Doping w e-sporcie. Próba eksploracji empirycznej i poszukiwanie interpretacji socjologicznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.75.06

Słowa kluczowe:

socjologia sportu, doping, e-sport, gry wideo

Abstrakt

Na horyzoncie badań naukowych pojawiło się nowe zjawisko – sport elektroniczny. Wiele zagadnień w jego obrębie wciąż nie doczekało się usystematyzowanej analizy. Problem stosowania sztucznych substancji lub metod w celu poprawy fizycznych możliwości człowieka najczęściej podejmuje się w kontekście dewiacji w sporcie. E-sport częściowo odzwierciedla sportową funkcjonalność, ale w zakresie dopingu i kontroli antydopingowych we współzawodnictwie w grach wideo trudno postawić granicę między tym, co dozwolone, a tym, czego nie wolno robić. Celem prezentowanej pracy jest próba rekonstrukcji społecznej oceny zjawiska dopingu w e-sporcie na podstawie postaw oraz doświadczeń sympatyków i użytkowników gier. Graczy najczęściej charakteryzuje pozytywne nastawienie do stosowania substancji stymulujących, takich jak napoje energetyzujące. Niektórzy z nich w swoim otoczeniu obserwują przypadki stosowania niedozwolonych substancji podczas rozgrywek. Sympatycy e-sportu przeważnie popierają kontrole antydopingowe wzorowane na sporcie tradycyjnym i podkreślają znaczenie strukturalnych determinantów omawianego problemu, takich jak przyzwolenie otoczenia na stosowanie zabronionych środków.

Bibliografia

Altukhov S., Nauright J. (2018), The New Sporting Cold War: Implications of the Russian Doping Allegations for International Relations and Sport, “Sport in Society”, no. 8(21), pp. 1120–1136.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1442194

Baldwin A. (2019), Targeted tests having an impact in esports, says Verroken, https://www.reuters.com/article/us-sport-doping/targeted-tests-having-an-impact-in-esports-says-verroken-idUSKCN1RT2D4 (accessed 2.10.2019).
Google Scholar

Brewer B.D. (2002), Commercialization in Professional Cycling 1950–2001: Institutional Transformations and the Rationalization of “Doping”, “Sociology of Sport Journal”, no. 19(3), pp. 276–301.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1123/ssj.19.3.276

Bryce J., Rutter J. (2002), Killing like a girl: Gendered gaming and girl gamers’ visibility, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05164.00312.pdf (accessed 26.09.2019).
Google Scholar

Chomczyk T. (2019), Afera cheaterska w ESL MP. Skoro dopuszczono się oszustwa, to dlaczego nie ma również kar indywidualnych?, https://esportmania.pl/big-stories/tajemnice-z-watykanu-zdyskwalifikowane-z-udzialu-w-esl-mistrzostwach-polski/0wgwqh4 (accessed 23.10.2019).
Google Scholar

Coakley J., Hughes R. (1991), Positive Deviance among Athletes: The Implications of Over Conformity to the Sport Ethic, “Sociology of Sport Journal”, no. 8(4), pp. 307–325.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1123/ssj.8.4.307

Connolly J. (2015), Civilising Processes and Doping in Professional Cycling, “Current Sociology”, no. 63(7), pp. 1037–1057.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0011392115576765

Consalvo M. (2007), Cheating: Gaining Advantage in Video Games, MIT Press, Cambridge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1802.001.0001

Cypryjański M. (2018), E-sport: optymalizacja gracza, Helion, Gliwice.
Google Scholar

Dąbrowski A. (2011), E-sport – przydawka czy coś więcej?, [in:] Ł. Rogowski, R. Skrobacki (eds.), Społeczne zmagania ze sportem, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, pp. 117–139.
Google Scholar

Dennis M. (2015), The East German Doping Programme, [in:] V. Møller, I. Waddington, J.M. Hoberman (eds.), The Routledge Handbook of Drugs and Sport, Routledge, Abingdon–New York, pp. 170–180.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203795347-15

Dziubiński Z. (2019), Dewiacje w sporcie wyczynowym, [in:] Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, M. Lenartowicz (eds.), Socjologia kultury fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, pp. 342–356.
Google Scholar

Funk D.C., Pizzo A.D., Baker B.J. (2018), eSport management: Embracing eSport education and research opportunities, “Sport Management Review”, no. 1(21), pp. 7–13.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.07.008

Gawroński W., Ziemba A. (2005), Wybrane problemy dopingu a wspomaganie zdolności wysiłkowych w sporcie, [in:] A. Jagier, K. Nazar, A. Dziak (eds.), Medycyna sportowa, Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej, Warszawa, pp. 501–519.
Google Scholar

Groenke S. (2019), Tajemnice Watykanu odkryte. ESL tłumaczy dyskwalifikację zespołu, https://eweszlo.pl/tajemnice_watykanu_odkryte_esl_tlumaczy_dyskwalifikacje_zespolu/ (accessed 23.10.2019).
Google Scholar

Hemphill D. (2005), Cybersport, “Journal of the Philosophy of Sport”, no. 32(2), pp. 195–207.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00948705.2005.9714682

Hodson H. (2014), Esports: Doping is rampant, industry insider claims, https://www.newscientist.com/article/dn26051-esports-doping-is-rampant-industry-insider-claims/ (accessed 20.10.2019).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0262-4079(14)61576-1

Holden J.T., Kaburakis A., Rodenberg R. (2017), The Future Is Now: Esports Policy Considerations and Potential Litigation, “Journal of Legal Aspects of Sport”, no. 27(1), pp. 46–78.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1123/jlas.2016-0018

Irwin S.V., Naweed A. (2018), BM’ing, Throwing, Bug Exploiting, and Other Forms of (Un)Sportsmanlike Behavior in CS:GO Esports, “Games and Culture”, https://doi.org/10.1177/1555412018804952
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1555412018804952

Jenny S.E., Manning R.D., Keiper M.C., Olrich T.W. (2017), Virtual(ly) Athletes: Where eSports Fit Within the Definition of “Sport”, “Quest”, no. 69(1), pp. 1–18.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1144517

Jonasson K., Thiborg J. (2010), Electronic sport and its impact on future sport, “Sport in Society”, no. 13(2), pp. 287–299.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17430430903522996

Kotkowski Ł. (2019), Nie, Razer nie zrobił energetyka dla graczy. Razer wprowadza dedykowane odżywki do świata e-sportu, https://www.spidersweb.pl/2019/06/razer-respawn-dla-napoj-dla-graczy.html?fbclid=IwAR0blou7zSSlF26lvpC2euoQOKZYNCuRQExrqhzNCWD7pd3NF1oEeiBK1hA (accessed 17.10.2019).
Google Scholar

Leszczyńska A. (2017), Doping, [in:] H. Jakubowska, P. Nosal (eds.), Socjologia sportu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 11–24.
Google Scholar

Malcolm D. (2008), Prohibition of Drugs, [in:] D. Malcolm, The SAGE Dictionary of Sport Studies, SAGE Publications, London, pp. 74–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781446212172

Mottram D.R. (2011), A Historical Perspective of Doping and Anti-Doping in Sport, [in:] D.R. Mottram (ed.), Drugs in Sport, Routledge, Abingdon, pp. 21–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203873823_chapter_2

Newzoo (2019a), 2019 Global Esports Market, https://newzoo.com/key-numbers/ (accessed 26.09.2019).
Google Scholar

Newzoo (2019b), 2018–2020 Global Esports Audience, https://newzoo.com/key-numbers/ (accessed 26.09.2019).
Google Scholar

Nosal P. (2017), Technologia, [in:] H. Jakubowska, P. Nosal (eds.), Socjologia sportu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 231–241.
Google Scholar

Reitman J.G., Anderson-Coto M.J., Lee J.S., Wu M., Steinkuehler C. (2019), Esports Research: A Literature Review, “Games and Culture”, no. 15(1), https://doi.org/10.1177/1555412019840892
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1555412019840892

Rosen D.M. (2008), Dope. A History of Performance Enhancement is Sports from the Nineteenth Century to Today, Praeger, Westport–London.
Google Scholar

Sas-Nowosielski K. (2006), Glosa do dyskusji nad legalizacją dopingu w sporcie, “Sport Wyczynowy”, no. 3–4, pp. 59–65.
Google Scholar

Savulescu J., Foddy B., Clayton M. (2004), Why We Should Allow Performance Enhancing Drugs in Sport, “British Journal of Sports Medicine”, no. 38(6), pp. 666–670.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1136/bjsm.2003.005249

Schneider A.J., Butcher R.B. (2000), A Philosophical Overview of the Arguments on Banning Doping in Sport, [in:] C. Tamburrini, T. Tännsjö (eds.), Values in Sport. Elitism, Nationalism, Gender Equality and the Scientific Manufacturing of Winners, E & FN Spon, London, pp. 185–199.
Google Scholar

Schumacher G. (1999), Science – No Thanks! Theses Against a Fruitless Venture, [in:] E. Müller, G. Zallinger, F. Ludescher (eds.), Science in Elite Sport, E & FN Spon, London, pp. 36–43.
Google Scholar

Stępnik A. (2009), E-sport z perspektywy teorii sportu, “Homo Ludens”, no. 1, pp. 213–222.
Google Scholar

Tamburrini C. (2000), What’s Wrong with Doping?, [in:] C. Tamburrini, T. Tännsjö (eds.), Values in Sport. Elitism, Nationalism, Gender Equality and the Scientific Manufacturing of Winners, E & FN Spon, London, pp. 200–216.
Google Scholar

Thiel A., John J.M. (2018) Is eSport a “real” sport? Reflections on the Spread of Virtual Competitions, “European Journal for Sport and Society”, no. 15(4), pp. 311–315.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/16138171.2018.1559019

Thomas C.J., Rothschild J., Earnest C.P., Blaisdell A. (2019), The Effects of Energy Drink Consumption on Cognitive and Physical Performance in Elite League of Legends Players, “Sports”, no. 7(9), https://doi.org/10.3390/sports7090196
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/sports7090196

Van Hilvoorde I., Pot N. (2016), Embodiment and Fundamental Motor Skills in eSports, “Sport, Ethics and Philosophy”, no. 10(1), pp. 14–27.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17511321.2016.1159246

Waddington I. (2008), Drugs, [in:] D. Malcolm, The SAGE Dictionary of Sport Studies, SAGE Publications, London, pp. 72–74.
Google Scholar

Wojtaszyn D. (2011), Sport w cieniu polityki. Instrumentalizacja sportu w NRD, Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
Google Scholar

Yesalis C.E., Bahrke M.S. (2002), History of Doping in Sport, “International Sports Studies”, no. 24(1), pp. 42–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1249/00149619-200208000-00009

Zagała K., Strzelecki A. (2019), eSports Evolution in Football Game Series, “Physical Culture and Sport. Studies and Research”, no. 83(1), pp. 50–62.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/pcssr-2019-0020

Zhouxiang L. (2016), From E-Heroin to E-Sports: The Development of Competitive Gaming in China, “The International Journal of the History of Sport”, no. 33(18), pp. 2186–2206.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09523367.2017.1358167

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Jasny, M. (2020). Doping w e-sporcie. Próba eksploracji empirycznej i poszukiwanie interpretacji socjologicznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (75), 85–99. https://doi.org/10.18778/0208-600X.75.06