Różne oblicza starości w refleksji studentów polonistyki

Autor

  • Małgorzata Gajak-Toczek Ph.D., professor, University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Speech-Language Pathology, Department of Contemporary Polish Language, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-9774-887X

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.12

Słowa kluczowe:

starość, edukacja ku starości, filozofia starości, literatura współczesna

Abstrakt

Celem artykułu Różne oblicza starości w refleksji studentów polonistyki jest przedstawienie sposobu postrzegania starości przez przyszłych nauczycieli. Materiał egzemplifikacyjny stanowią trzy teksty: Baśń zimowa. Esej o starości Ryszarda Przybylskiego, „Trakt starego człowieka”. Próba polityki starości Tadeusza Sławka oraz Lala Jacka Dehnela. Hermeneutyczne czytanie pozwoliło na stworzenie kilku obrazów jesieni życia: bolesnej, naznaczonej cierpieniem próby przezwyciężenia i cierpienia w akcie twórczym; starości jako możliwości pogłębionego spojrzenia na duchowy wymiar ludzkiej egzystencji oraz starości pogodzonej z prawami przemijania zanurzonej w akcie memoracji danych wydarzeń.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Małgorzata Gajak-Toczek - Ph.D., professor, University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Speech-Language Pathology, Department of Contemporary Polish Language, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Małgorzata Gajak-Toczek, Ph.D. hab., assistant professor at the Department of Language Teaching and Polish Literature, University of Lodz; she is interested in modern literature, its relations with other arts and the application of methodological assumptions in primary and middle school education. She studies the school forms and methods of teaching literature and culture in primary and middle schools. Her academic interests centre around the traditions of Polish language and literature education in the second half of the 19th century, and the course book as an education tool (selection of set books, modes of organising them, mechanisms of creating texts in set books in the anthologies for primary and middle schools). She also studies: modern culture in Polish language and literature education, and the presence of writers in past and modern humanistic education. She is the author of the monograph: Franciszek Próchnicki, dydaktyk – edytor – badacz literatury, Łódź 2010; Tadeusz Czapczyński (1884–1958). Pedagog – literaturoznawca – literat, Łódź 2017.

Bibliografia

Barber Benjamin R., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, trans. Hanna Jankowska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warsaw 2008.
Google Scholar

Beauvoir Simone de, Starość, 1970, trans. Zofia Styszyńska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warsaw 2011.
Google Scholar

Białostocki Jan, Płeć śmierci, trans. Jolanta Białostocka, 2nd edition, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
Google Scholar

Bocheński Jacek, Stan po zapaści, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warsaw 1987.
Google Scholar

Bois Jean-Pierre, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, trans. Katarzyna Marczewska, vol. 2, Wydawnictwo “Marabut”, Warsaw 1996.
Google Scholar

Bonowicz Wojciech, “Cierpienie zawsze niszczy”, Tygodnik Powszechny 2014, issue 37, www.tygodnikpowszechny.pl/cierpienie-zawsze-niszczy-24077 [accessed on: 8.09.2014].
Google Scholar

Brandys Kazimierz, Przygody Robinsona, Wydawnictwo “Iskry”, Warsaw 1999.
Google Scholar

Budrewicz Zofia, “Odbiorca szkolnej lektury jako podmiot doświadczający”, in: Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Krzysztof Biedrzycki, Anna Janus-Sitarz (eds.), Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2012, pp. 63–73.
Google Scholar

Chauchard Paul and Jacqeline, Starzeć się we dwoje, trans. Barbara Durbajło, Instytut Wydawniczy “PAX”, Warsaw 1977.
Google Scholar

Czabanowska-Wróbel Anna, “Winterreise”, Teksty Drugie 1998, issue 5 [53], pp. 151–157.
Google Scholar

Czyżak Agnieszka, Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011.
Google Scholar

Dehnel Jacek, Lala, Wydawnictwo W.A.B., Warsaw 2006.
Google Scholar

Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej, Stefan Kruk, Elżbieta Flis-Czerniak (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Google Scholar

Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Krzysztof Biedrzycki, Anna Janus-Sitarz (eds.), Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2012.
Google Scholar

Dziemidok Bohdan, “Aksjologiczne aspekty starości: czy starość może być piękna, dobra i szczęśliwa?”, in: Starość darem, zadaniem i wyzwaniem. Wybór materiałów konferencyjnych, Adam Alfred Zych (ed.), Wydawnictwo “Progres”, Sosnowiec–Dąbrowa Górnicza 2014, pp. 253–281.
Google Scholar

Edukacja do i w starości. Wybrane konteksty, problemy, uwarunkowania, Maria Kuchcińska (ed.), Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2008.
Google Scholar

Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze, Adrian Gleń, Irena Jokiel, Marek Szladowski (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008.
Google Scholar

Gajak-Toczek Małgorzata, “A Few Reflections on Life-passing on the Basis of Works by Tadeusz Różewicz and Czesław Miłosz”, Man and the Word 2013, vol. 15, issue 2, pp. 76–82; also available at: http://www.ceeol.com/aspx/issuedetails.aspx?issueid=441b032e-7c72-454d-ad90-bcd4caef84ce&articleId=01dc7981-ffb0-4752-bd3c-c8f9e6b848a5.
Google Scholar

Gajak-Toczek Małgorzata, “(Nie)trudne rozmowy o starości ze studentami polonistyki”, in: Edukacja polonistyczna jako wyzwanie. Powszechność i elitarność polonistyki, vol. 1, Ewa Jaskółowa, Danuta Krzyżyk, Bernardetta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, pp. 195–211.
Google Scholar

Gajak-Toczek Małgorzata, “‘Wiersze ostatnie’ Czesława Miłosza liryczną pieśnią o ludzkich sposobach doświadczania świata”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia IV 2013, vol. 140, pp. 224–245.
Google Scholar

Gajak-Toczek Małgorzata, Gala-Milczarek Beata, “Człowiek stary w mediach – stereotyp a obraz postulowany”, in: (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, Małgorzata Karwatowska, Beata Jarosz (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, pp. 51–61.
Google Scholar

Gajak-Toczek Małgorzata, Gala-Milczarek Beata, “Edukacja ku starości w kręgu kinematografii polskiej (na wybranych przykładach)”, in: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, pp. 283–298.
Google Scholar

Hobot Joanna, “Poetyckie zapisy doświadczenia starości wobec wyzwań świata ponowoczesnego i polonistycznej edukacji”, in: Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, A. Janus-Sitarz (ed.), Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2010, pp. 104–135.
Google Scholar

Jay Martin, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, trans. Agnieszka Rejniak-Majewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2008.
Google Scholar

Klimko-Dobrzaniecki Hubert, Dom Róży, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2006.
Google Scholar

Kochan Izabela, “Obraz starości w percepcji uczniów liceów ogólnokształcących kreowany przez treści programowe nauczania języka polskiego”, Studia z Teorii Wychowania 2015, vol. VI, issue 1 (10), pp. 135–159.
Google Scholar

Legeżyńska Anna, “Baśń z okrutnym zakończeniem”, Polonistyka 1998, issue 10, pp. 691–693.
Google Scholar

Leszczyńska-Rejchert Anna, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.
Google Scholar

Literackie reprezentacje doświadczenia, Włodzimierz Bolecki, Ewa Nawrocka (eds.), Fundacja “Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych”, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Wydawnictwo, Warsaw 2007.
Google Scholar

Mead Margaret, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, trans. Jacek Hołówka, 2nd edition, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2000.
Google Scholar

Mikoś Elżbieta, Lekcje empatii. Czytanie poezji dwudziestowiecznej w liceum. Literatura – psychologia – dydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakow 2009.
Google Scholar

Nowacki Dariusz, “‘Lala’, Jacek Dehnel, WAB Warszawa”, Gazeta Wyborcza dated 23 October 2006, http://wyborcza.pl/1,75517,3699387,lala-dehnel-jacek.html?disableredirects=true, [accessed on: 1.09.2017].
Google Scholar

Nowoczesność jako doświadczenie, Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska (eds.), Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2006.
Google Scholar

Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze, Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz, Barbara Giza (eds.), Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica”, Warsaw 2008.
Google Scholar

Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz (eds.), Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica”, Warsaw 2008.
Google Scholar

Nycz Ryszard, “O nowoczesności jako doświadczeniu. Uwagi na wstępie”, in: Nowoczesność jako doświadczenie, Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska (eds.), Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2006, pp. 7–17.
Google Scholar

Ochonczenko Helena, “Starość w opinii młodzieży szkół średnich” in: Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Maria Kuchcińska (ed.), Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004, pp. 125–133.
Google Scholar

Ponikło Tomasz, Józef Tischner, Myślenie według miłości. Ostatnie słowa, Wydawnictwo WAM, Krakow 2013.
Google Scholar

Przybylski Ryszard, Baśń zimowa. Esej o starości, Wydawnictwo Sic!, Warsaw 1998.
Google Scholar

Ratuszna Hanna, “Opowieść w kolorze sepii”, Twórczość 2007, issue 1, pp. 110–112.
Google Scholar

Rembowski Józef, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw–Poznań 1984.
Google Scholar

Rosiński Cezary, Ocalić starość. Literackie obrazy starości w polskiej literaturze najnowszej, Wydawnictwo E-naukowiec, Lublin 2015.
Google Scholar

Rudzka Zyta, Ślicznotka doktora Josefa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza: Wydawnictwo Inanna, Warsaw 2006.
Google Scholar

Skarga Barbara, Kwintet metafizyczny, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Krakow 2005.
Google Scholar

Sławek Tadeusz, “Trakt starego człowieka. Próba polityki starości”, in: Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze, Adrian Gleń, Irena Jokiel, Marek Szladowski (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008, pp. 15–31.
Google Scholar

Starość. Wybór materiałów z VII konferencji Pracowników i studentów Instytutu Nauk o literaturze polskiej, Aleksander Nawarecki, Adam Dziadek (eds.), Górnośląska Macierz Kultury, Katowice 1995.
Google Scholar

Starzenie się a satysfakcja z życia, Stanisława Steuden, Mieczysław Marczuk (eds.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2006.
Google Scholar

Szabała Henryk, “Etiuda o starości”, in: Wobec świata wartości. Księga pamiątkowa w 45-lecie pracy Profesora Bohdana Dziemidoka, Henryk Szabała, W. Pepliński (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001, p. 236–245.
Google Scholar

Szarota Zofia, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakow 2004.
Google Scholar

Szpakowska Małgorzata, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Wydawnictwo W.A.B, Warsaw 2003.
Google Scholar

Tischner Józef, Myślenie według wartości, 2nd edition, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Krakow 2011.
Google Scholar

Wallis Mieczysław, Późna twórczość wielkich artystów, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1975.
Google Scholar

Wieczorek Krzysztof, “Dobry Filozof – to Stary Filozof, czyli o sztuce savoir-viellir” in: Starość raz jeszcze… (szkice), Józef Olejniczak, Stanisław Zając (eds.), Agencja Artystyczna PARA, Katowice 2007, pp. 25–37.
Google Scholar

Wojciechowska Ludwika, “Człowiek stary w percepcji młodzieży”, in: Z zagadnień psychologii rozwoju człowieka, Elżbieta Rydz, Dagmara Musiał (eds.), vol. 1, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II , Lublin 2007, pp. 171–183.
Google Scholar

Wójcik Tomasz, Późna twórczości wielkich poetów. Dramat formy, Elipsa. Dom Wydawniczy i Handlowy. Włodzimierz Ulicki, Warsaw 2005.
Google Scholar

“Wychowała mnie Szeherezada.” An interview with Jacek Dehnel by Katarzyna Janowska, Polityka 2007, issue 4 (2589), pp. 58–60.
Google Scholar

Zaworska Helena, “Pieśń myślącego badyla”, Gazeta Wyborcza 1998, issue 74, pp. 24–25.
Google Scholar

Zięba-Kołodziej Beata, “Starość – refleksjei oczekiwania ludzi młodych”, in: Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Bożena Chrostowska, Ewa Kantowicz, Cezary Kurkowski (eds.), Wydawnictwo Edukacyjne “Akapit”, Toruń 2010, pp. 65–77.
Google Scholar

Życie w starości, Beata Bugajska (ed.), Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Zapol, Dmochowski, Sobczyk, Szczecin 2007.
Google Scholar

Opublikowane

2020-03-31

Jak cytować

Gajak-Toczek, M. (2020). Różne oblicza starości w refleksji studentów polonistyki. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 231–252. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.12