Triathlon jako forma konsumpcji sportowej – motywacje do udziału

Authors

  • Ewa Malchrowicz-Mośko http://orcid.org/0000-0002-7676-1477
  • Maciej Młodzik Ewa Malchrowicz-Mośko, Maciej Młodzik - Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Wydział Turystyki i Rekreacji, Katedra Humanistycznych Podstaw Turystyki i Rekreacji
  • Adrianna Banio Uniwersytet Szczeciński, Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia, Katedra Teorii i Praktyki Sportu http://orcid.org/0000-0001-5514-9177
  • Adam Omorczyk Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Nauk Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.05

Keywords:

triathlon, promocja aktywności fizycznej, turystyka sportowa

Abstract

W artykule zaprezentowano triathlon jako nowoczesną formę konsumpcji sportowej. W części teoretycznej opisano znaczenie imprez triathlonowych dla rozwoju turystyki oraz promocji zdrowia i aktywności fizycznej. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych podczas imprezy Triathlon Środa Wielkopolska 2018. Ustalono profil społeczno-demograficzny uczestnika imprezy (N = 109) oraz jego motywację do wzięcia w niej udziału. Informacje zawarte w artykule mogą mieć duże znaczenie dla osób zaangażowanych w rozwój sportu i turystyki w małych miejscowościach w Polsce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AALTONEN S. i in., 2012, Motives for and barriers to physical activity in twin pairs discordant for leisure time physical activity for 30 years, „International Journal of Sports Medicine”, 33, 1, s. 157–163.
Google Scholar

ALDRIDGE A., 2006, Konsumpcja, Key Concepts, Warszawa.
Google Scholar

BIERNAT E., PIĄTKOWSKA M., 2012, Rekreacyjna aktywność fizyczna Polaków na tle Europy. Raport dla Departamentu Analiz i Polityki Sportowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar

BOROWIEC A., LIGNOWSKA I., 2012, Is the ideology of healthism a distinctive feature of the middle class in Poland?, „Culture and Society – Sport in Culture”, 56, 3, s. 95–111.
Google Scholar

CRAWFORD R., 2006, Health as a meaningful social practice, „Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine”, 10, 4, s. 401–420.
Google Scholar

Ministerstwo Sportu i Turystyki, 2016, Ocena korzyści społecznych inwestycji w sport w odniesieniu do ponoszonych kosztów. Raport analityczny, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar

OMYŁA-RUDZKA M., 2013, Aktywność fizyczna Polaków, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

SCHULZE G., 1992, Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Campus-Verlag, Frankfurt am Main.
Google Scholar

STEMPIEŃ J., 2016, Bieganie, zwiedzanie i klasa średnia – przygarść socjologicznych uwag i obserwacji o turystyce biegowej, [w:] M. Kazimierczak (red.), Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań, s. 48–59.
Google Scholar

WARBURTON D.E., NICOL C.W., BREDIN S.S., 2006, Health benefits of physical activity: The evidence, „Canadian Medical Association Journal”, 174 , 6, s. 801–809.
Google Scholar

WALCZAK M., GRACZ J., TOMCZAK M., 2011, Poszukiwanie doznań jako tendencja we współczesnej aktywności sportowo-rekreacyjnej, [w:] P. Niedzielski, J. Witek (red.), Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 47–65.
Google Scholar

WEED M., 2008, Sports tourism experience, „Journal of Sport and Tourism”, 13, 1, s. 1–4.
Google Scholar

www.who.int.
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Malchrowicz-Mośko, E., Młodzik, M., Banio, A., & Omorczyk, A. (2018). Triathlon jako forma konsumpcji sportowej – motywacje do udziału. Turyzm/Tourism, 28(2), 45–51. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.05

Issue

Section

Articles