Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.07

Słowa kluczowe:

Mistrz, rola zawodowa, reforma nauki i szkolnictwa wyższego, doktoranci

Abstrakt

Artykuł jest próbą uchwycenia przemian zachodzących w „systemie istotnościowym” Mistrza/opiekuna naukowego. Reformy szkolnictwa wyższego, wprowadzane w Polsce w ostatnich piętnastu latach, przyczyniają się do rekonstrukcji tej roli. Na naszych oczach dokonuje się zmiana nie tylko instytucji, ale całej grupy społecznej/zawodowej zajmującej się nauką i edukacją wyższą. Przywołana w tytule wypowiedź jest modalnością tego procesu, wynikiem poczynionej przez akademików refleksji, próbą ułożenia swojego życia w nowych realiach. Kategoriami uczulającymi w hermeneutycznej próbie zrozumienia zachodzących przemian są „rola zawodowa” oraz „jakikolwiek” odniesione do słabo obecnej w dyskursach naukowych i publicystycznych roli Mistrza. Stawiam pytania o powody i konsekwencje zachodzących procesów, a próbując je zrozumieć, odnoszę się do regulacji ustawowych oraz teoretycznych inspiracji.

Biogram autora

Ryszarda Cierzniewska - Akademia Ignatianum w Krakowie

Cierzniewska Ryszarda – dr hab. w Akademii Ignatianum w Krakowie. Fascynacje naukowe opublikowane w sześciu książkach oraz kilkudziesięciu artykułach naukowych, skoncentrowane są na problematyce: nauczyciel, codzienność współczesnej szkoły: akademickie środowisko pedagogów w Polsce; reformy szkolnictwa wyższego i ich konsekwencje dla środowiska akademików.

Bibliografia

Agamben G. (2008) Wspólnota która nadchodzi, tłum. S. Królak, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Berger P. L., Luckmann T. (2010) Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. i przedmowa J. Niżnik, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Cierzniewska R. (2011) Wokół przemian akademickiego środowiska pedagogów w Polsce, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar

Derrida J. (2015) Uniwersytet bezwarunkowy, tłum. K. M. Jaksender, Kraków, Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.
Google Scholar

Heller M. (2017) Jak być uczonym, Kraków, Copernicus Center Press Sp. z o.o.
Google Scholar

Kaufmann J.-C. (2004) Ego. Socjologia jednostki, przeł. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Keler K., Krzaklewska E. (2009) Studia doktoranckie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Głos doktorantów, Kraków, Wydawnictwo Towarzystwo Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zespół ds. jakości kształcenia.
Google Scholar

Readings B. (2017) Uniwersytet w ruinie, przeł. S. Stecko, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 10 lutego 2017 r. w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 256)
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów doktoranckich (Dz.U. z 2016 r., poz. 558).
Google Scholar

Schütz A. (2008) O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, przeł. B. Jabłońska, Kraków, Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar

Sennet R. (2010) Etyka dobrej roboty, przeł. J. Dzierzgowski, Warszawa, Wydawnictwo Muza SA.
Google Scholar

Steiner G. (2007) Nauki mistrzów, przeł. J. Łoziński, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Tischner J. (2017) Eseje o spotkaniu, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz.U. z 2003 r., nr 65, poz. 595).
Google Scholar

Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2016 r., poz. 64).
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawie o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r., nr 164, poz. 1365).
Google Scholar

Žižek S. (2011) Od tragedii do farsy, czyli jak historia się powtarza, tłum. M. Kropiwnicki, B. Szelwa, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Dobre praktyki w szkołach doktorskich. Raport z konsultacji, Krajowa Rada Doktorantów, Łódź 2018, https://prawadoktoranta.pl/wp-content/uploads/2018/12/Dobre-Praktyki-w-szko%C5%82ach-doktorskich.-Raport-z-konsultacji_gotowy.pdf [dostęp: 20.02.2019].
Google Scholar

Kształcenie na studiach doktoranckich. Informacja o wynikach kontroli, NIK, 2015, Nr ewid. 187/2015, https://www.nik.gov.pl/plik/id,9897,vp,12191.pdf [dostęp: 20.02.2019].
Google Scholar

Molasy M. (2006) Standardy dla doktorantów, „Forum Akademickie”, nr 7–8, https:// prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2006/07-08/standardy-dla-doktorantow/ [dostęp: 20.02.2019].
Google Scholar

Prekariat mit Doktorgrad, 2015, https://www.zeit.de/2015/06/wissenschaftler-petition-arbeitsbedingungen [dostęp: 20.02.2019].
Google Scholar

Ruszyła kampania „Zawód Naukowiec”, http://www.nauka.gov.pl/aktualnosciministerstwo/ruszyla-kampania-zawod-naukowiec.html [dostęp: 20.02.2019].
Google Scholar

Werner M., Postępująca globalizacja przeczy idei uniwersytetu, rozmawiał J. Pyda, „Teologia Polityczna”, https://teologiapolityczna.pl/mateusz-werner-postepujaca-globalizacja-przeczy-idei-uniwersytetu-3 [dostęp: 31.12.2018].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Cierzniewska, R. (2019). Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 90–108. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.07