„Wędrowiec” Hieronima Boscha jako archetypiczny obraz „obcego-innego”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.04

Słowa kluczowe:

wzorzec „obcego-innego”, „Wędrowiec” Hieronima Boscha, obrazy migrantów

Abstrakt

Jednym z najważniejszych współczesnych doświadczeń społeczeństw europejskich jest niewątpliwie kryzys migracyjny. Wywołane przez niego społeczne obawy wobec przybyszów pokazują, jak ważny jest wciąż archetypowy wzór „obcego-innego” i że może on być traktowany jako przykład „stałej antropologicznej”. Celem artykułu jest próba spojrzenia na obraz „Wędrowiec” Hieronima Boscha jak na ilustrację archetypowego wzoru „obcego-innego”. Wydaje się, że takie odczytanie tego dzieła, bardzo bogatego w treści symboliczne, z jednej strony doskonale uzasadnia tezę o archetypowych źródłach współczesnych postaw wobec „obcych”, z drugiej natomiast strony pozwala lepiej zrozumieć i wyjaśnić współczesne reakcje i zachowania Europejczyków. Staje się to szczególnie widoczne, gdy zestawimy obraz Hieronima Boscha ze współczesnymi medialnymi obrazami migrantów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Przemysław Kisiel - Cracow University of Economics

Przemysław Kisiel, Associate Professor of Sociology. Works at the Department of Sociology (Faculty of Public Economy and Administration, Cracow University of Economics). Member of the Science Committee of the Polish Academy of Sciences (since 1993), Member of the Presidium of the Science Committee of the Polish Academy of Sciences (since 2019), President of the Sociology of Art Section of the Polish Sociological Association (since 2016).

 

Bibliografia

Barański, Janusz. 2010. Etnologia i okolice. Eseje antyperyferyjne. Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Bauman, Zygmunt. 1991. Modernity and Ambivalence. Oxford: Blackwell Publishers.
Google Scholar

Bauman, Zygmunt. 1998. Globalization. The Human Consequences. Oxford: Blackwell Publishers.
Google Scholar

Bax, Dirk. 1979. Hieronymus Bosch. His Picture-Writing Deciphered. Rotterdam: A.A.Balkema.
Google Scholar

Białostocki, Jan, (ed.). 1988. Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od Starożytności do 1500. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Boczkowska, Anna. 1977. Hieronim Bosch. Astrologiczna symbolika jego dzieł. Wroclaw, Warsaw, Cracow, Lodz, Gdansk: Wydawnictwo Ossolineum.
Google Scholar

Bokszański, Zbigniew. 2001. Stereotypy a kultura. Wroclaw: Wydawnictwo FUNNA.
Google Scholar

Bokszański, Zbigniew. 2008. Tożsamości zbiorowe. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Buzzati, Dino and Mia Cinotti. 1977. L’opera completa di Hieronymus Bosch. Milano: Rizzoli Editore.
Google Scholar

D’Alleva, Anne. 2005. Methods & Theories of Art History. London: Lawrence King Publishing.
Google Scholar

Enklaar, Diederik Th. 1940. Uit Uilenspiegel’s Kring. Assen: Van Gorcum & comp. n.v. (G.A. Hak & H.J. Prakke).
Google Scholar

Fraenger, Wilhelm. 1987. Hieronim Bosch. Warsaw: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar

Grazziani, René. 1982. “Bosch’s ‘Wanderer’ and a Poverty Commonplace from Juvenal.” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 45:211-216.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/750977

Hall, Stuart. 1997. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications & The Open University.
Google Scholar

Mathews, Gordon. 2000. Global Culture/Individual Identity: Searching for Home in the Cultural Supermarket. London, New York: Routledge.
Google Scholar

Nowicka, Ewa. 1990. “Swojskość i obcość jako kategorie socjologicznej analizy.” Pp. 5-53 in Swoi i obcy, edited by E. Nowicka. Warsaw: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Panofsky, Erwin. 1953. Early Netherlandish Painting: Its Origin and Character. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Google Scholar

Panofsky, Erwin. 1955. Meaning in the Visual Arts. Garden City, NY: Doubleday.
Google Scholar

Renger, Konrad. 1969. “Versuch einer neuen Deutung von Hieronymus Bosch Rotterdamer Tondo.” Oud Holland LXXXIV:67-76.
Google Scholar

Reutersward, Patrick. 1970. Hieronymus Bosch. Uppsala: University of Uppsala.
Google Scholar

Rose, Gillian. 2001. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: Sage Publications.
Google Scholar

Simmel, Georg. 1950. “The Stranger.” Pp. 402-408 in The Sociology of Georg Simmel, edited by K. Wolff. New York: Free Press. Retrieved October 22, 2018 http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/simmel01.pdf
Google Scholar

Timbro Authoritarian Populism Index. 2019. Timbro & The Foundation for Free Enterprise. Retrieved April 25, 2019 https://populismindex.com/report/
Google Scholar

Tolnay, Charles de. 1937. Hieronymus Bosch. Basel: Les Editions Holbein.
Google Scholar

Tuttle, Virginia G. 1981. “Bosch’s Image of Poverty.” The Art Bulletin 63(1):88-95.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.1981.10787849

Znaniecki, Florian. 1990. Współczesne narody. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Opublikowane

2020-05-31

Jak cytować

Kisiel, P. (2020). „Wędrowiec” Hieronima Boscha jako archetypiczny obraz „obcego-innego”. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(2), 46–61. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.04