Od redaktorek. Sztuka w socjologii jakościowej bez rewolucji. Krótkie wprowadzenie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.01

Słowa kluczowe:

badania jakościowe, sztuka i wiedza, społeczne role socjologii, projekty badawcze

Abstrakt

Niniejszy numer tematyczny skoncentrowany jest wokół dwóch pytań: po pierwsze, jakie miejsce zajmuje sztuka w jakościowych badaniach socjologicznych, a po drugie, jak za pomocą działań artystycznych i badawczych można zmierzyć się z problemem inności i obcości (także w relacji artystów i badaczy). Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że najbliższe związki między nauką i sztuką realizowane są w ramach podejść krytycznych i zaangażowanych. Autorka wprowadzenia sugeruje, że kluczem do efektywnego zestawienia socjologii z działaniami artystycznymi w jednym projekcie badawczym jest rozdzielenie ich udziału na różne etapy lub poziomy badania: działania artystyczne najlepiej sprawdzałyby się na poziomie zaprojektowania i przeprowadzenia interwencji oraz zaangażowania uczestników i odbiorców dzieła, a zadaniem socjologów byłoby wspomaganie planowania i organizacji interwencji artystycznej, a następnie zbieranie materiałów dokumentujących jej przebieg, dokonanie ich analizy i interpretacji oraz ewaluacja projektu pod kątem jego wpływu na otoczenie społeczne i rozwój wiedzy o badanym aspekcie życia społecznego. Jest to stanowisko raczej umiarkowane niż radykalne, ale pozwalające zapewnić odrębność i specjalizację obu dziedzin wytwarzania wiedzy i uwzględniające ograniczenia i wymagania pochodzące z kontekstu społecznego. Elementy takiej strategii zastosowali autorzy i autorki artykułów zamieszczonych w tym tomie, koncentrując się na analizie dzieł i sytuacji ich tworzenia, pierwszy ruch pozostawiając artystom.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Dorota Rancew-Sikora - Uniwersytet Gdański

Dorota Rancew-Sikora jest przewodniczącą Sekcji Antropologii Społecznej Polskiego Towarzystwa Socjolo­gicznego, profesorem Uniwersytetu Gdańskiego i członki­nią Komitetu Socjologii PAN. Jej dotychczasowe publikacje koncentrują się na badaniach języka w życiu społecznym, życia codziennego i relacji człowieka z przyrodą. Jest au­torką dwóch książek (Analiza konwersacyjna jako metoda ba­dania rozmów codziennych oraz Sens polowania), redaktorką naukową kilku książek zbiorowych i organizatorką licznych sympozjów i konferencji. Publikowała m.in. w „Studiach Socjologicznych”, „Kulturze i Społeczeństwie”, „Przeglądzie Socjologii Jakościowej”, „Studiach Humanistycznych AGH” i „Journal of Pragmatics”.

 

Bibliografia

Anderson Richard L. (2000) American Muse: Anthropological Excursions into Art and Aesthetics. Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Google Scholar

Bachtin Michał (1986) Estetyka twórczości słownej. Przełożyła Danuta Ulicka. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (1998) Prawodawcy i tłumacze. Przełożyli Andrzej Ceynowa i Jerzy Giebułtowski. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Becker Howard S. (1982) Art Worlds. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Becker Howard S. (2009) Outsiderzy: studia z socjologii dewiacji. Przełożyła Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Blanes Ruy i in. (2016) Micro-utopias: anthropological perspectives on art, relationality, and creativity. „Cadernos de Arte e Antropologia”, vol. 5, no. 1, s. 5–20.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (1993) The Field of Cultural Production. Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (2001) Reguły sztuki: Geneza i struktura pola literackiego. Przełożył Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Bourriaud Nicolas (2002) Relational Aesthetics. Dijon: Les presses du reel.
Google Scholar

Clifford James, Marcus George E., red., (1986) Writing cultures: The poetics and politics of ethnography. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Coote Jeremy, Shelton Anthony, red., (1992) Anthropology, art and aesthetics. Oxford Studies in the Anthropology of Cultural Forms. Oxford: Clarendon Press.
Google Scholar

Cresswell Tim (1994) Putting women in their place: The carnival at Greenham Common. „Antipode”, vol. 26, no. 1, s. 35–58.
Google Scholar

Denzin Norman (2003) Performance Ethnography: Critical Pedagogy and The Politics of Culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Dilthey Wilhelm (1982) Pisma estetyczne. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Elias Norbert (2003) Zaangażowanie i neutralność. Przełożył Janusz Stawiński. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Ferree Myra Marx (2003) Resonance and radicalism: Feminist framing in the abortion debate. „American Journal of Sociology”, vol. 109, no. 2, s. 304–344.
Google Scholar

Frith Simon (2011). Sceniczne rytuały: o wartości muzyki popularnej. Przełożył Marek Król. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Geertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Gellner Ernest (1991) Narody i nacjonalizm. Przełożyła Teresa Hołówka. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Gross Larry, red., (2019) On the Margins of Art Worlds. New York: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780429300615

Heinich Nathalie (2019) Sztuka jako wyzwanie dla socjologii. Rozmowy z Julienem Ténédosem. Przełożył Jan Maria Kłoczowski. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.
Google Scholar

Horkheimer Max, Adorno Theodor (1994) Dialektyka oświecena. Fragmenty filozoficzne. Przełożyła Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: IFiS PAN.
Google Scholar

Hurwitz Heather, Taylor Verta (2012) Women’s cultures and social movements in global contexts. „Sociology Compass”, vol. 6, no. 10, s. 808–822
Google Scholar

Ingold Tim (2016) From science to art and back again: The pendulum of an anthropologist. „Anuac. Journal of the Italian Society of Cultural Anthropology”, vol. 5, no. 1, s. 5–23.
Google Scholar

Karp Ivan, Lavine Steven, red., (1991). Exhibiting cultures: The poetics and politics of museum display. Washington, DC: Smithsonian Institution Press.
Google Scholar

Keifer-Boyd Karen (2011) Art-based research as social justice activism: Insight, inquiry, imagination, embodiment, relationality. „International Review of Qualitative Research”, vol. 4, no. 1, s. 3–19.
Google Scholar

Knowles Gary J., Cole Ardra L., red., (2008) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles, London, New Dehli, Singapore: Sage.
Google Scholar

Kurki Milja (2009) The politics of the philosophy of science. „International Theory”, vol. 1, no. 3, s. 440–454.
Google Scholar

Leavy Patricia (2018) Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Przełożyły Katarzyna Stanisz, Justyna Kucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar

McNaughton Patrick (1988) The Mandle Blacksmiths: Knowledge, Power, and Art in West Africa. Bloomington, IN: Indiana Univ. Press.
Google Scholar

Różanowski Ryszard (2009) Zrozumieć Adorna. „Dyskurs”, nr 9, s. 62–77.
Google Scholar

Sherzer Joel (1990) Verbal Art in San Blas: Kuna Culture through its Discourse. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Venuti Lawrence, red., (2000). The translation studies reader. London: Routledge.
Google Scholar

Warchol Krystyna (1992) The Market System of the Art World and New Art: Prices, Roles, and Careers in the 1980s. Rozprawa doktorska, University of Pennsylvania.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-05-31

Jak cytować

Rancew-Sikora, D. (2020). Od redaktorek. Sztuka w socjologii jakościowej bez rewolucji. Krótkie wprowadzenie. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(2), 6–14. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.01