Wpływ wypowiedzi polskich youtuberów na kształtowanie się kompetencji językowej u dzieci – zarys problematyki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.12

Słowa kluczowe:

youtuber, Minecraft, kompetencje językowe, błędy językowe

Abstrakt

Na przestrzeni ostatnich lat obserwuje się niesłabnącą popularność serwisu internetowego YouTube. Każdy może w nim umieszczać tworzone przez siebie nagrania, a ci, którzy robią to regularnie na swoich kanałach, są nazywani youtuberami. Obserwowanie fenomenu youtuberów i ich wpływu na zachowania językowe współczesnych dzieci stało się inspiracją do powstania tego tekstu. Wypowiedzi dzieci pokazują bowiem, że „niewinne oglądanie” krótkich filmików może mieć na nich duży wpływ. Przedmiotem artykułu jest krótka analiza językowa wypowiedzi youtuberów opowiadających o popularnej wśród dzieci i młodzieży grze Minecraft. Wypowiedzi te cechują różnego rodzaju odstępstwa od normy językowej, przejawiające się na przykład nagminnym stylem potocznym. Podjęte rozważania językoznawcze chcę odnieść do procesu kształtowania się prawidłowych nawyków językowych u dzieci. Nagrania youtuberów są (niestety!) bardzo popularne nawet wśród przedszkolaków. Chcę zwrócić uwagę na ich szkodliwość i możliwy negatywny wpływ na kształtowanie się prawidłowych wzorców językowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Clark E. V., 2007, Przyswajanie języka: słownik i składnia, [w:] B. Bokus, G. W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 136–174.
Google Scholar

Czym jest Minecraft?, www.minecraft.net/pl‑pl/what‑is‑minecraft (dostęp: 20.06.2019).
Google Scholar

Gajda S., 2003, Lingwistyczne podstawy logopedii, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 11–82.
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, [w:] T. Gałkowski (red.), Audiofonologia, t. X, Lublin: Polski Komitet Audiofonologii, s. 9–36.
Google Scholar

Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar

Grabias S., 2017, Język w diagnozowaniu umysłu. Terapia logopedyczna a poznawcza i interakcyjna funkcja języka, [w:] D. Pluta‑Wojciechowska, B. Sambor (red.), Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 35–63.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Kuszak K., 2014, Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki, „Studia Edukacyjne”, nr 33, s. 45–67.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/se.2014.33.4

Łuczyński E., 2004, Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego, czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Markowski A., 2018, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Nagórko A., 2012, Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Nowy kwadratowy świat. Na czym polega fenomen gry MINECRAFT?, www.technologia.dziennik.pl/internet/artykuly/479283,nowy‑kwadratowy‑swiat‑na‑czym‑polega‑fenomen‑gry‑minecraft.html (dostęp: 20.06.2019).
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2011, Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, t. 20, s. 173–198.
Google Scholar

Romanowski R., 2004, Współczesny język potoczny: analiza i charakterystyka w kontekście aktualnych zjawisk kulturowych, „Pisma Humanistyczne”, nr 6, s. 128–142.
Google Scholar

Stefan A., 2016, Substytucje fonetyczne w procesie nabywania kompetencji językowej u dzieci, [w:] E. Boksa, A. Rosińska‑Mamej, J. Senderska (red.), Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 193–201.
Google Scholar

Stefan A., 2017, O żywotności rzeczowników nieżywotnych w języku polskim i słoweńskim, [w:] A. Kołodziej, T. Piasecki (red.), Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura. Monografia ze studiów slawistycznych III, Nakladatelství Pavel Mervart, Červený Kostelec, s. 263–275.
Google Scholar

WHO oficjalnie uznaje uzależnienie od gier wideo za chorobę, www.purepc.pl/rozrywka/who_oficjalnie_uznaje_uzaleznienie_od_gier_wideo_za_chorobe (dostęp: 26.06.2019).
Google Scholar

YouTube, www.youtube.com/intl/pl/yt/about/press (dostęp: 20.06.2019).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Stefan, A. (2019). Wpływ wypowiedzi polskich youtuberów na kształtowanie się kompetencji językowej u dzieci – zarys problematyki. Logopaedica Lodziensia, (3), 163–173. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.12

Numer

Dział

Article