Czy emotikony zagrażają uczuciom? Wpływ komunikacji niewerbalnej na kompetencje interpersonalne młodzieży gimnazjalnej

Autor

  • Urszula Izabela Napieraj Mgr, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Polonistyki Stosowanej, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa https://orcid.org/0000-0001-8811-8377

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.06

Słowa kluczowe:

emotikony, komunikacja niewerbalna, kompetencje interpersonalne, nastolatki, media społecznościowe, inteligencja emocjonalna, cyfrowi tubylcy

Abstrakt

Tematem artykułu jest wpływ komunikacji niewerbalnej na kompetencje interpersonalne młodzieży gimnazjalnej. Autorka zauważa, że w przypadku młodego pokolenia tzw. cyfrowych tubylców coraz częściej można zaobserwować negatywne zjawiska związane z językiem, w tym znaczące zubożenie zasobu leksykalnego i brak choćby podstawowych umiejętności konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. Ważną przyczyną takiego stanu rzeczy jest swoiste wypieranie komunikacji werbalnej (rozmów bezpośrednich, rozmów telefonicznych, pisania listów czy nawet mejli) przez różnego rodzaju odmiany komunikacji niewerbalnej, w tym posługiwanie się znakami ikonicznymi i symbolicznymi oraz mowę gestów. Graficzny sposób wyrażania uczuć (emotikony), a także gesty coraz częściej zastępują prawdziwe wyrażanie emocji oparte na kluczowych zasadach komunikacji interpersonalnej, co prowadzi do nierzadko znaczącego zubożenia przekazu emocjonalnego w relacjach bezpośrednich.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Urszula Izabela Napieraj - Mgr, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Polonistyki Stosowanej, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa

Urszula Izabela Napieraj, mgr, absolwentka filologii polskiej na Wydziale Polonistyki UW ze specjalnością literaturoznawczo-językoznawczą oraz nauczycielską i Podyplomowych Studiów Filologii Polskiej IBL PAN w Warszawie. W 2014 roku obroniła pracę magisterską nt. Rozwój aktywności czytelniczej młodzieży gimnazjalnej z ośrodków wiejskich w powiecie piaseczyńskim na przykładzie uczniów Gimnazjum im. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Jazgarzewie napisaną pod kierunkiem dra hab. Jana Potkańskiego prof. UW. W 2004 r. ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 2006 r. zawodowo związana ze szkołą, nauczyciel dyplomowany. W 2015 r. rozpoczęła studia uzupełniające na Wydziale Historycznym UW. Od października 2016 roku jest doktorantką w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.

Bibliografia

Brosch Anna, Interakcje pośrednie młodzieży w kontekście komunikacji społecznej, w: Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej, red. Stanisław Juszczyk, Marcin Musioł, Anna Watoł, Agencja Artystyczna PARA, Katowice 2007, s. 296–301.
Google Scholar

Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo naukowe PWN , Warszawa 2006.
Google Scholar

Handzel Agnieszka, Nowe technologie na lekcjach języka polskiego, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 2, s. 205–217.
Google Scholar

Miodek Elżbieta, Tworzenie się nowych kodów językowych w komunikacji społecznej na przykładzie wypowiedzi internautów, w: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. Stanisław Juszczyk, Irena Polewczyk, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Google Scholar

Morbitzer Janusz, O istocie medialności młodego pokolenia, „Neodiagmata” 2011–2012, nr 33–34, s. 131–153.
Google Scholar

Small Gary, Vorgan Gigi, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Vesper, Poznań 2011.
Google Scholar

Wittgenstein Ludwig, Tractatus logico-philosophicu, przekł. Bogusław Wolniewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2000.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-03-31

Jak cytować

Napieraj, U. I. (2020). Czy emotikony zagrażają uczuciom? Wpływ komunikacji niewerbalnej na kompetencje interpersonalne młodzieży gimnazjalnej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 89–97. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.06