Jak pisać o mistrzach?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06

Słowa kluczowe:

Mistrz, mistrzostwo, uczeń, relacja mistrz – uczeń, Andrzej de Lazari, Ernest Gellner, Alfred Tarski, Claude Lévi-Strauss, Andrzej Walicki, Roman Jakobson, retoryka, narracja

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jak pisać o mistrzach? Innymi słowy, postawione pytanie dotyczy strategii narracyjnych stosowanych przez autorów piszących o mistrzach. Główna część tekstu oparta jest na pięciu przykładach: (1) John A. Hall Ernest Gellner. An Intellectual Biography (2011), (2) Anita Burdman Feferman, Solomon Feferman Alfred Tarski. Życie i logika (2009), (3) Edmund Leach Lévi-Strauss (1998), (4) Andrzej Walicki Idee i ludzie. Próba autobiografii (2010) oraz (5) Dialogues Romana Jakobsona i Krystyny Pomorskiej. Każdy tekst przedstawia inne zestawy narzędzi i technik retorycznych, relacji autora wobec mistrza oraz cel akademicki. Porównanie tych pięciu przykładów (i mniej rozbudowanych przypadków prezentowanych w artykule) stanowi konkluzję artykułu.

 

Biogram autora

Adam F. Kola - Nicolaus Copernicus University in Torun, University of Chicago, Visiting Scholar

Kola Adam F. – adiunkt w Pracowni Badań nad Pamięcią Zbiorową w Postkomunistycznej Europie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; visiting scholar w Stevanovich Institute on the Formation of Knowledge w University of Chicago (2016–2019); członek zarządu International Comparative Literature Association (od 2019 r.). Ostatnio wydał książkę: Socjalistyczny postkolonializm. Rekonsolidacja pamięci (2018).

 

Bibliografia

Abriszewski K., Kola A. F., Kowalewski J. (Eds.) (2016) Humanistyka (pół)peryferii, Olsztyn–Toruń, Forum Humanistyczne.
Google Scholar

Chodźko B., Feliksiak E., Olesiewicz M. (Eds.) (2006) Obecność. Maria Renata Mayenowa (1908–1988), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Dąbrowska J. (2016) Nie ma się czego bać. Rozmowy z mistrzami, Warszawa, Agora.
Google Scholar

Douglas M. (2011) Jak myślą instytucje, transl. by O. Siara, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Feferman B. A. (1993) Politics, Logic, and Love: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd.
Google Scholar

Feferman B. A. (2000) From Trotsky to Gödel: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd.
Google Scholar

Feferman B. A., Feferman S. (2004) Alfred Tarski. Life and Logic, Cambridge, Cambridge University Press.
Google Scholar

Gellner E. (1984) Słowa i rzeczy, czyli nie pozbawiona analizy krytyka filozofii lingwistycznej, transl. by T. Hołówka, Warszawa, Książka i Wiedza.
Google Scholar

Gellner E. (1991) Narody i nacjonalizm, transl. by T. Hołówka, Warszawa, PIW.
Google Scholar

Głowiński M. (2010) Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Goćkowski J. (1984) Autorytety świata uczonych, Warszawa, PIW.
Google Scholar

Hall J. A. (2011) Ernest Gellner. An Intellectual Biography, London–New York, Verso.
Google Scholar

Jakobson R., Pomorska K. (1983) Dialogues, Cambridge, MA, The MIT Press.
Google Scholar

Janik A., Toulmina S. (1996) Wittgenstein’s Vienna, Chicago, Elephant Paperbacks, Ivan R. Dee Publisher.
Google Scholar

Juda-Mieloch M. (2008) Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Kola A. F. (2013) ANT-ologia literatury, “Przegląd Kulturoznawczy” 1 (15): 35–47.
Google Scholar

Kola A. M. (2019) The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: Introduction, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 43–69.
Google Scholar

Laidlaw J. (1996) Introduction in: E. Leach, Lévi-Strauss, London, Fontana Press: 7–13.
Google Scholar

Lazari A. de (2000) W kręgu Fiodora Dostojewskiego. Poczwiennictwo, Łódź, Ibidem.
Google Scholar

Leach E. (1996) Lévi-Strauss, London, Fontana Press.
Google Scholar

Lévi-Strauss C., Eribon D. (1994) Z bliska i z oddali, transl. by K. Kocjan, Łódź, Opus.
Google Scholar

Modzelewski K. (2013) Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca, Warszawa, Iskry.
Google Scholar

Sitek R. (2000) Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością, Warszawa, Scholar.
Google Scholar

Ubertowska A. (2011) „Kręgi obcości”, podwójne wyjście. Projekt autobiograficzny Michała Głowińskiego, “Teksty Drugie” 4: 195–205.
Google Scholar

Walicki A. (2010) Idee i ludzie. Próba autobiografii, Warszawa, Instytut Historii Nauki PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Google Scholar

Wejland A. (2019) The Anti-Masters, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 148-57.
Google Scholar

Woleński J. (2009) Przedmowa do wydania polskiego in: A. B. Feferman, S. Feferman, Alfred Tarski. Życie i logika, transl. by J. Golińska-Pilarek, M. Srebrny, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: 7–21.
Google Scholar

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Kola, A. F. (2019). Jak pisać o mistrzach?. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 70–89. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06