława Wielopolska-Szymura

i stosunkach dyplomatycznych, jakie zaliczyć można do sfery hard power. Już 
w 1906 w Nauen [Niemcy] powstała pierwsza stacja łącząca się za pomocą al-
fabetu Morse’a z niemieckimi koloniami w Afryce. Drugą była stacja należąca 
do spółki Radio-France założona w 1921 roku w Sainte-Assise [Francja], która 
w zamian za licencję na nadawanie transoceaniczne miała obowiązek przesyła-
nia korespondencji francuskich władz i urzędników do zamorskich terytoriów9. 
Pierwszą międzynarodową rozgłośnią, wykorzystującą możliwość nadawania 
głosu i muzyki był BBC Empire Service [obecnie BBC World Service] założony 
w 1927 roku, którego zadaniem było zapewnienie kontaktu pomiędzy brytyjski-
mi urzędnikami kolonialnymi a metropolią oraz pomoc w rozpowszechnianiu 
kultury brytyjskiej w świecie. W efekcie Imperium Brytyjskiemu udało się także 
wzmocnić swoje interesy ekonomiczne, dla których dobre relacje z kontrahenta-
mi i mieszkańcami obcych krajów były kluczowe. Kolejnym międzynarodowym 
radiem było Radio Moskwa, powstałe w 1929 roku, które nadawało audycje pro-
pagandowe w językach niemieckim, angielskim i francuskim i koncentrowało 
wysiłki na promowaniu ideologii komunistycznej. Z kolei francuskie radio Le 
Poste Colonial [1931 r.], poprzednik Radia France International, miało zapewnić 
łączność Francji z jej posiadłościami kolonialnymi, a włoskie Radio Bari [1934 
rok] było pierwszą rozgłośnią nadającą zagraniczne audycje w języku arabskim, 
tworzone z myślą o włoskich interesach w Afryce. W 1933 roku Adolf Hitler 
po dojściu do władzy przejął stację nadawczą w Zeesen koło Berlina, istniejącą 
od 1927 roku, która posiadała wówczas najwyższy maszt nadawczy na świecie 
oraz bardzo wysoką moc, i uczynił z niej czołową rozgłośnię propagandową na-
rodowego socjalizmu, nazywaną również Radio Berlin. Programy nadawano na 
terytorium Afryki, Bliskiego i Środkowego Wschodu oraz Azji, można je było 
odbierać także w Europie. W audycjach krytykowano brytyjski imperializm 
i sytuację w brytyjskich koloniach, a także działania bolszewików. Ramówka 
rozgłośni wypełniona była ponadto programami o charakterze rozrywkowym 
– muzyką, kabaretami czy rozmowami na lżejsze tematy. Audycje te miały apo-
lityczny charakter, ich celem było kreowanie pozytywnego wizerunku nazistów. 
Po konferencji w Monachium [1938 rok] głównym celem ataków stali się Żydzi, 
a audycje zaczęto nadawać po arabsku do świata arabsko-muzułmańskiego [do 
Turków, Irańczyków i Hindusów, Pakistańczyków i innych]. Według niektórych 
naukowców audycje te przyczyniły się do wzmocnienia postaw antysemickich 
w świecie muzułmańskim, tym bardziej, że prowadzili je ważni w hierarchii mu-
zułmanie Yunus Bahri, Alimjan Idris, Taqi al-Din al-Hilali czy Wielki Mufta 
– Haj Amin El-Husseini10.

	 9	P. Griset, La Société Radio-France dans l’entre-deux-guerres, “Histoire, économie & so-
ciété” 1983, t. 2, nr 2–1, s. 90.
	 10	Zob. Ch. Hale, Hitler’s Foreign Executioners: Europe’s Dirty Secret, The History Press, wyd. 
e-book 2014, s. 265; wydanie polskie: Kaci Hitlera: brudny sekret Europy, przekł. M. Habura, 



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 173

Propagandowe użycie radia, służące dwudziestowiecznym przywódcom do 
zdobywania zwolenników w społeczeństwie oraz do zwalczania przeciwników 
politycznych i militarnych, stawiało radio w wymiarze hard power. Siła mili-
tarna i gospodarcza danego kraju, opieranie polityki wewnętrznej i zewnętrz-
nej na „pokusach i groźbach”, jak określił hard power Joseph S. Nye Jr.11, były 
z powodzeniem rozpowszechniane na falach radiowych. Już wiele lat wcześniej 
Harold N. Graves Jr., pierwszy dyrektor [w latach 1941–1943] Foreign Broadcast 
Information Service, wydziału później włączonego do CIA, zajmującego się bia-
łym wywiadem, podkreślał – w swojej książce War on the Short Wave z 1941 
roku – rolę radia w komunikowaniu międzynarodowym w sytuacji wojny. Graves 
Jr. przywołuje słowa amerykańskiego komentatora radiowego, sugerującego, że 
radio może być uznawane za „czwarty front wojenny” – obok frontu ekonomicz-
nego, dyplomatycznego i militarnego. Graves Jr. uściślił, że to przede wszyst-
kim propaganda jest owym „czwartym frontem”, ale znaczny wkład w jej rozpo-
wszechnianie włożyło właśnie radio: „Radio poszerzyło pole walki na odległości 
dotąd niemożliwe do pokonania i uczyniło współczesny konflikt najbardziej roz-
gadaną wojną w historii”12. Programy radiowe, według tegoż autora, były kiero-
wane do dwóch grup odbiorców: po pierwsze do obywateli państw sojuszniczych, 
a po drugie do obywateli państw neutralnych bądź „niewalczących”13. Audycje 
radiowe miały przekonywać sojuszników do podejmowania jeszcze bardziej za-
ciekłej walki i do tego, że toczy się ona o wspólną sprawę, natomiast narody 
„niewalczące” należało przekonać, że powinny włączyć się do wojny po stronie 
aliantów lub przynajmniej nie podejmować działań sprzecznych z ich interesem. 
Audycje skierowane do obywateli wrogiego państwa miały przekonać, że prze-
grana ich armii jest bliska14.

Znane są liczne przykłady tego typu propagandy radiowej czasów II wojny 
światowej. Pierwszym przedsięwzięciem były audycje Radia-Stuttgart nadawa-
ne od 1939 roku na terytorium Francji, emitujące audycje w języku francuskim 
i angielskim. Najbardziej znanym prezenterem stał się francuski kolaborant Paul 
Ferdonnet, który tuż po rozpoczęciu wojny uciekł do Niemiec. W audycjach prze-
konywał, że jest francuskim patriotą, pragnącym otworzyć rodakom oczy na złe 
działania rządu premiera Édouarda Daladiera, który niepotrzebnie przystąpił 

Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2012; Zob. także: M. Küntzel, National Socialism 
and Anti-Semitism in the Arab World, „Jewish Political Study Review” spring 2005, http://www.
matthiaskuentzel.de/contents/national-socialism-and-anti-semitism-in-the-arab-world [dostęp: 
10.05.2016].
	 11	J.S. Nye Jr., Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, przekł. J. Zaborowski, 
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 34.
	 12	H.N. Graves Jr., War on the Short Wave, The Foreign Policy Association, New York 1941, 
s. 7; tłum. M.W.Sz. 
	 13	Tamże, s. 8.
	 14	Tamże, s. 17.



174	 Mirosława Wielopolska-Szymura

do wojny z Niemcami i związał się sojuszem z Brytyjczykami. Choć Ferdonnet 
działał w kilkuosobowym zespole redakcyjnym, samodzielnie stał się symbolem 
czarnej propagandy, a francuska prasa i radio szybko okrzyknęły go „zdrajcą ze 
Stuttgartu”15. Kolejne Radio-Humanité – czerpiące z nazwy gazety wydawanej 
przez Francuską Partię Komunistyczną – od 1940 roku zachęcało do jednoczenia 
się ogólnoświatowego proletariatu, nie przeciw Niemcom, ale przeciw kapitali-
zmowi jako takiemu, pod przywództwem Związku Sowieckiego, ówczesnego 
sojusznika Niemiec, który miał gwarantować „nieagresję” Hitlera. Radiostacja 
La Voix de la Paix [Głos pokoju] atakowała rząd Daladiera, nazywając go „wo-
jennym podżegaczem”, natomiast rozgłośnia Réveil de la France [Przebudzenie 
Francji] odwoływała się do francuskich nacjonalistów16. Ponieważ hitlerowcy 
przejęli większość francuskich stacji nadawczych, w tym Radio-Paris [przemia-
nowane na Radio Paris Mondiale], a nieliczne z pozostałych przeszły pod kon-
trolę rządu Vichy i marszałka Philippa Pétaina i działały jako Radio Nationale, 
francuski Ruch Oporu wraz z Charlesem de Gaullem rozpoczęli w 1940 roku 
nadawanie audycji z Londynu na antenie radia BBC. Mimo pomocy ze strony 
BBC, de Gaulle nie miał pełnej kontroli nad zawartością audycji w języku fran-
cuskim, które podlegały cenzurze brytyjskiej, zatem we wrześniu 1940 roku 
z Konga Francuskiego na terytorium francuskie zaczęły docierać audycje Radia 
Brazzaville, stworzonego na bazie istniejącego od 1935 roku Radia Club. Ge-
nerał de Gaulle osobiście zlecił i nadzorował uruchomienie radia, które nazwał 
„La Voix de la France libre” – „głosem wolnej Francji”17. 18 czerwca 1943 roku 
oddano do użytku nową antenę i siedzibę Radia Brazzaville, dzięki którym jego 
audycje mogły być słyszane w odległych krajach i stanowić przeciwwagę dla 
rozgłośni niemieckiego okupanta i kolaboracyjnego rządu Vichy.

Tuż po przystąpieniu do wojny rząd brytyjski zmonopolizował przepływ in-
formacji w kraju; odtąd ich kontrolą i rozpowszechnianiem zajęło się Minister-
stwo Informacji, które stworzyło podział na trzy kategorie informacji: informacje 
krajowe, zagraniczne i wojenne. Dział zagraniczny został dodatkowo podzielony 
na działy według kryteriów geograficznych: wspólnoty brytyjskiej, Europy oraz 
na północną i na południową strefę kontynentu amerykańskiego18. W dziale euro-
pejskim działała sekcja niemiecka, w której redakcjami kierowali obywatele bry-
tyjscy biegle władający językiem niemieckim [politycy, naukowcy, dziennikarze]. 
Zarówno prasa, jak i radio BBC musiały zdać się na narzucony i kontrolowany 
[cenzurowany] obieg wiadomości. Poprawnego przebiegu audycji pilnował tzw. 

	 15	R.P. Scales, Radio and the Politics of Sound in Interwar France 1921–1939, Cambridge Uni-
versity Press, Cambridge 2016, s. 264–265. 
	 16	Tamże, s. 265.
	 17	Musée de la Résistance 1940–1945, Inauguration du Nouvel Émetteur de Brazzaville, http://mu-
seedelaresistanceenligne.org/media2863-Inauguration-du-nouvel-A#fiche-tab [dostęp: 15.05.2016].
	 18	W. Kozaczuk, Wojna w eterze, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1977, s. 107.



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 175

switch censor, czyli osoba wyłączająca głośnik, gdy prezenterzy próbowali nadać 
treści niezatwierdzone przez cenzurę19. Co więcej, już w 1938 roku rząd brytyj-
ski nakłonił kierownictwo agencji prasowej Reuters do podpisania kontraktu na 
odpłatne rozpowszechnianie – za pomocą swoich stacji nadawczych w Leafield 
i Rugby – informacji przygotowywanych przez Biuro Spraw Zagranicznych20, 
w pełni kształtując ich treść. Do audycji radiowych sekcji niemieckiej zatrudnia-
no także rodowitych Niemców sprzeciwiających się Hitlerowi: jednym z nich był 
wybitny prozaik, laureat literackiej nagrody Nobla w 1929 roku, Tomasz Mann.

Mimo dużej słuchalności Radia BBC w Europie, Brytyjczycy nie zaniechali 
czarnej propagandy i uruchomili Radio Gustav Siegfried Eins [GSI], pod prze-
wodnictwem Seftona Delmera, wywodzącego się z sekcji niemieckiej BBC i zna-
nego dziennikarza „Daily Express”, który stał się twórcą radiowej propagandy 
brytyjskiej podczas II wojny światowej21. Zadaniem rozgłośni było tworzenie au-
dycji skierowanych do żołnierzy i obywateli niemieckich, które miały sprawiać 
wrażenie, że są nadawane przez tajne ugrupowanie Wermachtu, wierne same-
mu Hitlerowi, ale przeciwne czołowym działaczom Socjaldemokratycznej Partii 
Niemiec, którzy rzekomo sprzeniewierzali się idei nazizmu. Programy zawierały 
zarówno treści jawne, jak i szyfrowane, a emisje prowadzono w taki sposób, aby 
sugerować nadawanie rozszczepionego sygnału do poszczególnych komórek taj-
nego ugrupowania22. Audycje prowadził tzw. der Chef [Szef], w rzeczywistości 
antyfaszysta, niemiecki emigrant – Peter Secklmann, znany jako Paul Sanders23. 
Celem audycji była dezinformacja wywiadu niemieckiego, stąd użycie łatwych 
do odczytania szyfrów w komunikatach wprowadzających w błąd, a także pod-
ważenie wiarygodności niemieckich oficerów w opinii niemieckich żołnierzy 
i cywilów. Audycje zawierały najnowsze doniesienia z frontów wojny; o sytua-
cjach z resortów wojskowych i cywilnych w Niemczech; o nadużyciach dygnita-
rzy cywilnych i wojskowych, włączając informacje o ich życiu prywatnym:

Wywlekano na światło dzienne nie tylko sprawy polityczne czy ekonomiczne, ale 
także – gdy posiadano odpowiednie informacje – ich życie osobiste, intymne. […] 
wymieniano z nazwiska hitlerowców mających faktyczne czy tylko domniemane 
skłonności do perwersji, fetyszyzmu, itp.24

W programach odnoszono się do problemów niemieckiej ludności cywilnej, 
np. z zaopatrzeniem, często wskazując na nierówne traktowanie „zwykłych” 

	 19	Tamże, s. 109.
	 20	J. Wood, dz. cyt., s. 55.
	 21	W. Kozaczuk, dz. cyt., s. 110.
	 22	Tamże, s. 121.
	 23	Tamże, s. 123. 
	 24	Tamże, s. 129.



176	 Mirosława Wielopolska-Szymura

Niemców przy podziale towarów25. Rozgłośnia pozyskiwała informacje z nie-
mieckiej prasy, ich źródło stanowiły także listy wysyłane z okupowanej Europy 
do Ameryk Północnej i Południowej, przechwytywane przez brytyjską cenzurę 
wojskową, ponadto z urządzeń podsłuchowych zakładanych w obozach dla nie-
mieckich jeńców wojennych, a także z akcji wywiadowczych brytyjskiej mary-
narki wojennej26.

Odpowiedzią Niemców były audycje z udziałem tzw. Lorda Haw-Haw, czyli 
Williama Joyce’a, obywatela USA irlandzkiego pochodzenia o faszystowskich 
poglądach, którego propagandowe audycje nadawało od 1939 roku niemieckie 
radio z Hamburga. Cieszyły się one sporą popularnością, ponieważ Joyce przeka-
zywał relacje z walk wojennych – wówczas przegrywanych przez aliantów – ina-
czej przedstawianych niż w radiu BBC, co czyniło go wiarygodnym w oczach 
Brytyjczyków. W czerwcu 1940 roku Niemcy przejęli Radio Luxembourg [za-
łożone w 1933  roku], najmocniejszą stację nadawczą tamtych czasów, która 
w 1935 roku posiadała 50% słuchalności w Europie, co można było przeliczyć 
na 4 mln słuchaczy, z których połowa pochodziła z Wielkiej Brytanii27. Niem-
cy do 1944 roku na paśmie Radia Luxembourg nadawali audycje propagandowe 
skierowane głównie do słuchaczy brytyjskich, którzy także na jego falach mogli 
usłyszeć audycje prowadzone przez Lorda Haw-Haw. Niemcy przejmowali każdą 
rozgłośnię w kolejno podbijanych krajach, w konsekwencji już w lecie 1940 roku 
dysponowali największą siecią radiową na świecie28. Warto również wspomnieć 
o Żołnierskim Radiu Belgrad [Soldatensender Belgrad], zwanym „Lili Marleen”, 
wykorzystywanym przez niemieckie oddziały Afrika Korps. Stacja – służąca do 
propagandy antybrytyjskiej – zyskała popularność i „drugie imię” za sprawą pio-
senki o tym samym tytule. Utwór powstał na bazie wiersza Hansa Leipa z czasów 
Wielkiej Wojny [muzykę skomponował w 1937 roku Norbert Schultze]. W latach 
1939–1944 wykonywany był przez Lale Andersen, od 1944 roku przez Marlenę 
Dietrich, stając się ulubioną piosenką wojenną zarówno niemieckich, jak i brytyj-
skich żołnierzy walczących w Afryce29. Radio „Lili Merleen” było przykładem 
wykorzystania kultury popularnej – poza propagandą oczywiście – do osłabienia 
morale żołnierzy przeciwnej armii, ale też do wytworzenia z nimi specyficznej 
więzi i zniechęcenia ich do ataków na dotychczasowego wroga.

Podobną propagandową działalność prowadziła Tokijska Róża – Tokyo Rose 
– faktycznie Iva Togura – spikerka o amerykańsko-japońskich korzeniach, kie-

	 25	Zob. tamże, s. 128.
	 26	Zob. tamże, s. 130–131.
	 27	Zob. J. Wood, dz. cyt., s. 44.
	 28	Zob. tamże, s. 67. Por.: J.S. Berg, The Early Shortwave Stations: A Broadcasting History 
Through 1945, McFarland & Company, Jefferson–London 2013, s. 198; W. Kozaczuk, dz. cyt., s. 78.
	 29	Zob. J. Wood, dz. cyt., s. 69. Zob.: J. Roszkowski, Piosenka ponad frontami, „Polityka” 2006, 
nr 45, s. 82–84.



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 177

rująca prowadzone przez siebie audycje w japońskim radiu NHK do amerykań-
skich żołnierzy, którzy od ataku Japończyków na amerykańskie bazy wojsko-
we w Pearl Harbour stacjonowali w obszarze Południowego Pacyfiku. Audycje 
o nazwie „Zero Hour” [„Godzina Zero”] miały imitować styl amerykańskich 
rozgłośni radiowych, aby przyciągać uwagę żołnierzy armii USA, a Iva Togura 
miała wabić ich swoim atrakcyjnym głosem. Programy składały się ze stałych 
elementów: muzycznej czołówki pt. Strike Up the Band, granej przez Bostońską 
Orkiestrę Popularną [Boston Pops Orchestra30], listów amerykańskich jeńców 
wojennych czytanych na antenie, odcinków słuchowiska dla dzieci The Orphan 
Annie Show, opartego na popularnej książeczce o przygodach sierotki Ani, wieści 
z amerykańskich frontów wojennych, szafy grającej – audycji z muzyką jazzo-
wą, serwisów informacyjnych oraz wojskowej muzyki marszowej31. Tajemnicą 
dla słuchających audycji amerykańskich żołnierzy pozostawał fakt, że audycję 
nadawała rozgłośnia japońska. A żeńskich głosów – poza Tokyo Rose – użyczały 
inne prezenterki posługujące się równie poetyckimi pseudonimami: wspomniana 
Orphan Annie [Sierotka Anna], Manila Rose [Róża Manili], The Nightingale of 
Nanking [Słowik z Nanking]. Japończycy słusznie uznali, że kobiece głosy lepiej 
podziałają na wyobraźnię samotnych żołnierzy. W konstruowaniu tego typu pro-
gramów częściej posługiwano się szarą propagandą, stąd zatajanie prawdziwego 
nadawcy audycji, ale i obecność treści manipulujących emocjami słuchaczy.

Wraz z przystąpieniem USA do wojny światowej rząd amerykański zdecydo-
wał o utworzeniu własnej sieci radiowej, nadającej na obszarze Europy, a z cza-
sem na terytorium wielu kolejnych państw na wszystkich kontynentach. 1 lutego 
1942 roku powstał Głos Ameryki – Voice of America32. Podlegał on kierowni-
ctwu Office of War Information [Biura Informacji Wojennej] – OWI33, choć prze-
znaczony był przede wszystkim dla słuchaczy cywilnych. Głównym celem stacji 
było prezentowanie głosu rządu amerykańskiego na świecie. Pierwszymi języ-
kami, w jakich nadawano audycje w VOA, były niemiecki i turecki, powołano 
także odpowiadające im sekcje: niemiecką i turecką. Następnego dnia założono 
kolejne redakcje: afrykańską, duńską, fińską, flamandzką, francuską [przezna-
czoną dla Francji], japońską, norweską, perską i włoską. Kilka dni później rozpo-
częła nadawanie sekcja arabska, w marcu sekcje angielska, czechosłowacka i taj-
ska, w maju polska, później kolejne. Programy składały się z głównie z muzyki, 
aktualnych informacji, komentarzy i programów rozrywkowych pochodzących 

	 30	Jedna z najsłynniejszych wówczas i obecnie orkiestr amerykańskich, prowadzona przez wy-
bitnych dyrygentów, m.in. Arthura Fiedlera i Johna Williamsa, istniejąca do dziś. Więcej: A Brief 
History of the Boston Pops, http://www.bso.org/brands/pops/about-us/historyarchives/the-histo-
ry-of-the-boston-pops.aspx [dostęp: 23.05.2016].
	 31	Zob. J. Wood, dz. cyt., s. 89.
	 32	Voice of America, VOA History, http://www.insidevoa.com/p/5829.html [dostęp: 23.05.2016].
	 33	Zob. J. Wood, dz. cyt., s. 75.



178	 Mirosława Wielopolska-Szymura

z amerykańskich rozgłośni, a także programów przygotowywanych samodzielnie 
przez redaktorów VOA34. Wojenne audycje radiowe Głosu Ameryki przyczyni-
ły się w niemałym stopniu do wytworzenia wśród Europejczyków przychylnej 
postawy wobec USA, a przede wszystkim sympatii do narodu amerykańskiego 
i – co oczywiste – do upowszechnienia amerykańskiej kultury popularnej. De-
partament Wojny USA, wkrótce po powstaniu VOA, utworzył wojskowy serwis 
zagraniczny skierowany z kolei głównie do własnych żołnierzy, ale i sojuszni-
ków oraz wrogów – 29 maja 1942 roku założono Armed Forces Radio Service 
– AFRS – Radio Sił Zbrojnych35. Była to agencja odpowiedzialna za produkcję, 
zakup i  rozpowszechnianie programów radiowych, które nadawano na falach 
rozgłośni należących do armii amerykańskiej, rozmieszczonych na całym świe-
cie i działających w sieci AFN – American Forces Network. AFRS oprócz pro-
gramów tworzonych samodzielnie emitowała audycje kupione od amerykańskich 
sieci radiowych – ABC, CBS, MBC i NBC. Rozgłośnie nadawały przemówienia 
prezydenta, sekretarzy: stanu, wojny i marynarki wojennej, a także wszystkich 
wysokich rangą urzędników cywilnych i wojskowych. Ponadto emitowano pro-
gramy popularnonaukowe [cykl „Science Magazine of the Air”], informacyjno-
-edukacyjne [„Heard at Home”, „Our Foreign Policy”], rozrywkowe z udziałem 
gwiazd teatru, filmu i radia [„Command Performance”, „Jubilee”] i reportaże 
o aktualnych zdarzeniach [„This Is the Story”]36.

Podczas gdy działalność programową takich stacji, jak Radio-Stuttgard, Gu-
stav Siegfried Eins czy Radio Nationale można zaliczyć do czarnej propagandy, 
czyli hard power, to audycjom o charakterze rozrywkowo-edukacyjnym emito-
wanym na falach Radia BBC Empire Service, Voice of America i amerykańskich 
wojskowych rozgłośni AFRS, bliżej było do stosowania soft power w nadaw-
czości radiowej jako uzupełnienie „twardej siły” w polityce zagranicznej. Celem 
tych audycji było bowiem ocieplenie, poprawienie wizerunku danego państwa 
czy narodu poprzez prezentację jego kulturalnych atrybutów i idei politycznych. 
W mojej ocenie to właśnie radio za pomocą tego typu audycji zapoczątkowało 
rozwój dyplomacji publicznej jako nowej formy komunikowania międzynarodo-
wego. Za sprawą rozgłośni dla zagranicy do komunikowania międzynarodowego 

	 34	Zob. Ch.H. Sterling, J.M. Kittross, Stay Tuned: A History of American Broadcasting, Law-
rence Erlbaum Associates, Mahwah New Jersey 2002, s. 263. 
	 35	B. Lewandowski, Propaganda radiowa USA: zastosowanie radia w propagandzie na kraje 
socjalistyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981, s. 103. Zagadnienia związa-
ne z mediami wojskowymi USA omawiam szerzej w artykule pt. Media w służbie sił zbrojnych. 
Polityka informacyjna Departamentu Obrony USA – zarys zagadnienia, [w:] Mediatyzacja ko-
munikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych, red. M. Adamik-
-Szysiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 153–170.
	 36	Radio Platters – Troop Information Tools, „Army Information Digest” czerwiec 1946, 
vol.  1, no. 2, s. 24–25, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b3019680;view=1up;seq=20 
[dostęp: 14.05.2016].



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 179

została włączona publiczność, która nasłuchując nieocenzurowanych informacji 
i ulubionych programów, zyskała możliwość oceny swojego położenia społeczno-
-politycznego z szerszej perspektywy i stała się wyrazicielem międzynarodowej 
opinii publicznej.

Po II wojnie światowej rozgłośnie europejskie przejęte przez nazistów wró-
ciły w ręce władz wyzwolonych państw, natomiast podziemne stacje dywersyjne 
zostały zlikwidowane lub włączone do odradzających się radiofonii państwo-
wych. Istniejące radiostacje międzynarodowe kontynuowały działalność, choć 
często w nowej formule, powstały też kolejne – sytuacja geopolityczna wymaga-
ła bowiem prowadzenia dalszych działań propagandowych w eterze. Rozgłośnie 
Voice of America, BBC World Service, Radio Wolna Europa/Radio Swoboda 
[Liberty], Deutsche Welle, Radio France International, Radio Marti, Radio Cana-
da International i inne przyjęły na siebie rolę „posłanników prawdy”. Aktywność 
Zachodu koncentrowała się na wskazywaniu totalitarnego wymiaru komunizmu 
i  dominacji Związku Sowieckiego oraz przyrównywaniu komunizmu do nazi-
zmu. Z drugiej strony propaganda państw komunistycznych realizowana na ante-
nach Radia Moskwa, Radia Pekin oraz innych – atakowała zachodni kapitalizm 
za złe położenie robotników i imperializm. Ale rozgłośnie zachodnie – poza do-
starczaniem informacji o wydarzeniach wewnętrznych krajów, do których kiero-
wano serwisy informacyjne nadawane w ich językach – stały się także nośnikiem 
zachodniego stylu życia, który okazał się atrakcyjny dla wschodnich odbiorców 
radia z zagranicy. Treści lżejszego formatu i muzyka rozrywkowa – od jazzu, 
bluesa czy rock’n’rolla aż po rock – podbijały serca słuchaczy na całym świecie 
w czasach zimnej wojny. Słowa Michaela Nelsona:

Dlaczego Zachód wygrał zimną wojnę? Nie przy użyciu broni. To nie broń przeła-
mała żelazną kurtynę. Zachodnia inwazja to było radio, które okazało się lepsze od 
miecza: prawdziwym szczytem osiągnięć jest podbicie armii wroga bez walki37

najlepiej oddają rolę radia w tamtym czasie jako instrumentu soft power.
Z czasem, wraz ze zmieniającą się powojenną sytuacją międzynarodową, 

propaganda w radiu zaczęła ustępować miejsca treściom kulturalnym, społecz-
nym, promującym światowy pokój, wartości demokratyczne i prawa człowieka. 
W ten sposób hard power w radiu zostało prawie całkowicie wyparte przez soft 
power, które stanowi „siłę przyciągania i uwodzenia”38. Jest formą przekonywa-
nia do własnych racji, włączania innych do własnego systemu wartości czy dzia-
łań w jakiejś dziedzinie, poprzez przekonanie innych podmiotów o słuszności 

	 37	M. Nelson, War of the Black Heavens, London–Washington 1997, cyt. za: M. Maliszews-
ki, Deutsche Welle w systemie medialnym Republiki Federalnej Niemiec, Oficyna Wydawnicza 
ASPRA-JR, Warszawa 2012, s. 31.
	 38	J.S. Nye Jr., dz. cyt., s. 34–35. 



180	 Mirosława Wielopolska-Szymura

swoich zasad czy przedsięwzięć, jednak bez używania mechanizmów opartych 
na manipulacji czy dezinformacji. Soft power oparta jest na „atrakcyjności kultu-
ry danego kraju, ideałów politycznych i realizowanej polityki”39. Zatem to kultu-
ra, wartości polityczne oraz działania w zakresie polityki, także zagranicznej, są 
zasobami miękkiej siły. Radio jest idealnym ich nośnikiem.

Soft power jest częścią dyplomacji kulturalnej – dziedziny polityki mię-
dzynarodowej, odpowiadającej za promowanie własnej kultury za granicą. Dy-
plomacja kulturalna, w węższym ujęciu, służy realizacji określonych interesów 
społeczno-kulturalnych czy też polityczno-ekonomicznych. W szerszym ujęciu 
może być formą międzynarodowej współpracy w upowszechnianiu systemu war-
tości opartego na poszanowaniu praw jednostki i w celu utrzymania światowego 
pokoju, z uwzględnieniem różnorodności kulturowej współistniejących społecz-
ności międzynarodowych. Institute for Cultural Diplomacy [ICD], istniejący od 
1999 roku, definiuje dyplomację kulturalną w następujący sposób:

Dyplomacja kulturalna może najlepiej być opisana jako kierunek działań, które pole-
gają na wymianie idei, wartości, tradycji i innych aspektów kultury lub tożsamości, 
w celu wzmocnienia wzajemnych relacji, rozszerzenia współpracy społeczno-kul-
turalnej lub promowania narodowych interesów; Dyplomacja kulturalna może być 
realizowana zarówno przez sektor publiczny, sektor prywatny, jak i społeczeństwo 
obywatelskie40.

Celami dyplomacji kulturalnej według ICD są szacunek i uznanie różnorod-
ności kulturowej i dziedzictwa, globalny dialog międzykulturowy; sprawiedli-
wość, równość i współzależność; ochrona Międzynarodowych Praw Człowieka; 
globalny pokój i stabilizacja41. Dyplomacja kulturalna nie wyklucza zatem stoso-
wania „białej propagandy” jako jawnej formy perswazji, spełnia ona bowiem wa-
runek niezbędny soft power – „opiera się na zdolności kształtowania preferencji 
innych”42.

Posługiwanie się białą propagandą przez zachodnie rozgłośnie międzyna-
rodowe można przypisać założeniom soft power – za pomocą programów radio-
wych miały „przekonać i uwieść” słuchaczy z państw socjalistycznych do war-
tości Zachodu. Warto nadmienić, że niekiedy i w ich programach zamieszczano 
przekazy, które zakwalifikować można do propagandy szarej, czyli takiej, w któ-
rej źródło informacji nie jest precyzyjnie określone, a podawane informacje nie 
są zbyt dokładne i mogą wprowadzać w błąd. Przykładem były próby dezinfor-

	 39	Tamże, s. 25.
	 40	Institute for Cultural Diplomacy [ICD], What is Cultural Diplomacy?, http://www.culturaldi-
plomacy.org/index.php?en_culturaldiplomacy [dostęp: 10.05.2016]; tłum. M.W.Sz.
	 41	Zob. tamże.
	 42	J.S. Nye Jr., dz. cyt., s. 34.



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 181

mowania opinii publicznej przez Radio Moskwa na temat wojny w Afganistanie, 
w której od 1979 roku ZSRS brało udział, a także przeciwstawne działania Głosu 
Ameryki43. Kontrowersyjne okazało się także ukrywanie faktu, że Radio Wolna 
Europa i Radio Swoboda były współfinansowane przez amerykański rząd i nad-
zorowane przez CIA, jednak współcześnie znane już są powody, dla których te 
informacje utrzymywano w tajemnicy. Wiadomo także, że mimo to, stacje radio-
we cieszyły się dużą autonomią i swobodą programową, a amerykański nadzór 
i finansowanie obu rozgłośni nie wpłynął zasadniczo na pełnioną przez nie rolę 
„zastępczego radia”44. Ta rola „zastępczego radia”, polegająca na zastępowaniu 
rodzimych rozgłośni danego kraju – cenzurowanych i zależnych od rządu – w do-
starczaniu obywatelom tych krajów prawdziwych, obiektywnych i rzetelnych in-
formacji o sprawach wewnętrznych oraz międzynarodowych, przypadła wszyst-
kim rozgłośniom zachodnim nadającym dla zagranicy. Ich audycje obejmowały 
zasięgiem kraje komunistyczne Europy Wschodniej, a także spoza Europy m.in. 
Chiny, Wietnam, Kambodżę czy Kubę.

Badania nad komunikowaniem międzynarodowym sytuują rozwój dyploma-
cji publicznej wraz z nastaniem zimnej wojny, a jej intensywny rozwój przypisuje 
się głównie kanałom telewizji międzynarodowej w latach 80. Przyjęta przez mnie 
perspektywa historyczna i omówienie przykładów z okresu II wojny światowej 
pozwala prześledzić drogę od hard power do soft power w nadawczości radio-
wej i wykazać, że zjawisko włączania publiczności międzynarodowej, głównie 
cywilnej, do polityki zagranicznej państw – czyli rozwój dyplomacji publicznej 
– rozpoczęło się o wiele wcześniej – już podczas II wojny światowej – i że zapo-
czątkowano je za pomocą radia. Szczególnym przypadkiem stał się Głos Ame-
ryki [1942 rok], którego celem nadawczym stało się właśnie kształtowanie mię-
dzynarodowej opinii publicznej i tworzenie pozytywnego wizerunku USA, bez 
stosowania manipulacji i dezinformacji45.

Współcześnie audycje rozgłośni zagranicznych zawierające serwisy infor-
macyjne dotyczące poszczególnych krajów, słuchowiska literackie, programy 
kulturalne i publicystyczne, prezentujące nieocenzurowane treści, również te, 
które są niedostępne w rodzimych, oficjalnych przekazach medialnych, nadal są 

	 43	Więcej na ten temat zob.: B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propa-
gandy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999, s. 33. 
	 44	Więcej na ten temat zob.: A. Ross Johnson w: Radio Wolna Europa i Radio Swoboda. Lata 
CIA i późniejsze, przekł. A. Borzym, Kolegium Europy Wschodniej, Wrocław 2014 oraz A. Pud-
dington, Rozgłośnie Wolności. Tryumf Radia Wolna Europa i Radia Swoboda w zimnej wojnie, 
przekł. A. Borzym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009. 
	 45	Te założenia nie zawsze mogły być realizowane, niekiedy w programach stosowano szarą 
propagandę, a kolejni prominentni politycy w USA wielokrotnie ponawiali próby nacisku na re-
dakcję VOA. Zob. A.L. Heil Jr., Voice of America: A History, Columbia University Press, New 
York 2003; J. Semelin, Wolność w eterze, przekł. H. Abramowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu 
Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999. 



182	 Mirosława Wielopolska-Szymura

ważnym elementem soft power w dyplomacji publicznej państw demokratycz-
nych. Po zakończeniu zimnej wojny rozgłośnie tego typu przedefiniowały swoje 
sposoby działania, tym bardziej, że pojawili się poważni konkurenci medialni: 
telewizja międzynarodowa i Internet; a także zmodyfikowały kierunki nadawa-
nia – zbieżne z aktualną polityką zagraniczną danego rządu. Podstawowym ce-
lem rozgłośni międzynarodowych pozostaje rozpowszechnianie idei, takich jak 
demokracja, wolności obywatelskie i prawa człowieka oraz popularyzowanie 
kultury danego kraju – główne filary soft power. Wciąż jednak istnieją stacje, np. 
reaktywowane Radio Sputnik, których głównym zadaniem jest dezinformacja 
i manipulacja – filary hard power.

Bibliografia
Berg J.S., The Early Shortwave Stations: A Broadcasting History Through 1945, McFarland 

& Company, Jefferson–London 2013.
Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo Uniwer-

sytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Graves Jr. H.N., War on the Short Wave, The Foreign Policy Association, New York 1941.
Griset P., La Société Radio-France dans l’entre-deux-guerres, “Histoire, économie & société” 

1983, t. 2, nr 2–1.
Hale Ch., Hitler’s Foreign Executioners: Europe’s Dirty Secret, The History Press, wyd. e-book 

2014.
Heil Jr. A.L., Voice of America: A History, Columbia University Press, New York 2003.
Johnson A.R., Radio Wolna Europa i Radio Swoboda. Lata CIA i późniejsze, przekł. A. Borzym, 

Kolegium Europy Wschodniej, Wrocław 2014.
Kozaczuk W., Wojna w eterze, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1977.
Levinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, przekł. H. Jan-

kowska, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2006.
Lewandowski B., Propaganda radiowa USA: zastosowanie radia w propagandzie na kraje socja-

listyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
Maliszewski M., Deutsche Welle w systemie medialnym Republiki Federalnej Niemiec, Oficyna 

Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012.
Nahin P.J., The Science of Radio, Springer Science & Business Media, New York 2001.
Nye Jr. J.S., Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, przekł. J. Zaborowski, Wydaw-

nictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Puddington A., Rozgłośnie Wolności. Tryumf Radia Wolna Europa i Radia Swoboda w zimnej wojnie, 

przekł. A. Borzym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009.
Scales R.P., Radio and the Politics of Sound in Interwar France 1921–1939, Cambridge University 

Press, Cambridge 2016.
Semelin J., Wolność w eterze, przekł. H. Abramowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-

-Skłodowskiej, Lublin 1999.
Sterling Ch.H., Kittross J.M., Stay Tuned: A History of American Broadcasting, Lawrence Er-

lbaum Associates, Mahwah New Jersey 2002.



	 Radio dla zagranicy – od hard power do soft power…	 183

Wielopolska-Szymura M., Media w służbie sił zbrojnych. Polityka informacyjna Departamentu 
Obrony USA – zarys zagadnienia, [w:] Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu 
badań politologicznych i medioznawczych, red. M. Adamik-Szysiak, Wydawnictwo Uniwer-
sytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015.

Wood J., History of International Broadcasting, Peter Peregrinus Ltd., London 1994.

Netografia
A Brief History of the Boston Pops, http://www.bso.org/brands/pops/about-us/historyarchives/the-

-history-of-the-boston-pops.aspx [dostęp: 23.05.2016].
Adamkowicz M., Eksponaty z Muzeum Poczty Polskiej. Aparat zwany juzem czyli historia telegra-

fu Hughesa, http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/970141,eksponaty-z-muzeum-poczty-
-polskiej-aparat-zwany-juzem-czyli-historia-telegrafu-hughesa,id,t.html [dostęp: 14.05.2016].

David Hughes, http://www.britannica.com/biography/David-Hughes [dostęp: 12.05.2016].
Franklin D. Roosvelt Presidential Library and Museum, http://docs.fdrlibrary.marist.edu/firesi90.

html [dostęp: 14.05.2016].
Institute for Cultural Diplomacy [ICD], What is Cultural Diplomacy?, http://www.culturaldiplo-

macy.org/index.php?en_culturaldiplomacy [dostęp: 10.05.2016].
Küntzel M., National Socialism and Anti-Semitism in the Arab World, „Jewish Political Study 

Review” spring 2005, http://www.matthiaskuentzel.de/contents/national-socialism-and-anti-
-semitism-in-the-arab-world [dostęp: 10.05.2016].

Musée de la Résistance 1940–1945, Inauguration du Nouvel Émetteur de Brazzaville, http://
museedelaresistanceenligne.org/media2863-Inauguration-du-nouvel-A#fiche-tab [dostęp: 
15.05.2016].

Radio Platters – Troop Information Tools, „Army Information Digest” czerwiec 1946, vol. 1, 
no. 2, s. 24–25, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b3019680;view=1up;seq=20 [dostęp: 
14.05.2016].

Voice of America, VOA History, http://www.insidevoa.com/p/5829.html [dostęp: 23.05.2016].

Mirosława Wielopolska-Szymura

Radio abroad – from hard power to soft power in international radio 
broadcasting

(Summary)

Shortly after its invention, radio began to be used for political broadcasting with an interna-
tional range. It was used to exercise power at a distance, sending messages to overseas diplomatic 
outposts or colonial territories. In the inter-war period it became an instrument of propaganda, and 
during the II World War the countries engaged in the conflict began to broadcast propaganda to 
listeners abroad, trying to bring them to their way of thinking. Simultaneously, you could observe 
a change in the approach to the international use of radio. It was regarded that radio programmes 
didn’t have to be used for disinformation and manipulating foreign listeners, but that it could aid 
in building a positive image of a given country, by basing the messages on genuine information 



184	 Mirosława Wielopolska-Szymura

and presenting the country’s cultural attractions, as well as cultivating a positive opinion among 
among listeners abroad. In consequence the stations and programmes that emerged and which 
utilised soft power – in international communications, which was the impulse behind the develop-
ment of a new public diplomacy treating the recipient of the message – the overseas public – as the 
object of the communicative process.

Keywords: international radio, II World War, propaganda, public diplomacy.


	Pusta strona

