Czas nie mija, czas nie stoi… Krótkie filmy Wojciecha Hasa w perspektywie autobiograficznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.16

Słowa kluczowe:

film, Wojciech Has, autobiografizm

Abstrakt

Tematem tekstu są krótkie filmy Wojciecha Hasa, przede wszystkim, takie jak Harmonia (1947), Moje miasto (1950) i poszukiwanie w nich śladów (auto)biografizmu. Celem było pokazanie ich potencjału semantycznego, zwrócenie uwagi na bogactwo możliwych interpretacji. Tylko postawa badawczej otwartości pozwala uniknąć ciężaru wszelkich fundamentalizmów, pewników, całościowych ujęć. Perspektywa edukacyjna ujawniała się w aktualizacji narzędzi badawczych z zakresu tematologii i hermeneutyki.

Biogram autora

Iwona Grodź - Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze

Grodź Iwona – doktor literaturoznawstwa, Polskie Towarzystwo Badaczy Filmu i Mediów. Literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog i psycholog sztuki. Obszary badawcze: idea „korespondencji” sztuk, szczególnie: literatury-filmu-teatru-malarstwa i muzyki. Autorka książek: Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Gdańsk 2008, Wydawnictwo Obraz-Słowo-Terytoria; Jerzy Skolimowski, „Więź”, Warszawa 2010; Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Warszawa 2015, Wydawnictwo Naukowe PWN i wielu innych.

Bibliografia

Bruner J. (2010) Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
Google Scholar

Brzezińska A. (2012) Edukacyjny kontekst kultury popularnej – pozytywne oblicza starości we współczesnym polskim filmie fabularnym, w: Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, W. Jakubowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 127–144.
Google Scholar

Burzyńska A., Markiewicz H. (2006) Teorie literatury XX wieku, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.
Google Scholar

Czermińska M. (2000) Autobiograficzny trójkąt (świadectwo, wyznanie, wyzwanie), Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
Google Scholar

Dubas E. (2011) Uczenie się z własnej biografii – wprowadzenie w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–9.
Google Scholar

Golonka-Legut J. (2018) Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych w: Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie, A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Difin”, s. 123–142.
Google Scholar

Jakubowski W. (2018) Film jako medium edukacyjne, „Studia Edukacyjne”, nr 47, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23766/1/SE%2047_2018_Witold_Jakubowski.pdf [dostęp: 1.03.2020].
Google Scholar

Kardzis R. (red.), Has. Nieosiągalne. Katalog wystawy (2010), Wrocław, Wydawnictwo „Era Nowe Horyzonty”.
Google Scholar

Lejeune P. (2007) Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
Google Scholar

Man de P. (1986) Autobiografia jako od-twarzanie, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 307–318.
Google Scholar

Nycz R. (1994) Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, „Teksty Drugie”, z. 2, s. 7–27.
Google Scholar

Oziemska T., Drecka-Wojtyczka E. (2000) W WFO zdobywał ostrogi Wojciech Jerzy Has w: tychże, Oświatówka 55 lat przygód z filmem krótkim, Łódź, Wydawnictwo WFO, s. 77–82.
Google Scholar

Przybylski R. (1970) Eros i Tanatos, Warszawa, Wydawnictwo „Czytelnik”.
Google Scholar

Wojniak J. (2015) Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 167–180.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-06-01

Jak cytować

Grodź, I. (2020). Czas nie mija, czas nie stoi… Krótkie filmy Wojciecha Hasa w perspektywie autobiograficznej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 238–249. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.16