Maria Lednicka-Szczytt – kariera polskiej rzeźbiarki we Włoszech, 1924–1934

Autor

  • Katarzyna Nowakowska-Sito Muzeum Historii Polski

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.05

Słowa kluczowe:

sztuka kobiet, rzeźba, sztuka polska I poł. XX w, polska emigracja

Abstrakt

Twórczość Marii Lednickiej-Szczytt (Maryli Lednickiej), uczennicy Antoine’a Bourdelle’a, uważanej w okresie międzywojennym za jedną z najbardziej znanych polskich artystek za granicą, jest dziś w zasadzie nieznana. W rekonstrukcji artystycznej biografii, skupiam się na okresie włoskim jako najbardziej owocnym w jej karierze. Za daty graniczne tego okresu przyjęłam 1924 – rok pierwszej indywidualnej wystawy artystki w mediolańskiej Galerii Pesaro, za końcowy, rok 1934 – datę pierwszej indywidualnej wystawy w nowojorskiej Wildenstein Galleries, inicjującej przenosiny pracowni artystki za ocean.

Urodzona w Moskwie, córka jednego z najważniejszych polskich polityków w carskiej Rosji Aleksandra Lednickiego, została wcześnie dostrzeżona jako sprawna organizatorka i aktywna uczestniczka polskiego życia artystycznego nad Sekwaną. Zyskała dowody oficjalnego uznania w postaci życzliwych recenzji popularnych krytyków (jak Woroniecki czy Vauxcelles) oraz przyjęcia w 1921 roku w poczet członków Salon d’Automne, a w 1925 roku członka warszawskiego TZSP. W początku lat 20. rozpoczęła współpracę z Adrianną Górską (Adrienne Gorską), siostrą Tamary Łempickiej, z którą wykonała projekty fontann i małej architektury, a także nagrobek rodziny Lednickich na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (1923–1925).

Okres włoski, w którym Lednicka stworzyła wiele portretów osobistości ze świata sztuki, arystokracji i polityki, upłynął pod znakiem ówczesnych protektorów rzeźbiarki – małżeństwa Teoplitzów. Józef (Giuseppe), pochodzący z warszawskiego rodu żydowskiej burżuazji, wpływowy prezes Banca Commerciale Italiana, oraz jego żona – gwiazda scen krakowskich ok. 1900 roku i podróżniczka – Jadwiga Mrozowska, prowadzili w Mediolanie artystyczny salon, promujący młodych artystów. Zaprzyjaźnieni z d’Annunziem i czołowymi postaciami ówczesnych Włoch, ułatwiali sukcesy swej podopiecznej, a także promowali związane z nią uzdolnione kobiety (Adrienne Gorska, Tamara de Lempicka).

Współpracując w latach 30. przy dekoracji kilku włoskich transatlantyków, Lednicka biegle opanowała technologię prac w różnych materiałach – od ulubionego drewna, po rozmaite gatunki kamienia, płaskorzeźbę i panele dekoracyjne. Dorobek artystki dziś zupełnie rozproszony (w Polsce w zbiorach muzealnych zaledwie 3 rzeźby) i zapo mniany, byłby dziś niemożliwy do odtworzenia gdyby nie materiały archiwalne przekazane w latach 60. XX wieku przez brata artystki – Wacława, do Muzeum Narodowego w Warszawie.

Funkcjonując w różnych krajach i środowiskach, była Lednicka zawsze ambasadorką polskiej kultury, organizatorką wystaw i uczestniczką wydarzeń, W 1932 roku na pokładzie statku – Conte di Savoia – na który wykonała popiersie żony następcy tronu, Księżnej Piemontu, odbyła pierwszą podróż do Ameryki, która wzbudziła fascynację tym krajem i decyzję o przeprowadzce za ocean. Wybuch drugiej wojny światowej, zmieniający radykalnie oblicze świata, w którym Lednicka miała uznaną pozycję, stał się przyczyną załamania zdrowia, depresji i samobójczej śmierci w roku 1947.

Choć szczątkowe zachowanie twórczości Lednickiej, utrudnia dziś przywrócenie jej trwałego miejsca w historii polskiej rzeźby dwudziestolecia, rekonstrukcja artystycznej biografii rzeźbiarki zdaje się dopełniać w wielu aspektach obraz epoki, w której funkcjonowała. Wydobywa z mroku powiazania i nieoczekiwane związki, wzbogacając obraz polskiego międzywojnia. Niczym papierek lakmusowy lub brakujący kawałek układanki, przywrócona obecność Lednickiej pozwala odczytać ukryte sensy większej struktury.

Bibliografia

BARTNICKA-GÓRSKA/SZCZEPIŃSKA-TRAMER 2008 – Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884–1960, Warszawa 2005.
Google Scholar

BOBROWSKA-JAKUBOWSKA 2004 – Ewa Bobrowska-Jakubowska, Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918. Wspólnoty i indywidualności, Warszawa 2004.
Google Scholar

BOTTEGHE DI EDITORIA 1998 – Botteghe di editoria tra Montenapoleone e Borgospesso libri, arte cultura a Milano 1920–1940, katalog wystawy, red. A. Modena, Milano 1998.
Google Scholar

CARRÀ 1926 – Carlo Carrà, [tekst wstępny w:] Marie Lednicka-Szczytt. Mostra personale, katalog wystawy, Bottega di Poesia, Milano 1926.
Google Scholar

Dziesięciolecie 1928 – Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga pamiątkowa 1918–1928, praca zbiorowa, Kraków 1928, s. 720.
Google Scholar

GEORGE 1922 – Waldemar George, Le mouvement artistique. L’exposition de la „Jeune Pologne”, „L’Amour de l’art” 1922, nr 2.
Google Scholar

GEORGE 1924 – Waldemar George, Lednicka Szczytt, [w:] Mostre individuale del pittore Adolfo Feragutti Visconti / della scultrice polacca Lednicka Szczytt e della pittrice Regina Fradeletto, katalog wystawy, Galleria Pesaro, Milano 1924.
Google Scholar

GEPPERT 1968 – Eugeniusz Gepert, Moja droga, Kraków 1968.
Google Scholar

IN MEMORIAM 1950 – In Memoriam Maryla Lednicka, red. Wacław Lednicki, San Francisco 1950 (autorzy wspomnień: Jan Rosen, Sergei Scherbakoff, Jan Lechoń, Leon Kochnitzky, Wacław Lednicki).
Google Scholar

(ip.) 1933 – [Irena Pokrzywnicka?], Rozmowa z p. M. Szczytt-Lednicką o współczesnej sztuce włoskiej, „Świat” 1933, nr 36, s. 15.
Google Scholar

JABŁOWSKA 1933 – Irena Jabłowska, Artystka polska we Włoszech (Interwiew z p. Marią Szczytt-Lednicką), „Kobieta Współczesna” 1933, nr 30/9 z 24 IX, s. 589–591.
Google Scholar

KASA 2014 – Magdalena Kasa, Wśród aniołów i świętych – ewolucja form rzeźbiarskich w pracach Maryli Lednickiej-Szczytt, „Archiwum Emigracji” 2014, z. 1–2 (20–21), s. 351–363.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/AE.2014.026

KASTERSKA 1924 – Maria Kasterska, Tegoroczny Salon Jesienny w Paryżu, „Świat” 1924, nr 2, s. 6–8.
Google Scholar

KASTERSKA 1928a – Maria Kasterska, Rzeźbiarka polska na obczyźnie, „Świat” 1928, nr 34, s. 3.
Google Scholar

KASTERSKA 1928b – Maria Kasterska, Maria Szczytt-Lednicka, „Bluszcz” 1928, nr 41, s. 11–12.
Google Scholar

LEDNICKI 1967 – Wacław Lednicki, Pamiętniki, t. 2, Londyn 1967.
Google Scholar

LEDNICKI 1973 – Wacław Lednicki, 20 lat w wolnej Polsce, Londyn 1973.
Google Scholar

LEMPICKA 2006 – Tamara de Lempicka, red. Gioia Mori, katalog wystawy w Palazzo Reale 2006/2007, Skira, Milano 2006.
Google Scholar

MELBECHOWSKA-LUTY 2005 – Aleksandra Melbechowska-Luty, Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2005.
Google Scholar

MELBECHOWSKA-LUTY/BAL 2007 – Aleksandra Melbechowska-Luty, Irena Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzeźbie polskiej 1915–1939, Warszawa 2007.
Google Scholar

MICKE-BRONIAREK 2010 – Ewa Micke-Broniarek, Bitwa pod Grunwaldem – historia i mit [w:] Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Nowe spojrzenia, red. Katarzyna Murawska-Muthesius, Warszawa 2010.
Google Scholar

MONFERINI 2006 – Augusta Monferini, La collezione Gualino e le sue testimonianze presso la Banca Italiana, [w:] L’Arte a palazzo Koch – Banca d’Italia, Skira 2006.
Google Scholar

MORI 2013 – Gioia Mori, Tamara de Lempicka. La Reine de l’Art déco, katalog wystawy, Pinacothëque de Paris, Skira 2013.
Google Scholar

NOWAKOWSKA-SITO 2011 – Katarzyna Nowakowska-Sito, Tamara de Lempicka e la Polonia, [w:] Gioia Mori, Tamara de Lempicka. Regina del Moderno, katalog wystawy, Rzym, Complesso del Vittoriano, 2011, Skira 2011, s. 64–95 (także w wersji angielskiej katalogu: Tamara de Lempicka. The Queen of Modern).
Google Scholar

NOWAKOWSKA-SITO 2015 – Katarzyna Nowakowska-Sito, Tamara Łempicka: The Polish Contexts, „Ikonotheka” 2015, nr 25, s. 245–263.
Google Scholar

ORDYŃSKI 1926 – Ryszard Ordyński, Polska rzeźbiarka w Mediolanie, „Wiadomości Literackie” 1926, nr 15 z 1 IV 1926.
Google Scholar

Or. 1927 – [Ryszard Ordyński], Polska rzeźbiarka w Paryżu, „Kurier Polski” 1927, nr 195 z 18 VII.
Google Scholar

Orzeczenie sądu 1920 – Orzeczenie sądu 1920 obywatelskiego w sprawie zarzutów publicznie stawianych Aleksandrowi Lednickiemu, Warszawa 1920.
Google Scholar

Paryż i artyści polscy 1997 – Paryż i artyści polscy. Wokół E.-A. Bourdelle’a, katalog wystawy pod red. Elżbiety Grabskiej, Warszawa, Muzeum Narodowe, 1997.
Google Scholar

PIOTROWSKA 1947 – Irena Piotrowska, Maryla Lednicka 1895–1947, „Tygodnik Polski/The Polish Weekly”, New York 1947, nr 14 (22) z 8 VI, s. 6–7.
Google Scholar

SOSNOWSKA 1999 – Joanna Sosnowska, Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895–1999, Warszawa 1999.
Google Scholar

SPITZER 1947 – Tadeusz B. Spitzer, Maryla Lednicka. Wspomnienie pośmiertne, „Robotnik Polski/ The Polish Worker”, Nowy Jork, z 14 IX 1947.
Google Scholar

STONE 1998 – Marla Stone, The Patron State. Culture and Politics in Fascist Italy, Princeton 1998.
Google Scholar

TOEPLITZ 2004 – Krzysztof Teodor Toeplitz, Rodzina Toeplitzów. Księga mojego ojca, Warszawa 2004.
Google Scholar

TOEPLITZ-MROZOWSKA 1934 – Jadwiga Toeplitz-Mrozowska, Moja wyprawa na Pamiry, Lwów 1934.
Google Scholar

TOEPLITZ-MROZOWSKA 1963 – Jadwiga Toeplitz-Mrozowska, Słoneczne życie, Kraków 1963.
Google Scholar

TUROWSKI 2004 – Andrzej Turowski, Malewicz w Warszawie, Kraków 2004.
Google Scholar

WASILEWSKI 1924 – Zygmunt Wasilewski, Sprawa Lednickiego, Warszawa 1924.
Google Scholar

WIERZBICKA 2008 – Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900–1939, Warszawa 2008.
Google Scholar

WORONIECKI 1924a – Edward Woroniecki, Polacy w Salonie Tuileryjskim, „Tygodnik Ilustrowany” 1924, nr 37, s. 603–604.
Google Scholar

WORONIECKI 1924b – Edward Woroniecki, „La Pologne politique, économique, littéraire et artistique” 1924, 1 IX, s. 20.
Google Scholar

ZIEMBIŃSKA 2015 – Ewa Ziembińska, Sara Lipska i Adrianna Gorska. Dwie drogi twórcze krzyżujące się w Paryżu, dom Barbary Harisson w Rambouillet, [w:] Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych zagranicą, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash i Dominik Ziarkowski, Warszawa–Toruń 2015, s. 255–259.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Nowakowska-Sito, K. (2019). Maria Lednicka-Szczytt – kariera polskiej rzeźbiarki we Włoszech, 1924–1934. TECHNE. Seria Nowa, (3), 81–106. https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.05

Numer

Dział

Artykuły