Być prababcią. O znaczeniu pełnionej roli w życiu osoby starszej – studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.13

Słowa kluczowe:

rola prababci, solidarność międzypokoleniowa, dobrostan emocjonalny, studium przypadku

Abstrakt

O doświadczeniach seniorów związanych z pełnieniem przez nich ról prababci czy pradziadka wiadomo wciąż stosunkowo niewiele. W prezentowanym artykule autorka, w oparciu o badanie indywidualnych przeżyć osoby starszej, podjęła próbę przynajmniej częściowego uzupełnienia tej luki. Celem badań było rozpoznanie oraz zrozumienie doświadczeń i przemyśleń towarzyszących pełnieniu przez jednostkę roli prababci.

Biogram autora

Aleksandra Litawa - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Litawa Aleksandra – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki społecznej i andragogiki. Obszary badawcze: nieformalne uczenie się dorosłych, uczestnictwo w kulturze oraz edukacja kulturalna dorosłych w wymiarze nieformalnym i pozaformalnym, amatorska działalność artystyczna dorosłych.

Bibliografia

Blatter J. K. (2008) Case study w: The sage encyclopedia of qualitative research methods, L. M. Given (red.), Thousand Oaks, CA, Sage, s. 68–71.
Google Scholar

Bugajska B. (2015) Tożsamość człowieka w starości. Studium socjopedagogiczne, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Czerniawska O. (2011) Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Google Scholar

Demetrio D. (2006) Edukacja dorosłych w: Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, B. Śliwerski (red.), tłum. A. Górka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 113–235.
Google Scholar

Dubas E. (2009) Etapy dorosłości i proces kształcenia w: Dorosły w procesie kształcenia, A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Bielsko-Biała–Zakopane, Wyższa Szkoła Administracji, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, s. 115–132.
Google Scholar

Flick U. (2012) O serii Niezbędnik badacza w: S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–15.
Google Scholar

Galetta A. (2013) Mastering the semi-structured interview and beyond. From research design to analysis and publication, New York, New York University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9780814732939.001.0001

Silverman D. (2007) Interpretacja danych jakościowych, tłum. J. Ostrowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Silverstein M., Giarrusso R., Bengtson V. L. (1998) Intergenerational solidarity and the grandparent role w: Handbook on grandparenthood, M. E. Szinovacz (red.), Westport, CT, Greenwood Press, s. 144–158.
Google Scholar

Stake R. E. (2009) Jakościowe studium przypadku w: Metody badań jakościowych, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. M. Sałkowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623–654.
Google Scholar

Szarota Z. (2013) Społeczno-demograficzne aspekty starzenia się społeczeństwa w: R. J. Kijak, Z. Szarota, Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, s. 6–22.
Google Scholar

Szatur-Jaworska B. (2000) Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Google Scholar

Szukalski P. (2010) Czym jest solidarność międzypokoleniowa? w: Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej, D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Biblioteka, s. 74–91.
Google Scholar

Yin R. K. (2015) Studium przypadku w badaniach naukowych: Projektowanie i metody, tłum. J. Gilewicz, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Doka K. J., Mertz M. E. (1988) The meaning and significance of great-grandparenthood, „The Gerontologist”, nr 28 (2), s. 192–197. doi: 10.1093/geront/28.2.192, https://academic.oup.com/gerontologist/article-abstract/28/2/192/627058?redirectedFrom=fulltext [dostęp: 20.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/geront/28.2.192

Drew L., Silverstein M. (2004) Inter-generational role investments of greatgrandparents: consequences for psychological well-being, „Ageing & Society”, nr 24, s. 95–111. doi: 10.1017/S0144686X03001533, https://www.cambridge.org/core/journals/ageing-and-society/article/intergenerational-role-investments-of-greatgrandparents-consequences-for-psychological-wellbeing/E782A481E6E7A6D0FA1F3C960F1572F5 [dostęp: 20.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0144686X03001533

Fredrickson B. L. (2004) The broaden-and-build theory of positive emotions, „Philosophical Transactions of the Royal Society B”, nr 359 (1449), s. 1367–1377, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1693418/ [dostęp: 20.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2004.1512

Given-Reese C., Beckmann-Murray R. (1996) Transcendence: The meaning of greatgrandmothering, „Archives of Psychiatric Nursing”, nr 10 (4), s. 245–251. doi: 10.1016/S0883-9417 (96)80030-6, https://www.psychiatricnursing.org/article/S0883-9417(96)80030-6/fulltext [dostęp: 21.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9417(96)80030-6

Puur A., Sakkeus L., Põldma A., Herm A. (2011) Intergenerational family constellations in contemporary Europe: Evidence from the generations and gender survey, „Demographic Research”, nr 25(4), s. 135–172. doi: 10.4054/DemRes.2011.25.4, https://www.demographic-research.org/volumes/vol25/4/default.htm [dostęp: 21.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4054/DemRes.2011.25.4

Roberto K. A., Skoglund R. R. (1996) Interactions with grandparents and greatgrandparents: A comparison of activities, influences, and relationships, „International Journal of Aging and Human Development”, nr 43(2), s. 107–117. doi: 10.2190/8F1D-9A4D-H0QY-W9DD, https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/8F1D-9A4D-H0QY-W9DD [dostęp: 21.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2190/8F1D-9A4D-H0QY-W9DD

Wentowski G. J. (1985) Older women’s perceptions of great-grandmotherhood: A research note, „The Gerontologist”, nr 25 (6), s. 593–596. doi: 10.1093/geront/25.6.593, https://academic.oup.com/gerontologist/article-abstract/25/6/593/580752?redirectedFrom=fulltext [dostęp: 21.03.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/geront/25.6.593

Pobrania

Opublikowane

2020-06-01

Jak cytować

Litawa, A. (2020). Być prababcią. O znaczeniu pełnionej roli w życiu osoby starszej – studium przypadku. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 189–201. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.13