Akademizm w twórczości Mojżesza Kislinga (1891–1953)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.06

Słowa kluczowe:

Akademizm, „École de Paris”, sztuka żydowska, Kisling, Montparnasse

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja twórczości wszechstronnego artysty z formacji École de Paris Mojżesza Kislinga (1891–1953). Główny wysiłek badawczy został skierowany na omówienie portretów i aktów malarza powstałych w latach 30., które związane były z nurtem akademickim w jego dorobku. W portretach takich jak Biała kryza (1930) i Ingrid (1932), artysta ujawnia również zainteresowanie historyzmem, co widoczne jest w kostiumie wzorowanym na stroju z XVII wieku i inspiracji oszczędnym w wyrazie mieszczańskim, północnoeuropejskim portrecie tej samej epoki. Użycie kostiumu i formuły portretu historycznego wprowadziło do malarstwa Kislinga odniesienia do konwencji wizerunku dworskiego a zarazem akademickiego portretu wielkiej burżuazji XIX wieku. Malarz traktował je ironicznie, prowadząc prowokującą grę z konwencjami sztuki salonowej. Grupa tzw. „aktów leżących”, z lat 30. XX wieku (np. Akt na kwiecistym kobiercu (1935) czy Greta (1937) jak też zespół martwych natur z rybami także reprezentują podobną „akademicką” konwencję dialogu z malarstwem historycznym.

Bibliografia

CHARENSOL 1948 – Georges Charensol, Moise Kisling, Paris 1948.
Google Scholar

MALINOWSKI, BRUS-MALINOWSKA 2007 – Jerzy Malinowski, Barbara Brus-Malinowska, W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy w Polsce, Warszawa 2007.
Google Scholar

TOMKINS 2001 – Calvin Tomkins, Duchamp. Biografia, przeł. I. Chlewicka, Poznań 2001.
Google Scholar

WEBER 1932 – Henryk Weber, Mojżesz Kisling, „Nowy Dziennik” nr z 22 II (1932), s. 8.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/zpch-1932-1903

WORONIECKI 1924 – Edward Woroniecki, L’art polonais a Paris, „La Pologne PELA”, nr 17–18 z 1–15 IX (1924), s. 396.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.1.3296.396

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Malinowski, J. (2019). Akademizm w twórczości Mojżesza Kislinga (1891–1953). TECHNE. Seria Nowa, (3), 107–114. https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.06

Numer

Dział

Artykuły