A town overshadoved by a museum: Problems of tourism development in Oświęcim

Authors

DOI:

https://doi.org/10.2478/tour-2019-0005

Keywords:

Oświęcim, Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum, image, strategy

Abstract

The article presents issues of tourism development in Oświęcim – a town that remains in the shadow of the former genocide site of Auschwitz-Birkenau Concentration Camp. The authors’ aim is to present the results of research on the image of the town, as well as activities leading to a change of the unfavourable image of Oświęcim: “a town overshadowed by a museum”. They are included in “The Strategy for Tourism Development in Oświęcim, 2018-2030”, developed with the support of the authors of this article. The paper also presents an analysis of tourism development and tourist assets with respect to using them to create a supplementary offer for tourists visiting the Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banaszkiewicz, M. (2018). Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Bartyzel, B., Sawicki, P. (eds) (2016). Nowa wystawa główna: pamięć, świadomość, odpowiedzialność. New main exhibition: remembrance, awareness, resposnibility. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz Birkenau.
Google Scholar

Berbeka, J. (2012). Turystyka martyrologiczna jako forma ruchu turystycznego. In: J. Barbeka (ed.), Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (pp. 5-177). Kraków: Wydawnictwo Proksenia.
Google Scholar

Centrum Żydowskie w Oświęcimiu/Auschwitz Jewish Center. Retrieved from: www.ajcf.org (06.02.2019).
Google Scholar

Davidson, R. (1996). Turystyka. Warszawa: PAPT.
Google Scholar

Folga, R. (2011). Kreowanie wizerunku miast-pomników szczególnie naznaczonych przez historię. In: A. Grzegorczyk, A. Kochaniec (eds), Kreowanie wizerunku miast (pp. 181-205). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
Google Scholar

Jenkins, O. (2003). Photography and travel brochures: The circle of representation. Tourism Geographies, 5 (3), 305-328.
Google Scholar

Komsta, A. (2013). Problem dark tourism i jego możliwości w Polsce. Turystyka Kulturowa, 53, 60-62.
Google Scholar

Kruczek, Z. (2011). Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Kraków: Proksenia.
Google Scholar

Kruczek, Z. (2017). Frekwencja w atrakcjach turystycznych w latach 2011-2015. Dynamika, trendy, studia przypadków. Kraków: Proksenia.
Google Scholar

Kruczek, Z., Walas, B. (2010). Promocja i informacja w turystyce. Kraków: Wydawnictwo Proksenia.
Google Scholar

Leask, A., Fyall A. (2006). Researching the management of visitor attractions: International comparative studies. Tourism Recreation Research, 31 (2), 23-32.
Google Scholar

Memorial Auschwitz Birkenau. Miejsce pamięci. (2017). Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz Birkenau.
Google Scholar

Nawrocka, E. (2013). Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar

Niemelä, T. (2010). Motivation factors in dark tourism, case: House of terror. Lahti University of Applied Science, Degree Programme in Tourism and Hospitality Management. Bechelor’s thesis.
Google Scholar

Niezgoda, A. (2017). Rola doświadczeń i relacji z podróży w kształtowaniu wizerunku miejsca. Marketing i Zarządzanie, 1 (47), 221-228.
Google Scholar

Piper, F. (2010). Auschwitz. Nazistowski obóz śmierci. Oświęcim: Wydawnictwo Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka.
Google Scholar

Seaton, A.V. (1966). Guided by the dark: From thanatopsis to thanatourism. International Journal of Heritage Studies, 2 (4), 234-244.
Google Scholar

Seweryn, R. (2012). Muzeum Auschwitz-Birkenau jako komponent wartości pobytu turystycznego w Krakowie w latach 2008-2012. In: J. Berbeka (ed.), Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (pp. 85–106). Kraków: Proksenia.
Google Scholar

Stone, P.R. (2006). A dark tourism spectrum: Towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions. Tourism: An Interdisciplinary International Journal, 54 (2), 145-16.
Google Scholar

Strategia rozwoju turystyki w Oświęcimiu na lata 2018-2030 (2018). Oprac. A. Nowak, L. Nowak, Z. Kruczek, A. Kotliński. Oświęcim: Urząd Miasta.
Google Scholar

Szromnik, A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Tanaś, S. (2013). Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Tauron Life Festival Oświęcim. Retrieved from: www.lifefestival.pl (07.02.2019).
Google Scholar

UNESCO. Retrieved from: https://whc.unesco.org/en/list/31 (07.02.2019).
Google Scholar

Ziernicka-Wojtaszek, A., Bednarczyk, E. (2013). Delimitacja stref aktywności turystycznej w Oświęcimiu. Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich, 3 (II), 119-131.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

Kruczek, Z., & Nowak, A. (2019). A town overshadoved by a museum: Problems of tourism development in Oświęcim. Turyzm/Tourism, 29(1), 43–51. https://doi.org/10.2478/tour-2019-0005

Issue

Section

Articles