Otoczony murem, hermetyczny język środowiska polskich graczy wideo? Czy język środowiska polskich graczy jest znany Polakom? – wyniki badań ankietowych

Autor

  • Rafał Maćkowiak Ph.D., teacher of Polish as a foreign language; University of Lodz, School of Polish for Foreign Students; ul. G. Narutowicza 68, 90-136 Łódź https://orcid.org/0000-0003-3905-9854

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.57.05

Słowa kluczowe:

Gry wideo, leksyka, współczesna polszczyzna, socjolekt, ankieta

Abstrakt

Branża gier wideo to w dzisiejszych czasach jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu rozrywkowego. Korporacje takie jak: Microsoft, Sony czy Nintendo inwestują coraz większe środki pieniężne w produkcję sprzętu do gier (np. komputerów, konsol, tabletów) oraz w produkcję gier na różne platformy. Niewątpliwie powstał i prężnie się rozwija duży zbiór słownictwa, który ze względu na coraz bardziej spójną grupę użytkowników zmierza w kierunku wytworzenia socjolektu. Do tej pory językoznawcy nie przyjrzeli się dokładnie leksyce graczy z tego względu konieczne jest jej zbadanie, zważywszy na ogrom zjawiska i wielkość środowiska graczy. Gracze wideo stanowią bardzo dużą grupę. Warto tutaj pokreślić, że środowisko graczy, więc także i leksyka charakterystyczna dla tego środowiska, nie istnieje w izolacji. Leksyka używana przez nich coraz częściej przedostaje się poza pierwotne środowisko, np. do innych mediów czy języka potocznego. Autor przeprowadził ankietę i postanowił sprawdzić, czy leksyka graczy wideo jest znana wśród przypadkowych respondentów. W artykule zaprezentowane są wyniki ankiety.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Rafał Maćkowiak - Ph.D., teacher of Polish as a foreign language; University of Lodz, School of Polish for Foreign Students; ul. G. Narutowicza 68, 90-136 Łódź

Rafał Maćkowiak – Teacher of Polish as a foreign language at the School of Polish for Foreign Students, University of Lodz. He graduated from Polish studies as well as journalism and social communication studies at the University of Lodz. In 2018, he acquired a Ph.D. diploma in humanities (linguistics) upon defending his doctoral dissertation titled Socjolekt polskich graczy wideo [The Sociolect of Polish Video Gamers], written under the supervision of Prof. Edyta Pałuszyńska. His research interests focus on linguistic creativity, pragmalinguistics, community variants of the language, and teaching Polish as a foreign language. His hobbies include watching films and playing video games (on consoles, computers, and mobile devices).

Bibliografia

Chmielewska-Łuczak Dorota, Smejlis Tomasz, “Komunikacja w świecie gier komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.
Google Scholar

Dovey John, Kennedy Helen, Kultura gier komputerowych, Kraków 2011.
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warsaw 2006.
Google Scholar

Gądek Kamila, “Metodologiczne podstawy opisu języka graczy komputerowych”, [in:] Biblioteka Lingvariów. Język z różnych stron widziany, Czelakowska Anna, Skarżyński Mirosław (eds.), Kraków 2009.
Google Scholar

Grabarczyk Paweł, “O opozycji hardcore/casual”, Homo Ludens 7(1), Poznań 2015, pp. 89–109.
Google Scholar

Inglot Krzysztof, “Nazwy własne a lokalizacja gier elektronicznych fantasy – o potrzebie przekładu oraz wybranych tendencjach w tłumaczeniu gier anglojęzycznych na rynek polski i niemiecki”, Homo Ludens 1(5)/2013, Poznań.
Google Scholar

Kochanowicz Rafał, Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej, Poznań 2012.
Google Scholar

Kubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.
Google Scholar

Maćkowiak Rafał, “Soniaki, hardkorowcy i casuale, czyli o leksyce w komunikacji graczy konsolowych”, [in:] Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, Ewa Boksa, Agnieszka Rosińska-Mamej, Joanna Sanderska (eds.), Kielce 2016.
Google Scholar

Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, trans. Barbara Stanosz and Roman Zimand, PIW, Warsaw 1978.
Google Scholar

Urbańska-Galanciak Dominika, “Elementy socjolektu graczy komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.
Google Scholar

Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warsaw 2009.
Google Scholar

Wileczek Anna, “O języku młodego Internetu”, Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, Walery Pisarek (ed.), Kraków 2011.
Google Scholar

http://polygamia.pl/Polygamia/1,96455,13530333,Streaming___ogladanie_zamiast_grania_czy_zaczatek.html?bo=1
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/S008.asp
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza.asp
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=105
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=17
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=177
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=199
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=20
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=318
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=342
Google Scholar

http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=48
Google Scholar

http://www.miejski.pl/slowo-cosplayer
Google Scholar

http://www.miejski.pl/slowo-Headshot
Google Scholar

http://www.miejski.pl/slowo-Nerd
Google Scholar

http://www.miejski.pl/slowo-No+Lifer
Google Scholar

http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie
Google Scholar

http://www.sjp.pwn.pl/slowniki/konsoli.html
Google Scholar

https://gamedot.pl/news,na-xbox-one-nagrasz-programy-z-tv-ale-to-nie-pierwsza-konsola-ktora-to-potrafi
Google Scholar

Opublikowane

2020-06-30

Jak cytować

Maćkowiak, R. (2020). Otoczony murem, hermetyczny język środowiska polskich graczy wideo? Czy język środowiska polskich graczy jest znany Polakom? – wyniki badań ankietowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 57(2), 81–112. https://doi.org/10.18778/1505-9057.57.05